De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 16/04/2024 | 21:43 uurDe landmacht heeft ook minimaal 2 tot 3x zoveel CV90's nodig wil het in de toekomstige oorlog beetje mee kunnen

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de gewenste structuur. Ja we hebben nu te weinig CV90's maar ook te weinig boxers, MB's en logistiek. Eigenlijk hebben we alles te weinig.

Laten we vooral in fases de KL terug opbouwen. Prio1 43 & ondersteuning, gevolgd door 13 medium (helemaal vernieuwd)& 11 lmb en daarna de natres & invulling dienstplicht/dienjaar gevolgd door evt een 4e brigade.

Oorlogsvis

De landmacht heeft ook minimaal 2 tot 3x zoveel CV90's nodig wil het in de toekomstige oorlog beetje mee kunnen

Harald


Huzaar1

Pfoe dat is wel heel weinig.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 22/03/2024 | 09:19 uurMisschien kunnen we er nog wel achteraan sluiten voor handje vol extra CV-90's voor 43. :cute-smile:
Ik dacht dat we nog een paar in reserve hebben staan of worden ze allemaal wel in de MLU meegenomen ?

We kunnen ook nog extra nieuwe toren bestellen voor de Boxers  :P

Parera

Citaat van: Harald op 22/03/2024 | 09:16 uurja, meer hebben ze er niet ...  >:(
https://www.armyvehicles.dk/cv9035.htm

Misschien kunnen we er nog wel achteraan sluiten voor handje vol extra CV-90's voor 43. :cute-smile:

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2024 | 09:12 uur44?
ja, meer hebben ze er niet ...  >:(

CitaatIn autumn 2007 BAE Systems Hägglunds in Sweden did deliver the first of 45 CV9035 armoured infantry fighting vehicles (AIFVs) as part of an overall DKK1.675 billion (GBP156.12 million) contract with the Danish Defence Acquisition and Logistics Organisation (DALO).
https://www.armyvehicles.dk/cv9035.htm

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

De Denen gaan nu ook een soort gelijke MLU, update/upgrade uitvoeren met hun CV9035-ers !!

BAE Systems secures contract for Mid-Life Upgrade of the Danish CV90 fleet

BAE Systems has signed a contract with the Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation (DALO) for the Mid-Life Upgrade (MLU) of the Danish CV90 fleet, ensuring the vehicles' performance for many years to come.

This MLU contract follows the previously signed framework agreement regarding repair and maintenance services.

Under the contract, the Danish CV90 infantry fighting vehicles will be integrated with the new D-series turret, a leap forward in design and functionality which provides significant improvements in vehicle balance and new ways to introduce a variety of weaponry for increased lethality. The new vehicle also offers considerable ergonomic improvements to its crew and is built on years of combat-proven experience, continuous vehicle improvements, and data analysis from the CV90 User Club. The User Club consists of all of the user nations operating CV90 fleets.

"I am very pleased to sign this contract for Mid-Life Update of the Danish CV90 fleet. It is an important upgrade of one of the Army's most important weapon systems. As the manufacturer of the vehicles, BAE Systems Hägglunds has a great knowledge of the capability, and the upcoming upgrade will bring the vehicles back to a state-of-the-art platform that will ensure it is equipped for future operations," said Lieutenant General Kim Jesper Jørgensen, director of DALO.

"These upgrades will provide Danish CV90 crews with improved protection and increased combat efficiency, all while securing the functionality of the Royal Danish Army's existing fleet of CV90s," said Tommy Gustafsson-Rask, managing director of BAE Systems Hägglunds, which designs and produces the CV90 family of vehicles.

The upgrades include equipping the Danish CV90s with rubber tracks that both decrease the vehicle's weight, freeing up payload for the addition of new systems, as well as reduce noise and vibrations, to minimize long-term bio-mechanical impact on crew and reduce crew fatigue. The upgraded vehicles will have an anti-tank guided missile (ATGM) and Defence Aid Suite (DAS) sensor system—increasing both the lethality and protection of the Danish troops. The delivery of the program is planned between 2026 and 2029 and will be executed in close cooperation with Danish industry and partners.

https://www.baesystems.com/en/article/bae-systems-secures-contract-for-mid-life-upgrade-of-the-danish-cv90-fleet



CitaatFMI heeft in samenwerking met het Defensie Commando gekozen voor een updatepakket vergelijkbaar met de Nederlandse defensie met slechts enkele wijzigingen. Denemarken neemt daarmee de productielijn van Nederland over, wat zowel continuïteit als efficiëntie waarborgt in de productie, die zal starten medio 2025. De update van alle 44 infanteriegevechtsvoertuigen zal naar verwachting in 2029 voltooid zijn.

https://www.fmi.dk/da/nyheder/2024/pm-ikk-mlu/

Lynxian

Citaat van: Parera op 23/02/2024 | 05:35 uur

Binnenkort dus ook het stempel "combat proven" voor de CV9035NL MLU. Wel zonder SPIKE ivm export restricties door Israel, mogelijk dat MBDA het alternatief levert.
Ik denk dat de KL met interesse meekijkt hoe de upgrade gaat presteren tegen de Russen.

Parera



Binnenkort dus ook het stempel "combat proven" voor de CV9035NL MLU. Wel zonder SPIKE ivm export restricties door Israel, mogelijk dat MBDA het alternatief levert.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2024 | 15:08 uurIs niet groter, je verwart de kwetsbaarheid denk ik met trap-shot. Een fenomeen wat niet meer voorkomt sinds we van homogene kinetische AP munitie naar Holle ladingen & APFSDS zijn gegaan.
Ok. Top
Thanks voor de reactie.

Huzaar1

#1107
Citaat van: Harald op 22/02/2024 | 14:39 uur
https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/00-defensiekrant/2022/38/cv90/20220926mdg1031.jpg

Ik zat zo nog even te kijken naar de verschillen tussen de oude en nieuwe (na MLU) CV90. De opening tussen de toren en het voertuig is bij de nieuwe CV90 veel groter. Bij de oude sluit de onderrand van de toren bijna strak aan op het onderstel. Naar mijn weten is de aansluiting tussen toren en onderstel altijd 1 van de zwakste schakels in het voertuig en dus ook 1 van de eerste punten waarop gericht wordt om een voertuig uit te schakelen.
Is dat nog steeds zo ?
of is door de toepassing van APS dit risico sterk verminderd ?

 :hrmph:  of moet ik deze vraag niet openbaar stellen ??  ;)     

Is niet groter, je verwart de toren ring kwetsbaarheid denk ik met trap-shot. Een fenomeen wat niet meer voorkomt sinds we van homogene kinetische AP munitie naar Holle ladingen & APFSDS zijn gegaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald


https://magazines.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/magazines/00-defensiekrant/2022/38/cv90/20220926mdg1031.jpg

Ik zat zo nog even te kijken naar de verschillen tussen de oude en nieuwe (na MLU) CV90. De opening tussen de toren en het voertuig is bij de nieuwe CV90 veel groter. Bij de oude sluit de onderrand van de toren bijna strak aan op het onderstel. Naar mijn weten is de aansluiting tussen toren en onderstel altijd 1 van de zwakste schakels in het voertuig en dus ook 1 van de eerste punten waarop gericht wordt om een voertuig uit te schakelen.
Is dat nog steeds zo ?
of is door de toepassing van APS dit risico sterk verminderd ?

 :hrmph:  of moet ik deze vraag niet openbaar stellen ??  ;)     

Parera

Via twitter / X @JonHawkes275

More reminders of how nice those CV9035NL are post-MLU