Benoemingen in de Defensietop

Gestart door Lex, 22/02/2012 | 10:21 uur

KapiteinRob

Binnenkort een brigade-generaal van de KMar als cadet?  :devil:

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 15/03/2012 | 13:00 uur
Defensie zou eigenlijk hier open kaart in moeten spelen waarom zij wel 100% geschikt is en de kolonels niet. 

Deze mevrouw (herstel: deze brigade-generaal) kan onmogelijk 100% geschikt zijn, want "ze volgt nog een of andere opleiding in Apeldooorn", die ze blijkens de woorden van C-KMar nog niet afgerond heeft (moet jij eens proberen). Daarbij betwijfel ik of ze haar HDV bij het IDL gevolgd heeft, of ze uberhaupt weet hoe ze met haar sabel moet zwaaien en of ze het verschil kan uitleggen tussen een militaire groet en saluut.

Er zijn matrozen in opleiding voor minder ontslagen......

Het hetgeen me het meest bevreemdt: de functie die ze als brigade-generaal bekleedt lijkt me dezelfde als welke ze als burger deed. Wat kan daar nou de achterliggende gedachte van zijn in een tijd dat de burgers ook steeds meer de macht grijpen in de paarse (burger)bolwerken?

onderofficier


Citaat van: A.J. op 15/03/2012 | 12:42 uur
Citaat van: Ros op 15/03/2012 | 12:30 uur
Defensie heeft dan eindelijk ook het licht gezien ?. Iemand op een functie zetten waarbij invulling van de functie belangrijker is dan de rang die er toevallig bij hoort.

Als dit nu eens Defensiebreed zou worden doorgevoerd is het echt een grote stap vooruit.

Ik heb mij er in ieder geval vaak genoeg aan geergerd over de "middeleeuwse"  kreet .... je voldoet niet aan de ervaringseis in rang, terwijl er voor 100%  vast staat dat men meer dan geschikt is om aan de functie invulling te geven.

Je maakt mij niet wijs dat er in de hele overtollige NF kermis niet 1 kolonel danwel generaal te vinden is die geschikt is voor die functie. Nee, we maken een burger briggen...

Dus elke militair heeft dus nu niet alleen de concurentie van rangsgenoten maar ook nog van burgermedewerkers.   

Stel dat er geen kolonel is te vinden die geschikt is voor deze functie dan was er ook geen overste te vinden die er 100% aan de eisen voldeed?   

Defensie zou eigenlijk hier open kaart in moeten spelen waarom zij wel 100% geschikt is en de kolonels niet. 

Citaat van: Kapitein Rob op 15/03/2012 | 12:47 uur
verwacht ik ook van de legerleiding dat ze zich aan diezelfde idiote regels houden. Maar dit is het zoveelste voorbeeld dat men bij defensie met (meer dan ) 2 maten meet.....

Dat is , denk ik,  het integriteitsbeleid bij het Rijk
en laat Hillie Beentjes dat nu precies weten hoe dat in elkaar steekt.
Ze is mede-schrijfster van het boek "Integriteitsbeleid bij het Rijk"
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Het feit dat deze vrouwelijke brigade-generaal bij haar Facebookvrienden de aanstaande C-KMar heeft staan, heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken.....  :P

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 15/03/2012 | 12:30 uur
Iemand op een functie zetten waarbij invulling van de functie belangrijker is dan de rang die er toevallig bij hoort.

Als de invulling van de functie belangrijker is dan de rang, zet deze mevrouw dan gewoon als burger op die stoel. Deze mevrouw is echter op een militaire stoel geplaatst en weet naar ik aanneem weinig tot niets van het militair zijn. En aangezien defensie bij het voetvolk allerlei idiote, zelfs soms niet ter zaken doende bevorderingsprotocollen hanteert, is het van de zotte om deze regels voor deze mevrouw maar overboord te gooien. Ze heeft verdorie niet eens een elementaire militaire opleiding gehad terwijl ze de generaalsster al op haar schouders draagt. En zoals de club kolonels al aandraagt: zat er dan werkelijk geen enkele geschikte kandidaat in het (overtollige) personeelsbestand?

