Embraer KC-390

Gestart door andré herc, 04/09/2010 | 20:03 uur

Harald

Kans voor de C-390 !

Airbus pitches A-400M transport aircraft for IAF's Medium Transport Aircraft contest

IAF has issued an initial tender for an MTA with a carrying capacity between 18 to 30 tonnes

Aircraft manufacturer Airbus has pitched its A-400M transport aircraft in response to the Indian Air Force's (IAF) Request For Information (RFI) for a Medium Transport Aircraft (MTA) with a carrying capacity of 18 to 30 tonnes. The submission deadline for the RFI issued in December 2022 was extended till March 31, and it has two other contenders, the Lockheed Martin C-130 and Embraer C-390. The MTA is a potential replacement for the much smaller AN-32s in service, and could also replace the larger IL-76.

.../...

Airbus is pitching the A-400M, which can carry a maximum payload of 37 tonnes, as a replacement for the old fleets of C-160, C-130 and IL-76 aircraft.

.../...

The C-130 has a maximum carrying capacity close to 20 tonnes, while the C-390 can carry up to 26 tonnes.

.../...

This is an opportunity to replace the AN-32s with an aircraft of higher carrying capacity, given the changed requirements and circumstances, a defence source said. In the backdrop of the 2020 stand-off in eastern Ladakh with China, the Indian Army is now looking to procure a light tank with a maximum weight of 25 tonnes. The MTA could potentially be considered to carry the light tank, officials indicated.

.../...

https://www.thehindu.com/news/national/airbus-pitches-a-400m-transport-aircraft-for-iafs-medium-transport-aircraft-contest/article67110259.ece


Harald

Embraer Eyes European Market For KC-390 And Super Tucano Sales

CitaatPortugal soon will take formal delivery of the first of five C-390 Millenium airlifters, while the Netherlands is expected by year-end to sign contracts for a planned fleet of five aircraft.

The C-390 also is being purchased by Hungary with Budapest's first aircraft in final assembly and interest growing from other European nations including Austria, the Czech Republic and Sweden.

Most of these nations want to use the C-390 to replace the elderly Lockheed Martin C-130 Hercules that dominates Europe's airlift scene.

CitaatPortugal has provided a useful test case for the C-390's introduction into Europe, with Embraer installing what it calls a NATO operations package, which includes a Link 16 datalink, military satellite navigation system, new transponders and encrypted radios. 

Similar equipment is set to be installed on Hungary's two aircraft and envisioned for the Netherlands' five. Portugal also has recently flown its first KC-390 equipped with an Elbit-developed electronic-warfare pod on the outer wing pylons.

https://aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/embraer-eyes-european-market-kc-390-super-tucano-sales



SPEAR AECM Pod
https://elbitsystems.com/product/spear-aecm-pod/
https://elbitsystems.com/media/SPEAR-AECM-Pod.pdf


Harald


Parera

Citaat van: silvester herc op 21/06/2023 | 22:21 uur
https://twitter.com/GarethJennings3/status/1671523732131659784?t=RnKiH8XPrdRUH1lqmBfxPw&s=19
Embaer PARIS Air showtalks with @NATO
egarding the KC-390 for the @SAC_Program
and its Heavy Airlift Wing at Papa in Hungary. With #Hungary to receive two KC-390s, alliance has previously touted idea of utilising platform to augment C-17s.

Ondanks dat we deze kisten zelf gaan aanschaffen juich ik een aantal KC-390's voor SAC enorm toe. Er is niet altijd een C-17 nodig en uitbreiden van capaciteit is altijd maar zeker nu zeer welkom. Dit zou ons toegang geven tot meer tactische transport capaciteit dan we ooit gaan kunnen doen met onze 5 eigen kisten. Bijvoorbeeld een 6 tal KC-390's naast de 3 C-17's geeft de SAC ook een behoorlijke boost.

silvester herc

https://twitter.com/GarethJennings3/status/1671523732131659784?t=RnKiH8XPrdRUH1lqmBfxPw&s=19
Embaer PARIS Air showtalks with @NATO
egarding the KC-390 for the @SAC_Program
and its Heavy Airlift Wing at Papa in Hungary. With #Hungary to receive two KC-390s, alliance has previously touted idea of utilising platform to augment C-17s.

Harald

Citaat van: Harald op 20/06/2023 | 17:22 uur


'Het schaalmodel is binnen, in 2026 moet de eerste echte Embraer C-390M in Nederland landen'

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/05/column-commandant-commit

Afbeelding van NL versie

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 03/06/2023 | 23:07 uur
Dat was me duidelijk, maar waarom is dat jammer?

Dat er nog geen algemene keuze is. Als de KLu tevreden is met een probe aansluiting, dan heb ik niets gezegd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 03/06/2023 | 09:59 uur
Het ging mij om hoe de (K)C-390 zelf kan worden bijgetankt door een ander  ;)
Dat was me duidelijk, maar waarom is dat jammer?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 03/06/2023 | 01:07 uur
Waarom jammer? De MRTT kan allebei en steeds meer landen lijken drogue & probe te omarmen

Het ging mij om hoe de (K)C-390 zelf kan worden bijgetankt door een ander  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 01/06/2023 | 13:37 uur
Jammer dat de (K)C-390 bovenop de romp alleen een probe heeft en (nog) geen optie voor tanken m.b.v. een boom. Lockheed Martin heeft voor de C-130 wel beide opties beschikbaar.
Waarom jammer? De MRTT kan allebei en steeds meer landen lijken drogue & probe te omarmen 
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Parera op 01/06/2023 | 20:06 uur
Ik had de afbeelding bekeken op mijn telefoon en daar leek het op een receiver maar bij beter bekijken blijkt het gewoon een luik te zijn  ;) Helaas, ik zou voorstander zijn van de refueling capaciteit op de C-390 voor de KLU.
Dit toont wederom aan om berichten eerst goede te beschouwen, in stede van r?cksichtslos te reageren.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 01/06/2023 | 17:28 uur
Waar zie je op de bovenkant de locatie van de boom receiver?

Ik had de afbeelding bekeken op mijn telefoon en daar leek het op een receiver maar bij beter bekijken blijkt het gewoon een luik te zijn  ;) Helaas, ik zou voorstander zijn van de refueling capaciteit op de C-390 voor de KLU.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 01/06/2023 | 16:53 uur
Ik denk dat deze afbeelding duidelijk laat zien dat ''onze kisten'' voorzien gaan worden van een boom receiver i.p.v. refueling rod.

Waar zie je op de bovenkant de locatie van de boom receiver?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 01/06/2023 | 13:56 uur


https://www.aviacionline.com/2023/05/embraer-media-day-2023-conclusiones-de-la-segunda-jornada/

Ik denk dat deze afbeelding duidelijk laat zien dat ''onze kisten'' voorzien gaan worden van een boom receiver i.p.v. refueling rod.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 01/06/2023 | 13:56 uur
Er zijn wel ontwikkelingen om KC-390 te voorzien van "boom" voor de air-to-air refueling. zie onderstaande afbeelding
Dan zou idd ook de bijtank manier voor de KC390 zelf ook aangepast moeten worden. kan beide ook ?

Embrear werkt samen met L3 Harris aan een boom air-to-air refueling systeem. Dit staat echter los van hoe de (K)C-390 zelf kan worden bijgetankt.

De F-105 Thunderchief kon zowel d.m.v. probe and drogue als m.b.v. een boom worden bijgetankt. Het is echter de vraag of beide mogelijkheiden tegelijkertijd bij de (K)C-390 gemakkelijk zijn aan te brengen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.