NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Parera

#2828
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/12/2023 | 16:33 uurSnel: we leasen 4 LCS die de VS nu al aan het afstoten is (vanwege in hun ogen beperkte vuurkracht en een type waarbij voortstuwing een aandachtspunt is).

Klein onderhoud bij Damen op Curaçao, groot onderhoud in de VS, opleiding gedeeltelijk in de VS>

Lease eindigt gefaseerd, per 1 op 1 vervanging door LPX of ASWF.

NSM voor lokale A2/D2 lijkt me een goed optie, in tussen tijd kunnen we net als Oekraïners een aantal Harpoons op een onderstel schroeven.

NASAMS zouden een noodzakelijk aanvulling zijn.



Iets wat ik ook al jaren roep is dat er een 3e SMART-L MM/F aangeschaft moet worden voor de Carib bij voorkeur op Curacao i.v.m. de reeds aanwezige commando structuur van de KM.

Qua luchtverdediging bied het ons een beeld van het luchtruim rondom de ABC-eilanden tot aan de stad Merida (Venezuela) & de gehele zone die onder de KW Carib valt.  En voor de BMD taak die het als secondaire taak kan krijgen kunnen we het gehele Caribische gebied afdekken (dus ook voor UK, FR & USA) tussen een groot deel van Frans-Guyana tot aan Miami.

Een eventuele 4e radar op St. Maarten (of een van de andere bovenwinden)  zou luchtdekking geven tussen Puerto Rico tot aan Martinique en de BMD capaciteit dekt het gebied tussen Miami en Frans Guyana wederom af.

Voor de duidelijkheid, ik heb het dus puur over de sensor capaciteit. Eventuele shooter capaciteit zal moeten komen van een Nederlands of Amerikaans marine schip. De SMART-L dient dan via de CZMCARIB doorgestuurd te worden via LINK-22 naar het schip. Zoals  we eerder zagen gebeuren tussen 2 schepen. Indien er ooit NASAMS of andere SAM capaciteit in de regio geplaatst word kan het beeld uiteraard ook gedeeld worden met die eenheden.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 25/12/2023 | 21:40 uurNou laat dat vliegkampschip dan maar ontwikkelen zou ik zeggen ;D  Nee alle gekheid op een stokje, ik denk dat we allemaal wel kunnen inschatten waar er binnen de KMD's behoefte aan is. Bij de landmacht zijn dat de herinvoering van de tank, het versterken van 13 licht naar 13 medium (wiel IFV + de hele mikmak). Voor de KLU is dat een paar extra F-35's (totaal maximaal 68 stuks), verdere uitbreiding van de aankoop van C-390's naar 6 toestellen &  extra onbemande capaciteit. Voor de marine is dat het uitbreiden van het aantal fregatten van 6 naar 8 tot 12 stuks & het investeren in voortzettingsvermogen en evt. extra (onbemande) onderzeeboten.

Zo werkt het niet. Het gaat met name om toetsingen of controles voor een bepaalde course of action.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2023 | 19:52 uurWe zijn al even bezig met de planning m.b.t. het doorgroeien naar de 2%. Dat is rond een jaar al aan het rondzingen, waarbij we analyseren wat we dan moeten gaan ondersteunen. Best concreet, aangezien de regering daar pas recent over in consensus is gekomen en communiceert snap ik niet helemaal hoe die hazen lopen. Want zelfs mindef uit dat niet in haar externe communicatie.

Over die 2% heen overigens zijn ook al ambities bekend. De 2% zal vermoed ik ook politiek uiteindelijk als een ondergrens worden beschouwd. Moet ook wel, we moeten in hoger tempo gaan zitten.

Nou laat dat vliegkampschip dan maar ontwikkelen zou ik zeggen ;D  Nee alle gekheid op een stokje, ik denk dat we allemaal wel kunnen inschatten waar er binnen de KMD's behoefte aan is. Bij de landmacht zijn dat de herinvoering van de tank, het versterken van 13 licht naar 13 medium (wiel IFV + de hele mikmak). Voor de KLU is dat een paar extra F-35's (totaal maximaal 68 stuks), verdere uitbreiding van de aankoop van C-390's naar 6 toestellen &  extra onbemande capaciteit. Voor de marine is dat het uitbreiden van het aantal fregatten van 6 naar 8 tot 12 stuks & het investeren in voortzettingsvermogen en evt. extra (onbemande) onderzeeboten.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 25/12/2023 | 20:51 uur#dtv: Wie zijn 'we'?

Defensie als organisatie met als aangever directie plannen en de opco's die met een ondersteuningsbehoefte komen voor bepaalde wapensystemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2023 | 19:52 uurWe zijn al even bezig met de planning m.b.t. het doorgroeien naar de 2%.
#dtv: Wie zijn 'we'?

