Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

#973
Damen Naval builds full Virtual Reality version of new Combat Support Ship
Shipbuilder Damen Naval has delivered a virtual copy of the new Combat Support Ship (CSS) Den Helder to the Materieel & IT Command (COMMIT)

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-naval-builds-full-vr-version-of-new-combat-support-ship



Het CSS uitgerust met RAM op de boeg, Hitrole's en volledige sensor suite. Dit betekend dat de 76 mm Sovraponte op de hangaar staat.

Parera

Oorlog dichter bij werf Nederlandse marineschepen - Defensie volgt situatie op de voet

Afgelopen nacht heeft Rusland de Oekraïense haven van Reni, aan de grens met Roemenië, met drones aangevallen. Eerder markeerde Rusland delen van de Zwarte Zee als gevaarlijk gebied voor scheepvaart en maakte Moskou bekend dat het schepen onderweg naar Oekraïne ziet als aan de oorlog deelnemende partij. Dit zijn ontwikkelingen die ook voor de Nederlandse marine van belang zijn. De werf van Damen in Galati ligt namelijk op vijftien kilometer van Reni en in 2024 staat de proeftocht van bevoorradingsschip Den Helder gepland. Defensie houdt de situatie naar eigen zeggen "nauwlettend in de gaten".

https://marineschepen.nl/nieuws/Defensie-volgt-ontwikkelingen-oorlog-Zwarte-Zee-op-de-voet-240723.html

Deze havenstad is op slechts 15 km afstand van de werf waar ons CSS gebouwd word, ik denk dat we naast het heroverwegen van de proefvaart locatie ook maar eens moeten nadenken over de bouw van de 4 ASWF modules in Roemenië en eventueel daar aan te koppelen bescherming van de werf door NL defensie.

Wat we dan minimaal kunnen doen is de werf voorzien van radar en C-RAM capaciteit om de werf te beschermen tegen eventuele verkeerd gerichte Russische munitie. En zo een systeem kunnen we simpel MOTS aanschaffen bij de Oosterburen ''MANTIS''.

Lynxian

Mooi schip, zeker voor een bevoorrader.

Harald

Eerste tests nieuw bevoorradingsschip Den Helder komen dichterbij

De bouw van het Combat Support Ship (CSS) Den Helder is in een nieuwe fase beland. Dat meldt Defensie vandaag. Het schip is op de werf van Damen in Roemeni? naar een andere locatie verplaatst. Daar zullen de systemen van het schip voor het eerst worden opgestart en zullen de eerste tests gaan plaatsvinden.



https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-CSS-Den-Helder-in-nieuwe-fase-120523.html

Parera

#969
Spanning op het Combat Support Ship-project
In Galatz, Roemenie is begonnen met de inbedrijfstelling van het Combat Support Ship Den Helder en de eerste stap was het aanzetten van de spanning aan boord. De eerste keer dat een nieuw schip wordt aangesloten op de wal-aansluitkasten is altijd een spannend moment, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw van Damen Naval. Twee van de vier distributie switchboards aan boord worden nu gevoed vanaf de wal.

Op dinsdag 10 april werd geheel volgens schema begonnen met de inbedrijfsstelling. Mission accomplished! Het is een belangrijke mijlpaal die we op tijd hebben gehaald, zegt Arjan trots. Nu is het zaak om de inbedrijfstelling op schema te houden en dat is nog een uitdaging want het team is nog steeds bezig met het aansluiten van de 780 kilometer kabel die in het schip verwerkt wordt. Normaal als je begint met de inbedrijfstelling, is zo?n 75% van de kabels aangesloten. Wij zaten op 10 april op 25%. We willen natuurlijk voorkomen dat de inbedrijfstelling stagneert omdat niet alles is aangesloten, dus er zit behoorlijk wat druk op de werkzaamheden.

