Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1677
Citaat van: Sparkplug op 18/11/2021 | 22:16 uur
Vrees dat de Spaanse Luchtmacht hier nooit mee akkoord zal gaan. Die  zit er niet op te wachten om hun vliegers op te leiden op zowel CTOL als CATOBAR.

Ik zie de Spanjaarden niet zo snel gaan voor een medium/large size carrier al zou het wel een interessante Europese NAVO aanvulling zijn.

1 diesel/turbine CATOBAR carrier + airwing, voor dit pakketje ben je in de jaren dertig/veertig minimaal (aanname) €10 miljard kwijt en gedurende 30 jaar exploitatie komt daar naar schatting 25-30 miljard bij.

Als aanname ben ik uitgegaan van een airwing van 32 x FCAS en voor het rekengemak heb ik hiervoor €150 miljoen per toestel genomen, waarbij ik nu al het vermoeden heb dat dit aanzienlijk meer zal zijn) en een boot van €5 miljard.

Toeters en bellen zoals, AEW, ASW/SAR en tankermiddelen heb ik dan nog niet meegenomen. laten we daar ook een fictief bedrag voor neerzetten van 1 miljard aanschaf en 4 miljard exploitatie gedurende 30 jaar.

Ik kom met voorzichtige inschatting op een totaal post van €40-45 mjd over een periode van 30 jaar maar vermoedelijk zal het aanzienlijk meer zijn.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/11/2021 | 20:34 uur
Maar als ze kiezen voor een combinatie zoals de RAF en RN waarbij de kisten verdeeld worden over luchtmacht en marine en wanneer nodig beide delen ze stationeren op de carrier(s).

Dat was voor zowel de RAF als RN Fleet Air Arm gemakkelijk, omdat beiden al STOVL vlogen. Van elk afzonderlijk via de Joint Harrier Force naar F-35B.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2021 | 20:57 uur
Waar een wil- en geld is, is een weg.

Vrees dat de Spaanse Luchtmacht hier nooit mee akkoord zal gaan. Die  zit er niet op te wachten om hun vliegers op te leiden op zowel CTOL als CATOBAR.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/11/2021 | 20:34 uur
Dat klopt , maar het zou wel passen in het plaatje ''grotere carrier'' als we spreken over Spanje. Vervanging van de F-18's en de aankoop van FCAS voor zowel luchtmacht als marine luchtvaart. Al is het aantal harriers dat ze hebben 13 natuurlijk niks als je het op een grote carrier gaat zetten. Ze hebben er ooit 22 gehad maar ook dat is nog relatief weinig.

Maar als ze kiezen voor een combinatie zoals de RAF en RN waarbij de kisten verdeeld worden over luchtmacht en marine en wanneer nodig beide delen ze stationeren op de carrier(s).

Waar een wil- en geld is, is een weg.

Parera

#1674
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2021 | 20:13 uur
Voor FCAS heb je een stevige CATOBAR carrier nodig, zie ook de (concept) opvolger van de Franse Charles de Gaulle.(300 meter lang en 75.000 ton)

Dat klopt , maar het zou wel passen in het plaatje ''grotere carrier'' als we spreken over Spanje. Vervanging van de F-18's en de aankoop van FCAS voor zowel luchtmacht als marine luchtvaart. Al is het aantal harriers dat ze hebben 13 natuurlijk niks als je het op een grote carrier gaat zetten. Ze hebben er ooit 22 gehad maar ook dat is nog relatief weinig.

Maar als ze kiezen voor een combinatie zoals de RAF en RN waarbij de kisten verdeeld worden over luchtmacht en marine en wanneer nodig beide delen ze stationeren op de carrier(s).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/11/2021 | 20:04 uur
Spanje : FCAS
Turken: Sukoi, FCAS  of TF-X

We moeten niet vergeten dat Erdogan de nu gebouwde LHD ook omschrijft als vliegkampschip, en ze van plan zijn deze met UAV's uit te rusten. Mogelijk willen ze een grotere carrier waarbij de Spanjaarden de F-35B kunnen opereren en de Turken (grotere) UAV's en helikopters.

