Steek incident Amsterdam centraal

Gestart door Parera, 31/08/2018 | 13:52 uur

Parera

Citaat van: Sparkplug op 02/09/2018 | 19:34 uur
Er werd toch niet voor niets gemeld dat het een mogelijke aanslag kon zijn? Het is niet altijd direct duidelijk of het wel of geen aanslag is. Objectiveit blijft aanbevolen. Ook als het geen aanslag bleek te zijn. De ene keer heeft het onderbuikgevoel gelijk en kan de andere keer er falikant naast zitten.

We kunnen blijven zeuren over de discussie of het hier goed stond ja of nee maar het staat nu vast het was een aanslag dus die discussie is over.
Ik heb het in de titel juist steek incident genoemd en niet aanslag Amsterdam centraal, omdat het nog niet vast stond.

En in de eerste reactie heb ik aangegeven dat het om een mogelijke aanslag gaat en als het niet klopte dat het dan maar verplaatst moest worden maar ik vond dat door de locatie en de
handelswijze de kans zeer groot was dat het hier om een aanslag ging. Maar laten we vooral doorgaan over het onderwerp en niet de wel / niet discussie of het hier in eerste instantie goed stond.

Parera

'Aanslagpleger Amsterdam CS niet bekend bij Duitse autoriteiten'

Jawed S., de Afghaan die vrijdag twee Amerikaanse mannen op station Amsterdam Centraal neerstak, was niet bekend bij de autoriteiten in Duitsland. Dit meldt het Duitse persbureau DPA. De 19-jarige S. had een Duitse verblijfsvergunning. Volgens informatie van DPA leefde de man in de deelstaat Rijnland-Palts, in het westen van Duitsland. Hij stond niet bekend als islamitische extremist en leefde volgens de eerste informatie een onopvallend leven. Eerder werd al bekend dat de Duitse politie op verzoek van Nederland zijn woning heeft doorzocht. Daarbij werden gegevensdragers meegenomen. De verdachte wordt morgen voorgeleid aan de rechter-commissaris in Amsterdam. Hij zit in alle beperkingen en mag alleen contact hebben met zijn advocaat.

Aanspreekbaar
S. stak vrijdag twee Amerikanen neer bij een informatiebalie op het station. Volgens de politie had de man daarbij een terroristisch motief. De twee waren willekeurige slachtoffers. Ze liggen in het ziekenhuis, maar zijn aanspreekbaar. Onduidelijk is waarom S. de aanslag pleegde in Amsterdam. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft vandaag opgeroepen de privacy van de slachtoffers te respecteren. "We vragen alle partijen om de privacy van de slachtoffers en hun families te respecteren in deze moeilijke tijd", staat in een verklaring. De VS zegt "indien nodig klaar te staan" om Nederland te helpen bij het onderzoek.

[Bron : NOS ]

Sparkplug

Citaat van: StrategNL op 02/09/2018 | 17:50 uur
Terecht naar al snel bleek. En weer tekenend hoe regering en overheden er mee omgaan. Voor de zoveelste keer vaagheden en we onderzoeken het. Dat duidt welhaast op een bewust beleid in deze, want de laatste tijd ook in Duitsland zichtbaar lijkt. Net zoals het vaak snelle etiket van de "verwarde persoon". Maar ik snap het ergens wel, want aan de voedingsbodems voor deze radicale terreuracties doen betrokken landen en overheden weinig tot niets. Tragisch en..helaas..dodelijk.

Er werd toch niet voor niets gemeld dat het een mogelijke aanslag kon zijn? Het is niet altijd direct duidelijk of het wel of geen aanslag is. Objectiveit blijft aanbevolen. Ook als het geen aanslag bleek te zijn. De ene keer heeft het onderbuikgevoel gelijk en kan de andere keer er falikant naast zitten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrategNL

Citaat van: Parera op 01/09/2018 | 16:07 uur
Ik had het bericht juist hier geplaatst omdat het in mijn ogen door de combinatie van de methode en locatie wel eens om een aanslag kon gaan. Toen ik het poste was er niets over bekend gemaakt dus de reacties zijn wel terecht. Het topic is ook verwijderd geweest maar het is terug geplaatst door de forum staff nadat bleek dat het hier mogelijk wel om een aanslag ging.
Terecht naar al snel bleek. En weer tekenend hoe regering en overheden er mee omgaan. Voor de zoveelste keer vaagheden en we onderzoeken het. Dat duidt welhaast op een bewust beleid in deze, want de laatste tijd ook in Duitsland zichtbaar lijkt. Net zoals het vaak snelle etiket van de "verwarde persoon". Maar ik snap het ergens wel, want aan de voedingsbodems voor deze radicale terreuracties doen betrokken landen en overheden weinig tot niets. Tragisch en..helaas..dodelijk.

