Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Fransen in poleposition voor mijnenjagers

14 maart 2019

Het Franse consortium van de militaire scheepsbouwer Naval Group en de maritiemedronespecialist ECA beschikken over de beste papieren om het contract van 2 miljard euro voor de bouw van twaalf mijnenjagers binnen te halen.

Het laatste grote aankoopdossier voor het leger staat vrijdag op de agenda van het kernkabinet. Het gaat om de bouw van twaalf nieuwe mijnenjagers: zes voor het Belgische leger en zes voor de Nederlandse marine. Alles samen is het contract goed voor zo'n 2 miljard euro. De Nederlandse regering gaat er alvast vanuit dat er uiterlijk tegen 16 april, veertig dagen voor de verkiezingen van 26 mei, een beslissing wordt genomen , zo blijkt uit een brief van de Nederlandse staatssecretaris voor Defensie Barbara Visser aan de Tweede Kamer. Minister van Defensie Didier Reynders (MR) wilde niet reageren.

Volgens militaire en politieke bronnen is het Franse consortium Naval & Robotics als beste keuze uit de evaluaties gekomen. Er zijn drie kandidaten. Naast Naval & Robotics hebben ook het Frans-Belgische Sea Naval Solutions en de Nederlands-Belgische groep Damen-Imtech een offerte ingediend. Cruciaal in de drie offertes is de drone-technologie die wordt aangeboden om aan maritieme mijnbestrijding te doen.

Compensaties

Die drone-technologie speelt ook een belangrijke rol in de voorstellen voor economische compensaties – in het kader van de zogenaamde essentiële veiligheidsbelangen - die de drie groepen hebben gedaan. De groep Naval & Robotics heeft beloofd om een excellentiecentrum rond mijnbestrijding uit te bouwen, wat al een specialiteit is van het Belgische leger. Daarbij wil Naval & Robotics samenwerken met de Belgische universiteiten, onderzoeksinstellingen en de KMO's DotOcean, Space Applications, BATS en AKKA.

Daarnaast zal er in Zeebrugge een dronefabriek van 5.000 vierkante meter worden gebouwd, waar de onderwaterdrones zullen worden gemaakt, en waar ook het onderhoud zal gebeuren. Er zijn al samenwerkingsakkoorden getekend met bijna 40 Belgische bedrijven, waaronder het Zeebrugse bedrijf Flanders Ship Repair, dat gespecialiseerd is in scheepsherstellingen en industriële onderdelen. Het consortium schat de economische return voor de Belgische economie op 2,1 miljard euro over twintig jaar. De economische return zou voor 50 procent naar Vlaanderen gaan, voor 35 procent naar Wallonië, en de rest naar Brussel. Er is sprake van de creatie van 350 nieuwe jobs.

Onderonsje

Toch vreest het Vlaamse bedrijfsleven dat de economische compensaties opnieuw een Frans-Waals onderonsje worden, nadat dat eerder ook al voor het Franse Scorpion-programma is gekozen voor de aankoop van bijna 500 pantservoertuigen voor 1,1 miljard euro.

Als Naval Group het contract voor de mijnenjagers binnenhaalt, zou dat betekenen dat twee van de drie grote legeraankoopdossiers, waarvoor de regering-Michel een kleine 10 miljard euro opzij heeft gezet, naar Frankrijk gaan. In Vlaamse kringen is al langer te horen dat dit een politieke deal zou zijn tussen premier Charles Michel en zijn Franse evenknie Emmanuel Macron, nadat de Fransen naast het contract voor de nieuwe gevechtsvliegtuigen hebben gegrepen. De keuze is daar gegaan naar de F-35's van het Amerikaanse Lockheed Martin.

Wim Van de Velden, 
Redacteur Politiek & Economie

Marc De Roo,
Redacteur Ondernemen

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/fransen-in-poleposition-voor-mijnenjagers/10107439.html

Parera

Vandaag (13-03-2019) worden er in het Belgische parlement kamervragen gesteld in de defensie comissie over de vervanging van de MCMV's. Afwachten of er dus iets bekend word gemaakt.




Parera

#1259
Citaat van: Thomasen op 12/03/2019 | 15:51 uur
Ik schrijf ook niet dat dat niet zo is. Naar verluid weten maar een paar mensen wat de uitkomst is. Maar het betekent in ieder geval dat het niet moet kloppen dat puur op politieke gronden een aanbieder is gekozen.
Ik houd eigenlijk al redelijk lang kans met de winst voor EDR puur en alleen omdat dit de enigste grote scheepswerf is die België op dit moment kent. Het land kent nog een aantal wat kleinere werven die zich veel bezighouden met visserij en kleine kustvaartuigen onderhouden maar geen die in staat is schepen van + 100 m te onderhouden. En de kans om dan ook een militaire scheepsindustrie op te bouwen is heel interessant voor de Belgen. Ik ben het ook volledig met ze eens dat ze die kans moeten pakken (dat zou Nederland ook doen in die positie), maar dat betekend niet dat ik vertrouwen heb in het concern / het bedrijf.

