Goalkeeper: AOW leeftijd bereikt?

Gestart door Ace1, 04/11/2011 | 20:11 uur

Lynxian

Citaat van: StrataNL op 20/07/2016 | 14:13 uur
Volgens mij is alles "onder de kap" vernieuwd qua computers en software. De programmatuur is idd met de toevoeging van camera's en de "surface mode" flink op de schop genomen. De nieuwe algoritmen gelden ook voor de radars.
Nou, als echt alles onder de kap is vernieuwd, dan is dit een flinke upgrade! Zoveel beproefde legacy software vervangen is geen kleine opgave, dus ik hoop dat dat dan heel erg uitvoerig is/wordt getest. Logischerwijs zal dat gebeuren, alleen ik heb aardig wat met legacy software gewerkt en als je software hebt waar al tientallen jaren aan is gesleuteld, dan zitten er meestal heel veel functionaliteiten verstopt onder bergen code. Iets over het hoofd zien wil nog wel eens wat onprettige gevolgen hebben.  >:(

walter leever

Citaat van: StrataNL op 20/07/2016 | 14:13 uur
Volgens mij is alles "onder de kap" vernieuwd qua computers en software. De programmatuur is idd met de toevoeging van camera's en de "surface mode" flink op de schop genomen. De nieuwe algoritmen gelden ook voor de radars.

Goed om te lezen dat de "dirty harry" van de ciws systemen zijn upgrade krijgt(nu de resultaten afwachten),hopenlijk kunnen ze dan weer even mee(was trouwens altijd al een beter systeem als de Phalanx,ook voor de update)
-grotere trefzekerheid(kortere "bursts" en daarna aanpassen schietrichting,veel sneller als de phalanx)
-grotere impact op doel(vandaar mijn benaming"dirty harry)
-bescherming voor diegen die 't moeten laden
Probleem was en is natuurlijk 't duurder zijn en als 't systeem op een schip zit blijft 't op 't schip,ingebouwd,maar persoonlijk zou ik ook gaan voor 't beste(toen)en mede(niet onbelangrijk)omdat 't van eigen bodem kwam gekocht. :P

StrataNL

Citaat van: Lynxian op 20/07/2016 | 14:08 uur
Moeten we bij nieuwe algoritmen denken aan verbeteringen aan de detectie en uitschakeling van dreigingen of zijn het meer operating system algoritmes? Een algoritme qua programmatuur is niks meer dan een stuk code, dus de huidige omschrijving kan alle kanten op. Qua toekomstperspectief van de goalkeeper hoop ik persoonlijk op algoritmes welke gericht zijn op het detecteren en uitschakelen van hypersone wapens, voor zover de huidige munitie dat toestaat.

Edit: ik bedenk me net dat die nieuwe algoritmes waarschijnlijk zijn voor de nieuwe camera's welke zijn geplaatst. Maar dat neemt niet weg dat er wellicht nog wat meer verbeteringen zijn doorgevoerd.

Volgens mij is alles "onder de kap" vernieuwd qua computers en software. De programmatuur is idd met de toevoeging van camera's en de "surface mode" flink op de schop genomen. De nieuwe algoritmen gelden ook voor de radars.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Citaat van: StrataNL op 20/07/2016 | 13:50 uur
De upgrade omvat de volgende veranderingen:
-Tracking camera's bovenop de flycatcher/Stir 1.2, een kleuren zoomcamera en IR.
-Nieuwe operator console bestaande uit twee HD kleuren displays en joystick tegen oppervlakte doelen.
-Digitale interface, snellere processoren, nieuwe algoritmen.
-Glasvezel bekabeling
Moeten we bij nieuwe algoritmen denken aan verbeteringen aan de detectie en uitschakeling van dreigingen of zijn het meer operating system algoritmes? Een algoritme qua programmatuur is niks meer dan een stuk code, dus de huidige omschrijving kan alle kanten op. Qua toekomstperspectief van de goalkeeper hoop ik persoonlijk op algoritmes welke gericht zijn op het detecteren en uitschakelen van hypersone wapens, voor zover de huidige munitie dat toestaat.

Edit: ik bedenk me net dat die nieuwe algoritmes waarschijnlijk zijn voor de nieuwe camera's welke zijn geplaatst. Maar dat neemt niet weg dat er wellicht nog wat meer verbeteringen zijn doorgevoerd.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 20/07/2016 | 13:04 uur
Is de hardware en de software wel vervangen?

De upgrade omvat de volgende veranderingen:
-Tracking camera's bovenop de flycatcher/Stir 1.2, een kleuren zoomcamera en IR.
-Nieuwe operator console bestaande uit twee HD kleuren displays en joystick tegen oppervlakte doelen.
-Digitale interface, snellere processoren, nieuwe algoritmen.
-Glasvezel bekabeling
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: StrataNL op 20/07/2016 | 12:24 uur
Zojuist is de eerste "nieuwe" Goalkeeper door medewerkers van de Rijkswerf en het Directie Materiële Instandhouding (DMI) terug geplaatst aan boord van Zr.Ms. Evertsen. Straks nog de varende materieels beproeving uitvoeren en dan is de goalkeeper weer operationeel. Het gaat om de Goalkeeper Achter, Goalkeeper Voor is nog van de oude generatie, deze wordt aangepakt als de beproevingen van het nieuwe systeem zijn voltooid.

