Beleidsdoorlichting Samenstelling Koninklijke Marine (Marinestudie-2005 =>2025)

Gestart door ridivek, 07/07/2015 | 01:04 uur

ridivek

Ik kwam deze Kamerbrief tegen. Het beleid en de uitvoering van de Marienestudie-2005 gaat geevalueerd worden. Ik dacht een mooi topic waarbij ook gespeculeerd kan worden over de marine anno 2025.

Laat ik af trappen:
Ik denk dat eruit komt dat ze het beleid en de uitvoering wel goed vonden. Alleen is de wereld veranderd waardoor meer patrouille faciliteiten nodig zijn. Ook is een extra tanker nodig ter vervanging van de Amsterdam. Door het krappe budget kiest men om dit effectief aan te pakken door de ondersteuningsvloot (mijnenjagers, duikvaartuigen, torpedo werkschip en hydrografische opnemingsvaartuigen) te verkleinen en meer modulaire systemen en veelzijdig-inzetbare platformen aan te schaffen.

Ik voorzie een volgend scenario voor marinestudie 2025:
Door veroudering gaan de Onderzeeboten, M-fregatten, Mercuur, Luymes en Snellius, de mijnenjagers en vier duikvaartuigen buiten dienst (Hydra blijft in dienst)  Ter vervanging komen:  
- Vier nieuwe onderzeeboten (in het meest ideale geval 6)
- Vier nieuwe M-fregatten dit zijn veelzijdig inzetbare fregatten zoals de crossover-serie met van Damen met een VLS.  
- vier of zes (bij groter budget) 50-80m regionale patrouille, mijnbestrijding en hydrografische schepen (Damen Offshore Patrol Vessel Sea Axe)
- twee Damen Ship Support 100 (Landing Ship Transport zonder landing-boeg).
- één kleine tanker Damen Logistic Support, tankersectie ingevoegd in Support Ship 100.  
- Acht modulaire duikuitrustingen bestaande uit een 20foot decompressie kamer container en 10foot uitrusting container.
         Ook voor inzet vanaf een vrachtwagen in Nederland, of tijdens missies.
- Vier modulaire mijnen jaag units en twee modulaire mijn veeg units worden aangeschaft dit zijn ROV's en Rhib/USV's.
- Drie modulaire hydrografische modules sensoren in een rhib / ROV.

Twee platformen worden tijdens een grote revisie ombouwd zodat ze veelzijdiger worden:
- De pelocaan krijgt een verlenging met een veelzijdige module zodat het bijna gelijk is aan een Support ship 100.
- De Holland Klasse patroulle schepen worden verbouwd zodat onder het helidek een multi-missie module zit zoals bij de Damen Crossover.

De zwaardere bewapening wordt zoveel mogelijk inzetbaar vanaf land, zee en lucht (modulaire wapen containers).
- De Amraam(LU)/FGBADS, Patriots,  SM-2 en ESSM worden vervangen door een korte, middenlange en lange afstands-luchtafweer racket.
- Voor de LCU's, onderzeeboten en F-35 (ik prefereer nieuwe F-16's of gripens) JSM, NSM en onderzee NSM missiles, t.b.v. lange afstands bombardementen. (nukes terug naar de USA, maar dat ter zijde).
- nieuwe torpedo's en en korte afstand afweer systeem voor de onderzeeërs.

Oei toch meer geworden dan ik had verwacht, maar volgens mij kan dit net met het huidige of iets hoger (1,4% BBP) budget.