Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

StrataNL

Ook uit de brief:
CitaatIk wil het contract met de leverancier die als beste scoorde op de eerder genoemde aspecten, Iveco Defence Vehicles SpA, voor het einde van 2019 ondertekenen. Daarmee komt ook het laatste van de vier niet-gemandateerde deelprojecten van DVOW in uitvoering, na vertraging door juridische procedures en een aanbesteding die langer duurde dan gedacht.

Toch jammer dat vrijwel elke recente defensie aanbesteding van enig formaat gepaard moet gaan met rechtszaken...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2019 | 22:07 uur
Het maakt Defensie een stuk steviger. Eindelijk ook weer in de goede aantallen.
Helemaal mee eens, m.i. een verstandige zet. Is er al iets meer bekend over welk voertuig het geworden is? De LMV-2?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Het maakt Defensie een stuk steviger. Eindelijk ook weer in de goede aantallen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#630
Citaat van: StrataNL op 16/08/2019 | 19:23 uur
Begrijpelijk op zich, om vliegtuigen te boarden heb je doorgaans ook geen rupsvoertuig nodig. De DSI is uitgerust met een aantal MARS voertuigen waar dit ook mee kan.
Om barricades uit de weg te ruimen kun je net zo goed een bergingstank laten komen. De YPR's hebben hun beste tijd gehad.

Nee dat is waar maar ik ben benieuwd of er vervangende capaciteit bij komt voor de DSI voor de YPR. Mogelijk 1 of 2 extra Bearcats? En die dozer capaciteit kan inderdaad ook wel anders ingevuld worden.





Citaat van: Sparkplug op 16/08/2019 | 19:31 uur
Voor het diep doorwaden wordt wel iets meer toepast dan alleen een snorkel. Het boekje De Land Rover in Nederlandse militaire dienst 1974-1990 geeft enigzins een inzicht in gedane aanpassingen.

Maar dat is aan de buitenkant van het voertuig bijna niet te zien, de snorkel is op de LMV wel de grootste aanwijzing. Die zwarte buis is niet te missen ;D


Sparkplug

Citaat van: Parera op 16/08/2019 | 19:16 uur
Ook niet voor zijn tijd  ;) Ik heb wel in de laatste jaren nog wel eens zo'n LaRo zien rond rijden van het KMARNS maar daar was alles aan versleuteld en allerlei andere toevoegingen aan vast gelast.
Nu krijgen ze dan weer een modern voertuig met bescherming en hopelijk ook de ''snorkel'' op de motor zodat ze 1,5 m die water kunnen doorkruisen.

Voor het diep doorwaden wordt wel iets meer toepast dan alleen een snorkel. Het boekje De Land Rover in Nederlandse militaire dienst 1974-1990 geeft enigzins een inzicht in gedane aanpassingen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Parera op 16/08/2019 | 19:10 uur
Duidelijke invulling van de voertuigen, opvallend dat de KMAR de overstap maakt van YPR naar LMV van rups naar wiel. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met de dozerbladen voor het ruimen van versperringen & het aircraft assault vehicle voor het betreden van (gekaapte) vliegtuigen.

Begrijpelijk op zich, om vliegtuigen te boarden heb je doorgaans ook geen rupsvoertuig nodig. De DSI is uitgerust met een aantal MARS voertuigen waar dit ook mee kan.
Om barricades uit de weg te ruimen kun je net zo goed een bergingstank laten komen. De YPR's hebben hun beste tijd gehad.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Sparkplug op 16/08/2019 | 19:14 uur
Komt er na meer dan 60 jaar toch een einde aan LaRo gebruik bij KM/KMARNS.
'

Ook niet voor zijn tijd  ;) Ik heb wel in de laatste jaren nog wel eens zo'n LaRo zien rond rijden van het KMARNS maar daar was alles aan versleuteld en allerlei andere toevoegingen aan vast gelast.
Nu krijgen ze dan weer een modern voertuig met bescherming en hopelijk ook de ''snorkel'' op de motor zodat ze 1,5 m die water kunnen doorkruisen.

