Nieuwe helm vanaf 2011

Gestart door Enforcer, 24/03/2009 | 11:00 uur

dudge

Citaat van: Elzenga op 19/12/2013 | 18:04 uur
Europese samenwerking? standaardisatie? kostenbesparing door gedeelde R&D en grote aantallen?..



Als dat ding nu voor 200.000 is ontwikkeld, vraag ik mij af in hoeverre samenwerking wat oplevert. Komt namelijk wel weer een hoop bij kijken, en dan kan de prijs juist door de samenwerking maar zo eens gaan oplopen.

Elzenga

Europese samenwerking? standaardisatie? kostenbesparing door gedeelde R&D en grote aantallen?..


DvdW

Ik weet niet helemaal zeker of deze op de goede plaatst staat, anders moet het even verplaatst worden:

Nieuwe helm verlicht werk militairen
19 december 2013, 16.54 uur



De firma Protension Composites heeft gisteren een nieuwe gevechtshelm gepresenteerd die 35 procent minder weegt dan de huidige. Ondanks de gewichtsvermindering beschermt het lichtgewicht exemplaar even goed als de huidige helm.

400 gram minder
Omdat minder gewicht van groot belang is voor militairen te voet, streefde Protension Composites uit Delft naar een reductie van 40%. Dit is uiteindelijk 35% geworden, met behoud van de ballistische beschermingseisen. De gewichtsvermindering komt neer op 400 gram.  De gewichtsreductie draagt bij aan de ontlasting van de hoofd- en nekspieren. Militairen blijven hierdoor langer fit en hebben zo minder kans op blessures.

Optimaal patroon
De nieuwe helm is gemaakt van supervezel Dyneema van DSM. Protension Composites gebruikt een  innovatieve productietechniek waarmee de vezels in een optimaal patroon gelegd wordt. Hierdoor wordt op materiaal en dus op gewicht bespaard. Er zijn enkele tientallen testhelmen geproduceerd waarop schietproeven zijn uitgevoerd. De helm is ook voorzien van een stabieler en comfortabeler binnenwerk. Door deze ontwikkeling heeft de militair in de toekomst een zorg minder aan zijn hoofd.

Defensie Light
De helm is voortgekomen uit de Defensie Innovatie Competitie van 2011. Het thema was toen 'Defensie Light'. Het Nederlandse bedrijfsleven werd gevraagd om met gewichtbesparende ideeen te komen. De ingediende projecten varieerden van lichtgewicht robotlastdragers tot innovatieve keramische pantsering. De ingediende projecten varieerden van lichtgewicht robotlastendragers tot innovatieve keramische pantsering, maar Protension Composites won de wedstrijd. De hoofdprijs was een contract met Defensie om de helm verder door te ontwikkelen, ter waarde van € 200.000. Defensie bekijkt welke stappen kunnen worden genomen voor een vervolg op het huidige contract.

BRON: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/19/46210205/Nieuwe_helm_verlicht_werk_militairen
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

KapiteinRob

Ze zien al niet eens kans om simpele uniformen te leveren, dus dit zal wel helemaal een onmogelijke uitdaging worden.....

Elzenga

Militair krijgt nieuwe helm en uniform later
DEN HAAG -  Nederlandse militairen krijgen later dan gepland was een hypermoderne uitrusting. De nieuwe uniformen en helmen worden niet in 2011 maar in 2013 geleverd en zijn pas in 2016 klaar voor gebuik, een jaar later dan was voorzien.

Dat heeft demissionair minister Eimert van Middelkoop (Defensie) donderdag geschreven in een brief aan de Tweede Kamer. Het langjarige programma Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) zit nu nog in de studiefase. Het project zal tussen de 100 en 250 miljoen euro gaan kosten. De Kamer wordt om commerciële redenen vertrouwelijk ingelicht over de details.

De nieuwe uitrusting moet zorgen dat militairen in gevechtseenheden beter beschermd zijn tegen munitie, granaatscherven en andere explosieven. Ook zit er een nieuw communicatie- en informatiesysteem in. Een deel van de spullen wordt ontwikkeld door TNO en een ander deel gekocht bij fabrikanten.

De krijgsmacht denkt circa 5500 systemen nodig te hebben en ongeveer 2000 dieselgeneratoren van zakformaat. Als samengewerkt wordt met België en Luxemburg kunnen zeker 10.000 systemen worden besteld, wat zal leiden tot lagere prijzen, verwacht Van Middelkoop.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6798545/__Nieuwe_helm_en_uniform_later__.html?sn=binnenland,buitenland

cabez

Citaat van: Enforcer op 13/05/2009 | 19:15 uur
En als 2 kogels vlak bij elkaar op die helm komen, wat is dan het gevolg?
Ben je dood,punt.