Ik hoop dat bij keuze voor SNS er door Damen (en Naval Group) gewoon een zaak van gemaakt word en er op tafel moet komen waarom SNS het beste aanbod heeft gedaan.
Is het puur een compensatie order maar wel een slechter bod dan vind ik dat wij als NL ons moeten terug trekken uit deze overeenkomst en kwaliteit boven vriendjes maken moeten stellen.

En als laatste punt vind ik het ontwerp van SNS totaal ongeschikt, veel te groot, zwaar en een enorm complex systeem voor de USV's.

Citaat van: StrataNL op 12/03/2019 | 17:00 uur
Voor een MCM moederschip vind ik de NS-50 perfect aansluiten, geen overkill wat mij betreft. Vooral omdat ze waarschijnlijk vooral zelfstandig gaan opereren en met UAV's.

Begrijp me niet verkeerd, met de combinatie MCM moederschip en NS-50 is niks mis.
De combinatie NS-50 met de huidige vertoonde bewapening van de MCM moederschepen is van alles mis in mijn ogen.

In vroege studies van de Nederlandse DMO (?) is duidelijk te zien dat men uitging van een CIWS op de boeg in de vorm van de Goalkeeper. Er is zelfs een vaag ontwerp waarbij het lijkt dat er ruimte is voor een VLS + 30 mm marlin op de boeg. In de vroege ontwerpen van Damen staat op een versie een 35 mm Oerlikon met de tekst ''CIWS'' en op een andere versie was zelfs sprake van een 57 mm kanon.

Dat we nu kiezen voor 30 mm + 2x 12,7 mm is dan zwaar afgezwakt, waardoor de NS-50 radar (in mijn ogen) een over kill is voor de wapen capaciteit op deze schepen. Dat ze een goede radar nodig hebben om om zich heen te kijken is een goed idee. Voor het onbemande vaartuig hebben ze geen radar nodig, de USV's beschikken zelf ook over (civiele navigatie) radars om het verkeer om zich heen te controleren. Het kan geen kwaad om 180 ver te kunnen kijken maar het voegt niets toe op ''militair'' gebied, het word eigenlijk alleen gebruikt als overpowered 4D navigatie radar.

Citaat van: Umbert op 12/03/2019 | 17:30 uur
Opzich geen probleem toch vooral als ze het radarbeeld kunnen delen zal dit een mooie opsteker zijn voor sommige anderen die nog niet zover zijn.
Het is geen probleem maar de schepen hadden het qua wapen inzet net zo goed kunnen redden met een SCOUT mk3 van Thales aangevuld door een of twee civiele navigatie radars.
https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/scout_mk3-v01.pdf

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 12/03/2019 | 15:32 uur
Update uit de hoge boom:
Er is nog vertrouwen in het proces. Niet geloven in de wilde geruchten.
Paar dagen geduld. Wacht uit.

Ik zie wel. Alleen mijn lagere boom verwarmingsbuis was pessimistisch.


Umbert

Citaat van: Parera op 12/03/2019 | 15:24 uur
Het ging mij er om dat de radar (NS-50) een overkill aan capaciteit is voor alleen een Marlin WS.

Opzich geen probleem toch vooral als ze het radarbeeld kunnen delen zal dit een mooie opsteker zijn voor sommige anderen die nog niet zover zijn.

StrataNL

Citaat van: Parera op 12/03/2019 | 15:24 uur
Het ging mij er om dat de radar (NS-50) een overkill aan capaciteit is voor alleen een Marlin WS.
Voor een MCM moederschip vind ik de NS-50 perfect aansluiten, geen overkill wat mij betreft. Vooral omdat ze waarschijnlijk vooral zelfstandig gaan opereren en met UAV's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/03/2019 | 15:32 uur
Update uit de hoge boom:
Er is nog vertrouwen in het proces. Niet geloven in de wilde geruchten.
Paar dagen geduld. Wacht uit.

Hoop houd ik tot het contract getekend is! Maar ik ben wel bang dat het al besloten is en dat Damen afvalt. Wat ik eerder al schreef, beter Naval Group dan SNS. :cute-smile:

Citaat van: Harald op 12/03/2019 | 15:34 uur
idd, dat is ook zo.
Dat zou je ook kunnen zeggen van de mast bij de OPV's
Daar heb je een punt, maar daar is het 76 mm kanon nog iets van nuttig voor naval fire support.

