De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Aardig aantal is dat hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Nieuwe radar defensie heeft haviksoog

Door OLOF VAN JOOLEN

ENSCHEDE - De Koninklijke Landmacht krijgt mobiele radarsystemen die kogels op duizenden meters afstand kunnen detecteren en raketten zelfs al op vierhonderd kilometer. De apparatuur komt van het Nederlandse Thales.

De Multi Mission Radar (MMR) is twee systemen ineen: de radar die het luchtruim in de gaten houdt en die voor gebeurtenissen op de grond. Speciale aandacht besteedt het systeem aan drones. ,,Die worden meer en meer gebruikt als waarnemingsmiddel voor artilleriebeschietingen. Deze tijdig detecteren is daarom van groot belang. Net zo belangrijk als het kunnen vaststellen waar vervolgens een schot vandaan komt", legt Geert van der Molen van Thales uit.


Het spectrum dat de MMR kan waarnemen loopt van een halve tot vierhonderd kilometer. En van raketten tot voorwerpen zo groot als een kogel. Op het radarscherm zijn volgens Rene de Jongh van Thales zelfs insecten te zien. Dat is relevant, omdat toekomstige drones zo klein als libellen worden en in zwermen opereren.

Nauwkeurig
Commandant Landstrijdkrachten Leo Beulen is content met de radars, waarvan de eerste over 2,5 jaar wordt geleverd. ,,Met dit unieke radarsysteem is de landmacht in staat op grote afstand, vroegtijdig en gelijktijdig meerdere typen doelen, uiteenlopend van minidrone tot kruisraket, te detecteren. Tegelijkertijd bepaalt het nauwkeurig de plaats van vijandelijk geschut", zegt de generaal.

,,We kunnen daardoor snel tegenmaatregelen nemen. De landmacht zet een belangrijke stap naar modernisering van onze luchtverdedigings- en vuursteuncapaciteit en we versterken onze slagkracht. Dat is hard nodig om nieuwe dreigingen het hoofd te kunnen bieden."

De landmacht koopt negen radars. Ze passen achter op een vrachtwagen. Met de aanschaf is een investering van 100 tot 250 miljoen euro gemoeid.

Telegraaf, 11-02-2019, 07:00

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2019 | 22:31 uur
Lijkt mij een prima ballonnetje, ook noodzakelijk voor draagkracht aan het Plein.

Totally agree, ik dacht dat het alleen op een langere termijn zit. Ik heb het inmiddels van meerdere bronnen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 24/01/2019 | 22:17 uur
Ze weet wel wat, ze bemoeit zich veel met Defensie.
Allemaal ballonnetjes.

Lijkt mij een prima ballonnetje, ook noodzakelijk voor draagkracht aan het Plein.

Huzaar1

Citaat van: JdL op 24/01/2019 | 16:56 uur
CDA defensie woordvoerder Hanke Bruins Slot noemt in dit interview letterlijk raketartillerie als het over toekomstige investeringen gaat.

https://www.facebook.com/1690538927940221/posts/2244264055901036/

Ze weet wel wat, ze bemoeit zich veel met Defensie.
Allemaal ballonnetjes.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

CDA defensie woordvoerder Hanke Bruins Slot noemt in dit interview letterlijk raketartillerie als het over toekomstige investeringen gaat.

https://www.facebook.com/1690538927940221/posts/2244264055901036/
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Yep, de brug kon het gewenste gewicht niet dragen. Was al een hele poos gezeik.
Nu is dat opgelost. We hebben nu een nieuwe Leopard2 bruglegger die ontworpen is om A7's aan de overkant te brengen  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 21/01/2019 | 17:18 uur
Al eventjes... janes is traag. Wij krijgen ze ook dit voorjaar.

OK, klopt las later artikel helemaal door toen zag ik ook iets van kinderziektes en 2009, en dan is 1+1=2, heb dus ff geduurd. 

Huzaar1

Al eventjes... janes is traag. Wij krijgen ze ook dit voorjaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Lynxian

Ik las het gisteren: zeer goed nieuws inderdaad!  ;D

Harald

Citaat van: Flyguy op 18/01/2019 | 21:01 uur
Het had überhaupt nooit moeten veranderen, maar toch goed dat ze het terugdraaien.
Idd... maar goed...
Hopelijk ook een goede investering in een Pruttel 2.0

Flyguy

Citaat van: A.J. op 18/01/2019 | 20:52 uur
Die kant gaan we wel op ja.
Netjes. "Die kant op", dus voor iedereen een afdeling behalve lmbl gok ik, ha. Hopelijk krijgen die en het korps hun eigen 120mm mortieren coy terug.

Het had überhaupt nooit moeten veranderen, maar toch goed dat ze het terugdraaien.



A.J.

Citaat van: Flyguy op 18/01/2019 | 20:31 uur
Een afdeling voor iedere brigade zoals het hoort?

Die kant gaan we wel op ja.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 18/01/2019 | 20:11 uur
Yup, had het verhaal al gehoord op de artilleriejaardag.  ;)

Ah, mooi. Druppelt overal dus ook goed door. Ik ben blij voor je : ) !
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"