Citaat van: Ros op 15/03/2012 | 12:30 uur
Als dit nu eens Defensiebreed zou worden doorgevoerd is het echt een grote stap vooruit.

Het is nu al een selectief zooitje in P&O-land, nu wil je ook nog eens lukraak mensen zonder (ook militaire) opleiding in laten stromen op hoger niveau en/of rangen over laten slaan?

Citaat van: Ros op 15/03/2012 | 12:30 uur
Ik heb mij er in ieder geval vaak genoeg aan geergerd over de "middeleeuwse"  kreet .... je voldoet niet aan de ervaringseis in rang, terwijl er voor 100%  vast staat dat men meer dan geschikt is om aan de functie invulling te geven.

Ik ook, maar dan past het de organisatie niet om op dat niveau, in een tijd dat er lui de straat op geschopt moeten worden, dit soort benoemingen te doen. Ga dan maar eens e.e.a. eerst breed uitzoeken en kijken of het mogelijk is. Ik denk van niet, maar zolang ik aan allerlei idiote bevorderingseisen moeten voldoen die ik irreëel vind, verwacht ik ook van de legerleiding dat ze zich aan diezelfde idiote regels houden. Maar dit is het zoveelste voorbeeld dat men bij defensie met (meer dan ) 2 maten meet.....

A.J.

Citaat van: Ros op 15/03/2012 | 12:30 uur
Defensie heeft dan eindelijk ook het licht gezien ?. Iemand op een functie zetten waarbij invulling van de functie belangrijker is dan de rang die er toevallig bij hoort.

Als dit nu eens Defensiebreed zou worden doorgevoerd is het echt een grote stap vooruit.

Ik heb mij er in ieder geval vaak genoeg aan geergerd over de "middeleeuwse"  kreet .... je voldoet niet aan de ervaringseis in rang, terwijl er voor 100%  vast staat dat men meer dan geschikt is om aan de functie invulling te geven.

Je maakt mij niet wijs dat er in de hele overtollige NF kermis niet 1 kolonel danwel generaal te vinden is die geschikt is voor die functie. Nee, we maken een burger briggen...

Ros

Defensie heeft dan eindelijk ook het licht gezien ?. Iemand op een functie zetten waarbij invulling van de functie belangrijker is dan de rang die er toevallig bij hoort.

Als dit nu eens Defensiebreed zou worden doorgevoerd is het echt een grote stap vooruit.

Ik heb mij er in ieder geval vaak genoeg aan geergerd over de "middeleeuwse"  kreet .... je voldoet niet aan de ervaringseis in rang, terwijl er voor 100%  vast staat dat men meer dan geschikt is om aan de functie invulling te geven.

KapiteinRob

#27
Citaat van: C-Kmar op 15/03/2012 | 06:41 uur
,,Ze volgt onze opleiding in Apeldoorn."

Dan heb ik 2 simpele vragen:

1. Hoe kan deze vrouw al brigade-generaal zijn terwijl ze blijkens de woorden van generaal van Putten "de opleiding nog aan het volgen is"?
2. Is het slagen voor een (initiële) opleiding voor benoeming tot officier geen vereiste?

Enforcer

Citaat van: onderofficier op 15/03/2012 | 10:48 uur
Waarom zit ik daar dan niet? 

Vrouwen die vragen, worden overgeslagen.  :P

onderofficier

Citaat van: Tanker op 15/03/2012 | 09:52 uur
Waarschijnlijk zit ze er nu omdat ze vrouw is....

Waarom zit ik daar dan niet? 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Dat is mooi dat die topofficieren zelf eens ervaren hoe het is om gepasseerd / aan de kant geschoven te worden.