Harald

Citaat van: Parera op 12/03/2019 | 15:24 uur
Het ging mij er om dat de radar (NS-50) een overkill aan capaciteit is voor alleen een Marlin WS.
idd, dat is ook zo.
Dat zou je ook kunnen zeggen van de mast bij de OPV's

Parera

Citaat van: StrataNL op 12/03/2019 | 14:27 uur
De meeste actieve missiles worden niet geleid, ze worden een kant op gestuurd met de info van de radar waar ze moeten zoeken met hun eigen sensor. Idem voor de RAM.

Citaat van: Harald op 12/03/2019 | 14:33 uur
Fire and Forget

Het ging mij er om dat de radar (NS-50) een overkill aan capaciteit is voor alleen een Marlin WS.

Harald

Citaat van: StrataNL op 12/03/2019 | 14:27 uur
De meeste actieve missiles worden niet geleid, ze worden een kant op gestuurd met de info van de radar waar ze moeten zoeken met hun eigen sensor. Idem voor de RAM.

Fire and Forget

StrataNL

Citaat van: Parera op 12/03/2019 | 13:16 uur
Toevoeging: De NS-50 kan Short-medium-range active missiles leiden naar hun doel. Zoals te zien op onderstaande impressie van Thales een raket die heel erg overeenkomt met een RAM missile.
Volgens mij kan de radar zelfs de ESSM block II geleiden.  :silent:
De meeste actieve missiles worden niet geleid, ze worden een kant op gestuurd met de info van de radar waar ze moeten zoeken met hun eigen sensor. Idem voor de RAM.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1249
Citaat van: Harald op 12/03/2019 | 12:53 uur
En hoe wil SNS de Nederlandse economie stimuleren?....
Bij de Franse aanbieders hoor en/Of lees ik daar niets over..  :hrmph:
SNS = een Franse aanbieder  ;D Maar met een Antwerpse jas.

Het enigste Nederlandse bedrijf dat zover bekend is iets mag leveren aan dit ontwerp is Thales Hengelo, het CMS, NS-50 radar en Mirador E/O systeem.
Qua radar een overkill aan capaciteit voor wat het schip zelf kan. 180 km verder op een doel spotten en vervolgens het pas kunnen bestoken met 30 mm's vanaf 5 km afstand.

Toevoeging: De NS-50 kan Short-medium-range active missiles leiden naar hun doel. Zoals te zien op onderstaande impressie van Thales een raket die heel erg overeenkomt met een RAM missile.
Volgens mij kan de radar zelfs de ESSM block II geleiden.  :silent:


Harald

En hoe wil SNS de Nederlandse economie stimuleren?....
Bij de Franse aanbieders hoor en/Of lees ik daar niets over..  :hrmph:

Parera

Via L3 ASV

Citaat
C-Sweep
The C-Sweep is a rugged high performance ASV offering solutions to applications including mine sweeping, mine hunting, anti-submarine warfare and remote sensing and surveillance.



Citaat
C-Sweep Multi-Role ASV

The C-Sweep is a rugged high performance ASV offering solutions to applications including mine sweeping, mine hunting, anti-submarine warfare and remote sensing and surveillance. The vehicle's high degree of directional stability, substantial towing capacity and a robust electrical generating capacity make it a suitable option in supporting modern mine sweeping requirements. The vehicle can deploy, track and interface with other autonomous systems including ROVs and AUVs. C-Sweep can operate towed sonars and other subsea sensors as well as above water payloads such as camera suites.

C-Sweep features a robust glass reinforced plastic hull, twin diesel engines and is operated using the ASView Control System. Images of the C-Sweep depict the Halcyon variety which was supplied for Thales UK.

Factsheet
https://www.asvglobal.com/wp-content/uploads/2018/09/C-Sweep_Datasheet_2018_v2.pdf

Citaat
PRINCIPAL PARTICULARS
Length: 10.8m
Beam: 3.5m
Height: 2.9m
Draft: 0.7m
Weight: ~9000kg
Propulsion: 2 x marine diesel engines
Speed: 25+ knots
Range: 230NM+
Fuel capacity: 2300 liters
Control: ASView direct, semi-autonomous or autonomous modes
Communications: UHF, L/S Band, Sat-Comms
Options: Side scan, multi-beam, USBL, clip-on mine sweep or winch deployed systems electrical generator, AUV/ROV launcher.