Het schip in aanbouw ligt nog in het diepe deel van het dok, maar zal op 29 april verplaatst worden naar de kade op de werf. Op dit moment wordt de uitlijning van de schroefassen afgerond en als dat klaar is, kan de mast worden geplaatst, aldus Arjan. Dat is ook nog best een exercitie, want het is een complexe, grote mast. Zodra de mast geplaatst is, wordt hij gehecht en gaat het schip het dok uit. Eenmaal aan de kade wordt de mast verder afgelast.

De inbedrijfstelling signaleert ook het begin van een nieuwe fase van het project waarvoor het veiligheidsniveau aan boord moest worden aangepast. Er staan nu dingen aan boord onder spanning en dat is gevaarlijk. De mensen die aan boord werken, kunnen niet zomaar overal meer aanzitten. We hebben ons HSSE-plan daarop aangepast en iedereen geinformeerd. Ook zijn er kaarten geplaatst die aangeven welke delen onder spanning staan.

De komende maanden worden de losse systemen in bedrijf gesteld en zodra alles naar behoren werkt, worden de klant en classificatie-instelling DNV uitgenodigd voor de Harbour Acceptance Tests (HATs). Ook is Defensie bezig met het vormen van de aanloopbemanning die dit jaar mee zal lopen tijdens de inbedrijfsstelling om het schip zo goed mogelijk te leren kennen. Hierover lees je meer in een van de volgende edities van Schelde Schakels.

Bron: Damen Naval / Schelde Schakels

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 14/02/2023 | 17:00 uur
Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden.
De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.
Echt jammer dat het niets geworden is. Het schip ging zeker wat vaardagen hebben... en ging een meer dan waardige vervanger voor (Zinnia en) Godetia zijn.
Net zoals zoveel andere zaken: gepasseerd station.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur
Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden. De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur


Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Vandaar de gedachtegang om een eventuele verkleinde JSS voor Ierland in de gaten te houden, ik begrijp dat men daar erg gecharmeerd is van een dergelijke capaciteit.

Of ze hiervoor kiezen en of Damen dan de opdracht krijgt s weer een ander verhaal.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 18:18 uur
Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?
Daar krijg je gewoon een oorverdovende stilte te horen. net als over een hele rist andere capaciteiten die jaren geleden afgestoten werden (en vooral de LM treffen.  Al bij al viel het voor LuM en Marine nog (relatief) mee. Relatief omdat we in BEL i..v.m. andere NAVO-lidstaten er echt slecht en belachelijk voor staan).

Natuurlijk zouden een CSS ?n een 3de ASWF goed zijn voor BEL. Vooral wanneer dat CSS ook meer brengt dan alleen maar "fuel, oils and stores", m.n. "de medische antenne" is een grote plus. Minpuntje is dat er geen vehicle lanes zijn. Daarvoor zou een Doorman dan weer goed zijn.

Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#964
Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 17:51 uur
Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?



Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 17:31 uur
1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 16:52 uur
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.

1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Parera

Citaat van: Harald op 13/02/2023 | 08:39 uur
Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.


Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 13/02/2023 | 09:00 uur
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !

Handig, en net op het moment dat jij er gebruik wil van maken boekt dat andere land net een ritje.

Nee, ik denk niet dat we die boot gaan delen met de stand by status.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 06:06 uur
Dat zou inderdaad kloppen , maar het JSS is geen CSS en andersom. Ik denk dat binnen de Belgische marine een vergelijkbaar schip echt wel past met 2 of 3 fregatten, 6 MCM?s & 2 OPV?s hebben ze een mooie vloot capaciteit.

Naast Navo RAS capaciteit bied een CSS voor Belgi? ook hospitaal & transport capaciteit. Beide capaciteiten worden al lang gezocht binnen de marinecomponent. Het is dan geen RoRo capaciteit die gewenst is/was maar voertuigen kunnen ook met de kraan op dek gezet worden.
Het zal er er wel op uit draaien dat onze Zuiderburen ook gebruik kunnen maken van RoRo lease schip van onze Defensie die is beschikbaar ook voor andere Navo Landen !