QRA

Gestart door LightningII, 21/03/2013 | 14:59 uur

Sparkplug

F-35 voor het eerst paraat voor bewaking en bescherming luchtruim Benelux

Nieuwsbericht | 25-01-2024 | 09:28

Een F-35 en een F-16 van Nederland staan vanaf vandaag stand-by voor de bewaking en bescherming van het luchtruim van België, Nederland en Luxemburg (Benelux). De zogenoemde Quick Reaction Alert (QRA) voeren Nederland en België bij toerbeurt uit. Nederland neemt de taak tot 9 mei over, voor het eerst ook met een F-35-jachtvliegtuig.


Voor het eerst staat ook een F-35 paraat voor de QRA.

Voor de QRA staan permanent 2 gevechtsvliegtuigen met een korte waarschuwingstijd paraat. De toestellen stijgen binnen enkele minuten op om een ongeïdentificeerd toestel in het Benelux-luchtruim te onderscheppen. Deze taak gebeurt in Nederland onder controle van het Air Operations Control Station in Nieuw Milligen (AOCS NM). Wanneer de gevechtsleiding een vliegtuig opmerkt dat geen radiocontact maakt, wordt de QRA gealarmeerd om het toestel te onderscheppen.

F-35's zijn gestationeerd op de vliegbases Leeuwarden en Volkel. Adequaat reageren op schendingen van het luchtruim van de Benelux behoort tot de kerntaak van de luchtmacht.

In België gebeurt de inzet van de QRA onder verantwoordelijkheid van het Control and Reporting Centre (CRC) in Beauvechain. De luchtgevechtsleiding binnen Europa werkt nauw samen zodra ongeïdentificeerde vliegtuigen richting luchtruim van een naburig land vliegen. Zo valt tijdig in te spelen op een mogelijke dreiging.

De Belgische jachtvliegtuigen hebben Kleine-Brogel en Florennes als thuisbasis.

Meer informatie

Voor meer informatie over de QRA, zie https://www.defensie.nl/onderwerpen/taken-in-nederland/verdediging-nederlands-luchtruim.
Meer informatie over vliegbewegingen:  https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen.
Eventuele klachten kunnen worden ingediend via https://www.defensie.nl/onderwerpen/vliegbewegingen/klachten-geluidsoverlast.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/01/25/f-35-voor-het-eerst-paraat-voor-bewaking-en-bescherming-luchtruim-benelux
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Leeuwarder luchtmachters bewaken Poolse NAVO-grens

Al weer bijna twee maanden draait de luchtmacht op vliegbasis Malbork in Noord-Polen met 170 man personeel en acht F-35?s de missie Guardian Lightning II. Daarin wordt getraind met bondgenoten, maar prioriteit is Air Policing, het bewaken van het luchtruim van in dit geval Oost-Europa. Een cruciale klus met het oog op de Russische dadendrang. Zeven leden van het voornamelijk door 322 Squadron van Vliegbasis Leeuwarden gevormde detachement vertellen over hun ervaringen.

Tekst: Jack Oosthoek | Foto?s: sergeant-majoor Cristian Schrik


Een van de Nederlandse F-35?s boven een Poolse stad die er qua bebouwing duidelijk anders uitziet dan in Nederland.



Eerste luitenant Jef

Maintenance-officer bij 322 Squadron eerste luitenant Jef is verantwoordelijk voor het onderhoud aan en het gereed stellen van de F-35?s. In vergelijking met zijn werk op Leeuwarden lopen de zaken goed in elkaar over. ?De club is echter wel groter en in plaats van vier heb ik acht F-35?s onder mijn hoede. Maar ik hoef niet ?cht te schakelen. Het werk is gewoon wat grootschaliger.?
Jef en zijn collega?s voeren voor en na een vlucht een vooraf vastgesteld onderhoudsprogramma uit ?Het werk vormt een mix van zowel preventief als correctief onderhoud.? Ook maken ze de kisten telkens gereed voor een missie. Volgens Jef lukt het goed om de F-35 ?s in de lucht te houden. ?Beter zelfs dan we vooraf dachten omdat we weinig hinder ondervinden van sneeuw, kou en vocht. En dat is weer goed voor de elektronische apparatuur in de F-35. Er doen zich geen vreemde klachten of storingen voor.?


