Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 00:06 uur
De CB90 is zeker een aanvulling en is naar mijn weten wel een wens (geweest) van het Korps mariniers, ik zou ook zeggen een david die voor verschillende bootjes geschikt is (net als het JSS en de JW) zodat hier in een afweging gemaakt kan worden welke missie er gevaren word.
CB90s inderdaad hele mooie vaartuigen en snel. Alleen een stuk minder flexibel te gebruiken dan de LCVPs. Als je daarnaast dan de FRISC zou vervangen door een LCP kom je denk ik al een heel eind. Maar goed, dat is ander topic. Wel wenselijk lijkt mij als de bevoorrader met davits LCVPs kan meenemen. Of zelfs een slagje groter zoals de LCMs bij de Damen LSVS 19000.
Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 00:06 uurEen slipway is op een bevoorader niet echt logisch te noemen omdat dit een groot deel van de achterkant in beslag neemt en je bij een bevoorader ook graag Astern-refueling wil kunnen toepassen, ditzelfde geld voor een Steel beach.
Slipway niet, steel beach in combinatie met LCVPs of LCMs lijkt me wel weer erg praktisch en handig. Kun je meer dan het direct varend bevoorraden van schepen. Bijvoorbeeld bevoorraden van onderzeeboten of MCM-vaartuigen. Of bases op land. Of bij humanitaire operaties. Omdat ik denk dat zeker dit laatste politiek een wenselijk iets blijft zou ik daar dus wel in investeren. En ik schat in dat die steel beach astern-refueling niet onmogelijk maakt.


Parera

Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 20:21 uur
CB90's zou een enorme aanvulling zijn op  onze capaciteiten, maar hoeft niet persee vanaf een bevoorrader. Wel is een FRISC in een David of slipway eigenlijk essentieel.

vwb het bevoorraden van subs, waarom niet.
De HOV's hebben ook een bepaalde ondersteuningscapaciteit.

De CB90 is zeker een aanvulling en is naar mijn weten wel een wens (geweest) van het Korps mariniers, ik zou ook zeggen een david die voor verschillende bootjes geschikt is (net als het JSS en de JW) zodat hier in een afweging gemaakt kan worden welke missie er gevaren word.

Een slipway is op een bevoorader niet echt logisch te noemen omdat dit een groot deel van de achterkant in beslag neemt en je bij een bevoorader ook graag Astern-refueling wil kunnen toepassen, ditzelfde geld voor een Steel beach.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 28/06/2017 | 16:42 uur
Eerst maar eens een extra bevoorrader!

Een forse dame graag.... je bent immers nooit opgescheept met te veel brandstof, persoonlijk vind ik een aangepaste (snelheid en bereik) Damen LSV/R 20000 een steeds betere optie worden.

Ronald Elzenga

Citaat van: Master Mack op 28/06/2017 | 14:26 uur
Als de KM voor RSV 16000 gaat van Damen zou het dan geen goed idee zijn om de Pelikaan door een tweede  zusterschip te laten vervangen.
Ik denk een slag te groot. En zoals Parera aangeeft zijn er ideeen om de Pelikaan te vervangen door eenzelfde model schip als de MCMs. Mij lijkt de Damen LST 100 een geschikte opvolger. Ook omdat havens daar wel eens onbruikbaar worden door schade door orkanen. Als ook uitgaande van versterking van de defensie aanwezigheid in het Caribisch Gebied. Maar gezien de zovele andere projecten bij de Marine nu lijkt me dit iets voor na 2030. Dus Zr.Ms. Pelikaan dient dan zijn tijd uit. Eerst maar eens een extra bevoorrader!

Parera

Citaat van: Ace1 op 28/06/2017 | 15:33 uur
De Pelikaan is in 2006 opgeleverd van de Marine deze is nog lang niet toe aan vervanging.

Citaat van: Master Mack op 28/06/2017 | 14:26 uur
Als de KM voor RSV 16000 gaat van Damen zou het dan geen goed idee zijn om de Pelikaan door een tweede  zusterschip te laten vervangen.

Er word binnen de KM wel gekeken om de Pelikaan tegelijk met de HOV's te vervangen en de mogelijkheden om dit te doen met 1 klasse schepen als ik het goed heb begrepen.
Dit staat op de planning voor ergens tussen 2030 - 2040 dus is voorlopig niet aan bod.

En de RSV 15000 is veel te groot voor permanente plaatsing in de West. De Pelikaan richt zich voor het grootste deel van de taken op humanitaire hulp en ondersteuning van oefeningen van andere eenheden en daarom voldoet een relatief klein schip zoals nu in gebruik aan de wensen en als er uitgebreid moet worden zie ik persoonlijk liever een soort LST wat zowel ingezet kan worden voor oefeningen van de mariniers als voor noodhulp waarbij er geen havens bereikbaar zijn en het schip gebeached moet worden.

Ace1

Citaat van: Master Mack op 28/06/2017 | 14:26 uur
Als de KM voor RSV 16000 gaat van Damen zou het dan geen goed idee zijn om de Pelikaan door een tweede  zusterschip te laten vervangen.

De Pelikaan is in 2006 opgeleverd van de Marine deze is nog lang niet toe aan vervanging.