Zoals verwacht aan het uiterlijk weinig verandering behalve de toevoeging van de camera's.





Is de hardware en de software wel vervangen?

StrataNL

Zojuist is de eerste "nieuwe" Goalkeeper door medewerkers van de Rijkswerf en het Directie Materiële Instandhouding (DMI) terug geplaatst aan boord van Zr.Ms. Evertsen. Straks nog de varende materieels beproeving uitvoeren en dan is de goalkeeper weer operationeel. Het gaat om de Goalkeeper Achter, Goalkeeper Voor is nog van de oude generatie, deze wordt aangepakt als de beproevingen van het nieuwe systeem zijn voltooid.

Zoals verwacht aan het uiterlijk weinig verandering behalve de toevoeging van de camera's.



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

techneut

CitaatWhile the Zircon range will likely be shorter—about 250 miles—its sheer speed will make it extremely difficult to intercept with current missile defense

Dat was altijd het probleem kiezen tussen munitie die gelijk topsnelheid of raketten met bereik. Detectie is geen probleem de natuur helpt ons hiermee, uitschakelen is hier het probleem. GK raakt hem wel (zeker na de update) de vraag is hoeveel schade krijg je van de brokstukken en/of bij detonatie op een paar honderd meter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Breaking: Russia Tests New Hypersonic Cruise Missile

Dave Majumdar / March 17, 2016

Russia has apparently started testing a new hypersonic cruise missile called the 3M22 Zircon. The new weapon will equip Moscow's modernized Project 11442 Kirov-class nuclear-powered battlecruisers and its next-generation nuclear submarines.

"The tests of the hypersonic Zircon missiles have begun using a ground-based launching site," a Russian defense industry source told state-owned RIA Novosti media outlet.

The new missiles Mach 5.0-Mach 6.0 would replace the Pyotr Velikyi's and its sister ship Admiral Nakhimov's existing 390-mile range P-700 Granit supersonic anti-ship missile armament. While the Zircon range will likely be shorter—about 250 miles—its sheer speed will make it extremely difficult to intercept with current missile defense

Moscow plans to refit the two giant warships with ten 3S-14 vertical launch systems—each of which carries eight rounds. The addition of the 3S-14 would enable each ship to carry eighty cruise missiles onboard. The ships would carry a mix of and Zircon long-range Kalibr cruise missiles.

The Zircon will also be used onboard Russia's next-generation nuclear attack submarines. The RIA Novosti report suggests that the new submarine project is called Husky—which was previously unreported.

Dave Majumdar is the defense editor for the National Interest. You can follow him on Twitter: @davemajumdar.

http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/breaking-russia-tests-new-hypersonic-cruise-missile-15527

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/03/2016 | 20:53 uur
4200 schoten per minuut (zoals bij GK) wordt dan idd een kostbaar salvo.
Het idee achter bestuurbare munitie is nu juist om deze "wall of lead" (methode) niet meer nodig te maken...zoals ik ook eerder hier al meldde. Met een kleiner aantal granaten bereik je hetzelfde doordat de trefkans aanzienlijk groter wordt....al zijn die bestuurbare granaten zelf dus wel weer duurder.

Men wil het in ieder geval dus al toepassen bij de 76mm..ik heb studies gezien voor granaten van 50mm..maar voorzie..en bepleit dus ook in te zetten op 40mm als standaard. 

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2016 | 20:29 uur
Dat is heel wat anders dan 'stuurbare' .50 patronen.
Zou een godsvermogen kosten om met een burst een raket uit de lucht te halen, daarnaast denk ik dat de aanvangssnelheid van een .50 patroon gewoon te traag is overigens.
ik heb de 0.50 dan ook helemaal niet genoemd als optie...het slechts genoemd om aan te tonen hoe klein qua kaliber men al sturing kan aanbrengen. Dus hier wordt me iets aangewreven wat ik helemaal niet heb beweerd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2016 | 20:29 uur
Dat is heel wat anders dan 'stuurbare' .50 patronen.
Zou een godsvermogen kosten om met een burst een raket uit de lucht te halen, daarnaast denk ik dat de aanvangssnelheid van een .50 patroon gewoon te traag is overigens.

4200 schoten per minuut (zoals bij GK) wordt dan idd een kostbaar salvo.

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 16/03/2016 | 14:58 uur
Men gaat juist geleide munitie gebruiken..zie de 76mm combi met Pharos.

Dat is heel wat anders dan 'stuurbare' .50 patronen.
Zou een godsvermogen kosten om met een burst een raket uit de lucht te halen, daarnaast denk ik dat de aanvangssnelheid van een .50 patroon gewoon te traag is overigens.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: techneut op 16/03/2016 | 09:46 uur
Ik dacht het al geleide munitie is niet geschikt voor CIWS doeleinden maar meer een extra laag. Ik denk dat de CIWS of een nieuw overdracht systeem moet krijgen zoals railgun of energie wapens. Voor de directe toekomst kunnen we de CIWS afschrijven.
Men gaat juist geleide munitie gebruiken..zie de 76mm combi met Pharos.

techneut

Ik dacht het al geleide munitie is niet geschikt voor CIWS doeleinden maar meer een extra laag. Ik denk dat de CIWS of een nieuw overdracht systeem moet krijgen zoals railgun of energie wapens. Voor de directe toekomst kunnen we de CIWS afschrijven.