Sigma-klasse korvetten Roemenie

Gestart door Reinier, 08/11/2016 | 13:12 uur

ARM-WAP

Naval Group presents its leading technologies at BSDA
Naval Group will showcase at BSDA its Gowind® 2500, a multi-mission corvette designed for combat and its equipment.

The Gowind® 2500 is Naval Group's response to 21st century defence and security challenges. The platform is sea-proven and combines unrivalled stealth features, resilience and high availability with outstanding anti-air (AW), anti-surface (ASW) and anti-submarine warfare (ASuW) performance thanks to the MU90 and to the CANTO®-V.

The MU90 is the sole totally new lightweight torpedo in the world. Designed and built with the most advanced technology, it is capable to counter any type of nuclear or conventional submarine even acoustically coated, deep diving, fast evasive, deploying anti-torpedo effectors or bottomed in littoral areas. The CANTO®-V represents a breakthrough in the field of anti-torpedo defence. Based on dilution/confusion concept, it is the only solution capable of protecting surface vessels against both the most advanced and the previous generation torpedoes.

The Gowind® 2500 is operated with the SETIS®. This state-of-the-art combat is combat-proven on the French Navy's FREMM frigates and interoperable with NATO systems. It provides the operator with the best management and decision-making aids, ensuring the Gowind® 2500 supremacy over conventional and asymmetric threats.

As for submarines capabilities, Naval Group will present the Scorpène® 2000, a submarine ideally suited for action and operational effectiveness. It fulfils the entire scope of missions: anti-surface and anti-submarine warfare, strikes against land-based objectives, integration in a naval force or a joint NATO operation, special operations, offensive minelaying, area surveillance and blockade, intelligence gathering. Integrating the improvements from Barracuda, the Scorpène® 2000 has the latest cutting-edge capabilities.

Naval Group and SNC's exclusive partnership
On April 20th, 2018 Constanţa Shipyard (SNC) and Naval Group signed an exclusive partnership to deliver four Gowind® 2500 corvettes to the Romanian Navy.


This partnership will enable SNC to benefit from Naval Group's centuries-long expertise in military shipbuilding and fully mastered transfer of technology process. It will ensure the Romanian industry is implicated in the conception, the construction and the maintenance of the ships, ensuring Romania's sovereignty and creating high added-value jobs on the long term.

SNC will also attend BSDA.
Bron: https://www.naval-group.com/en/news/naval-group-showcases-its-latest-innovation-at-bsda-in-bucharest/

dudge

Denk niet dat klassificcatie heel belangrijk is.  Wat wel belangrijk is, is het gegeven dat de zwarte zee een extreem complex operatiedomein is, waar je zowel te maken hebt met (Russische,)  oppervlakte vloot, onderzeeërs, de luchtmacht en kustbatterijen. En dat in een relatief klein operatie gebied. Dat vereist extreem capabele schepen.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 08/11/2016 | 18:24 uur
De afbeeldingen op die webpage (http://www.rumaniamilitary.ro/cf83# )zijn blijkbaar van een voorstel voor de Poolse marine.
De vertaling (in het Engels) spreekt van 13 verschillende korvettentypes (welke???) die "geanalyseerd" werden en uiteindelijk voldeden er vier aan de vereisten van de Roemeense Marine (welke andere drie???). Maar toch zou men voor de 10514 gaan... fregatten dus.

Defenitie van marineschepen in tonnage.

Het nadeel van dit soort strakke definities is dat ze gebaseerd zijn op de bestaande praktijk en niet of onvoldoende rekening houden met toekomstige ontwikkelingen. In welke categorie valt bijvoorbeeld de Amerkaanse Zumwaltklasse ? Een jager van ruim 14.000 (!) ton. Of de Future Surface Combatant van de Royal Navy. Binnen dat - inmiddels aangepaste - project heeft men ook een ontwerp voor een (trimaran) fregat van 14.000 (!) ton voorgesteld (en inmiddels verlaten).

Ook kan ik in dit schema de Italiaanse Lupoklasse - een fregat met een snelheid van 36 knopen - niet plaatsen.
De bestaande klassificaties zijn dermate overlappend, dat je alleen al op basis van tonnage, grofweg tot de volgende indelingen zou komen:

Korvetten en patrouilleschepen: 500 - 3500 ton
Fregatten: 2000 - 7000 ton
Jagers: 3500 - 14.000 ton
Kruisers: 9000+ ton

Maar uiteindelijk is het inderdaad de configuratie die bepalend zou moeten zijn voor de klassificatie.
Misschien ook wel interessant is de observatie dat een deel van de - Engelstalige - vakliteratuur de termen jager en fregat niet meer gebruikt, maar spreekt van escort vessels, of van major en minor surface combat vessels.

