Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#220
Citaat van: Parera op 12/03/2021 | 23:12 uur
5 stuks voor Duitsland + 3 voor NLD ? :angel: Stationeren we ze bij de Duitsers met volledige integratie. :cute-smile:

Ehhh.... nee. 3 is wel 1 inzetbaar en soms wel 2.

Van 13 P3C naar nihil en vervolgens naar 3 P8A... dan kunnen we net zo goed die investering achterwegen laten. Het eeuwige  compromis fakkelt uiteindekijk alles af.

Ik blijf bij mijn oude opvatting: 8-12 exemplaren (P8A) of een combinatie van 8 P8A en een 6-8 zeer capabele drones.

Onthoud: de weg van iets naar niets is in de politiek gemakkelijk, weer opbouwen naar weer een serieuze capaciteit is een uitdaging.

Het is niet dat we als 17e economie ter wereld er geen geld voor hebben, het er voor over hebben is dan weer een andere verhaal.

De budget ruimte voor dit en vele ander noodzakelijke investeringen zou met 2% bbp geen enkel probleem zijn en ook met het Europese NAVO gemiddelde zijn er geen beren, anders dan politici, op de weg.

andré herc

Citaat van: Parera op 12/03/2021 | 23:12 uur
5 stuks voor Duitsland + 3 voor NLD ? :angel: Stationeren we ze bij de Duitsers met volledige integratie. :cute-smile:
Zou echt mooi zijn de wens van de gedachte van vele op dit Forum  8)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Parera


Harald

Citaat van: Sparkplug op 12/03/2021 | 22:35 uur
Maar zien hoe levensvatbaar het alternatief van Airbus is met een eventuele Duitse P-8A Poseidon aanschaf. De P-3C heeft nog maar korte tijd.
Mijn inschatting is dat als Duitsland voor de P-8A kiest dan is eigenlijk alleen Frankrijk nog over welke een redelijk aantal kan aanschaffen van een EU type.
Maar Frankrijk kennende zal deze dan niet voor een EU type gaan, maar puur Frans gaan. Dan hoeven ze geen rekening te houden met anderen en kan hun eigen industrie ten volle bediend worden.
Ik denk niet dat Frankrijk de P-8A gaat aanschaffen.
Dus een EU model zal er dan niet komen

Sparkplug

Citaat van: DSCA op 12/03/2021 | 21:36 uur
https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/germany-p-8a-aircraft-and-associated-support

Maar zien hoe levensvatbaar het alternatief van Airbus is met een eventuele Duitse P-8A Poseidon aanschaf. De P-3C heeft nog maar korte tijd.

CitaatGermany currently operates the Lockheed P-3C Orion, but that aircraft is reaching end-of-life and will retire in 2024.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

delarey

#215
CitaatThe State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Germany of P-8A Aircraft and Associated Support, and related equipment, for an estimated cost of $1.77 billion.

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/germany-p-8a-aircraft-and-associated-support

Parera

Citaat van: Sparkplug op 02/03/2021 | 11:14 uur
Als ik het artikel lees, dan krijg ik de indruk dat deze MPA uitvoering niet op ASW is gericht. Misschien daarom het ontbreken van externe hardpoints. Verder is PAL Aerospace vooral gericht op ISR.

https://dehavilland.com/en/news/posts/pal-aerospace-and-de-havilland-canada-announce-mou-to-develop-dash-8-p-4-special-mission-aircraft

Wel uitgerust met een MAD sensor, sonobuoys weet ik niet maar dat past er wel in. En dan ontbreekt bewapening nog.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/03/2021 | 11:48 uur
En gaan voor halfbakken oplossingen?

Als we het ooit weer zouden mogen, dan graag goed (al zou het een prima kist voor de west zijn)
Halfbakken of geen dan weet ik het wel. En zo slecht is dit niet, past binnen kw vloot dat heeft ook voordelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 02/03/2021 | 10:52 uur
Mooi concept die P-4 en zeer interessant voor ook NL als we weer MPA's zouden nemen. Afhankelijk van wat de kist kan zie ik mogelijkheden voor NL, wel mis ik hardpoints.

En gaan voor halfbakken oplossingen?

