Als vervolg op de inventarisatie van het vliegend materieel, nu het varend materieel. Het is hier wederom de bedoeling alleen materieel met een toekomst te benoemen, anders wordt de lijst onmogelijk lang. Dat betekend dat het vaartuig nog in productie moet zijn, relatief nieuw, of worden overwogen ter aanschaf door een europees land.
Aanvullingen, en deze lijst is nog lang niet compleet, kunnen in het topic gemeld worden, ik zal deze dan opnemen in de OP/lijst.
SEA POWERCarrierAircraft carrier(Queen Elizabeth class)(Future French naval aircraft carrier)Charles de GaulleCavour (CV)Amphibious operations ship (LHD/LPD/enz)Albion class LPDBay class LSDMistral class AASJohan de Witt, Galicia class, bay class LPDJuan Carlos I class LHDOcean classBattle ships>FrigatesType-45 AAHorizon classFREMM multi-purpose frigate classZeven provincien class frigatesSachsen class frigateAlvaro de Bazan class frigateGawron-class corvettes (MEKO A100)Fridjof Nansen classF125 Baden-Württemberg-Klasse<FrigatesLa Fayette class light frigateVisby class corvetteBraunschweig class corvetteSIGMA class CorvetteCommandante classKarel Doorman class (M-frigate)Type 23 frigatePatrol ShipsOcean Going patrol shipsHolland class, OPVFlamant class patrol vesselRiver ClassSupport shipsReplenishementCantabria classMine vesselOtherECHO ClassSubmarineNuclear Balistic missileTriomphant classNuclear powerdBAE Astute Classnon-nuclear powerdType 212 submarine / Todaro class(A26 submarine)S-80 classScorpene class submarineMisschien kun je het hoofddoel van je inventarisaties nog eens duidelijk verwoorden dudge? Wil je een overzicht van wat er nu is? of alleen van wat nog "te koop" is?
Op het forum wordt vaak gesproken over alternatieve opzetten, aansluiten bij bondgenootschappelijke projecten, standardisatie en zo nu en dan zelfs een Europese (complementaire) krijgsmacht. De bedoeling van dit topic is om als input te dienen voor dergelijke discussies. Bovendien vind ik het wel interesant om eens te kijken wat we nou allemaal hebben, en vooral ook, niet hebben. Voor bepaalde capaciteiten zullen we toch ergens anders in de wereld vandaan moeten halen, terwijl er bij sommige, zie de 15 fregat/corvet klassen, en dat zijn dan alleen de moderne vaartuigen, nemen we de 'oudjes' er ook in mee zou dat wel eens tot de conclusie kunnen leiden dat er een stuk of 50 verschillende klassen rondvaren in Europa.
Het meerendeel daarvan wordt binnenkort uitgefaseerd of blijft alleen in dienst bij een 'armlastige' bondgenoot als Litouwen of Roemenie. Deze oudjes zullen iig niet meer meedoen als 'ship of the line' daar zijn de schepen, die soms uit de '70er jaren komen, echt te oud voor, zoals bijvoorbeeld de Tarantul corvetten van de Poolse marine of de Stokholm class van de Zweden. Daar tegenover staat echter wel dat sommige klassen zo goed ontworpen zijn of upgradeble zijn, dat zij ondanks een verouderd design, nog makkelijk 20 jaar onder (een) europese vlag kunnen varen.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, als dat het geval is zal ik dit verhaal ook in de OP zetten(plakken).
Link naar:
LandsystemenVliegen materieel