De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

DSEI 2023: De Ruyter To Be First Dutch Tomahawk Test-Firing Platform

The Royal Netherlands Navy's (RNLN's) De Zeven Provincien-class air-defence and command frigate HNLMS De Ruyter will be the first Dutch platform to conduct a test firing of the Netherlands' new Tomahawk sea-launched cruise missile (SLCM) capability.

In April 2023, the Netherlands Ministry of Defence (MoD) announced its plan to procure the Raytheon Tomahawk SLCM from the United States. The procurement comes as part of a wider Netherlands Armed Forces programme of building conventional deterrence and warfighting capability through adding long-range strike capacity, to counter increasing insecurity across the Euro-Atlantic theatre and more widely.

According to the RNLN's All Hands magazine, the Tomahawk capability will be installed across the navy's four De Zeven Provincien-class frigates via the ships' existing Lockheed Martin strike-length Mk 41 vertical launching systems (VLSs), in a planned round of upgrades taking place in the 2025-29 period.

Prior to this, in 2024 De Ruyter will conduct the first test firing. "The planning is there that we will be the first launching unit," Lieutenant Commander Alex Haasnoot, the ship's operations officer, told a media briefing onboard, during the Defence and Security Equipment International (DSEI) 2023 exhibition, taking place at ExCel London from 12-15 September.



The ship is returning to operational service after a refit and upgrade period, and will be ready for operations in the first quarter of 2024. Work-up for and conducting of the Tomahawk test firing – which will take place at a US Navy (USN) range off San Diego, California – is scheduled for the third quarter of 2024.

Citaat"This is the first step in the whole programme to get [the Tomahawk capability],"
Commander Welmer Veenstra, De Ruyter's commanding officer

Programme development will continue after the test firing. It is not confirmed which of the four frigates will be first to receive an operational fit of the Tomahawk system.

A Tomahawk fit is one of a raft of capability upgrades the De Zeven Provincien-class frigates are receiving within a broad programme of mid-life upgrade work. This work includes additional maritime strike/anti-ship missile (ASM) capability in the form of the Kongsberg Naval Strike Missile.

The current in-service variant of Tomahawk is the Block IV Tactical Tomahawk (TacTom). The next variant arriving off Raytheon's production line is the Block V, which adds ASM capability in the form of the Maritime Strike Tomahawk (MST) concept. For the USN, initial operational capability for Block V MST is scheduled for the first quarter of fiscal year 2025.

The RNLN is set to become the third Tomahawk operator, following on from the USN and the UK Royal Navy. The Royal Australian Navy is set to follow suit, too. The Japan Maritime Self-Defense Force is also reported to be considering a procurement request.

The Dutch Tomahawk procurement is reviving a plan originally taken forward in 2005, when the Netherlands government announced the acquisition of 30 Tomahawks: however, a change of government in 2007 saw that procurement plan cancelled.

https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/dsei-2023-de-ruyter-to-be-first-dutch-tomahawk-test-firing-platform/

Lex

Citaat van: Parera op 14/09/2023 | 17:11 uurIs er al wat meer info over de plannen rondom het toevoegen van de taak ''bewaking onderwater delen van de Noordzee'' aan de KM?
Wellicht verstandig om met dit soort berichten te wachten op hetgeen over een aantal dagen, ergo 'Prinsjesdag' naar buiten komt. :angel:

Huzaar1

#2695
Citaat van: Parera op 14/09/2023 | 17:38 uurDat is ook de reden dat ik zeg schakel deze nieuwe taak onder een nieuw deels civiel bemande vloot binnen de structuur van de KM.



Dat heeft niets met bemanning te maken. Lees nog eens wat ik typ. Normering, instandhouding, ondersteuning. Dat zijn alleen maar de back office functies die er MOETEN komen. Waar we niet aan kunnen komen, en weer alles lopen te verdringen. Het is echt absoluut niet goed.

Lekker bij de politie, kustwacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2023 | 13:04 uurOverdag het panama kanaal is net zo saai helaas  :dead:  , vond de krokodillen in de sloten wel hoogtepunten.

Het naar huis gaan daar kan ik wel echt aanraden  ;D

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2023 | 17:22 uurDat betekent meteen honderd + benodigde mensen die alleen al alles moeten gaan normeren, ondersteunen en instandhouden.

