De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2022 | 23:14 uur
Als dit zo kan worden ingevuld voor benodigde periode voor voorziene capaciteit gaat het toch goed? Dit is juist een teken dat het geen kermis meer is en men nadenkt over wat er moet gebeuren in geval van. Eerste stap.

Zeker, ik ben blij dat het besef, hopelijk op tijd, doordringt dat we een heel kwetsbaar deel van de wereld zijn geworden. Ik ben dan ook heel benieuwd welke positieve veranderingen nog meer op de rol staan.

Wellicht dat deze tijdelijke logistieke uitbreiding leidt tot een permanente inclusief een verruiming van slagkracht.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2022 | 21:53 uur
Deze toevoeging roept overigens bij mij wel de vraag op: wat na einde huurcontract, gaan we dan voor RoRo capaciteit(en) in eigendom?

Als dit zo kan worden ingevuld voor benodigde periode voor voorziene capaciteit gaat het toch goed? Dit is juist een teken dat het geen kermis meer is en men nadenkt over wat er moet gebeuren in geval van. Eerste stap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 13/01/2022 | 22:02 uur
Wat gaat deze nou precies doen? Ferrydienst naar de Antillen? We hebben twee LPD's en een JSS tegen de kant liggen...

Of is het op afroep?

Het dient ter toevoeging van een strategische capiciteit. Zoals het artikel noemt, bv verplaatsing VJTF.  We moeten dan tonnen aan materiaal, logistiek en personeel verplaatsen. Dit is enorm goed van Defensie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Wat gaat deze nou precies doen? Ferrydienst naar de Antillen? We hebben twee LPD's en een JSS tegen de kant liggen...

Of is het op afroep?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Deze toevoeging roept overigens bij mij wel de vraag op: wat na einde huurcontract, gaan we dan voor RoRo capaciteit(en) in eigendom?

Parera

#1562
Het gaat om het schip MV Finnmerchant van de Finse rederij Finnlines. Het schip is gebouwd in 2003 als MV Longstone waarna het in gebruik werd genomen door de Britse Royal Navy als een van de 6 Point klasse RoRo schepen. De Britten hebben er 2 afgestoten en daar is dit er een van.

Citaat
MS Finnmerchant
Technical specifications
Type:ro-roIce class:1A
Service speed:18
Built year:2003
Built place:Flensburg, GER
Ownership:Finnlines Group
Breadth, moulded:26.0 m
Length, overall:193.0 m
Draught, summer:6.6 m
DWT:13 106 t
GT:23 235 t
NT:6 971 t
Total lane length:2 606 m


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie beschikt binnenkort over 'eigen' Roll-on Roll-off-schip
Nieuwsbericht | 13-01-2022 | 19:47

Defensie huurt de komende 10 jaar een medium Roll-on Roll-off (RoRo) schip. De militaire organisatie beschikt daarmee op permanente basis over strategisch zeetransport. Het contract met de rederij is getekend. Het schip is uiterlijk in mei beschikbaar.

Het 'eigen' Roll-on Roll-off-schip voor Defensie.
Daarmee kan Nederland voldoen aan toezeggingen om bepaalde eenheden snel in te zetten. Denk aan de Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) van de NAVO, ook wel bekend als de flitsmacht.
Een ander voorbeeld is de EU Battlegroup (EUBG).

Toenemende schaarste
Tot nu toe huurde Defensie schepen incidenteel in. Dat wordt echter steeds duurder en moeilijker vanwege toenemende schaarste op de commerciële internationale scheepvaartmarkt. 

Om gegarandeerd over de juiste zeetransportcapaciteit te beschikken is daarom besloten een RoRo voor 10 jaar te huren. Het wordt niet alleen gebruikt om militaire eenheden in te zetten, maar ook ter ondersteuning van oefeningen.

Het schip kan bijvoorbeeld 200 containers en 300 voertuigen met een lengte van gemiddeld 6 meter gelijktijdig transporteren.