Huzaar1

Citaat van: Parera op 25/12/2023 | 09:01 uur3%? Ik vraag me af of men hier (politiek) aan durft, het heeft al veel moeite gekost om die 2% in het hoofd te krijgen van de politici.

Zijn er stappen die we kunnen nemen (op korte termijn) om onze verdedigingen in de regio te versterken? Een nieuw marineschip bouw je niet in een paar maanden, maar andere middelen aanschaffen is misschien wel een idee? Bijvoorbeeld Naval Strike Missiles op een Gryphus of ander in productie zijnde chassis ?

Daarnaast zal er ook geïnvesteerd kunnen worden in lucht verdediging op de eilanden (Stingers/ Nasams o.i.d.).

We zijn al even bezig met de planning m.b.t. het doorgroeien naar de 2%. Dat is rond een jaar al aan het rondzingen, waarbij we analyseren wat we dan moeten gaan ondersteunen. Best concreet, aangezien de regering daar pas recent over in consensus is gekomen en communiceert snap ik niet helemaal hoe die hazen lopen. Want zelfs mindef uit dat niet in haar externe communicatie.

Over die 2% heen overigens zijn ook al ambities bekend. De 2% zal vermoed ik ook politiek uiteindelijk als een ondergrens worden beschouwd. Moet ook wel, we moeten in hoger tempo gaan zitten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/12/2023 | 09:01 uur3%? Ik vraag me af of men hier (politiek) aan durft, het heeft al veel moeite gekost om die 2% in het hoofd te krijgen van de politici.

Zijn er stappen die we kunnen nemen (op korte termijn) om onze verdedigingen in de regio te versterken? Een nieuw marineschip bouw je niet in een paar maanden, maar andere middelen aanschaffen is misschien wel een idee? Bijvoorbeeld Naval Strike Missiles op een Gryphus of ander in productie zijnde chassis ?

Daarnaast zal er ook geïnvesteerd kunnen worden in lucht verdediging op de eilanden (Stingers/ Nasams o.i.d.).

Snel: we leasen 4 LCS die de VS nu al aan het afstoten is (vanwege in hun ogen beperkte vuurkracht en een type waarbij voortstuwing een aandachtspunt is).

Klein onderhoud bij Damen op Curaçao, groot onderhoud in de VS, opleiding gedeeltelijk in de VS>

Lease eindigt gefaseerd, per 1 op 1 vervanging door LPX of ASWF.

NSM voor lokale A2/D2 lijkt me een goed optie, in tussen tijd kunnen we net als Oekraïners een aantal Harpoons op een onderstel schroeven.

NASAMS zouden een noodzakelijk aanvulling zijn.


Parera

Citaat van: Master Mack op 25/12/2023 | 09:37 uurHet blijft mij verbazen dat we blijven roepen dat je in korte tijd geen marineschepen kan bouwen. Als je er genoeg geld tegenover zet en een bestaand ontwerp neemt dan bouw je binnen een jaar een marineschip. En als je andere NLD werven hetzelfde schip laat bouwen liggen er binnen een jaar 2x sigma in het water als Mexico.

Dat is zeker voor een deel waar, stel dat we nu zouden kiezen om op oorlogstempo schepen te gaan bouwen dan kiezen we waarschijnlijk voor (aangepaste varianten van) onze meest recente ontwerpen en dat is het ASWF. Het grootste nadeel is dat we zelf geen wapensystemen produceren dus je kan de romp wel snel bouwen maar dan heb je er alsnog niks aan.

De gehele keten zou dan omhoog moeten schalen naar oorlogsindustrie en dat wereldwijd en dat is een flinke uitdaging.

Master Mack

Het blijft mij verbazen dat we blijven roepen dat je in korte tijd geen marineschepen kan bouwen. Als je er genoeg geld tegenover zet en een bestaand ontwerp neemt dan bouw je binnen een jaar een marineschip. En als je andere NLD werven hetzelfde schip laat bouwen liggen er binnen een jaar 2x sigma in het water als Mexico.

Parera

#2819
Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2023 | 00:40 uurDat gaat hopelijk niet los. We moeten dan reageren en dat kunnen we helemaal niet.

We moeten naar wen defensiebudget van 3% BNP en heel heel rap. We hebben niet lang meer.

3%? Ik vraag me af of men hier (politiek) aan durft, het heeft al veel moeite gekost om die 2% in het hoofd te krijgen van de politici.

Zijn er stappen die we kunnen nemen (op korte termijn) om onze verdedigingen in de regio te versterken? Een nieuw marineschip bouw je niet in een paar maanden, maar andere middelen aanschaffen is misschien wel een idee? Bijvoorbeeld Naval Strike Missiles op een Gryphus of ander in productie zijnde chassis ?