Lynxian

Citaat van: DvdW op 01/09/2018 | 16:18 uur
Relax, iedereen roept bij elk ongeluk meteen"aanslag! aanslag!" Een beetje rust en nadenken kan geen kwaad in deze tijd... Vandaar mijn eerste reactie, toen deze informatie nog niet beschikbaar was.
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde; iedere keer wanneer er weer eentje iets doet waarbij 'allah akbar' roept, dan zijn er plots allerlei wijzen die via de media roepen dat 'we eerst alles helder moeten krijgen voor we conclusies trekken' om vervolgens later te horen dat het toch gewoon om een aanslag ging. Een pure poging de hele boel af te zwakken en zo de impact van dit probleem te verminderen. Terwijl ik juist met rustig nadenken vrij snel weet dat mijn onderbuik (helaas) weer eens gelijk krijgt. Dat gezegd hebbende, Parera heeft het een stuk beter verwoord dan ik:

Citaat van: Parera op 01/09/2018 | 16:07 uur
Ik had het bericht juist hier geplaatst omdat het in mijn ogen door de combinatie van de methode en locatie wel eens om een aanslag kon gaan. Toen ik het poste was er niets over bekend gemaakt dus de reacties zijn wel terecht. Het topic is ook verwijderd geweest maar het is terug geplaatst door de forum staff nadat bleek dat het hier mogelijk wel om een aanslag ging.

(Ik had meteen hiernaar kunnen verwijzen, maar dat leek me ook weer zo goedkoop zonder in eigen woorden inhoudelijk op je punt in te gaan.)

Lex

Verdachte steekpartij Amsterdam Centraal had terroristisch motief
   
De verdachte van de steekpartij vrijdagmiddag op Amsterdam Centraal had een terroristisch motief. Dat is gebleken uit de eerste verklaringen van de verdachte, zo maakte de gemeente Amsterdam zaterdag bekend.
Het onderzoek is nog in volle gang om zijn motief in beeld te brengen.

De Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid, Dick Schoof, laat via Twitter weten dat de autoriteiten zich richten op terrorisme. "Deze verwerpelijke daad past helaas in het huidige dreigingsbeeld. Het dreigingsniveau blijft 4 van 5."

Schoof stelt dat de ontwikkelingen op de voet worden gevolgd, maar dat er nu geen reden is voor extra maatregelen.

De man die na het steekincident werd neergeschoten door de politie is een negentienjarige Afghaan met een Duitse verblijfsvergunning.

Bij het steekincident eerder op vrijdag vielen twee zwaargewonden. De politie schoot de man neer. De verdachte verblijft momenteel onder politiebewaking in het ziekenhuis en wordt gehoord over zijn motief. Er is volgens de politie intensief contact met de autoriteiten in Duitsland over de achtergrond van de verdachte.

ANP, 01-09-2018, 18:34

DvdW

#9
Citaat van: Lynxian op 01/09/2018 | 16:05 uur
Een beetje kromme reacties hier; berichtgeving over aanslagen hoort natuurlijk bij het subforum 'Strijd tegen het terrorisme'. Als achteraf het een keer blijkt geen aanslag te zijn dan kunnen we een mod lief vragen het topic te verplaatsen of verwijderen. Maar laten we niet doen alsof we onder een steen leven en aanslagen een unicum zijn.
Relax, iedereen roept bij elk ongeluk meteen"aanslag! aanslag!" Een beetje rust en nadenken kan geen kwaad in deze tijd... Vandaar mijn eerste reactie, toen deze informatie nog niet beschikbaar was.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

#8
Citaat van: Lynxian op 01/09/2018 | 16:05 uur
Een beetje kromme reacties hier; berichtgeving over aanslagen hoort natuurlijk bij het subforum 'Strijd tegen het terrorisme'. Als achteraf het een keer blijkt geen aanslag te zijn dan kunnen we een mod lief vragen het topic te verplaatsen of verwijderen. Maar laten we niet doen alsof we onder een steen leven en aanslagen een unicum zijn.

