Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Harald

Citaat van: pz op 03/02/2023 | 11:22 uur
....., denk dat de keuze ook is be?nvloedt door de leveringen van Leopards aan Ukraine en standaardisatie / kennisborging bij de Noren.

Idd, dit dus, ... een West/Noord EU Leopard Alliance, zoals het ook was tijden de jaren 80 en 90

CitaatNorway will order 54 new German-made Leopard 2 tanks for its army from the Krauss-Maffei Wegmann Group, and will get an option to buy a further 18 tanks at a later time, the government said on Friday.

"We ensure that we have the same tanks as our Nordic neighbours and many key NATO allies," Prime Minister Jonas Gahr Stoere told a news conference.

"This further strengthens our relationship with Germany," he added.

https://www.reuters.com/world/europe/norway-order-54-new-army-tanks-germany-nrk-2023-02-03/


Huzaar1

Citaat van: DvdW op 03/02/2023 | 11:19 uur
NL wil geen mbt's meer....

Jawel, maar huidige CDS niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

#773
Citaat van: DvdW op 03/02/2023 | 11:19 uur
NL wil geen mbt's meer....

Ik zou graag een andere uitkomst zien, maar ik kan met de beste wil van de wereld ook niet meer tot een andere conclusie komen. Zelfs geen stip aan de horizon en het hallelujah van onze MinDef over de samenwerking met Duitsland (in 414).

Dat e.e.a. niet direct nu kan begrijp ik met o.a. de personeelsproblematiek en ook alle andere prioriteiten en (structurele) tekorten en tekortkomingen die erna decennia non-stop bezuinigingen overduidelijk zijn, maar zelfs geen stip. Gewoon niets. Alsof het niet bestaat, behalve een "we werken met de Duitsers samen v.w.b. de stootkracht van de KL"-achtig zweefverhaal.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

pz

Mooi dat Noorwegen toch kiest voor de Leopard, ik had namelijk verwacht dat ze voor de K2 zouden gaan in navolging van Polen.

Ik had ook de K2 verwacht, denk dat de keuze ook is be?nvloedt door de leveringen van Leopards aan Ukraine en standaardisatie / kennisborging bij de Noren.

DvdW

Citaat van: Harald op 03/02/2023 | 11:17 uur
Hopelijk geeft dit ook voor onze Politiek de duw om wel voor de keuze te gaan om eigen Leopards aan te schaffen.
NL wil geen mbt's meer....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Sparkplug

#770
Citaat van: forsvaretsforum.no op 03/02/2023 | 10:53 uur
Noorwegen koopt 54 Duitse tanks

De Leopard 2A7- en K2 Black Panther-tanks hebben zij aan zij gevochten om het vertrouwen van de strijdkrachten te winnen - nu is de keuze gemaakt.

https://forsvaretsforum.no/forsvaret-forsvarsdepartementet-forsvarsmateriell/norge-kjoper-54-tyske-stridsvogner/300100

Even vertalen via google chrome.

Premier Jonas Gahr St?re (Ap) kondigde op een persconferentie in Rena aan dat de Duitse Leopard 2A7 de nieuwe tank van Noorwegen zal worden. Het aantal is ingesteld op 54.


De Leopard 2A7 wordt ingevoerd tussen 2026 en 2031. Ook is er een optie voor 18 stuks extra.

Edit. De kosten zijn geraamd op 19,7 miljard NOK (2023). Dit is ongeveer 1,79 miljard EUR op dit moment.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-styrker-forsvaret-gjennom-kjop-av-nye-stridsvogner/id2961879/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: pz op 03/02/2023 | 10:53 uur
Noorwegen koopt 54 Duitse tanks

De Leopard 2A7- en K2 Black Panther-tanks hebben zij aan zij gevochten om het vertrouwen van de strijdkrachten te winnen - nu is de keuze gemaakt.

https://forsvaretsforum.no/forsvaret-forsvarsdepartementet-forsvarsmateriell/norge-kjoper-54-tyske-stridsvogner/300100

Even vertalen via google chrome.

De nieuwe tank werd gekozen tussen twee aanbieders: Leopard 2A7 van het Duitse Krauss-Maffei Wegmann GmbH en K2 Black Panther van het Zuid-Koreaanse Hyundai Rotem.

Premier Jonas Gahr St?re (Ap) kondigde op een persconferentie in Rena aan dat de Duitse Leopard 2A7 de nieuwe tank van Noorwegen zal worden. Het aantal is ingesteld op 54.

- Dit zal ons een sterkere landmacht geven, zei St?re in Rena.

Het kostenframe voor het project is meer dan NOK 19 miljard.

Mooi dat Noorwegen toch kiest voor de Leopard, ik had namelijk verwacht dat ze voor de K2 zouden gaan in navolging van Polen.
Dit versterkt de behoefte om de productie voor Duitseland te verhogen inclusief de Duitse toezegging om hun Leopards te vervangen en uitbreiden. Dus meer orders voor nieuwe leopards en versterkt ook de West Europese aankoop naar 1 type MBT, ook richting toekomst.
Hopelijk geeft dit ook voor onze Politiek de duw om wel voor de keuze te gaan om eigen Leopards aan te schaffen.

pz

Noorwegen koopt 54 Duitse tanks

De Leopard 2A7- en K2 Black Panther-tanks hebben zij aan zij gevochten om het vertrouwen van de strijdkrachten te winnen - nu is de keuze gemaakt.

https://forsvaretsforum.no/forsvaret-forsvarsdepartementet-forsvarsmateriell/norge-kjoper-54-tyske-stridsvogner/300100

Even vertalen via google chrome.

De nieuwe tank werd gekozen tussen twee aanbieders: Leopard 2A7 van het Duitse Krauss-Maffei Wegmann GmbH en K2 Black Panther van het Zuid-Koreaanse Hyundai Rotem.

Premier Jonas Gahr St?re (Ap) kondigde op een persconferentie in Rena aan dat de Duitse Leopard 2A7 de nieuwe tank van Noorwegen zal worden. Het aantal is ingesteld op 54.

- Dit zal ons een sterkere landmacht geven, zei St?re in Rena.

Het kostenframe voor het project is meer dan NOK 19 miljard.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 02/02/2023 | 15:17 uur
Wordt daar geproduceerd of geassembleerd? Als het alleen assemblage betreft, dan zijn zij van anderen afhankelijk.

Volgens mij productie, maar ik weet dat niet zeker of dat met half fabrikaten gaat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Harald op 02/02/2023 | 14:23 uur
hahaha... das volgens mij het algehele probleem !

Maar naar mijn weten is die plant Metka in Griekenland nog open en produceert nog onderstellen, volgens mij de leopard 2's voor Qatar en die voor Hongarije zijn/worden daar gemaakt

Wordt daar geproduceerd of geassembleerd? Als het alleen assemblage betreft, dan zijn zij van anderen afhankelijk.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 02/02/2023 | 13:50 uur
Wie gaat de onderstellen produceren dan?

hahaha... das volgens mij het algehele probleem !

Maar naar mijn weten is die plant Metka in Griekenland nog open en produceert nog onderstellen, volgens mij de leopard 2's voor Qatar en die voor Hongarije zijn/worden daar gemaakt   

Huzaar1

Wie gaat de onderstellen produceren dan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 02/02/2023 | 12:40 uur
Of durven we het aan om launch customer te worden van de KF51?
Uiteraard naar onze wensen met iron fist aps en alles wat op de CV90 komt. Spike atgm vervangen door hero loitering munitions indien gewenst of gewoon mbt met atmgm?s.

Ik neig naar de KF51, ik zie deze al toch veel meer toekomst gericht kwa uitvoering.
Het nadeel is de beperkte munite voorraad en vooral in combinatie met Hero loitering munitie, misschien beter om dan de 30 te kiezen ipv de 60 variant en een doorontwikkeling van de toren dat deze nog iets groter wordt om toch de 2x 20 stuks munitie te kunnen bergen.

Of NL het aandurft om, als ze nieuwe MBT;s willen aanschaffen, voor de KF51 te kiezen ? dat betwijfel ik omdat de HEER in principe voor de Leo2A7 heeft gekozen. Of er moet nog weer een doorontwikkeling komen, zeg maar A8 met bijvoorbeeld de KF51 toren met 120mm, wel met Hero e.d.

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 02/02/2023 | 11:26 uur
Nou wat dacht je van eerste Nederlandse order van 100 Leopards ?? ...lijkt erop of Rheinmetall er klaar voor is

Of durven we het aan om launch customer te worden van de KF51?
Uiteraard naar onze wensen met iron fist aps en alles wat op de CV90 komt. Spike atgm vervangen door hero loitering munitions indien gewenst of gewoon mbt met atmgm?s.

Oorlogsvis

Citaat van: Harald op 24/01/2023 | 21:27 uur
Tank maker Rheinmetall raises sales view, asks Berlin for firm orders

German defence group Rheinmetall on Tuesday raised its sales expectations for 2025 on higher demand for weapons due to the war in Ukraine and called on Berlin to speed up planned big orders and make good on a pledge to boost its armed forces.

https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/tank-maker-rheinmetall-raises-sales-view-ukraine-war-boosts-demand-2023-01-24/
Nou wat dacht je van eerste Nederlandse order van 100 Leopards ?? ...lijkt erop of Rheinmetall er klaar voor is