Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ros

Citaat van: Zeewier op 20/02/2016 | 15:16 uur
Uiteindelijk draait bedrijfsleven toch om bootjes verkopen, niet op het in de kantine hangen en wachten op orders van de Nederlandse overheid.

Daar komt het wel op neer. De broek op zien te houden op de internationale markt. Over V&D heeft het Haagsche  zich ook niet opgewonden gemaakt en ook geen Kamervragen over gesteld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 20/02/2016 | 15:16 uur
200 (super technologische) banen weg. Op zulke momenten huilt mijn hart wel hoor. Of denk aan Imtech (au!). Maar in de brief hangt een nogal verwijtende toon. Uiteindelijk draait bedrijfsleven toch om bootjes verkopen, niet op het in de kantine hangen en wachten op orders van de Nederlandse overheid.

Mexico kocht extra Stan Patrol 4207's, nog steeds geen groen licht wat betreft Sigma korvetten. Dat is natuurlijk ook balen voor Thales.
http://www.infodefensa.com/latam/2015/07/13/noticia-armada-mexico-considera-fragata-multiproposito-serie-damen-sigma.html

Het is dan ook de hoogste tijd dat de behoeftestelling rondom de Walrus en M-Fregatvervangers de deur uit gaat... (overigens mis ik elke verwijzing naar de Alkmaarklasse vervanging)

Zeewier

#225
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/02/2016 | 14:42 uur
Beantwoording Kamervragen over het schrappen van banen bij Thales Nederland #rijksoverheidnl  

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/02/18/beantwoording-kamervragen-over-het-schrappen-van-banen-bij-thales-nederland
200 (super technologische) banen weg. Op zulke momenten huilt mijn hart wel hoor. Of denk aan Imtech (au!). Maar in de brief hangt een nogal verwijtende toon. Uiteindelijk draait bedrijfsleven toch om bootjes verkopen, niet op het in de kantine hangen en wachten op orders van de Nederlandse overheid.

Mexico kocht extra Stan Patrol 4207's, nog steeds geen groen licht wat betreft Sigma korvetten. Dat is natuurlijk ook balen voor Thales.
http://www.infodefensa.com/latam/2015/07/13/noticia-armada-mexico-considera-fragata-multiproposito-serie-damen-sigma.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

#223
Damen to build tug for Royal Navy

Damen Shipyards has been contracted by Serco to deliver a tug to support the Royal Navy's two new aircraft carriers at the Portsmouth naval base, Damen announced on 12 February.

The deal forms a part of Serco's contract to provide marine services to the UK Ministry of Defence.

Damen's Advanced Rotortug (ART) 80-32 tug will meet the towing flexibility, power (80 tonnes Bollard Pull) and manoeuvrability needed to support the Queen Elizabeth Class aircraft carriers.

The 32.9m ART features the Rotortug propulsion system consisting of three azimuthing thrusters which provide omni-directional manoeuvrability, and a fully redundant and precise machinery configuration.

Serco has specified a number of modifications to the design, including a double drum render /recovery aft winch for redundancy and a foldable mast for safe working under the flight deck overhang. The vessel will also be fitted with controllable pitch propellers in the place of the usual fixed pitch propellers found on other ART 80-32 vessels.

Damen has started building the tug and is expected to deliver it to Serco in early 2017.

Iain MacLeod, business operations manager, Serco Marine Services, said: 'There were significant challenges to be met with respect to vessel power, manoeuvrability, customisation and delivery time, but once again, it was a pleasure to deal with Damen who more than rose to the challenge.'

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/damen-build-tug-british-navy/

of :
http://www.damen.com/en/news/2016/02/serco_procures_new_damen_tug_to_support_royal_navy_aircraft_carriers

Damen's Advanced Rotortug (ART) 80-32 tug :
http://products.damen.com/en/ranges/rotor-tug/art-80_32

Zeewier

Grootaandeelhouder Ten Cate verwerpt verhoogd overnamebod

Kempen Oranje Participaties, een van de grootste aandeelhouders van Ten Cate, gaat niet akkoord met het verhoogde bod op de vezelproducent. Daardoor ontstaat de rare situatie dat als Gilde Buy Out het Almelose bedrijf wel kan overnemen, maar niet van de beurs kan halen.