Ik had het bericht juist hier geplaatst omdat het in mijn ogen door de combinatie van de methode en locatie wel eens om een aanslag kon gaan. Toen ik het poste was er niets over bekend gemaakt dus de reacties zijn wel terecht. Het topic is ook verwijderd geweest maar het is terug geplaatst door de forum staff nadat bleek dat het hier mogelijk wel om een aanslag ging.


Parera

Citaat
Gewonden steekpartij A'dam CS zijn Amerikanen, speculatie over aanslag zwelt aan

De twee zwaargewonde slachtoffers van de steekpartij gisteren op Amsterdam Centraal Station zijn Amerikanen. Dat heeft de Amerikaanse ambassade in Nederland zojuist bekendgemaakt. Een 19-jarige Afghaanse man met een Duitse verblijfsvergunning stak gisteren in een tunnel op de Amerikanen in. De politie houdt er ernstig rekening mee dat de man, die door de politie werd neergeschoten, een terroristisch motief had.

'Gerichte aanslag'
Een ooggetuige, die een veel verspreidde foto maakte van het incident, spreekt tegen De Telegraaf van "een gerichte aanslag". Hij wil de NOS niet vertellen waarom hij dat denkt, omdat hij met De Telegraaf heeft afgesproken zijn verhaal alleen met hen te delen. De ondernemer zegt dat hij met zijn camera in de hand door het Centraal Station liep, toen hij een kleine groep mensen als "een zwerm spreeuwen" zag wegstuiven. "Sommigen sprongen over hekjes. Ik hoorde geschreeuw. We draaiden ons om en zagen één man die was blijven staan. Twee agenten stonden bij hem met getrokken pistolen. Ze schreeuwden iets en het leek alsof de donkere man op wie de wapens gericht waren, naar zijn zak greep. Toen klonk een schot. Het duurde allemaal slechts enkele seconden." Hij zegt tegen de krant niet of hij de dader heeft zien steken. Toch is hij vrij stellig over het motief. "Dit was geen tasjesdief, ruziemaker of verwarde man. Het was een aanslag." Het politieoptreden noemt hij "koel en professioneel". "Ze waren razendsnel ter plaatse. Het was erg bijzonder om te zien. De agenten hadden de situatie volledig onder controle."

Aanspreekbaar
De politie bevestigt dat de twee slachtoffers Amerikanen zijn. Ze liggen nog in het ziekenhuis en zijn aanspreekbaar. Ook de verdachte ligt nog in het ziekenhuis en wordt met behulp van een tolk verhoord. In een verklaring schrijft de ambassadeur Pete Hoekstra dat de Amerikanen in Nederland op bezoek waren. De ambassade heeft contact met de slachtoffers en hun families, schrijft hij. De Amerikaanse ambassade werkt samen met de Nederlandse autoriteiten om vast te stellen wat er precies is gebeurd. Hoekstra bedankt de hulpdiensten voor hun effectieve en moedige optreden. Gisteren verspreidde de Amerikaanse ambassade al een veiligheidswaarschuwing naar aanleiding van de steekpartij. Amerikanen kregen onder meer het advies om het nieuws in de gaten te houden, hun persoonlijke veiligheidsmaatregelen te nemen en eventueel vrienden en familie te laten weten dat ze ongedeerd zijn. Het is niet duidelijk of de ambassade toen al wist dat de slachtoffers uit Amerika komen.

[Bron: NOS ]

Lynxian

Een beetje kromme reacties hier; berichtgeving over aanslagen hoort natuurlijk bij het subforum 'Strijd tegen het terrorisme'. Als achteraf het een keer blijkt geen aanslag te zijn dan kunnen we een mod lief vragen het topic te verplaatsen of verwijderen. Maar laten we niet doen alsof we onder een steen leven en aanslagen een unicum zijn.