Misschien het gevolg van de klimaatverandering. De doorgaans barre winter in Polen valt dit jaar mee, met alle technische voordelen van dien voor de Nederlandse F-35?s.

In de 40 man sterke onderhoudsploeg van Jef bevinden zich specialisten die de speciale coating op de huid van de F-35 dagelijks onder de loep nemen en zo nodig herstellen. Zo blijft het vliegtuig minder goed zichtbaar op een radar. Als verschil met operaties vanaf Leeuwarden noemt Jef de infrastructuur op Malbork. Aangezien dit een basis voor MiG-29?s is en Polen de F-35 nog moet krijgen, is de locatie nog niet op dit toestel ingericht. ?Om de situatie werkbaar te maken, hoefden we echter slechts kleine aanpassingen te doen, al hebben we natuurlijk geen ideale situatie gecre?erd. Qua werken is er niet zoveel verschil met Leeuwarden, maar de infrastructuur daar is wel veel beter.?


Malbork is ingericht voor de MiG-29 en niet voor F-35, simpelweg omdat de Poolse luchtmacht die nog niet in zijn vloot heeft. Daarom moesten er op de basis enkele aanpassingen worden verricht.



Eerste luitenant Femke

Als logistiek officier is Femke op de Poolse basis eindverantwoordelijk voor de logistieke lijn. De normaliter bij 921 Squadron op Leeuwarden geplaatste eerste luitenant werkt samen met 24 andere logistieke specialisten op Malbork. ?Parts voor de F-35? Die leveren we vanuit het meegebrachte deployable spare package. Dat noemen we order picking?, vertelt Femke die haar missie op Malbork als interessant ervaart. ?Ik krijg onder meer de kans om een kijkje te nemen in de keuken van andere logistieke disciplines van de luchtmacht. Het is mooi om te zien hoeveel kennis van zaken onze specialisten hebben.?

Volgens Femke zijn de Polen op Malbork welwillend om de Nederlanders te helpen waardoor de missie prima kan worden uitgevoerd. ?Soms bezoek ik ze hier in Malbork en lijn dan op met hun logistiek officier. Aangezien Polen werkt met MiG-gevechtsvliegtuigen is hun logistiek anders geregeld en hanteren ze andere procedures. Zoals al aangegeven krijgen zij de F-35 ook; reden voor hen om bij ons te komen kijken hoe wij de boel hebben ingericht.?
Ondanks de nabijheid van de Russische grens, laat Femke de oorlog in Oekra?ne grotendeels links liggen, maar we volgen de ontwikkelingen wel. ?Ik ben gefocust op mijn werk. Het is goed om Nederland internationaal zo op de kaart te zetten.?



Adjudant Niels

Als Deputy S6 Ground werkt adjudant Niels bij de Sectie 6 van het Malbork-detachement, die is verantwoordelijk is voor de communicatie- en informatiesystemen (CIS). Niels stuurt het dagelijks werk aan en ondersteunt zijn collega?s bij het onderhouden van de apparatuur. Het betreft laag gerubriceerde systemen waarmee je bijvoorbeeld kunt bellen en mailen en hoog gerubriceerde exemplaren om vitale informatie (inlichtingen) uit te wisselen. De Sectie 6 onderhoudt ook de verbindingen met Nederland. Er wordt onder andere gebruikgemaakt van militaire satellietverbindingen. ?Met onze collega-cyberspecialisten monitoren we constant de systemen en netwerken en als het nodig is, grijpen we in. Dat is nog niet gebeurd, maar we zijn wel kwetsbaarheden tegengekomen waartegen maatregelen zijn genomen?, vertelt Niels.