Sparkplug

Komt er na meer dan 60 jaar toch een einde aan LaRo gebruik bij KM/KMARNS.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#625
Via @Inkoop_DMO

Citaat
Goed nieuws! Binnenkort wordt het contract getekend met IVECO Defence Vehicles voor de vervanger van de MB290 ZAU & lijndienst (#defensie breed), de Landrover (@korpsmariniers) en de YPR (@Marechaussee). Gaat om 5 varianten waarvan deel met Remote Controlled Weapon Stations. #DMO



Duidelijke invulling van de voertuigen, opvallend dat de KMAR de overstap maakt van YPR naar LMV van rups naar wiel. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen met de dozerbladen voor het ruimen van versperringen & het aircraft assault vehicle voor het betreden van (gekaapte) vliegtuigen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 16/08/2019 | 15:24 uur
Patrouilletalen, force protection etc.

Men heeft nou eenmaal de keuze gemaakt voor een gepantserd 12kN voertuig...

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de ervaringen in Afghanistan, Irak en Mali en de dreiging van IED's. En ook bij een grootschalig conflict met bijvoorbeeld de Russen is het personeel altijd beter beschermd dan in een ongepantserde MB tegen KKW vuur of mijnen. Ik weet niet wat zo'n LMV of ander vergelijkbaar voertuig doet bij een RPG.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2019 | 13:50 uur
Prima, maar deze gaan dus dienen als lijnbakken?
Nogal zwaar en groot uitgerust voor de taak. Duur voertuig ervoor.
Patrouilletalen, force protection etc.

Men heeft nou eenmaal de keuze gemaakt voor een gepantserd 12kN voertuig...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 16/08/2019 | 11:35 uur
Daar wringt de schoen, met name ondersteunende eenheden. Organieke lijnenbakken of fatsoenlijke, operationele voertuigen om uitrusting in te vervoeren zijn er niet. Het is de Amarok, met 10.000 mitsen en maren kwa inzet, of een PNOD busje. Lijnenbakken zijn ingeleverd en wat kregen we terug...? Helemaal niks. Reguliere MB's ingeleverd en wat kregen we terug...? De Amarok. Maar die mag niet 'voor het eggie' ingezet worden. Top. Waar rij je dan vervolgens in op uitzending? Een afgetrapte MB die al 20 keer gelast was. Maarja, het reed, dus prima. Ding was in zo'n staat, dat die maar is achter gelaten toen de missie werd afgebouwd. We hadden hier meerdere MB's op het veld, maar dat is bijna allemaal weg. Alleen de bommentrekkers zijn nog MB's, maar die zullen vast ook wel vervangen moeten worden.

Prima, maar deze gaan dus dienen als lijnbakken?
Nogal zwaar en groot uitgerust voor de taak. Duur voertuig ervoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 15/08/2019 | 22:19 uur
Dan de reguliere MB's verdeeld over eenheden, softtop en hardtop.
Ondersteunende eenheden en Reserve eenheden van Krijgsmachtsdelen en co. hebben vooral de Amarok.
Daar wringt de schoen, met name ondersteunende eenheden. Organieke lijnenbakken of fatsoenlijke, operationele voertuigen om uitrusting in te vervoeren zijn er niet. Het is de Amarok, met 10.000 mitsen en maren kwa inzet, of een PNOD busje. Lijnenbakken zijn ingeleverd en wat kregen we terug...? Helemaal niks. Reguliere MB's ingeleverd en wat kregen we terug...? De Amarok. Maar die mag niet 'voor het eggie' ingezet worden. Top. Waar rij je dan vervolgens in op uitzending? Een afgetrapte MB die al 20 keer gelast was. Maarja, het reed, dus prima. Ding was in zo'n staat, dat die maar is achter gelaten toen de missie werd afgebouwd. We hadden hier meerdere MB's op het veld, maar dat is bijna allemaal weg. Alleen de bommentrekkers zijn nog MB's, maar die zullen vast ook wel vervangen moeten worden.

Parera

#620
Citaat van: Huzaar1 op 16/08/2019 | 00:01 uur
Ik heb lang verlof  8) , ik werk niet bij GWS  :angel:

Ambtenaar?  ;D

Nee je zit misschien niet op de bron maar waarschijnlijk zal jij sneller iets horen op kantoor dan dat de meeste andere forum leden dat doen als het om aankopen gaat.