Als we het ooit weer zouden mogen, dan graag goed (al zou het een prima kist voor de west zijn)

Sparkplug

Citaat van: Parera op 02/03/2021 | 10:52 uur
Mooi concept die P-4 en zeer interessant voor ook NL als we weer MPA's zouden nemen. Afhankelijk van wat de kist kan zie ik mogelijkheden voor NL, wel mis ik hardpoints.

Als ik het artikel lees, dan krijg ik de indruk dat deze MPA uitvoering niet op ASW is gericht. Misschien daarom het ontbreken van externe hardpoints. Verder is PAL Aerospace vooral gericht op ISR.

https://dehavilland.com/en/news/posts/pal-aerospace-and-de-havilland-canada-announce-mou-to-develop-dash-8-p-4-special-mission-aircraft

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Mooi concept die P-4 en zeer interessant voor ook NL als we weer MPA's zouden nemen. Afhankelijk van wat de kist kan zie ik mogelijkheden voor NL, wel mis ik hardpoints.

Harald

PAL Aerospace, De Havilland Canada jointly developing Dash 8 P-4 MPA


PAL Aerospace and De Havilland Aircraft of Canada Limited ("De Havilland Canada") on February 25 announced the establishment of a Memorandum of Understanding ("MOU") to jointly pursue the development of a fully missionized Dash 8-400 aircraft, called the "Dash 8 P-4" for maritime patrol ("MPA"), intelligence, surveillance and reconnaissance ("ISR"), as well as other applications. Modified with auxiliary fuel tanks, the Dash 8 P-4 will have superior range, endurance, and time-on-station.

De Havilland press release


"PAL Aerospace is thrilled to work with De Havilland Canada on this important initiative for our company," said Jake Trainor, CEO of PAL Aerospace. "The considerable cabin space, payload capacity, best-in-class airspeed profile and advantageous operating economics of the Dash 8-400 platform, combined with De Havilland Canada's proud 92-year history of innovation and leadership in aircraft design and manufacturing, provide an ideal foundation from which to launch the Dash 8 P-4 program."

PAL Aerospace and De Havilland Canada believe there exists a significant global market for missionized turboprop aircraft, especially in the MPA and ISR market. The unique capabilities the Dash 8-400 platform, in combination with PAL Aerospace's demonstrated global capability as a full-service provider of specialized aircraft modification, technology integration and special missions operation, delivers a unique value proposition for clients looking for leading edge MPA and ISR programs. PAL Aerospace and De Havilland Canada are currently working together to offer a comprehensive Dash 8 P-4 MPA solution for the Royal Malaysian Air Force's ongoing maritime surveillance aircraft procurement.

"PAL Aerospace's unmatched credentials in the design and modification of MPA and ISR aircraft, their understanding of the Dash 8 as a current operator of the platform, and their more than 40 years' experience in special missions operations are unique in Canada and around the world," said David Curtis, Executive Chairman of Longview Aviation Capital, De Havilland Canada's parent company.

"We are excited to collaborate on this initiative and believe strongly that the Dash 8 P-4 will prove to be a market leading MPA and ISR solution while supporting highly skilled employment and the development of critical intellectual property here in Canada."
David Curtis, Executive Chairman of Longview Aviation Capital

"The Dash 8-400 aircraft's turboprop efficiency and low-impact on the environment combined with its high productivity and jet-like performance have proven to be an ideal combination for many of our airline customers around the world," said Philippe Poutissou, Vice President, Sales and Marketing at De Havilland Canada. "These attributes also make the Dash 8 P-4 a versatile and formidable special mission aircraft."

This new collaboration affirms commitments from both PAL Aerospace and De Havilland Canada to continue the development of multi-role, MPA and ISR configurations for the Dash 8-400 aircraft. The two companies will continue to cooperate in business development and marketing activities while fortifying long-term support, developing training capacity and combining resources to ensure superior aircraft performance.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/pal-aerospace-de-havilland-canada-jointly-developing-dash-8-p-4-mpa/

Sparkplug

Delivery of RAF Poseidon 05

PUBLISHED: 02 FEBRUARY 2021   LAST UPDATED: 02 FEBRUARY 2021

On 2 February 2021, the Royal Air Force (RAF) received her fifth Poseidon MRA1, when ZP805/05 (construction number 65754/8257), named Fulmar, was delivered to RAF Lossiemouth.