Parera

Citaat
Politie houdt ernstig rekening met terroristisch motief bij steekincident Amsterdam CS

De man die is opgepakt voor het steekincident op Amsterdam Centraal is een 19-jarige Afghaan met een Duitse verblijfsvergunning. Een woordvoerder van de politie zegt tegen de NOS dat er ernstig rekening wordt gehouden met een terroristisch motief. Uit het eerste onderzoek van de politie blijkt dat de slachtoffers willekeurig werden neergestoken. De twee liggen nog zwaargewond in het ziekenhuis. Ze zijn buiten levensgevaar. De man werd bij zijn arrestatie neergeschoten. Hij ligt in het ziekenhuis onder politiebewaking en wordt verhoord. De politie, gemeente en justitie benadrukken in een gezamenlijke verklaring dat op dit moment in het onderzoek alle opties worden opengehouden. In het bericht staat dat er intensief contact is met de Duitse politie over de vermoedelijke dader.

Minister van Justitie en Veiligheid Grapperhaus laat via Twitter weten op de hoogte te zijn van het onderzoek. Hij houdt daarbij contact met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. De man stak in op de slachtoffers toen hij in de westelijke tunnel van het station liep. Toen de man wegliep is hij door de politie neergeschoten en aangehouden. Door het incident werd het treinverkeer rond het station flink ontregeld. Burgemeester Halsema heeft na het incident een bezoek gebracht aan Amsterdam Centraal. Ze heeft daar gesproken met medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen en winkelpersoneel op het station. Ze sprak er haar waardering uit voor het snelle optreden van de politie en medewerkers van de NS.

[Bron: NOS ]

Citaat
Gewonden steekpartij Amsterdam CS zijn Amerikanen

De twee zwaargewonde slachtoffers van de steekpartij gisteren op Amsterdam Centraal Station zijn Amerikanen. Dat heeft de Amerikaanse ambassade in Nederland zojuist bekendgemaakt. Een 19-jarige Afghaanse man met een Duitse verblijfsvergunning stak gisteren in een tunnel op de Amerikanen in. De politie houdt er ernstig rekening mee dat de man een terroristisch motief had. De politie bevestigt dat de twee slachtoffers Amerikanen zijn. Ze liggen nog in het ziekenhuis en zijn aanspreekbaar. De verdachte werd na de steekpartij neergeschoten. Ook hij ligt nog in het ziekenhuis en wordt met behulp van een tolk verhoord. In een verklaring schrijft de ambassadeur Pete Hoekstra dat de Amerikanen in Nederland op bezoek waren. De ambassade heeft contact met de slachtoffers en hun families, schrijft hij. De Amerikaanse ambassade werkt samen met de Nederlandse autoriteiten om vast te stellen wat er precies is gebeurd. Hoekstra bedankt de hulpdiensten voor hun effectieve en moedige optreden.

[Bron: NOS ]

Ros

Citaat van: Parera op 31/08/2018 | 15:35 uur
De locatie maakt het dat dit een mogelijke terroristische aanslag is, ik heb het er in gezet maar als het straks iets anders blijkt te zijn kan het zo verplaatst worden.

Waarom niet andersom ?

Parera

Citaat van: DvdW op 31/08/2018 | 14:12 uur
Wat is de reden waarom dit hoort bij het rijtje "strijd tegen terrorisme"?

De locatie maakt het dat dit een mogelijke terroristische aanslag is, ik heb het er in gezet maar als het straks iets anders blijkt te zijn kan het zo verplaatst worden.

DvdW

Wat is de reden waarom dit hoort bij het rijtje "strijd tegen terrorisme"?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Parera

Politie schiet persoon neer op Amsterdam Centraal na steekincident, twee gewonden

Bij een steekincident op Amsterdam Centraal zijn twee mensen gewond geraakt. De politie heeft een verdachte neergeschoten. De twee slachtoffers en de gewonde verdachte zijn naar het ziekenhuis gebracht. In verband met het politieonderzoek is de westelijke tunnel op het station afgesloten. De centrale en oostelijke tunnel zijn wel bereikbaar. Over de toedracht is verder niets bekend. Ook is het onduidelijk hoe de gewonden eraan toe zijn. Op last van de politie werd het treinverkeer van en naar Amsterdam Centraal korte tijd volledig stilgelegd. Inmiddels zijn alle sporen vrijgegeven, met uitzondering van spoor 4 en 5, meldt de NS. Ter hoogte van die sporen gebeurde het incident. Ook het tramverkeer voor het station ligt stil. De metro rijdt wel. Op en rond het station is veel politie aanwezig.

[Bron: NOS ]