De adjudant vindt zijn plaatsing in Polen volop de moeite waard. ?Door de afwijkende infrastructuur is het een uitdaging om alles aan elkaar gekoppeld te krijgen. We hebben hiervoor onder meer zes kilometer kabel gelegd en een nieuwe straalzender ge?nstalleerd. Er werden meer dan vijftig pallets met materiaal ingebracht om alle gebruikers van de benodigde CIS-middelen te voorzien. Soms hadden we extra werk doordat vooraf in Nederland geplande zaken, anders uitpakten. Aan de andere kant is het moeilijk om de situatie in Polen vanaf Leeuwarden goed in te schatten, ondanks de site survey die we hebben uitgevoerd. Maar we slagen er goed in om de operatie te ondersteunen.?


Peter en Costa bewaken in het donker de flightline op Malbork.

Hondengeleider korporaal 1 Peter met Mechelse herder Costa

Als hondengeleider van Object Grondverdediging (OGRV) houdt Peter samen met Costa het Nederlandse deel van vliegbasis Malbork scherp in de gaten. ?Ik patrouilleer met mijn hond en reageer op alarmeringen. Zo draag ik bij aan de veiligheid van het detachement en het materieel. Denk aan de F-35?s, de voertuigen en de op het vliegtuig aan te sluiten apparaten.? In Malbork moet Peter met meer factoren rekening houden dan in Nederland, zoals de verschillen in klimaat en van omgeving. Daar komt bij dat Malbork op zestig kilometer afstand van de Russische stad Kaliningrad ligt. Waakzaamheid is dus geboden.


De brandweer volgt de operaties op Malbork op de voet. Mocht zich een calamiteit voordoen, dan wordt razendsnel ingegrepen. Foto rechts: F-35 detachement.

Bevelvoerder brandweer sergeant 1 Wobbe

Als bevelvoerder brandweer staat sergeant 1Wobbe met zijn collega?s paraat bij de start van elke F-35-vlucht om zo de veiligheid van alle personeel te waarborgen. Mocht zich een calamiteit voordoen, dan wordt direct ingegrepen. ?Bij calamiteiten helpen we de vlieger het toestel veilig te verlaten. Een andere belangrijke taak is het waarborgen van de brandveiligheid van de onderhoudshangar.? Evenals zijn collega?s draait Wobbe quick reaction alert of QRA-diensten.
Als grootste verschillen met werken op Vliegbasis Leeuwarden noemt Wobbe de taalbarri?re in de communicatie met de Poolse brandweer, de afwijkende samenstelling van het team en het andersoortige materiaal. ?We opereren hier met een kleinere ploeg en met een Actros out-of-area-voertuig in plaats van de E-One Titan Crashtender, zoals op Leeuwarden.?


rik bij een uitzette sportactiviteit op de basis en in de sportzaal. Foto?s: F-35 detachement

Sportinstructeur sergeant-majoor Erik

Sport-, welzijns- en ontspanningsactiviteiten zijn voor het personeel van het F-35 detachement belangrijke uitlaatkleppen. Sergeant-majoor Erik regelt de sportevenementen en -trainingen, een pub-quiz, filmavonden en excursies om Polen en zijn cultuur enigszins te leren kennen. ?Een goede balans tussen inspanning en ontspanning is niet alleen fysiek belangrijk, maar ook mentaal. Zo blijft de militair zo goed mogelijk inzetbaar, wat bijdraagt aan de productie en de sfeer op de werkvloer. Een fysiek en mentaal fitte militair is ? vaak ? een blije militair?, weet Erik. Hij krijgt van collega?s verzoeken of idee?n aangereikt. ?Ik probeer de wensen zo goed mogelijk in te vullen, zodat iedereen met een fijn gevoel kan terugkijken op mooie momenten van de uitzending. Er is ook een activiteitencommissie opgezet waardoor we de taken voor een evenement kunnen verdelen en samen een midterm, eindfeest of pubquiz organiseren. In deze missie ben ik instructeur, planner en manager tegelijk en d??rin zit voor mij het grootste plezier.?


Voor de (eerstelijns) gezondheidszorg is een medisch team onder leiding van Juriaan op Malbork aanwezig. Indien noodzakelijk kan men terugvallen op ziekenhuizen in de omgeving.