Defensie stelt, indien gewenst, partnerlanden in staat van het schip gebruik te maken. Dat gebeurt dan tegen een vergoeding. Gebuik door derden loopt via het Movement Coordination Centre Europe.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/01/13/defensie-beschikt-binnenkort-over-eigen-roll-on-roll-off-schip

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 28/12/2021 | 23:29 uur
Nevermind, wie heeft z'n LCF bij Ijsduiker naar binnen gevaren  :angel:

De 7 ligt tegenwoordig aan wilde kades, dus alles kan 😂

Flyguy

Sed eheu, waar gaan de gebouwen van bureau repro Noord dan heen   ;D

Parera

nieuw gebouw kustwacht als 'wakend oog' Noordzee

Kustwacht Nederland krijgt voor het eerst in zijn bestaan een eigen hoofdgebouw, het Maritiem Operatiecentrum (MOC), en een Uitwijk, Training- en Testlocatie (UTT). In het nieuwe MOC op de marinehaven in Den Helder waken verschillende veiligheidsdiensten over alles wat er in, op en boven de Noordzee gebeurt. De gebouwen, ontworpen door cepezed en aanbesteed via het Rijksvastgoedbedrijf, worden in 2026 opgeleverd.

stoer en biobased
De beide kunstwachtcentra zijn qua ontwerp ingetogen, gezaghebbend (maar niet autoritair), robuust en passend in het landschap. De gebouwen vertonen grote gelijkenissen, waarmee de familiaire band wordt aangetoond. Het MOC is als visitekaartje van grote afstand zichtbaar. "Zowel het MOC als de UTT zijn stoer om te zien, licht en transparant van binnen en worden uit duurzame materialen gebouwd: precies zoals Kustwacht Nederland is," aldus Jan van Zanten, directeur Kustwacht Nederland.
In het project worden weervaste materialen gebruikt. Zo zijn de gevels van cortenstaal dat goed bestand is tegen het agressieve zeeklimaat. De plintgevels en kozijnen zijn van het duurzame geproduceerde houtsoort accoya. Dit biobased materiaal is ideaal in een zeeklimaat, omdat het tegen zout kan en van nature goed bestand is tegen rot.

zenuwcentra als 'wakend oog'
In beide abstracte gebouwen zijn de operationele kernen uitgesneden, die daardoor lijken te zweven. Achter het groten glazen gedeelte in de voorgevel van het Maritiem Operatiecentrum zijn het Maritiem Informatie Knooppunt (MIK) en het Communicatie en Coördinatie Centrum (CCC) zichtbaar geplaatst. Van hieruit houdt de kustwacht samen met zijn partners de Koninklijke Marechaussee, Politie, Douane, FIOD, Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) en Rijkswaterstaat alle bewegingen in, op en boven de Noordzee als een 'wakend oog' in de gaten.

comfortabele werkplek
Voor een fijne en gezonde werkomgeving hebben beide gebouwen een royale daglichttoetreding. Lamellen met geïntegreerde zonnecellen filteren het licht en verhinderen hinderlijke reflecties op beeldschermen. En op een plek waar mensen 24/7 in opperste concentratie werken is het akoestisch comfort uiteraard essentieel. Deze optimale akoestiek wordt bereikt door de publieks- en personeelsruimtes te scheiden, door technische apparatuur slim te plaatsen en door een 'bufferzone' met ontspannings- en ontmoetingsruimtes tussen beide zenuwcentra te realiseren.

circulaire gebouwen
De toepassing van hernieuwbare en herwinbare materialen, een efficiënt installatieconcept met een laag energieverbruik en een WKO-systeem (voor warmte- en koudeopslag) borgt een zeer hoge duurzaamheidsscore. Ook zijn het hoofdgebouw en de trainingslocatie ontworpen op flexibiliteit en remontabiliteit, net als cepezed deed bij de Tijdelijke Rechtbank Amsterdam, The Greenhouse en Bouwdeel d(emontabel). De bouwkundige en- en installatietechnische hoofdstructuren bieden voldoende mogelijkheden om in de toekomst andere indelingen mogelijk te maken. Hiermee krijgt de Kustwacht twee circulaire, toekomstbestendige gebouwen, waarmee het kan anticiperen op groei en krimp van zijn dienstverlening.










