‘Nederland groot en snel groeiend leverancier jihadstrijders’

Gestart door Elzenga, 12/03/2013 | 20:29 uur

Ace1

'Veroordeelde IS-terrorist aangehouden op Nederlandse vliegbasis'

Een veroordeelde terrorist en IS-sympathisant is afgelopen week opgepakt op luchtmachtbasis Volkel. Hij was op Volkel aan het werk voor een bouwbedrijf en viel de marechaussee op omdat hij foto's aan het maken was. Dit is bevestigd door het Openbaar Ministerie.

De marechaussee heeft hem opgepakt omdat hij een strafblad heeft.

De man werd in september 2015 aangehouden bij de Turks-Syrische grens. Hij was van plan om zich in Syrië aan te sluiten bij een terroristische organisatie, oordeelde de rechtbank. De man werd veroordeeld tot twee jaar cel omdat de man aanhanger was van het jihadistische gedachtegoed te zijn en voorstander van IS.

http://www.ad.nl/binnenland/veroordeelde-is-terrorist-aangehouden-op-nederlandse-vliegbasis~ae5e5908/

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 05/05/2014 | 19:04 uur
Het is maar een kleine uitspraak is een lang interview. Het is natuurlijk wel weer wat de landelijke dagbladen parafraseren en een behoorlijke eigen draai aan geven.

Dat deze lui een wereld voorstaan die niet de onze is, en daar tactieken voor gebruiken, die niet de onze zijn, doet niets af aan het gegeven dat zij van mening zijn voor een betere wereld te strijden, en daarin bereid zijn persoonlijke offers te brengen. Dat gaat dus ook op voor de Jihadisten van nu. Dat gaat niet op voor de lui die er enkel naar toe gaan om wat te schieten, die hebben andere motieven.

En ja, wat mij betreft helpen we zoveel mogelijk van die lui om zo snel mogelijk dat offer te brengen wat ze blijkbaar bereid zijn te doen, good riddance.
Eens...het verhaal wordt behoorlijk uit zijn verband getrokken. En ik denk een te complex antwoord van Van Uhm voor een kort persbericht. En dat het nu niet meer werkt om die nuance aan te brengen.

dudge

Citaat van: Elzenga op 05/05/2014 | 16:46 uur
Ik denk dat de generaal bd. het nog teveel heeft over de eerste "vrijwilligers"..in het eerste jaar van de burgeroorlog in Syrië. Die zich nog bij gematigde verzetsgroepen aansloten..met primaire focus op bevechten regime Assad..en met vrijheid en democratie tot doel. In die lijn kan ik de opmerkingen van Van Uhm volgen. Ik heb ook al eens eerder gesteld hier, dat bepaalde attitudes waar Van Uhm het ook over heeft... terug te vinden zijn bij zowel militairen als bij dit soort "vrijwilligers".

Maar het grote probleem..en daarom vind ik de uitspraken van Van Uhm niet echt slim...is dat de meeste "vrijwilligers" inmiddels radicale jihadisten zijn..die misschien nog wel vechten tegen het Assad-regime... maar een radicale oplossing voorstaan...en daarvoor ook gematigde opstandelingen in Syrië bevechten...en daarbij gruwelijke misdaden begaan. Daar kan ik geen enkel begrip voor opbrengen..en als ik Van Uhm goed lees hij eigenlijk dus ook niet.

Achterhaald en te laat...jammer.

Het is maar een kleine uitspraak is een lang interview. Het is natuurlijk wel weer wat de landelijke dagbladen parafraseren en een behoorlijke eigen draai aan geven.

Dat deze lui een wereld voorstaan die niet de onze is, en daar tactieken voor gebruiken, die niet de onze zijn, doet niets af aan het gegeven dat zij van mening zijn voor een betere wereld te strijden, en daarin bereid zijn persoonlijke offers te brengen. Dat gaat dus ook op voor de Jihadisten van nu. Dat gaat niet op voor de lui die er enkel naar toe gaan om wat te schieten, die hebben andere motieven.