Reinier

Citaat van: Thomasen op 08/11/2016 | 18:22 uur
Wel is een stevig wapen- en sensorenpakket nodig dat zowel lucht, zee- als onderzee doelen kan vinden  en aangrijpen.
Mee eens.
De specificaties heb ik nog niet kunnen terug vinden, maar als je naar de Indonesische en Marokkaanse varianten kijkt, zijn die goed uitgerust qua bewapening en sensoren voor dit formaat schepen.

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 08/11/2016 | 18:24 uur
De afbeeldingen op die webpage (http://www.rumaniamilitary.ro/cf83# )zijn blijkbaar van een voorstel voor de Poolse marine.
De vertaling (in het Engels) spreekt van 13 verschillende korvettentypes (welke???) die "geanalyseerd" werden en uiteindelijk voldeden er vier aan de vereisten van de Roemeense Marine (welke andere drie???). Maar toch zou men voor de 10514 gaan... fregatten dus.

Die type 22's van ze zijn ook gedegradeerd tot OPV. Met moderne vereisten is de 105 geen gek  schip. Wil je iets met een heli doen zit je snel aan zo'n formaat. Anderzins wel veel groter dan de korvettentypes die deze schepen schijnbaar moeten vervangen.

ARM-WAP

De afbeeldingen op die webpage (http://www.rumaniamilitary.ro/cf83# )zijn blijkbaar van een voorstel voor de Poolse marine.
De vertaling (in het Engels) spreekt van 13 verschillende korvettentypes (welke???) die "geanalyseerd" werden en uiteindelijk voldeden er vier aan de vereisten van de Roemeense Marine (welke andere drie???). Maar toch zou men voor de 10514 gaan... fregatten dus.

dudge

Citaat van: Reinier op 08/11/2016 | 17:37 uur
Ik denk dat de Roemenen ook weinig aspiraties hebben om ver van huis te opereren.
Zwarte Zee en patrouilleren op Middellandse Zee lijkt mij meer dan voldoende voor de Roemenen.

Dat wij met grote fregatten varen komt deels omdat we tijdens de Koude Oorlog vooral patrouilleerden op de Noord Atlantische Oceaan (Sovjet Subs hunting) en af en toe naar de West varen, maar dat laatste kunnen we nu ook doen met een OPV.

Ik denk een verstandige keuze van de Roemenen.

Wilde ook zeker niet stellen dat zij groter moeten kopen. Het geheel  moet als een force benaderd worden, en deze schepen, alsook de schepen die voornamelijk op de Baltic opereren, hebben geen behoefte aan enorme  afmetingen.

Wel is een stevig wapen- en sensorenpakket nodig dat zowel lucht, zee- als onderzee doelen kan vinden  en aangrijpen.

Reinier

Citaat van: Thomasen op 08/11/2016 | 14:08 uur
Zou zeker mooi zijn. Ben benieuwd hoe de Roemenen de rol van hun Marine hierin zien.

De EU landen hebben samen een leuk aantal schepen, maar deze zijn in totaal eigenlijk in steeds mindere maten toegespitst op het type oorlogsvoering dat we het liefst doen (namelijk dominant én ver van huis). Voor de Zwsrte zee ligt het  nog iets anders. De Roemeense,  Bulgaarse en Griekse marines zouden gezamelijk in staat kunnen zijn de Zwarte Zee vloot het baasje te zijn. Laat staan als NATO partner Turkije er bij  komt. Maar dan is er wel wat goede uitrusting nodig. Deze order zou daar aanzienlijk aan kunnen bijdragen.
Ik denk dat de Roemenen ook weinig aspiraties hebben om ver van huis te opereren.
Zwarte Zee en patrouilleren op Middellandse Zee lijkt mij meer dan voldoende voor de Roemenen.

Dat wij met grote fregatten varen komt deels omdat we tijdens de Koude Oorlog vooral patrouilleerden op de Noord Atlantische Oceaan (Sovjet Subs hunting) en af en toe naar de West varen, maar dat laatste kunnen we nu ook doen met een OPV.

Ik denk een verstandige keuze van de Roemenen.

dudge

Citaat van: Reinier op 08/11/2016 | 13:17 uur
Ik was dit nieuws nog niet eerder tegengekomen.
Zou een mooie opsteker zijn voor Damen en voor de Sigma klasse

Zou zeker mooi zijn. Ben benieuwd hoe de Roemenen de rol van hun Marine hierin zien. Volgens deze site: http://www.rumaniamilitary.ro/cf83 vervangen de Sigma's de huidige (Tetal) corvetten, en gaat het om formaat 10514, flink groter dus. Hopen dat  er ook flinke tanden op komen.
De Roemeense defat in Nederland is trouwens ook al 6 jaar een vlootofficier, toeval of niet?