Master Mack

Als de KM voor RSV 16000 gaat van Damen zou het dan geen goed idee zijn om de Pelikaan door een tweede  zusterschip te laten vervangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/06/2017 | 20:29 uur
Klopt, misschien verdient Damen nog wel iets aan de deal met Australië  ;)
Dus waarschijnlijk zullen de eventuele ontwerpkosten voor Damen niet groot zijn voor een NL versie.

Ergens denk ik dat DMO/de Marine (en Damen) een innovatief ontwerp prefereren, Dame heeft al het e.e.a. aan huiswerk gedaan met haar LSV serie, of dit voldoende is voor DMO, bij een politiek groen licht, zal nog moeten blijken.

Het basis ontwerp van Hr.Ms. Amsterdam dateert al weer van begin jaren negentig van de vorige eeuw, dus al weer meer dan een kwart eeuw oud.


Parera

Citaat van: Harald op 26/06/2017 | 20:29 uur
Klopt, misschien verdient Damen nog wel iets aan de deal met Australië  ;)
Dus waarschijnlijk zullen de eventuele ontwerpkosten voor Damen niet groot zijn voor een NL versie.
Ik denk dat Damen er niet veel aan verdiend of helemaal niks, de Spanjaarden hebben de gehele binnenkant opnieuw moeten ontwerpen door nieuwe eisen dat alle tankers dubbelwandig moeten zijn.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/06/2017 | 20:00 uur
Is een optie... (het is overigens een Spaans -Nederlands ontwerp als ik mij niet vergis)
Klopt, misschien verdient Damen nog wel iets aan de deal met Australië  ;)
Dus waarschijnlijk zullen de eventuele ontwerpkosten voor Damen niet groot zijn voor een NL versie.

Parera

Citaat van: Ace1 op 26/06/2017 | 19:22 uur
Volgens mij is  luitenant-generaal  Verkerk een voorstander van een kleine bevoorrader bij de marine. Alleen hoe vertaal je dat in de praktijk bedoelt hij de qa grote de  Damen Logistic Support Vessel Replenisher 16000 of een schip qa grote zoals HMNZS ENDEAVOUR - A11?

http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-16000

http://www.navy.mil.nz/downloads/pdf/rnzn-fleet-today/hmnzs-endeavour-factsheet-web.pdf

De HMNZS Endevour is een goed voorbeeld van een simpele tanker, dat gezegd is dit niet wat ik bedoel. De Endevour is ontwikkeld rond 1985-1988 op basis van een civiele olie tanker en is daarmee een oud model tanker en ook kan het niks anders dan brandstof overgeven terwijl de Amsterdam ook munitie en andere droge cargo kon overgeven. Daarnaast is een Oiler zoals de Endevour veel te traag voor een moderne marine met haar 14 knopen.

Dan kan je beter kijken naar de vervanger die rond 2020 in dienst zal moeten komen HMNZS Aotearoa, maar dit schip is in mijn ogen voor de expeditionaire vloot van Nederland niet geschikt.
Te klein, te weinig capaciteit en nog steeds maar 16 knopen. Enige voordeel aan dit ontwerp is dat het gebouwd word om ook in ijs gebieden rondom Antarctica te varen.

De Damen LSV/R 20000 met een vergroot bereik en hogere snelheid is in mijn ogen echt een betere optie, indien mogelijk zouden versterkingen voor ijsgebieden zeker een pro zijn maar dit brengt weer extra kosten met zich mee.

Citaat van: Ace1 op 26/06/2017 | 19:32 uur

Ben het met je een eens dat de LSV/R 20000  een te klein bereik heeft.

Dit bedoel jij met een LHD die een  RAS mast  heeft?




Ja dat is wat ik bedoelde ook de Spaanse Juan Carlos heeft deze optie ook, bij Australië is niet gekozen voor deze optie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#187
Citaat van: Ace1 op 26/06/2017 | 20:06 uur
Dat stond in zijn speech die hij had tijdens de doop of indienststelling van de Karel Doorman, die speech was toen te lezen op www.defensie.nl

Waarbij hij zijn wens uit sprak voor een nieuwe tanker...

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/06/2017 | 19:59 uur
Waaruit maak jij op dat luitenant-generaal  Verkerk voorstander is van een "kleine" bevoorrader bij de marine?

M.i. wil hij graag een "eenvoudige" tanker... dus een AOR(H) zonder dat er enige referentie is gemaakt aan het woord klein.

Dat stond in zijn speech die hij had tijdens de doop of indienststelling van de Karel Doorman, die speech was toen te lezen op www.defensie.nl

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/06/2017 | 19:24 uur
Idd, om het bij een ontwerp van Damen te houden.
Maar ... Een optie zou ook kunnen zijn wat we met de Amsterdam ook gedaan hebben, het ontwerp van de Spanjaarden overnemen, dus een Amsterdam NG 2.0 en zo hetzelfde schip door Damen laten bouwen als wat er voor Australië gebouwd wordt.


Is een optie... (het is overigens een Spaans -Nederlands ontwerp als ik mij niet vergis)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 26/06/2017 | 19:22 uur
Volgens mij is  luitenant-generaal  Verkerk een voorstander van een kleine bevoorrader bij de marine.

Waaruit maak jij op dat luitenant-generaal  Verkerk voorstander is van een "kleine" bevoorrader bij de marine?

M.i. wil hij graag een "eenvoudige" tanker... dus een AOR(H) zonder dat er enige referentie is gemaakt aan het woord klein.