Bron : https://www.cepezed.nl/nl/nieuws/nieuw-gebouw-kustwacht-als-wakend-oog-noordzee/81820/

* In dit topic geplaatst i.v.m. de locatie van het gebouw en de link tussen de Kustwacht en de KM.

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 20/12/2021 | 21:32 uur
De ZPRV is goed us, tijdens de FOST gebeurd.
us? Help me even
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

De ZPRV is goed us, tijdens de FOST gebeurd.

Lex

De bemanning van Zr.Ms. Van Amstel geniet ten tijde van deze publicatie van een welverdiend verlof. Vanaf januari kiest het schip weer het ruime sop. Zo zal het fregat deelnemen aan diverse oefeningen en nog eventjes bij SNMG-1 'aanklikken'. Omdat Zr.Ms. De Zeven Provinciën door een spoedreparatie niet gelijk als nieuw vlaggenschip alle taken kan overnemen, neemt de Van Amstel samen met Zr.Ms. Rotterdam de overbruggingsperiode voor haar rekening. "Verder blijft een continue doelstelling natuurlijk om de gereedheid van het schip op niveau te houden", stelt Kerstens. "We hebben gelukkig ook weer een uitdagend vaarprogramma en mooi jaar voor de boeg."

Bron: https://magazines.defensie.nl/allehens/2021/10/04_zr.ms.-van-amstel

Gelukkig heeft EVTN haar programma zonder al te veel problemen kunnen voltooien en gaat nu het onderhoudstraject is.
Maar wel opvallend dat nu reeds een vermelding komt dat ZPRV haar taak als vlaggenschip SNMG1 niet kan overnemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/12/2021 | 18:27 uur
Uit de nieuwe Alle Hens

https://magazines.defensie.nl/allehens/2021/10/01_eindejaarsinterview-c-zsk

Nieuwe harpoons?  :glare: We gaan toch niet de harpoon vervangen met nieuwere harpoon raketten? :dead: Ik mag hopen dat dit een redactionele fout is.

Dichterlijke vrijheid.

Parera

Uit de nieuwe Alle Hens

https://magazines.defensie.nl/allehens/2021/10/01_eindejaarsinterview-c-zsk

Citaat
9. Wat mogen we concreet verwachten qua nieuwe spullen?
"Het nieuwe materieel komt druppelsgewijs binnen, maar helaas vooral ná 2022. Van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen, die we samen met België bouwen, is de kiel van het eerste exemplaar eerder deze maand gelegd. De vervangers van de M-fregatten volgen daarna. Wat nieuwe onderzeeboten betreft: die laten nog even op zich wachten. De eerste nieuwe binnenkomer is het Combat Support Ship Den Helder, maar ook dat is er pas na volgend jaar. Verder is het nog wachten op de nieuwe Harpoon-antischeepsraketten, de opvolger van het Goalkeeper-snelvuurkanon en de nieuwe 127 millimeter-scheepskanons voor de Luchtverdedigings- en Commandofregatten. Komend jaar moeten we het vooral hebben van de introductie van kleinere (onbemande) systemen zoals voor de Defensie Duikgroep en van drones die breed worden ingevoerd. Ik moet zeggen dat ik ongeduldig ben; het gaat me allemaal niet snel genoeg. Veel hangt ook samen met geld en met wat en wanneer de industrie kan leveren."

Nieuwe harpoons?  :glare: We gaan toch niet de harpoon vervangen met nieuwere harpoon raketten? :dead: Ik mag hopen dat dit een redactionele fout is.