De EU landen hebben samen een leuk aantal schepen, maar deze zijn in totaal eigenlijk in steeds mindere maten toegespitst op het type oorlogsvoering dat we het liefst doen (namelijk dominant én ver van huis). Voor de Zwsrte zee ligt het  nog iets anders. De Roemeense,  Bulgaarse en Griekse marines zouden gezamelijk in staat kunnen zijn de Zwarte Zee vloot het baasje te zijn. Laat staan als NATO partner Turkije er bij  komt. Maar dan is er wel wat goede uitrusting nodig. Deze order zou daar aanzienlijk aan kunnen bijdragen.

Ben benieuwd naar verdere berichten.

Reinier

Ik was dit nieuws nog niet eerder tegengekomen.
Zou een mooie opsteker zijn voor Damen en voor de Sigma klasse

Reinier

Damen Shipyards dicht bij megaorder Roemeense marine

Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland, staat op het punt een megaorder van de Roemeense marine binnen te halen. Damen gaat zo goed als zeker vier korvetten van de Sigma-klasse leveren aan het Oost-Europese land. De vier schepen hebben een contractwaarde van omgerekend circa € 800 mln.

Het Roemeense ministerie van defensie maakte donderdag bekend dat de Roemeense regering een conceptbesluit heeft genomen om de vier marineschepen aan te schaffen, zo hebben Roemeense media kort voor het weekeinde gemeld.

Als de order inderdaad door gaat is het de eerste grote marineorder voor Damen Shipyards in jaren tijd. Veel overheden hebben de afgelopen jaren bezuinigd op defensie en schaften geen nieuwe marineschepen aan. Ook verloor Damen op het laatste moment enkele keren een grote order aan een buitenlandse concurrent.

'Handtekeningen nog niet gezet'

In een officiële schriftelijke reactie laat Damen zich van de voorzichtige kant zien. 'Het proces voor het contract om vier korvetten voor de Roemeense marine te bouwen is nog niet afgerond. Daarom kunnen we nu niet bevestigen of Damen Shipyards Galati (DSGa) deze schepen gaat bouwen. Maar we kunnen wel zeggen dat de scheepswerf de vaardigheden en expertise heeft om dat werk te doen als we daartoe geroepen worden.'

In een mondelinge toelichting zegt een woordvoerder van Damen Shipyards dat het er 'heel positief' uitziet. 'Maar de handtekeningen zijn nog niet gezet.' De woordvoerder benadrukt dat in een uitzonderlijk geval Damen eens zeven jaar heeft moeten wachten op een belangrijke handtekening.

Bouwwerkzaamheden in Roemenië

Voorwaarde voor de Roemeense overheid was dat de marineschepen, met name uit oogpunt van werkgelegenheid, in eigen land moeten worden gebouwd. En het eerste schip moet 2,5 jaar na het sluiten van het definitieve contract worden opgeleverd.

Damen beschikt sinds 1999 over een grote scheepswerf in Roemenië, waar sindsdien 358 schepen zijn gebouwd. Het concern uit Gorinchem kocht de werf van de Roemeense overheid en heeft een belang van 99%.

Bij Damen Shipyards Galati (DSGa) werken circa 2300 mensen. Het Roemeense dochterbedrijf behaalde vorig jaar een omzet van €106 mln en betaalde een dividend van ruim €4 mln aan het Nederlandse moederbedrijf. DSGa is wereldwijd de grootste scheepswerf van het Damen-concern, dat beschikt over meer dan dertig werven. Galati is een provinciestad aan de monding van de Donau.

Zwarte Zee en geopolitiek

Navo-lid Roemenië investeert weer fors in zijn defensie. In het concept-besluit om de vier marineschepen aan te schaffen verwijst de Roemeense overheid nadrukkelijk naar de veiligheidssituatie rondom het Zwarte Zeegebied. Boekarest wantrouwt de Russen die eveneens fors hebben geïnvesteerd in hun Zwarte Zeevloot en die volgens de Roemenen en de Navo kruisraketten en anti-luchtraketten hebben gestationeerd op schiereiland De Krim. De marineschepen van Damen kunnen onder meer worden ingezet om schendingen van internationaal recht in de Zwarte Zee-regio tegen te gaan, zo is in Roemeense media te lezen.

Werkgelegenheid

De Roemeense mega-order kan honderden nieuwe banen opleveren, met name in Roemenië, waar de feitelijke bouw zal plaatsvinden. Maar ook Nederland kan profiteren, zegt de woordvoerder van Damen Shipyards. 'Designwerkzaamheden zullen in Nederland worden gedaan. En de coördinatie van het project zal daar ook plaats vinden. Het zenuwcentrum ligt in Vlissingen.' Vlissingen is de thuisbasis van marinewerf Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNV).

In Galati werkt Damen eendrachtig samen met een groot Nederlands scheepsbouwcluster, waar onder andere ondernemingen Alewijnse, Den Breejen, Eekels, Helmers, Heinen & Hopman, Den Haan Rotterdam en DMT deel van uitmaken.

https://fd.nl/ondernemen/1174739/damen-shipyards-dichtbij-megaorder-van-roemeense-marine