Commit en dosco hebben nu al geen capaciteit voor het orderportofolio. Ik denk dat het bij CZSK ook niet ruim zit.

Zulke uitbreidingen zijn enorm ingrijpend.

Dat is ook de reden dat ik zeg schakel deze nieuwe taak onder een nieuw deels civiel bemande vloot binnen de structuur van de KM.

Eigenlijk zou het een combinatie moeten zijn van de oude witte vloot (hydrografie, onderwateronderzoek ect.), de huidige kustwacht & de nieuwe bewakingstaak van de (civiele) onderwater infra.

Een voordeel is dat je een deel van het personeel mee kan nemen vanuit de huidige kustwacht dus voor een x deel heb je al personeel om deze schepen te bemannen. Daarnaast kun je gaan werven de civiele bemanningen aan te vullen, de militairen aan boord hoeven niet permanent op zee en niet op een vast schip geplaatst te worden. Zie het als een aanvullend team dat aan boord komt afhankelijk van de missie en/of taak op dat moment.

Een eerste zet kan gegeven worden met de vervanging van de hulpvaartuigen, deze schepen kunnen mooi als nieuwe vloot voor dit nieuwe commando dienen. Daarna het vervangen van de huidige KW vaartuigen en daarna kijken of er nog meer versterking nodig is. We moeten ook niet over 5 dagen een vloot van 20 schepen hebben liggen en deze gevuld hebben. Wat mij betreft gaat het hier om maximaal 10 a 12 schepen incl. KW vaartuigen. Dat is een uitbreiding van 1 tot 3 schepen t.o.v. de huidige KW.

De grootste verandering zit hem in de structuur, deze kan naar mijn idee opgebouwd worden zoals in de Carib. Waarbij onder de CZSK een CZSK-Noordzee komt te hangen die de baas is over deze vloot structuur vergelijkbaar met de CZSK-Carib.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 14/09/2023 | 17:11 uurIs er al wat meer info over de plannen rondom het toevoegen van de taak ''bewaking onderwater delen van de Noordzee'' aan de KM?

Ik denk dat dit een mooie reden is om de ''witte vloot'' te herintroduceren, een klein aantal oppervlakte schepen met allerlei sensoren en effectoren om het onderwater deel van de Noordzee te monitoren en zo nodig in te grijpen met een keuze uit lethal en non-lethal middelen. Deze vloot kan perfect gedraaid worden door een civiele bemanning met aan boord een militaire bezetting. Deze nieuwe vloot is eventueel te combineren met een nieuwe versterkte kustwacht onder marine commando zoals voorgesteld door Admiraal b.d. Kramer.




Dat betekent meteen honderd + benodigde mensen die alleen al alles moeten gaan normeren, ondersteunen en instandhouden.

Commit en dosco hebben nu al geen capaciteit voor het orderportofolio. Ik denk dat het bij CZSK ook niet ruim zit.

Zulke uitbreidingen zijn enorm ingrijpend.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Is er al wat meer info over de plannen rondom het toevoegen van de taak ''bewaking onderwater delen van de Noordzee'' aan de KM?

Ik denk dat dit een mooie reden is om de ''witte vloot'' te herintroduceren, een klein aantal oppervlakte schepen met allerlei sensoren en effectoren om het onderwater deel van de Noordzee te monitoren en zo nodig in te grijpen met een keuze uit lethal en non-lethal middelen. Deze vloot kan perfect gedraaid worden door een civiele bemanning met aan boord een militaire bezetting. Deze nieuwe vloot is eventueel te combineren met een nieuwe versterkte kustwacht onder marine commando zoals voorgesteld door Admiraal b.d. Kramer.



Huzaar1

Overdag het panama kanaal is net zo saai helaas  :dead:  , vond de krokodillen in de sloten wel hoogtepunten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: ARM-WAP op 14/09/2023 | 11:45 uurWE-stapje in Tijuana  ;D
En er valt in en rond SD ook wel wat te doen en te beleven.
Afhankelijk van hoeland men er is en de "vrije tijd" die men er krijgt, kan je zeker wat verkennnen.
Plus een doorgang door het Panama-kanaal. Een hele rist belevenissen in één 'reis'.

Moet je wel overdag gaan, s'nachts door het Panama kanaal is echt mega saai.

Maar San Diego is top, heerlijk klimaat daar.