Daarnaast zal er ook geïnvesteerd kunnen worden in lucht verdediging op de eilanden (Stingers/ Nasams o.i.d.).

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 25/12/2023 | 00:52 uurWat is niet lang meer 2 of 3 jaar of bedoel je 6 maanden?

Enkele jaren. Ik hoor nu echt van alle kanten signalen op alle dekken met concrete waarschuwingen. Er speelt zich zo veel binnen de Defensie en Internationale politieke dimensie dat ik het crimineel vind dat we daar niet als maatschappij over worden geïnformeerd.

We slapen. Japan, Polen de VS, Frankrijk en Korea snappen echt allang wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Zoals al aangehaald hier, je vecht niet met het leger wat je wilt...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2023 | 00:40 uurDat gaat hopelijk niet los. We moeten dan reageren en dat kunnen we helemaal niet.

We moeten naar wen defensiebudget van 3% BNP en heel heel rap. We hebben niet lang meer.

Wat is niet lang meer 2 of 3 jaar of bedoel je 6 maanden?

Huzaar1

Dat gaat hopelijk niet los. We moeten dan reageren en dat kunnen we helemaal niet.

We moeten naar wen defensiebudget van 3% BNP en heel heel rap. We hebben niet lang meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Spanningen Venezuela: Brits patrouilleschip naar Guyana

Het Britse patrouilleschip HMS Trent (Riverklasse) zal vanuit Barbados koers zetten naar het zuiden om te oefenen met eenheden van Guyana. Dat meldt de BBC.

Zie: https://marineschepen.nl/nieuws/Britten-sturen-patrouilleschip-naar-Guyana-ivm-spanningen-Venezuela-241223.html

Parera

#2814
Citaat van: Thomasen op 14/12/2023 | 21:49 uurWe hebben toch al plaatsingen en rotaties in de West?
En lokaal heb je toch al de Curamil?

Dat klopt, we hebben:
- 32e Infanteriecompagnie KMARNS(Aruba)
- ARUMIL (Aruba)
- CIDW landmacht (Curacao)
- CURMIL (Curacao)
- FRISC detachement (Curacao/Aruba)
- Mariniers detachement (St. Maarten)
- Brigade Caribische gebied KMAR (alle eilanden incl. BES)

Vroeger was de CURMIL de ANTMIL waarbij mensen van alle eilanden (excl. Aruba) konden aansluiten, na de staatsrechtelijke hervormingen in 2010 zijn er geen mogelijkheden meer voor inwoners van St.Maarten en de BES-eilanden om zich op deze manier te koppelen aan defensie.

Een goede stap in de juiste richting is naar mijn idee het oprichten van 2 nieuwe eenheden:
- BESMIL (Bonaire, St. Eustatius & Saba)
- SXMMIL (St. Maarten)

Samen met de bestaande ARUMIL & CURMIL kunnen ze op langere termijn een soort van NATRES vormen in de Carib. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om vanuit deze eenheden door te groeien binnen de overige delen van de krijgsmacht zoals dat nu ook al kan, het is dus niet alleen een versterking van de troepen daar maar ook een wervingsmiddel.

De taken voor deze eenheden zijn simpel:
•  Uitvoeren van militaire operaties
•  Verlenen bijstand & noodhulpverlening
•  Bewaken & beveiligen van militaire kazernes en installaties
•  Uitvoeren van ceremoniële taken op de eilanden

Deze opleidingen kunnen centraal gegeven worden op Aruba of Curacao aangezien daar alle faciliteiten aanwezig zijn. Na de opleiding kan de eenheid terug worden gestationeerd op 1 van de andere locaties. De BESMIL kan via de eigen Nederlandse regering opgericht worden, voor de eenheid op St. Maarten zal dit moeten gebeuren in overleg met de regering van het land.

En wat kunnen deze eenheden doen bij een eventuele dreiging of aanval? Ze zijn nooit met genoeg om een aanval volledig af te slaan, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat het lastig word voor de vijand om te landen en vervolgens door te stoten. Daarnaast kunnen ze ook strategische blokkades opwerpen (bruggen opblazen, wegen blokkeren etc.). Eigenlijk alles om een aanval zo moeilijk mogelijk te maken en tijd te rekken tot dat er steun is vanuit Nederland.
Ideaal gezien zou men het nog omvormen naar de CARIBMIL zodat de eenheden ook op alle locaties gestationeerd kunnen worden, maar dat ligt politiek misschien ingewikkeld.

Ik zie het voornamelijk als een soort van lokale NATRES eenheid maar dan actief dienend, opleidingstraject voor jongeren & een wervingsmogelijkheid voor de gehele krijgsmacht of KWCARIB.