Vliegerarts en senior medical officer Kapitein Juriaan

Het team van Juriaan is verantwoordelijk voor het medisch welzijn van het personeel van het detachement. Er is een spreekuur voor alledaagse klachten en een traumakamer om spoedeisende pati?nten op te vangen en te stabiliseren. Daarnaast adviseert de normaliter bij Aeromedical Evacuation (AE) op Vliegbasis Gilze-Rijen geplaatste Juriaan de detachementscommandant over medische aangelegenheden. ?Het leuke aan mijn functie is dat je klachten die je hoort in de spreekkamer in een groter geheel moet plaatsen. Uiteraard moet iemand op de juiste manier worden behandeld, maar je moet ook bedenken of hieruit eventueel gezondheidsadviezen moeten voortkomen voor het detachement. Het is belangrijk om met een helikopterview naar gezondheidsklachten kijken.?



de Vliegende Hollander 03 | 2023, donderdag 30 maart 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/02/04_luchtmachters-op-koers-in-poolse-missie-guardian-lightning-ii
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Citaat van: Ace1 op 28/03/2023 | 22:26 uur
Wat voor type missiles kunnen onder deze gemodificeerde Mig 29's?
Heeft dit nog wel enige relevantie tot dit topic?

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 28/03/2023 | 21:23 uur
Duitsland verkocht hun MiG-29's inderdaad aan Polen.

https://migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum/

Wat voor type missiles kunnen onder deze gemodificeerde Mig 29's?

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 28/03/2023 | 20:59 uur
Zijn dat die Duitse  Mig-29's die voor miljoenen D Marken gemoderniseerd zijn en begin 2000 voor een symbolische bedrag aan Polen verkocht zijn?

Duitsland verkocht hun MiG-29's inderdaad aan Polen.

https://migflug.com/jetflights/german-luftwaffe-mig-29-fulcrum/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Mourning op 28/03/2023 | 08:55 uur
Mooie foto's inderdaad. Deze Mig-29's gaan ook naar Oekraine? Waren deze nog operationeel of was dit in het proces om ze weer operationeel te krijgen c.q. ze door een aantal tests te halen?

Zijn dat die Duitse  Mig-29's die voor miljoenen D Marken gemoderniseerd zijn en begin 2000 voor een symbolische bedrag aan Polen verkocht zijn?

Sparkplug

#80
Citaat van: Mourning op 28/03/2023 | 08:55 uur
Mooie foto's inderdaad. Deze Mig-29's gaan ook naar Oekraine? Waren deze nog operationeel of was dit in het proces om ze weer operationeel te krijgen c.q. ze door een aantal tests te halen?

Vliegbasis Malbork is de thuisbasis van de Poolse operationele MiG-29's.

Edit. Vergat nog de tweede MiG-29 vliegbasis Mińsk Mazowiecki. Op deze vliegbasis komen straks de FA-50.

https://www.scramble.nl/military-news/first-polish-air-force-fa-50gf
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Mooie foto's inderdaad. Deze Mig-29's gaan ook naar Oekraine? Waren deze nog operationeel of was dit in het proces om ze weer operationeel te krijgen c.q. ze door een aantal tests te halen?

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Stealth danger is on the tail.   :big-smile:   ( deze is ook mooi )



https://twitter.com/DogutCem/status/1640383758779011074?cxt=HHwWhMC-1cyV6MMtAAAA


Dutch F-35s and Polish MiG-29s train together over Poland as part of NATO?s Air Policing mission
https://www.youtube.com/watch?v=d03HQdkdjKo

Sparkplug

"Just a nice Picture...!"


Photo by @DogutCem

On 21 March 2023, Aviation Photographer Cem Doğut was in the opportunity to catch Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) Lockheed Martin F-35A Lightning II F-014 during an air-to-air session over Polish territory.

The Lightning II, which is depicted whilst having its weapons bay doors open, clearly shows two AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM).

At this moment, eight Leeuwarden based 322 Squadron F-35As are deployed to Malbork Air Base (Poland) to conduct Air Policing missions near NATO's Eastern flanks.