En ja, wat mij betreft helpen we zoveel mogelijk van die lui om zo snel mogelijk dat offer te brengen wat ze blijkbaar bereid zijn te doen, good riddance.

dudge

Citaat van: Ton de Zwart op 05/05/2014 | 16:13 uur
Wij moeten het allemaal doen met de berichten in de media, om ons een mening te vormen over de burgeroorlog in Syrië. Geen van ons is ooggetuige geweest, laat ik dat voorop stellen.
Wat ik verneem van deze burgeroorlog, is een aaneenschakeling van ongelofelijke wreedheden, typerend voor het midden Oosten in de ruimste zin van het woord. Ik moet het even zo zeggen om geen gedonder te krijgen.  Ook "Nederlandse" jihad gangers maken zich daar schuldig aan. Ik kan me nog een foto herinneren van een van hen die een afgehakt hoofd bij de haren vasthoudt en toont aan de camera.
Wat mij betreft zijn het allemaal franc tireurs en dienen zij voor het gerecht te komen wegens  doodslag en pogingen daartoe en zelfs voor moord.
Geen enkel begrip voor deze lieden.
Volgens mij moeten we zoveel mogelijk van die lui die willen, die kant op sturen, hoe minder er terugkomen, hoe beter.

Citaat van: Ton de Zwart op 05/05/2014 | 16:13 uur
En volgens mij is generaal van Uhm behoorlijk de weg kwijt.

Dat denk ik niet. Hij kan zich tot op zeker niveau inleven in hun motivatie. Maakt daarin ook een onderscheid tussen hen die wat willen verbeteren, en hen die alleen avontuur zoeken.

Hier het orginele interview:
http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/v/verloren-zonen---een-eeuw-vrijwillig-ten-oorlog.html


Oorlogsvis


Oorlogsvis

Dat uitgerekend van Uhm zo'n uitspraak doet...zijn zoon is notabene in Afghanistan om het leven gekomen door een bermbom....respect voor Syriegangers is hij helemaal van de pot gerukt ?

Elzenga

Citaat van: Ros op 05/05/2014 | 16:01 uur
Ik kan mij wel vinden in de gedrevenheid van deze mensen om alles achter zicht te laten en toch te gaan vechten voor een "doel". Het gemakkelijk leventje in Nederland te laten voor wat het is en waar je actie kan voeren door wat te roepen, met spandoeken te zwaaien, stille tochten te organiseren en vervolgens weer snel over te gaan tot de orde van de dag. Waar het leven draait om luxe, auto's, de nieuwste telefoon en voetbal.

Wij hebben in deze dagen in mei het volste lof voor hen die betrokken zijn geweest in het verzet. Strijden voor een zaak en tegen een vijand wetend dat het je het leven kan kosten. Er zijn raakvlakken met de mensen die er voor kiezen in Syrie de strijd aan te gaan tegen het bewind van Assad.
Ik denk dat de generaal bd. het nog teveel heeft over de eerste "vrijwilligers"..in het eerste jaar van de burgeroorlog in Syrië. Die zich nog bij gematigde verzetsgroepen aansloten..met primaire focus op bevechten regime Assad..en met vrijheid en democratie tot doel. In die lijn kan ik de opmerkingen van Van Uhm volgen. Ik heb ook al eens eerder gesteld hier, dat bepaalde attitudes waar Van Uhm het ook over heeft... terug te vinden zijn bij zowel militairen als bij dit soort "vrijwilligers".

Maar het grote probleem..en daarom vind ik de uitspraken van Van Uhm niet echt slim...is dat de meeste "vrijwilligers" inmiddels radicale jihadisten zijn..die misschien nog wel vechten tegen het Assad-regime... maar een radicale oplossing voorstaan...en daarvoor ook gematigde opstandelingen in Syrië bevechten...en daarbij gruwelijke misdaden begaan. Daar kan ik geen enkel begrip voor opbrengen..en als ik Van Uhm goed lees hij eigenlijk dus ook niet.

Achterhaald en te laat...jammer.

Ton de Zwart

Wij moeten het allemaal doen met de berichten in de media, om ons een mening te vormen over de burgeroorlog in Syrië. Geen van ons is ooggetuige geweest, laat ik dat voorop stellen.
Wat ik verneem van deze burgeroorlog, is een aaneenschakeling van ongelofelijke wreedheden, typerend voor het midden Oosten in de ruimste zin van het woord. Ik moet het even zo zeggen om geen gedonder te krijgen.  Ook "Nederlandse" jihad gangers maken zich daar schuldig aan. Ik kan me nog een foto herinneren van een van hen die een afgehakt hoofd bij de haren vasthoudt en toont aan de camera.
Wat mij betreft zijn het allemaal franc tireurs en dienen zij voor het gerecht te komen wegens  doodslag en pogingen daartoe en zelfs voor moord.
Geen enkel begrip voor deze lieden. En volgens mij is generaal van Uhm behoorlijk de weg kwijt.

A.J.

Citaat van: Ton de Zwart op 05/05/2014 | 15:49 uur
Ik niet, op geen enkele hoogte zelfs."

Ik ook niet. Zat het ook met verbazing te lezen.