ARM-WAP

Citaat van: Lynxian op 14/09/2023 | 02:09 uurOok meteen een leuk uitje, top! Daar zal de hele bemanning al wel naar uitkijken!
WE-stapje in Tijuana  ;D
En er valt in en rond SD ook wel wat te doen en te beleven.
Afhankelijk van hoeland men er is en de "vrije tijd" die men er krijgt, kan je zeker wat verkennnen.
Plus een doorgang door het Panama-kanaal. Een hele rist belevenissen in één 'reis'.

Lynxian

Ook meteen een leuk uitje, top! Daar zal de hele bemanning al wel naar uitkijken!

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Dutch Navy improves radar, adds Tomahawk missile to fleet

LONDON — The Royal Netherlands Navy is upgrading its fleet to better handle existing and anticipated threats, with air defense and command frigate De Ruyter recently completing a midlife upgrade that provides the ship with a sophisticated ballistic missile defense radar.

https://www.defensenews.com/naval/2023/09/13/dutch-navy-improves-radar-adds-tomahawk-missile-to-fleet/


CitaatIn fall 2024, De Ruyter will travel to San Diego, California, where it will fire the very first technical test shot of the missile to a target at San Clemente Island. It will take several more years of tests and trials before the missile is ready for in-theater use.

Ze gaan dus naar San Diego en het doel zal staan op San Clemente eiland.

Harald

( naar mijn weten zullen de nieuwe MCM's ook uitgevoerd worden met de V-200 en straks in combinatie met de nieuwe ASWF fregatten zouden de V-200 wel van toegevoegde waarde zijn en een extra "tool" zijn in de ASW rol )

UMS SKELDAR And Ultra Maritime Unveil UAS-Based ASW Solution At DSEI 2023

UMS SKELDAR and Ultra Maritime unveiled their jointly developed anti-submarine warfare (ASW) solution at DSEI 2023.



UMS SKELDAR press release

The solution, a Rotary Wing UAS providing an ASW sonobuoy dispensing capability, is based on the SKELDAR V-200 Uncrewed Aircraft System (UAS) and was developed as part of a contract under the Canadian Department of National Defence's (DND) Innovation for Defence Excellence and Security (IDEaS) program.

This innovative development allows the SKELDAR V-200 to be used to deploy sonobuoys for the purpose of tracking potentially hostile submarines operating in the open ocean or close to coastal areas that could pose a threat to the Royal Canadian Navy (RCN) or other forces. 

"Until now, unmanned rotorcraft in the SKELDAR V-200's weight class have been limited in their ability to identify hostile submersibles due to the lack of a sonobuoy dispensing capability," says Richard Hjelmberg, Vice President of Business Development at UMS SKELDAR.

Citaat"Only manned helicopters or larger fixed-wing unmanned aircraft with access to airfields could previously deploy sonobuoys. As a result, there has been a lack of a rapid ship-based responder that can support recognition efforts using passive sonobuoys, which is necessary for complementing ASW operations,"   
Richard Hjelmberg, Vice President of Business Development at UMS SKELDAR

Clifton Flint, Manager Global Business Development Sonobuoy Systems for Ultra Maritime, explains: "At Ultra, new technologies are being continuously assessed to find ways to counter the danger posed by hostile submarines. The gap in the available technologies led us to enter this program to create a viable alternative. This program has proven that deploying sonobuoys from Rotary Wing UAS with a compact logistical footprint is a practical and effective solution, adding another resource to the ASW toolbox for the benefit of the warfighter".

Hjelmberg concludes: "We express our deep gratitude to Ultra Maritime for their invaluable collaboration and support during the development of this project. We are thrilled to showcase this groundbreaking solution at the DSEI event. The remarkable ability to respond swiftly, coupled with reducing the reliance on extensive crewed or unmanned aircraft, could potentially revolutionize how underwater autonomous systems enhance ASW operations."

https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/ums-skeldar-and-ultra-maritime-unveil-uas-based-asw-solution-at-dsei-2023/

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/09/2023 | 22:14 uurEr werd gewoon gepast en gemeten en bezocht en rondgevraagd. In detail kan ik niet treden hier.

Dat begrijpen we allemaal  ;)  Ik wilde ook alleen maar aangeven dat er in 2005 al veel voor / uitzoek werk gedaan is rondom de Tomahawk. Dit gaat ook op voor de SM-3.