Credit photo: @DogutCem (On Twitter)

https://www.scramble.nl/military-news/just-a-nice-picture-85
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Mooi om wat foto's bij deze missie te zien. Dit zou publiekelijk wel wat meer gepromoot mogen worden zodat het wat meer gaat leven. (En mooie plaatjes helpen altijd bij het laten leven.)

Sparkplug

Air Policing in Polen



F-35 bewaakt NAVO-luchtruim tegen Russische dreiging

Onder de naam Guardian Lightning II streek een maand geleden een detachement van zo?n 170 personeelsleden en acht F-35?s van 322 Squadron neer op vliegbasis Malbork in Noord-Polen. Die staan daar voor zowel enhanced Air Policing (luchtruimbewaking), als ook om te trainen met bondgenoten. Beide gebeurde al, gepland en ongepland, maar w?l zoals verwacht. Detachementscommandant luitenant-kolonel Guido ?Plebs? Schols geeft tekst en uitleg bij de foto?s.

Tekst: Arno Marchand Foto?s: sergeant-majoor Cristian Schrik Video en montage: sergeant-majoor Ruud Mol


Voor kerst gaan de containers met materieel al op reis naar Malbork. Daar aangekomen leidt de afdeling infra van het Air Combat Command de genie van de landmacht en de Defensie Uitleen Organisatie bij de opbouw van materieel, neerzetten van het containerpark en inrichting van een Poolse vliegtuighangar. ?Op 25 januari was alles gereed. Op die dag kwamen ook de eerste vliegtuigen aan.? Daarna moest alleen het mastenteam nog een paar bliksemafleiders neerzetten.


De F-35?s staan deels in de Poolse hangar en deels in de vier tenthangars, verdeeld in twee soorten. Twee zijn er voor de Quick Reaction Alert, de vliegtuigen die meteen kunnen opstijgen zodra Russische toestellen zonder ingediend vliegplan in internationaal luchtruim verschijnen. De afstand naar de Oekra?ense grens is een kleine vierhonderd kilometer, maar naar de Russische enclave Kaliningrad slechts tachtig. Daar staan bijvoorbeeld Su-27?s (zie hieronder).


Bij aankomst van het detachement zijn de omstandigheden ? voor Poolse begrippen ? mild. ?Anders was de opbouw in drie weken ook niet gelukt. Maar draait de wind naar het oosten, dan wordt het hier echt erg koud. Binnen korte tijd ligt er dan ook een pak sneeuw. Daarop zijn ze hier overigens goed voorbereid met mens en materieel. En ons personeel overigens ook, met extra warme kleding.?


Toestellen opereren meest vanaf de flightline, maar als het heel koud is, kunnen ze dat vanuit de hangartent. ?De vliegtuigen houden zich erg goed in de kou, boven verwachting zelfs. Luchtvochtigheid is waarschijnlijk de bepalende factor, of het nu koud of warm is. De toestellen hielden zich namelijk ook zo goed toen we vorig jaar vanuit het droge maar warme Bulgarije opereerden.?


Trainen doen de Nederlandse F-35-vliegers onder andere met hun Poolse collega's op de MiG-29?s die eveneens Malbork als thuisbasis hebben. ?Dat is geen vrijblijvend programma. We doen echt high end-trainingen, ook met Amerikaanse F-15?s, Duitse Eurofighters, Franse Rafales, Poolse F-16?s, AWACS, tankvliegtuigen en soms ook Patriot-raketsystemen. Die oefeningen worden door het Headquarters Allied Air Command [AIRCOM, red.] op Ramstein ge?nitieerd.? Foto?s: F-35 detachement


AIRCOM bepaalt ook welke QRA-eenheid op een melding van Russische toestellen af gaat. Dat kunnen de Poolse MiG-29?s op Malbork zijn, Zweedse Saab Gripens of de Nederlandse F-35?s. De eerste van tot nu toe vier onderscheppingen van de F-35?s is op 13 februari: een IL-20M Coot-A die begeleid wordt door twee Su-27 Flankers. ?Toestellen vliegen dagelijks vanuit Kaliningrad. Ze vliegen zonder kennisgeving in internationaal luchtruim; routinevluchten. Ze blijven wel weg van het NAVO-luchtruim, maar wij willen voorkomen d?t er iets gebeurt. Daarom vliegen wij er zichtbaar naast.? Foto: F-35 detachement