Door: Eric van den Outenaar 14 januari 2016, 12:40

"Ook de betere winstontwikkeling en vooruitzichten worden niet meegenomen. We vinden het bod daarom geen recht doen aan de waarde van de onderneming"
Joop Witteveen, fondsmanager van Kempen Oranje Participaties


'De verhoging van het bod komt overeen met de verlaging van de netto schuld gedurende de biedingsperiode, ofwel, Gilde betaalt niet meer voor de onderneming. Ook de betere winstontwikkeling en vooruitzichten worden niet meegenomen. We vinden het bod daarom geen recht doen aan de waarde van de onderneming', zegt Joop Witteveen, fondsmanager van Kempen Oranje Participaties. Kempen vindt een bod tussen de 27,50 euro en de 36 euro meer recht doen. Als er geen hoger bod komt blijft de aandeelhouder zitten 'als lange termijnaandeelhouder.'

Dinsdag verhoogde Gilde het overnamebod van 24,60 naar 26 euro, nadat de jaarcijfers veel beter dan verwacht waren. De onderneming kwam vervroegd met de cijfers onder druk van beleggers.

Protest

Al sinds juli vorig jaar probeert investeringsmaatschappij Gilde het bedrijf van de beurs te halen. Dat leidde tot protest van aandeelhouders. Die vinden dat bestuursvoorzitter Loek de Vries 'zijn' bedrijf te makkelijk weggeeft. Doordat het weer goed gaat bij Ten Cate met de verkopen van kunstgras en vezels voor kogelwerende vesten zou de prijs van Gilde veel te laag zijn.

In december ging minder dan tweederde van de aandeelhouders in op het overnamebod van Gilde. Die verlengde het bod tot donderdag deze week zonder te verhogen. Dinsdag volgde er plots een verhoging. Tevens is de aanbiedingstermijn verschoven naar  de aandelen naar volgende week donderdag. Het Zwitserse hedgefonds PSquared Asset Management gaat wel akkoord met het verhoogde bod, meldde het FD.

Hierdoor kan de patstelling verder toenemen. De kans is groot dat door de Zwitsers en mogelijk andere 'zwichtende' aandeelhouders Gilde genoeg aandeelhouders aan zijn zijde heeft om Ten Cate over te nemen (meer dan 67 procent). Omdat Kempen meer dan 5 procent van de aandelen heeft kan Gilde het bedrijf nog niet van de beurs halen. Er kan een slepend beursgevecht ontstaan waarbij Gilde de overgebleven aandeelhouders via juridische procedures probeert uit te roken.

http://www.volkskrant.nl/economie/grootaandeelhouder-ten-cate-verwerpt-verhoogd-overnamebod~a4224494/

Zeewier

Zou het al opschieten met de Mexicaanse Sigma serie? Het ging om 6 korvetten. Dat aantal zou nu wel eens lager uit kunnen vallen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#220
Mexican Navy Orders Three Damen Stan Patrol 4207 Patrol Vessels

Wednesday, 06 January 2016

The Mexican Navy (Secretaria de Marina - SEMAR)and Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group have signed contracts for three, 42-metre patrol vessels in addition to their existing fleet. All ships will be of the Damen Stan Patrol 4207 design.

Zie: http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3437
 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#219
Royal Moroccan Navy Orders Five Interceptor 1503 Vessels from Damen

Monday, 14 December 2015

In a third recent construction contract with Damen Shipyards Group, the Royal Moroccan Navy has ordered five Interceptor 1503 vessels. The vessels will be mobilised to combat illegal activities such as terrorism and smuggling in Moroccan waters. Designed for ultra-fast operations, the Interceptor 1503 can reach speeds of up to 60 knots. This impressive figure is achieved by combining an outstanding propulsion system with cutting edge lightweight composite materials.  

zie link:

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3351

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2015 | 18:18 uur
SeaWaves Magazine ‏@seawaves_mag  · 7 dec. 