Ros

Ik kan mij wel vinden in de gedrevenheid van deze mensen om alles achter zicht te laten en toch te gaan vechten voor een "doel". Het gemakkelijk leventje in Nederland te laten voor wat het is en waar je actie kan voeren door wat te roepen, met spandoeken te zwaaien, stille tochten te organiseren en vervolgens weer snel over te gaan tot de orde van de dag. Waar het leven draait om luxe, auto's, de nieuwste telefoon en voetbal.

Wij hebben in deze dagen in mei het volste lof voor hen die betrokken zijn geweest in het verzet. Strijden voor een zaak en tegen een vijand wetend dat het je het leven kan kosten. Er zijn raakvlakken met de mensen die er voor kiezen in Syrie de strijd aan te gaan tegen het bewind van Assad.

Ton de Zwart

Citaat van: Ros op 05/05/2014 | 14:38 uur
Kan het tot op zekere hoogte wel eens zijn met van Uhm
Ik niet, op geen enkele hoogte zelfs."

Ros

Kan het tot op zekere hoogte wel eens zijn met van Uhm.



Ros

De kans op radicalisering is dan wel van twee factoren te verwachten;

Citaat
De vrees bestaat dat zij door traumatische ervaringen radicaliseren en zo een bedreiging vormen voor Nederland

of

Citaat
Het ministerie heeft verschillende maatregelen genomen om Nederlandse jongeren hier te houden. Zo is van elf mensen het paspoort ingenomen en is van vier mensen een bankrekening bevroren. Ook zijn uitkeringen stopgezet en lopen er verschillende politie- en strafrechtelijke onderzoeken naar ronselaars van strijders.


Ros

Terrorismedreiging blijft hoog door Syriëgangers
De uitgaande dreiging van Nederlandse jihadstrijders die terugkeren uit Syrië blijft onverminderd groot. Daarom blijft het dreigingsniveau gehandhaafd op 'substantieel', meldt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) maandag.

Het aantal Syriëgangers dat terugkeert naar Nederland, is bovendien toegenomen. Ruim twintig personen met of zonder strijdervaring zijn weer in Nederland.

De vrees bestaat dat zij door traumatische ervaringen radicaliseren en zo een bedreiging vormen voor Nederland. Waarschijnlijk zal het aantal terugkeerders de komende maanden oplopen door vijandelijkheden tegen buitenlandse strijders.

Inmiddels hebben ruim honderd Nederlanders zich aangesloten bij terroristische groeperingen in Syrië. Zeker tien van hen zijn omgekomen in Syrië.

Dreiging

De NCTV kent verschillende dreigingsniveaus, te weten minimaal, beperkt, substantieel en kritiek. Sinds maart vorig jaar geldt het dreigingsniveau 'substantieel', dat betekent dat de kans op een aanslag in Nederland reëel is.

''De dreiging die uitgaat van Nederlanders die aansluiting zoeken en vinden bij al-Qaeda verwante strijdgroepen in Syrië en van personen die terugkeren, is onverminderd groot'', concludeert de NCTV Dick Schoof.

Paspoort

De overheid richt zich daarom op het indammen van de bedreiging die zij in ons land vormen en het voorkomen van nieuwe aanwas van jihadgangers van Nederland naar Syrië, zo blijkt uit het nieuwe dreigingsbeeld voor terrorisme dat minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het ministerie heeft verschillende maatregelen genomen om Nederlandse jongeren hier te houden. Zo is van elf mensen het paspoort ingenomen en is van vier mensen een bankrekening bevroren. Ook zijn uitkeringen stopgezet en lopen er verschillende politie- en strafrechtelijke onderzoeken naar ronselaars van strijders.

Vanuit heel Europa vechten jongeren in Syrië, de schattingen variëren eind 2013 van twaalfhonderd tot tweeduizend. Het merendeel is onder de 25 jaar, waaronder een relatief groot aantal vrouwen. Allemaal sluiten ze zich aan bij groepen die een antiwesterse ideologie uitdragen, wat kan leiden tot geweld tegen westerse doelwitten.

Manifestaties

Naast de dreiging van Syriëgangers, heeft de NCTV ook zorgen over openlijke jihadistische manifestaties in Nederland. Dit gebeurt zowel op internet, als op straat. Dit werkt volgens Schoof opruiend en kan leiden tot het ''legitimeren van geweld tegen Westerse doelwitten''.

Ook signaleert hij dat moslimgeestelijken en -prominenten die zich in Nederland tegen de jihadgang en de gewelddadige boodschap van al-Qaeda uitspreken, worden geïntimideerd.

www.nu.nl