Het detachement op Malbork is een samengestelde eenheid met als kern 322 Squadron en daarbij onder andere een geneeskundig team van drie personen, een brandweerploeg van zeven man die 24/7 paraat staat, twintig Object Grondverdedigers plus vijf hondengeleiders. ?Ik ben blij dat ze niets bijzonders te doen hebben, want dat betekent dat alles goed gaat. We hebben ook personeel van 313 Squadron mee omdat zij nu in het opwerktraject van de F-35 zitten.?


Nederland strijkt niet voor het eerst neer op de Poolse vliegbasis. Na de annexatie van de Krim door Rusland in 2014, vliegt Nederland ook al vanaf Malbork om het luchtruim van de Baltische Staten te verdedigen: Baltic Air Policing. ?Samenwerken met de Polen gaat prima. Een aantal spreekt Engels, sommigen Duits. Bij de opbouw hadden we tolk bij ons die ook bij de afbouw weer meekomt.? Volgende maand een uitgebreider verslag van het Guardian Lightning II-detachement in Polen.



de Vliegende Hollander 01, dinsdag 28 februari 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/01/05_air-policing-in-polen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/02/13/nederlandse-f-35s-onderscheppen-vanuit-polen-drie-russische-vliegtuigen

Nederlandse F-35's onderscheppen vanuit Polen drie Russische vliegtuigen


Twee Nederlandse F-35?s hebben vanuit Polen een eerste onderschepping uitgevoerd. Eerder vandaag werd de Nederlandse Quick Reaction Alert (QRA) in Polen geactiveerd. Twee gevechtsvliegtuigen werden de lucht in gestuurd om een formatie vliegtuigen te identificeren en begeleiden. De toen nog onbekende vliegtuigen naderden vanuit Kaliningrad het Pools NAVO-verantwoordelijkheidsgebied.

Na identificatie bleek het om drie vliegtuigen te gaan: een Russisch IL-20M Coot-A dat begeleid werd door twee SU-27 Flankers. De Nederlandse F-35?s hebben de formatie op afstand ge?scorteerd en de begeleiding overgedragen aan NAVO-partners.

F-35's in Polen
In Polen staan in februari en maart acht Nederlandse F-35's. Vier van deze gevechtsvliegtuigen zijn vanaf Vliegbasis Malbork beschikbaar voor de bewaking van het NAVO-luchtruim boven Oost-Europa. Desgewenst stijgen twee vliegtuigen binnen enkele minuten op om een ander vliegtuig te onderscheppen. Zoiets gebeurt bijvoorbeeld wanneer een toestel het NAVO-luchtruim nadert zonder zich te identificeren. Twee F-35?s staan als reserve klaar voor deze taak.

Met de andere vier gevechtsvliegtuigen wordt een trainingsprogramma met bondgenoten doorlopen. Uiteraard zijn deze ook direct in te zetten als de situatie daarom vraagt.

Zander

Citaat van: Umbert op 08/07/2021 | 13:17 uur
Nou dat ligt er geheel aan wat er in Bokkenneukerveen voor instellingen zijn die vanuit het bouwbesluit of status een dergelijk voertuig nodig blijken te hebben. Om aanrijtijden etc. te garanderen.
Toch nog even offtopic. Die aanrijtijden zijn voor de eerste eenheid ter plaatse. In het dorp waar ik woon is ook hoogbouw. De brandweer hier heeft 1 tankautospuit. Ook hebben we hier water(groot openwater), met veel pleziervaart en watersport. Er is hier geen hoogwerker en geen duikploeg. Dit is ook niet haalbaar qua centen en qua personeel. Het is 2021 personeelskosten zijn in ons verwaande land veel te hoog, dus bepaalde zaken extra hebben kan in het huidige verwaande Holland gewoonweg niet. Zeker niet als we voor stikstof  windmolens en dat soort klimaat shit miljarden uittrekken .
People are sheep