ASEAN reports Malaysia hopes to acquire a DAMEN 8000 LPD



Heel tof als dat lukt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

SeaWaves Magazine ‏@seawaves_mag  · 7 dec. 

ASEAN reports Malaysia hopes to acquire a DAMEN 8000 LPD


Harald

New tug for Royal Moroccan Navy

The Royal Moroccan Navy has taken delivery of its first ever tug from Damen, the company announced on 8 December.

The 22m Stan Tug 2208 has been named Al Mounkid by the navy. The vessel will bring the force its first independent towing, moving and mooring capability, something it previously needed to outsource to third party contractors.

The tug is powered by two diesel engines, each driving a fixed pitch propeller, providing a maximum of 40 tonnes bollard pull. In addition to vessel assistance duties, the Al Mounkid will be capable of firefighting and oil pollution control missions.

The vessel has been fitted out with air-conditioned living quarters to accommodate up to eight officers and crew.

https://www.shephardmedia.com/news/mil-log/new-tug-royal-moroccan-navy/


Sparkplug

Damen Unveils Next Generation RHIB

Damen Shipyards Group | December 10, 2015


Builder of larger ships, Damen is now aiming at the growing worldwide market for RHIB fast boats with a product it claims ushers in the next generation of capabilities in this class. (Damen photo)

At this year's Europort event in Rotterdam, the Damen Shipyards Group unveiled the latest addition to its extensive portfolio. The RHIB 1050 represents the next generation in rigid hull inflatable boats. A 10.5 x 3.35 metre multi-mission vessel that can serve as an independent platform or as support for a larger patrol vessel, the RHIB 1050 presents a design that leaves no stone unturned. The end result is a robust package fronting safety, comfort and outstanding performance.

The RHIB 1050 was developed at Damen Shipyards Hardinxveld – no stranger to such vessels having provided numerous examples to the Royal Netherlands Navy over the years. Newbuild Project Manager at the yard Roel Foolen is happy with a job well done: "This is not your average RHIB," he states. "For starters, it's Lloyds approved. The hull is made of glass reinforced epoxy as opposed to polyester and provided with Lloyd's approved closed cell, foam core."

Damen's use of epoxy for the hull will see the RHIB 1050 produced at the group's specialist composite yard in Antalya, Turkey. The RHIB will be produced in series with a standard hull, open to flexible, client-specified outfitting requirements.

"Further to this, we are also able to provide training in its use," continues Mr. Foolen. "Damen has many years' experience in building boats for navies and other defence and security bodies," he explains.

Ergonomics are a strong theme running throughout the design. Damen developed the layout using a mock-up console, constantly tweaking the positioning of instrumentation, seating and controls until completely satisfied with comfort levels. Consequently, the wheel and throttle are perfectly aligned with the suspension seating and handles and grips are located strategically throughout the RHIB.

"We've aimed to cover every detail – for example including steps to facilitate easy, fast exit of the RHIB in boarding ops and integration of hoisting eyes into the bollards, simultaneously removing a trip hazard and taking advantage of every available bit of space."

Another example of this philosophy at work is the unique use of D-shaped tubing, rather than the conventional cylindrical tubing. "Doing this allows us to combine the console and the engines into a single, space saving unit. Usually this would not be possible as such a unit would impede access to the fore of the vessel. However, with a section of tubing removed, there is still space for on board personnel to pass safely and comfortably fore to aft," explains Mr Foolen.

This focused planning has also brought about a vessel that is notably easy to maintain. The 2 x 350 litre fuel tanks are located beneath the 10 deck-based seats. The seats are fitted to a dedicated hatch so, in the event the tanks require removing, the seating is simply lifted clear.

Similarly, the entire console unit is hinged at the aft so that it can be very easily moved clear when access is necessary to the 2 x 370 hp Volvo Penta engines. The mast is also hinged so that it can be quickly folded away for transport height.