Voor FCAS heb je een stevige CATOBAR carrier nodig, zie ook de (concept) opvolger van de Franse Charles de Gaulle.(300 meter lang en 75.000 ton)

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 18/11/2021 | 19:51 uur
Een carrier ware voor de Spanjaarden mogelijk ook een interessant doel voor ogen.
Ik zie hun budget echter niet verder reiken dan een LHD...
Daarbij komt dat ze enkel de opvolger van de Harriers/Matadors zouden kunnen gebruiken: de F35-B... de C-versie is onhaalbaar.

En wat gaan de Turken doen met een carrier?
Plus, wat gaan ze erop plaatsen? Of wordt het een skyjump met Sukhois?

Spanje : FCAS
Turken: Sukoi, FCAS  of TF-X

We moeten niet vergeten dat Erdogan de nu gebouwde LHD ook omschrijft als vliegkampschip, en ze van plan zijn deze met UAV's uit te rusten. Mogelijk willen ze een grotere carrier waarbij de Spanjaarden de F-35B kunnen opereren en de Turken (grotere) UAV's en helikopters.

Enforcer

Citaat van: ARM-WAP op 18/11/2021 | 19:51 uur
En wat gaan de Turken doen met een carrier?
Plus, wat gaan ze erop plaatsen? Of wordt het een skyjump met Sukhois?

Vrienden worden met Frankrijk? Of iets Chinees?

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 18/11/2021 | 19:51 uur
Een carrier ware voor de Spanjaarden mogelijk ook een interessant doel voor ogen.
Ik zie hun budget echter niet verder reiken dan een LHD...
Daarbij komt dat ze enkel de opvolger van de Harriers/Matadors zouden kunnen gebruiken: de F35-B... de C-versie is onhaalbaar.

En wat gaan de Turken doen met een carrier?
Plus, wat gaan ze erop plaatsen? Of wordt het een skyjump met Sukhois?


De maritieme versie van de MIG 29/35?

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 18/11/2021 | 17:53 uur
Spain wants to sell a second amphibious assault ship to Turkey
...
Nu heeft de president van Turkije in een intervieuw ook gemeld dat ze niet een tweede LHD willen maar (ook) een grote carrier. Dit zouden ze samen met de Spanjaarden gaan ontwikkelen, waarna er ook de mogelijkheid bestaat dat ze samen onderzeeboten gaan ontwikkelen en bouwen.
Een carrier ware voor de Spanjaarden mogelijk ook een interessant doel voor ogen.
Ik zie hun budget echter niet verder reiken dan een LHD...
Daarbij komt dat ze enkel de opvolger van de Harriers/Matadors zouden kunnen gebruiken: de F35-B... de C-versie is onhaalbaar.

En wat gaan de Turken doen met een carrier?
Plus, wat gaan ze erop plaatsen? Of wordt het een skyjump met Sukhois?

Parera

Spain wants to sell a second amphibious assault ship to Turkey

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2021/november/11011-spain-wants-to-sell-a-second-amphibious-assault-ship-to-turkey.html

Nu heeft de president van Turkije in een intervieuw ook gemeld dat ze niet een tweede LHD willen maar (ook) een grote carrier. Dit zouden ze samen met de Spanjaarden gaan ontwikkelen, waarna er ook de mogelijkheid bestaat dat ze samen onderzeeboten gaan ontwikkelen en bouwen.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Harald

Fincantieri to Design and Build New Multirole OPV for Italian Coast Guard

Italian shipbuilder Fincantieri announced today that it has signed an Italian Coast Guard contract for the the design and construction of a new multirole offshore patrol vessel (unità d'altura multiruolo).