Enforcer

Citaat van: dudge op 13/05/2009 | 20:32 uur
Citaat van: Enforcer op 13/05/2009 | 19:15 uur
En als 2 kogels vlak bij elkaar op die helm komen, wat is dan het gevolg?

Misschien ook interesant voor vesten. In ieder geval inovatief

Lijkt mij wel prettig om te dragen, totdat je geraakt wordt en in een stijve hark veranderd... Kun je dan nog op redelijkerwijs weg kruipen?

Enforcer

En als 2 kogels vlak bij elkaar op die helm komen, wat is dan het gevolg?

Elzenga

Ook een interessante ontwikkeling op het gebied van helmen..

Introducing the gel-filled army helmet that will crush bullets as they penetrate it

By Matthew Hickley
Last updated at 7:32 AM on 27th February 2009

On the face of it a layer of orange jelly may not sound the best way to protect a soldier's head from high velocity bullets and shrapnel.

But the British Army's standard-issue combat helmet is set to be upgraded with a liner made from gooey miracle gel, which responds to a sudden impact by locking instantly into a solid form - absorbing huge amounts of energy harmlessly.

A UK-based technology company was today celebrating a £100,000 contract from the Ministry of Defence to develop its D3O shock-absorbing gel to help save the lives of British troops fighting on the frontline in Afghanistan.
Richard Palmer CEO of Blue Divine Ltd

The MoD also unveiled its long-term technology plans today and showed off a series of gadgets which could be used on the battlefield of the future.

The gadgets include a 'Future Protected Vehicle', or tank, and futuristic-looking battleships, helicopters and planes.

miracle substance

The advanced nano-technology of the D3O shock-absorbing gel relies on the bizarre properties shown by 'intelligent molecules' under extreme pressure.

It is already in use in a range of sports and ski wear featuring flexible knee pads or soft hats which instantly stiffen into protective layers when a skier or snowboarder hits the ground hard.

Now the same technology is destined for use in war zones.

Scientists are pushing ahead with design and testing of infantry helmet liners, and the MoD hopes the gel could also soon be used in new types of body armour and other protective kit.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1156544/Introducing-gel-filled-army-helmet-crush-bullets-penetrate-it.html

Java

#48
Als ik me niet vergis krijgt de Nederlandse krijgsmacht hiermee voor het eerst sinds 1940 (http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/bewapening/weap0016.html) weer een helm van eigen ontwerp. Opmerkelijk.

Poleme

Citaat van: Enforcer op 05/04/2009 | 18:00 uur
Nee, ik heb het ook ergens gelezen. Volgens mij een verwijzing van Ipkiss. Kan het niet meer vinden. Het is wel een serieuze optie, maar waarschijnlijk te duur.
Zie Antwoord#6 van Boekje_Pienter, of 'Landmacht' December 2008.    De integraalhelm is technisch haalbaar, maar of het ook taktisch noodzakelijk en kosten-effektief is, wordt nog onderzocht.

Ik ben benieuwt waar de Galea gemaakt gaat worden, de huidige 'Fritz-pot' v.d. NL krijgsmacht komt uit Spanje, want daar kon die het goedkoopst gemaakt worden. Maar het model stamt uit Duitsland.
   Het 'Fritz-pot' concept stamt uit eind jaren 70, begin jaren 80 uit de VS.  Dit in een laboratorium ontworpen model biedt 33% meer bescherming dan het voorgaand model.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Enforcer

Nee, ik heb het ook ergens gelezen. Volgens mij een verwijzing van Ipkiss. Kan het niet meer vinden. Het is wel een serieuze optie, maar waarschijnlijk te duur.

Tanker

Nee maar back on-topic, ik meen dat toch ergens gelezen te hebben dat er een soort integraal helm zou gaan komen met scherfwerend vizier en mogelijk tot plaatsen van NBC-filter.

Zal wel een proefballonetje geweest zijn van deze of gene...... :laugh:

pewe64

Citaat van: Laurens op 01/04/2009 | 22:15 uur
Citaat van: Tanker op 01/04/2009 | 18:40 uur
Waarom kopieeren ze niet de helm van die kerel uit de XBOX game HALO, soort integraalhelm met ingebouwde vizieren, mogelijkheid tot het plaatsen van een NBC filter etc.

Teveel spelletjes gespeeld de laatste tijd ;D ......Mogen ze van mij ook gelijk de rest van dat pakkie aanschaffen.
Of dat spul van Predator

Laurens

Citaat van: Tanker op 01/04/2009 | 18:40 uur
Waarom kopieeren ze niet de helm van die kerel uit de XBOX game HALO, soort integraalhelm met ingebouwde vizieren, mogelijkheid tot het plaatsen van een NBC filter etc.

Teveel spelletjes gespeeld de laatste tijd ;D ......Mogen ze van mij ook gelijk de rest van dat pakkie aanschaffen.