"As well as easy maintenance, the RHIB 1050 is also low maintenance," states Mr Foolen. "We've used high-end materials and taken every step to ensure components are protected. Console instrumentation is located behind a heated, watertight window for example. And all electrics are housed in a dedicated, heated and ventilated compartment inside the dry storage area.

"Furthermore, the stern platform, as well as being perfectly situated for diving and man overboard operations, works in combination with the tube ends to form a protective barrier for the stern drives. At the front of the vessel, the nose is flattened to serve as a fender during boarding operations and the tubing is fitted to the vessel with aluminium extrusions, as opposed to glue. This not only offers a better grip, but also makes it easier to remove and replace when necessary," Mr Foolen explains.

Of course, with such a vessel, performance is also of fundamental importance. Here too, the RHIB 1050 is not found wanting. "During seatrials, the handling, manouevrability and balance have proven to be excellent. It's very safe also, very forgiving and perfect in rough, harsh water. She's quick too – able to sail at speeds of over 50 knots."

Damen is currently building a second RHIB 1050, which will feature 2 x 400 hp outboard engines.



Damen Shipyards Group operates 32 shipbuilding and repair yards, employing 9,000 people worldwide. Damen has delivered more than 5,000 vessels in more than 100 countries and delivers some 160 vessels annually to customers worldwide. Based on its unique, standardised ship-design concept Damen is able to guarantee consistent quality.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/169609/dutch-damen-group-unveils-next-generation-rhib.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zeewier

#214
Worden we weer belazerd door het neoliberalisme?

Terreur zorgt voor onrust bij overname Ten Cate

De terreuraanslagen en de oplopende spanningen rond Syrië dreigen ook invloed te hebben op de overname van de Koninklijke Ten Cate. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in de fabricage van vlamwerende gevechtskleding voor militairen, waarvan de vraag de komende tijd fiks kan toenemen.

Door: Peter de Waard 26 november 2015, 22:58
Het is een van de redenen waardoor aandeelhouders twijfelen over het bod dat het opkoopfonds Gilde Buy Out Partners in juli op Ten Cate uitbracht. Nogal wat aandeelhouders vinden dat bod van 24,60 euro per aandeel (675 miljoen euro in totaal) te laag. Ook de beleggersvereniging VEB plaatst steeds meer vraagtekens bij het overnamebod. En inmiddels ruikt ook een Zwitsers hedgefonds een lucratieve winst, waardoor het 311 jaar oude bedrijf inzet is geworden van een ordinair beursgevecht.

Kritisch
Op 7 december zal tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering een besluit moeten vallen over deze overname. VEB-directeur Paul Koster zegt dat hij daar flink wat kritische vragen zal stellen. Zo wil de VEB weten of ook andere belangstellenden, die mogelijk meer wilden betalen, zich bij Ten Cate hebben gemeld. Koster is bang dat Gilde voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. 'Ten Cate heeft het de afgelopen jaren niet bepaald gemakkelijk gehad. Vorig jaar was er nog verlies. Maar het gaat beter. En juist op dat moment komt er een overnamebod.'

Wat Koster ook achterdochtig stemt, is dat Gilde als opkoopfonds een minimaal rendement op participaties nastreeft van 20 procent. 'Hoe willen ze dat gaan halen? Ze hebben beloofd minimaal drie jaar lang het bedrijf niet op te splitsen. Maar aan zo'n belofte is wel een mouw te passen.' Woensdag meldde het Financieele Dagblad dat het Zwitserse hedgefonds PSquared een belang heeft gekocht en in een brief aan Ten Cate een hoger bod eist. De Zwitsers wijzen erop dat de onderdelen samen meer waard zijn dan de 675 miljoen euro die Gilde wil bieden.

