NAVO niet meer van deze tijd

Gestart door ronjhe, 31/10/2004 | 01:38 uur

ronjhe

natuurlijk hahaha ik ben op dit punt zeker niet naief ;D Maar daarom pleit ik ook voor een defensief georienteerde EDO (NAVO oude stijl). Daar onstaan minder strubbelingen over dan als je deze organisatie ook out-of-area operaties laat uitvoeren.

BE_Maarten

Klinkt heel mooi, maar 1 keer dat dit door de handen is gegaan van politici schiet daar niets meer mooi aan over :D

Laten we eerst in Europa maar eens doorgaan met de verdere integratie op alle vlakken. Of beter nog, laten we eerst een grondwet stemmen  ;D

Maarten

ronjhe

Mijn stelling is dat de NAVO niet meer van deze tijd is en de huidige veranderingen daar weinig aan veranderen. Het valt niet langer te verklaren, dat een land, de VS, dat 1 van de belangrijkste economische en ook in toenemende mate politieke concurrenten van ons, de EU, is zo veel invloed heeft op ons veiligheidsbeleid via de NAVO. Was dit in het verleden nog verdedigbaar, na het einde van WO2 en de Koude Oorlog, zie ik daar geen sterke argumenten meer voor. Samenwerking met de VS op veiligheidsgebied is zeer wenselijk maar zou moeten plaatsvinden in een nieuw orgaan/verband.

Daarom pleit ik ervoor de NAVO om te vormen tot een Europese Defensie Organisatie (EDO) met daarin alle EU-lidstaten en aspirant lidstaten. De EDO zal weer de oude defensieve (op de bescherming van haar grondgebied gerichte) taakstelling krijgen. Een defensieve organisatie dus. De EU-lidstaten zullen samen met de VS en Canada een Noord-Atlantische Samenwerkingsraad vormen voor intensief overleg en samenwerking op veiligheidsgebied. Hieronder vallen ook gezamelijke militaire operaties in de wereld en oefeningen.

Alle andere internationale veiligheidszaken worden besproken en behandeld binnen en door een versterkte en gereorganiseerde VN. Naast de bestaande Veiligheidsraad komen er een vijftal regionale onderraden (pan-Amerikaanse, pan-Europese, pan-Arabische, pan-Afrikaanse en pan-Aziatische). In de Veiligheidsraad krijgt iedere raad een zetel en behouden (voorlopig) de VS, Rusland en China een eigen zetel.

zo even een oud plan uit de kast getrokken ;D