According to the RAF, this is the first Poseidon that was delivered straight from the Boeing factory in Seatle (WA), without making a stop en-route.

As you may remember, the RAF ordered nine Poseidon MRA1s for use with 54/120 Squadron. The unit temporarily operated from RAF Kinloss in 2020 because of runway resurfacing and other major improvements including preperations for the nine Poseidons, accommodation for personnel, a new Air Traffic Control Tower, upgrades to drainage and electrical supplies, and upgraded facilities for IX (Bomber) Squadron which moved to RAF Lossiemouth.

Nice detail on Fulmar is that Lossiemouth opened in 1939 and was operated by the RAF, predominantly as part of Bomber Command, until 1946 when it transferred to the Fleet Air Arm (FAA) and became known as RNAS Lossiemouth or HMS Fulmar.


Photo: RAF Lossiemouth

https://www.scramble.nl/military-news/delivery-of-raf-poseidon-05
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Poseidon build for Norway begins

01 FEBRUARY 2021

by Gareth Jennings

Norway's procurement of five Boeing P-8A Poseidons took a major leap forward on 29 January, with the announcement by the manufacturer that production of the first maritime multimission aircraft (MMA) had begun.

Spirit Aerosystems has begun work on the first 737-800 fuselage for the Royal Norwegian Air Force (RoNAF), ahead of its being mated to 737-900 wings, and other flight and military systems by Boeing at its Seattle facilities.

Norway is procuring the P-8A to replace the six ageing Lockheed Martin P-3C Orion maritime patrol aircraft (MPA) and three Dassault Falcon DA-20 Jet Falcon surveillance aircraft that are currently flown by the RoNAF. It signed for its five aircraft on 29 March 2017 with the overall programme valued at NOK10 billion (USD1.2 billion), some of which will come from the country's intelligence services budget. All five P-8As are set to be delivered between 2022 and 2023.

The progression of the P-8A programme for Norway (and separately for the United Kingdom) will be welcome for NATO, which is looking to better plug the Greenland, Iceland, and UK (GIUK) Gap against increased Russian maritime activity. With the greatest maximum take-off weight of any dedicated maritime patrol aircraft currently on the market (85,139 kg), the P-8A is equipped with the Raytheon AN/APY-10 maritime surveillance radar and L3 Wescam MX-20HD digital electro-optical/infrared sensors primarily. It has the capacity to carry 126 sonobuoys and can carry the full panoply of anti-submarine and anti-surface weaponry in its internal weapons bay as well as on underwing hardpoints. In the main cabin there are six mission workstations, although there is plenty of room and the necessary power and cooling for expansion.

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login


Norway is set to receive its five P-8As between 2022 and 2023. (Janes/Patrick Allen)

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/poseidon-build-for-norway-begins
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#207
@lindareynoldswa (minister van defensie Linda Reynolds)

CitaatThe P-8A Poseidon aircraft is a proven capability, conducting tasks including anti-submarine warfare & search & rescue missions. We're acquiring two additional Poseidon aircraft bringing the fleet to 14 as part of the Govt's $270 bn investment in defence capability over 10 years.





https://twitter.com/lindareynoldswa/status/1344063870940246017

Edit.

Two more P-8A Poseidon aircraft boosts maritime patrol capability

https://www.minister.defence.gov.au/minister/lreynolds/media-releases/two-more-p-8a-poseidon-aircraft-boosts-maritime-patrol-capability
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

French Navy's Albatros to Set New Maritime Surveillance Standards... Until UAVs Come Into Play

On Novembre 19, 2020, the French Minister of the Armed Forces confirmed a contract notification to Dassault Aviation for twelve "Albatros" Maritime Surveillance and Intervention Aircraft (AVSIMAR). Based on the Falcon 2000LXS, the Albatros is set to replace previous generations of maritime surveillance aircraft in service with the French Navy and on the export market. Arriving after 2025, it is likely to operate alongside next generation maritime UAVs.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/12/french-navys-albatros-to-set-new-maritime-surveillance-standards-until-uavs-come-into-play/