Ten Cate stond ooit aan de basis van de textielindustrie in Twente. Maar inmiddels is het bedrijf getransformeerd tot wereldleider in de productie van kunstgras en vlamwerend materiaal voor gevechtsuniformen en pantservoertuigen. Vooral door de afname van het aantal defensieorders raakte Ten Cate in 2014 in de verliezen. Maar dit jaar is het tij gekeerd. Het bod van Gilde wordt gesteund door de directie en commissarissen van Ten Cate en door enkele grootaandeelhouders, zoals verzekeraar Delta Lloyd. Samen hebben die 16 procent van het aandelenkapitaal. De Rabobank en NIBC Bank hebben het bod fair genoemd. Voordat Gilde met het bod kwam, was een aandeel Ten Cate minder dan 20 euro waard.

Ontkenning
De VEB heeft ook vraagtekens bij de dubbele petten die sommige bestuursleden lijken te dragen. Zo blijkt directielid Egbert ten Cate volgens het biedingsbericht te gaan participeren in het aandelenkapitaal van de bieder Gilde. De VEB heeft in een brief gevraagd of ook andere directieleden en commissarissen dit voornemen hebben. Dat heeft Ten Cate ontkend.

Tot nu toe hebben zich echter geen kapers op de kust gemeld die een tegenbod willen doen. Gilde en partners lijken vooralsnog niet van plan het bod te verhogen. Ook de beurs houdt daar geen rekening mee, gezien het feit dat de koers vlak onder de 24,60 euro ligt. Hilco Wiersma van Add Value Fund - een beleggingsfonds van small caps op de Amsterdamse beurs - zegt op 7 december de aandeelhoudersvergadering te zullen bijwonen. Maar inmiddels heeft Add Value Fund al wel een deel van het belang in Ten Cate via de beurs afgestoten. 'We zullen zien hoe de vergadering verloopt. Uiteraard is het jammer dat er weer een oud bedrijf van de beurs verdwijnt.'

http://www.volkskrant.nl/economie/terreur-zorgt-voor-onrust-bij-overname-ten-cate~a4195971/

Harald

Thales Awarded Ballistic Missile Defence Test and Integration Subcontract

PARIS LA DÉFENSE --- Thales has signed a subcontract for the verification of the North Atlantic Treaty Organization (NATO) Ballistic Missile Defence (BMD) architecture on the Integrated Test Bed in The Hague. The work is part of the contract awarded to prime contractor Leidos by NATO earlier this year.

Under the contract, US-based Leidos and its eight teammates from Canada, France, Germany, The Netherlands, Turkey, the UK, and the US, will support NATO's BMD programme by working together as an integrated product team to deliver BMD capability.

In this scope, Thales will perform the testing and integration activities required for the verification of the NATO BMD architecture. The team is responsible for the design, development and test of the interfaces with NATO's and national weapons and sensors. The Integrated Test Bed relies on Thales's vast experience with naval defence systems and knowledge of long-range sensor technology.

The contract has a duration of four years with options for extension. It is a follow-on to the Active Layer Theatre Ballistic Missile Defence contract.

This contract reinforces Thales's activities in ballistic missile defence. The first success in this field came in 2006 with the modified Thales SMART-L volume search radar tested on board of HNLMS Tromp. The radar tracked a ballistic missile from moments after being launched and provided a real-time uplink of the missile's trajectory.

In 2014, Thales was awarded contracts to update the four SMART-L radars on board of the Royal Netherlands Navy's "De Zeven Provinciën" class vessels. This update will give the radars true BMD capabilities. The Royal Netherlands Air Force ordered two such radars for surveillance of the national air space. The radars will be installed on towers in two locations of the country.

In October this year, the At Sea Demo organized by the Maritime Theatre Missile Defence (MTMD) Forum demonstrated that Thales's sensor technology is capable to detect and track extra-terrestrial objects and provide a cue to the NATO BMD organization for the elimination of the threat.
"We have reached this important milestone together with our partners and see this as an appreciation of our efforts in the field of ballistic missile defence technology for more than a decade," said John Alfrink, Thales VP in charge of Above Water Systems activities.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/168959/thales-wins-nato-ballistic-missile-defence-subcontract.html