Recente berichten

#1
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 12:28
Citaat van: Master Mack op Vandaag om 11:44Integrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.

Daar word aan gewerkt door Insitu  ;) 

https://www.insitu.com/news/insitu-experimenting-with-armed-integrator-uavs
#2
Nieuw Duits beeld van hun Naval Tender Vessel 130 door NVL



"Oude" afbeelding van september 2023


Deze schepen moeten geschikt zijn voor gebruik van Chinooks
#3
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - Vandaag om 11:44
Integrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.
#4
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 11:19
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:54Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.

VTOL is ook het meest praktische voor Nederland, niet alleen omdat we het dan vanaf een eventuele flattop kunnen inzetten maar juist ook van de fregatten, JSS & CSS. Zoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn. Maar dat is een MQ-9 ook niet, en deze is makkelijk maritiem en flexibel in te zetten.

STOL kan interessant zijn, eventueel gecombineerd met een skijump gecombineerd met een winch zoals we dat kennen van zweefvliegtuigen. Maar dat zou iets zijn voor de langere termijn omdat daar nog maar weinig tot geen toestellen beschikbaar zijn.

Citaat van: Master Mack op Vandaag om 09:59Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
Ja, maar ook nee.

Er zijn wel systemen die we kunnen gebruiken LHD stijl schip maar het hangt volledig af van de lengte van het dek wat het maximale is wat we nu kunnen. Een toestel zoals de Integrator Extended Range van insitu is bijvoorbeeld een doorontwikkeling van de Scaneagle maar met veel meer bereik en/of lading. Dit is bijvoorbeeld een prima ISR platform voor de marine met 19.5 uur vliegtijd & 500 zeemijl (926 km) bereik.
#5
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - Vandaag om 09:59
Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
#6
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Sparkplug - Vandaag om 08:54
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:31En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.
#7
Citaat van: bergd op 05/05/2024 | 20:38 uurMisschien kunnen ze bij VDL Born onderstaande in productie nemen

De man achter de munitie fabriek voor NL en de uitbreiding van de land voertuigen capaciteit heeft al een licentie binnen voor het produceren van de Bronco uit Singapore. Dat voertuig past wel binnen de NL doctrine's en kunnen we dan zelfstandig produceren (eventueel door ontwikkelen).

https://www.stengg.com/media/desjiyhj/st-engineering-bronco-brochure.pdf#_blank

#8
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 05:57Heb ze afgelopen week ermee zien schieten. Gaan nog als een kanon, het zijn ook niet dezelfde tows als in de jaren 90. ;)

Oke, maar het blijven toch wire-guided raketten terwijl ze de Javelin ook op deze manier zouden kunnen door ontwikkelen voor het gebruik in de Bradley's.
#9
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 08:31
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:25CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).

En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.
#10
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Sparkplug - Vandaag om 08:25
Citaat van: Master Mack op 05/05/2024 | 23:05 uurWordt te kostbaar en te groot.

CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).