The signing took place between the Commander of the Italian Coast Guard, Admiral Inspector Nicola Carlone, and the Chief Executive Officer of Fincantieri, Giuseppe Bono, the latter representing the two companies, Fincantieri and Cantiere Navale Vittoria, which will operate through a temporary grouping of enterprises.

The order, which concludes the tender procedure and has a value of approximately 80 million euros, provides for the construction of a multirole OPV and the related temporary support services for a duration of 5 years. There is also an option for the construction of a further 2 vessels.

The project combines the operational needs of the Italian Coast Guard with the experience gained with the ships "Dattilo" and "Diciotti", delivered by Fincantieri in 2013 and 2014.

The new ship will be able to fulfill various Coast Guard missions, from rescue at sea to navigation safety, from the protection of the marine environment to that of fishing control as well as civil protection devices.

The new ship design will be used in long-range offshore missions, with an endurance of at least 20 days and a range exceeding 4,800 miles, in which it will be able to take on, thanks to the technologies and advanced communication and discovery systems present on board , also the command and control role for the coordination of air and naval assets in the areas of operation.

With a total length of about 85 meters, the ship will be characterized by excellent qualities in terms of seakeeping as well as high maneuverability, guaranteed by an azimuth-type electric propulsion system (two azipods) powered by an electrical generation plant and by two bow thrusters for dynamic positioning, which guarantee the environmental sustainability of the ship. The presence of a large working deck with off-shore cranes and a boarding ramp for rotated vehicles, together with the flight deck for the landing and take-off of helicopters, a dedicated rescue zone with RHIB, the anti-pollution systems (rec-oil), the hospital area and other equipment, favor the high versatility and the necessary multi-role capacity of the naval unit.

Commander of the Italian Coast Guard, Admiral Inspector Nicola Carlone said:
Citaat"The Coast Guard is growing in step with the development of Italian shipbuilding. A necessary development for an organization with a strong technological, professional and operational character that has come to establish itself as an excellence of our country, also recognized internationally ".

Paolo Duò, President of the Vittoria Shipyard:
Citaat"A few months from the delivery of the last units built for the Coast Guard, the flagship of our fleet, the General Command of the Port Authorities has once again recognized our company know-how gained in the design and construction of military and paramilitary units and we are honored by this. In this new adventure we will be partner of one of the main world players in shipbuilding to which we have long been united by an important collaboration relationship. Together with Fincantieri, in fact, we will go to strengthen the operational capabilities of the Port Authority corps, guaranteeing, as always, maximum reliability and compliance with the highest quality standards ".

Giuseppe Bono, Chief Executive Officer of Fincantieri, commented:
Citaat"We are proud to once again be able to contribute to expanding and enhancing the operational capabilities of our Coast Guard with a ship built to carry out a variety of heterogeneous missions. This order, in fact, confirms its great versatility. of the Group, which today is able to offer products that respond with the highest technological level on the market to the specific needs of different customers, in each sector in which we operate ".

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/11/fincantieri-to-design-and-build-new-multirole-opv-for-italian-coast-guard/?nowprocket=1





Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 10/11/2021 | 22:46 uur
Ik snap even de strekking van je bericht niet, daar waar het precies dezelfde boodschap heeft als de mijne, maar dan anders verwoord? Je bent in de veronderstelling dat ik het met je oneens ben of...?

Op het handige van die luchtverdediging na dan ;).  Maar klopt..we zijn het wel eens dan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 10/11/2021 | 18:16 uur
Ga toch weg.. een eiland met vliegtuigen. Het is een muggensteek tegen gigantische kosten en als het zinkt sta je in je nationale hemd, trots kwijt, moreel het raam uit en einde carriere van die en die. Gaat hem allemaal niet worden daar.
Ik snap even de strekking van je bericht niet, daar waar het precies dezelfde boodschap heeft als de mijne, maar dan anders verwoord? Je bent in de veronderstelling dat ik het met je oneens ben of...?