Wel is het van de ratten besnuffeld om even een burger op die plek te zetten, 0,0 militaire ervaring. (ok, met gevechtsacties zal ze wel niet te maken krijgen)
Volgens mij moet je toch 4 jaar KMA doen minimaal en een HMV brevet halen ?

Dit is echt uitholling van de krijgsmacht, nu krijg je dat iedereen het heeft over die excuus-truus bij de KMAR.
Waarschijnlijk zit ze er nu omdat ze vrouw is....

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 15/03/2012 | 06:41 uur
Marechausseecommandant Van Putten ontkent dat Beentjes zo simpel wordt ingepast: ,,Ze volgt onze opleiding in Apeldoorn."

Als het allemaal zo simpel is door de opleiding in Apeldoorn te volgen zal de Kmar wel vergeven moeten zijn van de generaals, wat een boud smoes...  >:(

En idd Rob, 1 voordeel is dat de hoge heren nu ook eens ervaren wat er op de werkvloer (Jan met de Pet) al jarenlang gebeurd.


KapiteinRob

Citaat van: Generaal van Putten op 15/03/2012 | 06:41 uur
,,Ze volgt onze opleiding in Apeldoorn."

Oh, maar dan is het goed....  >:(

Hoezo numerus fixus? Hoezo bevorderingsprotocollen? Ik ben het helemaal eens met de Kmar-kolonels die gepasseerd zijn en zich in hun hemd gezet voelen. Trouwens, als er geen geschikte Kmar-kolonels zouden zijn, is er nog een brede ruif met kolonels/kapiteins ter zee die je ter beschikking hebt. En wederom laat defensie zien dat het personeelsbeleid vergeven is van vriendjespolitiek en selectiviteit. Het enige "voordeel" is dat een groep kolonels het nu ook eens ervaart........

KapiteinRob

Beentjes generaal

Officieren woest om promotie
door Roy Klopper

DEN HAAG, donderdag

Topofficieren binnen de krijgsmacht zijn in botsing gekomen met defensieminister Hillen over de benoeming tot generaal van een burgermedewerkster bij de Koninklijke Marechaussee.

De hoge militairen voelen zich gepasseerd nu het hoofd planning en controle van 'het Wapen', Hillie Beentjes, deze week vanaf haar civiele post instroomt als brigadegeneraal. Voor deze op een na hoogste rang ontvangt ze een maandsalaris van maximaal 7700 euro.

,,We willen van bewindsman Hillen weten wat hem bezielde om deze aanstelling goed te keuren", stelt generaal b.d. Hans Couzy.

De voormalige landmachtbevelhebber, thans voorzitter van de officierenvereniging FVNO, meldt dat de beroering groot is: ,,Terwijl collega's jarenlang door operationele hoepels moesten springen om een militaire carrière te kunnen maken, duikt nu een witte raaf op."

Kolonels

De topmilitairen menen dat de affaire een negatief beeld geeft van hun eigen capaciteiten: ,,Blijkbaar meent de defensietop dat er geen geschikte generaalskandidaten zijn in de grote groep kolonels."

Marechausseecommandant Van Putten ontkent dat Beentjes zo simpel wordt ingepast: ,,Ze volgt onze opleiding in Apeldoorn."

Bron: De Telegraaf dd. 150312

KapiteinRob

Citaat van: Laurens op 09/03/2012 | 19:17 uur
Geen bruine armen, maar mijn inziens zeer geschikt voor de functie. Al is de korte tijd dat een aantal.officieren op.functie zit zeker storend voor voor het overige personeel. Algemene regelgeving?

Ik kan en wil geen oordeel geven over al dan geen bruine armen. Ik vind het wel bijzonder afkeurenswaardig dat verplichte functieduur en bevorderingsstoppen blijkbaar niet gelden voor de hoge(re) heren. Die bevorderingsstop is afgekondigd maar wordt wel vaker genegeerd (ook bij het voetvolk), maar de verplichte functieduur staat gewoon in de regelgeving!