Citaat van: StrataNL op 16/08/2019 | 00:37 uur
Een klein deel bij de KLu t.b.v OGRV. Mariniers wellicht ook, want die rijden nog steeds met Landrovers, maar dat is onduidelijk.

De LMV kan wel voorzien worden van ''snorkel'' voor de motor voor de mariniers waardoor het voertuig door een 1,5 m diep stuk water kan rijden zonder problemen (handig bij amfibische operaties). De standaard LMV kan tot slechts 0,85 m diep water rijden.

Een (oude) brochure van de LMV met wat meer info en details over het voertuig.
http://www.militarysystems-tech.com/files/militarysystems/supplier_docs/Iveco%20LMV-Light%20Multirole%20Military%20Vehicle.pdf


De Ambulance variant (Gewonden Transport bij defensie) zal er waarschijnlijk zo uit zien (ik hoop wel op normaal woodland camo patroon).





Janes Defense verslag van de LMV 2 tijdens Eurosatory 2016 waar het voertuig voor het eerst publiekelijk te zien was.


StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 15/08/2019 | 22:19 uur
Enorm welkome investering voor de krijgsmacht. meer dan duizend voertuigen. Maar eerlijk gezegd heb ik hier niets van mee gekregen en verbaasd dit me, het kost aardig wat maar zijn zeer capabele voertuigen. Ik dacht dat de nieuwe MB deze taak op zich zou nemen.

1275 stuks. Voor wie?

KCT heeft Vector
Luchtmobiele Infanterie krijgen nieuwe Mercedes Benzen.
Reguliere Infanterie en Cavalerie gebruiken de Mercedes Benz CDI met 1x mag en 1x .50

Dan de reguliere MB's verdeeld over eenheden, softtop en hardtop.
Ondersteunende eenheden en Reserve eenheden van Krijgsmachtsdelen en co. hebben vooral de Amarok.

Waarom dit voertuig erbij? Waar zit die nood? Bij de Marine of Kmar? Korps Mariniers?
Dit is namelijk nul additionele versterking van bijvoorbeeld de 13e lichte brigade. Die hebben al genoeg zwaar wiel.

Ik denk dat ze vooral de MB CDI gaan aanvullen, daar hebben we er maar 128 van gekocht.

Ik snap echt het getal 1275 niet. Wordt dit dan een soort leuk dienstvoertuig.

In dit topic zijn deze vragen al meerdere keren beantwoord  ;)

KCT is idd overgestapt op de Vector.
LMB heeft gekozen voor nieuwe Mercedessen.
Niet-operationele MB's zijn vervangen door de Amarok tbv vredesbedrijfsvoering

Dan de 128 stuks Mercedes-Benz G280 CDI die je noemt, een deel bij de KL en een deel voor KMarns. De voertuigen van de Mariniers (voornamelijk in de West), zijn vervangen door de Anaconda. Die MB280's zouden terug naar de KL tbv Mali, maar dat is aan het afbouwen, geen idee wat de huidige status hiervan is. Een flink deel van deze voertuigen is versleten door inzet.

De grootste moot zijn de operationele Mercedes-Benz 290GD, welke krijgsmachtbreed in gebruik zijn voor allerlei taken. Deze worden nu dus vervangen door 5 Iveco LMV varianten. Hardtop, softtop, gwt, logistiek en KMAR. Het gros komt terecht bij de 43e en 13e. Een klein deel bij de KLu t.b.v OGRV. Mariniers wellicht ook, want die rijden nog steeds met Landrovers, maar dat is onduidelijk.

Citaat van: Huzaar1 op 15/08/2019 | 22:35 uur
Ik begrijp niet waarom we als NL het Fennek ontwerp niet verder hebben uitontwikkeld. Kunnen in de basis toch ongeveer hetzelfde bieden als de Iveco's? 4 wielen, stuur, gaspedaal.
Nee, Fennek is hier niet geschikt voor, verkenningsvoertuig. Veel te krap binnenin, te weinig laadvermogen/opbergruimte, kan maar drie man meenemen ipv 5. Mede omdat de motor achterin zit. Fennek 2 was leuk concept, maar snap wel dat ze het niet doorgezet hebben.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation