MLU Zr.Ms. Pelikaan, Snellius en Luymes

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 11/07/2019 | 13:09 uur

Lex

Citaat van: Parera op 02/06/2020 | 01:23 uur
Dat is zeker goed mogelijk , ik heb nog geen foto kunnen vinden met het SWL er op.
Ik heb zojuist even gekeken,  maar het SWL valt van een afstand niet te lezen.😭

Parera

Citaat van: Ace1 op 01/06/2020 | 22:44 uur
Kan het niet zo zijn dat de kraan die nu op de Pelikaan geplaats is vanzelfde fabrikant is de kraan van de KD maar dat dit een lichter versie ervan is die bijvoorbeeld 30 ton kan tillen?

Dat is zeker goed mogelijk , ik heb nog geen foto kunnen vinden met het SWL er op.

Ace1

Citaat van: Parera op 01/06/2020 | 20:20 uur
De nieuwe kraan is aan boord geplaatst



Het is zo te zien een kraan met een hogere SWL dan de voorgaande kraan (SWL 7 T/14 m | 25 T / 11 m ) ook zitten er aan de railings nu stootrubbers voor een FRISC (of LCVP?).
Daarnaast zijn de vlotten verplaatst van het dek naar de zijkant van de opbouw.

De kraan komt qua uiterlijk overeen met die van de KD maar ik betwijfel of het dezelfde kraan is, als dit klopt is het vermogen verhoogd naar 40 ton.

Kan het niet zo zijn dat de kraan die nu op de Pelikaan geplaats is vanzelfde fabrikant is de kraan van de KD maar dat dit een lichter versie ervan is die bijvoorbeeld 30 ton kan tillen?

Parera

#7
De nieuwe kraan is aan boord geplaatst



Het is zo te zien een kraan met een hogere SWL dan de voorgaande kraan (SWL 7 T/14 m | 25 T / 11 m ) ook zitten er aan de railings nu stootrubbers voor een FRISC (of LCVP?).
Daarnaast zijn de vlotten verplaatst van het dek naar de zijkant van de opbouw.

De kraan komt qua uiterlijk overeen met die van de KD maar ik betwijfel of het dezelfde kraan is, als dit klopt is het vermogen verhoogd naar 40 ton.

Lex



Parera

#4
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/07/2019 | 13:22 uur
Een LPD gedurende het orkaanseizoen is wellicht een interessante gedachte...

De KM gebruikt de PELI ook buiten het orkaanseizoen  ;) Het schip is de ruggengraat van de heren en dames in de west, er word regelmatig goederen tussen de eilanden overgevaren en ook personeel voor bijvoorbeeld oefeningen.

Als men dat voor een periode moet opvangen door lokale civiele transport middelen dan loopt die rekening aardig op kan ik je vertellen.

Daarnaast is de PELI ook van groot belang bij oefeningen van eenheden die uit Nederland overkomen.

Misschien tijdelijk DIT schip leasen van Damen?  :angel: En daarna overnemen als aanvulling op de PELI. Het schip is volgens mij door Damen in Vietnam gebouwd voor Venezuela maar hebben ze het schip niet meer (kunnen afnemen) afgenomen. :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 11/07/2019 | 13:13 uur

Opvallend dat de PELI naar NLD gaat terwijl Damen een reparatie werf op Curacao heeft. Ik ben benieuwd of er in de West dan ook tijdelijk vervangende capaciteit komt of dat er daar gewoon een tekort komt in capaciteit.

Een LPD gedurende het orkaanseizoen is wellicht een interessante gedachte...

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/07/2019 | 13:09 uur
Damen signs maintenance contract with  Netherlands Ministry of Defence - Damen Shiprepair & Conversion

https://www.damenshiprepair.com/en/news/2019/07/damen-signs-maintenance-contract-with-netherlands-ministry-of-defence#.XScX0taaRGQ.twitter


Opvallend dat de PELI naar NLD gaat terwijl Damen een reparatie werf op Curacao heeft. Ik ben benieuwd of er in de West dan ook tijdelijk vervangende capaciteit komt of dat er daar gewoon een tekort komt in capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)