Turkse wapens in opkomst

Gestart door Jooop, 03/05/2013 | 12:26 uur

Jooop

Citaat van: Ace1 op 15/08/2016 | 16:59 uur
Het is geen  "korea" van het midden oosten of het Nazi Duitsland ik hou het op een terugkeer naar het Ottomaanse Rijk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

En ook dit komt bekend voor bij Erodogan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Genocide

Vorig jaar tijdens de IDEF arms fair heb ik met verscheidene Turkse adviseurs en vertegenwoordigers van fabrikanten gesproken. Turken zijn trots op hun geschiedenis maar weten net als wij dat die gouden eeuwen niet terug zullen komen.

Ze hebben een voornemen om ik citeer "medium force with a global force projection capability" te worden en geven daarom ook veel prioriteit aan hun marine en luchtmacht. Vandaar ook de LHD aanschaf (ze plannen 2 te zullen aanschaffen) met lucht verdedigingen fregatten.

Ace1

Citaat van: Jooop op 15/08/2016 | 11:04 uur
Ja inderdaad ze investeren als de gekken in defensie, ik lees zelfs dat ze in een 5th generation fighter investeren (en ik heb het niet over de F35, maar TFX dat ze met BAE systems ontwikkelen). Ook willen ze investeren in de ontwikkeling van onderzeeboten.

Is Turkije nu de "korea" van het midden oosten of het Nazi Duitsland? Hoe dan ook, militair zullen we er in de toekomst vaker van horen.

Het is geen  "korea" van het midden oosten of het Nazi Duitsland ik hou het op een terugkeer naar het Ottomaanse Rijk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

En ook dit komt bekend voor bij Erodogan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Genocide




dudge

Ik wilde ook zeker niet beweren dat Turkije hard op weg is om dat doel te halen, of uberhaupt die mogelijkheid heeft. Dit is echter wel de m.i. belangrijkste achtergrond voor het huidige beleid. Er is een hoop dat ze er niet mee bereiken, maar hun militaire industrie is de afgelopen 2 decennia enorm gegroeid in omvang, capaciteit en kwaliteit.

ARM-WAP

Vijanden maken is makkelijk...
Vrienden maken enhouden daarentegen...

Ik vrees dat nogal wat Turken zich u laten meeslepen in het hoge spel dat hun Leider speelt.
Velen zullen echter pakken realistischer zijn... Maar wat kunnen zij doen? De oppositie wordt de mond gesnoerd. Rechters, onderwijzers e vele anderen raken hun job kwijt. En gebaseerd op wat?
De "vrije" pers is monddood...
Vriendjes worden met de Russen is slechts tijdelijk...
En dan nog de Amerikanen op de zenuwen werken met om de uitlevering van Guelen te vragen... Waar is de bewijslast? Want die willen de Amerikanen zien voor ze iemand uitleveren...
80000 mensen zijn ondertussen op non-aktief gezet/werkloos. Dat ging lekker super snel... maar de bewijslast tegen Guelen... dat blijft duren...

Mourning

Grootmacht status, ja, zeker regionaal, is wat men nastreeft. Ik denk dat de Turkse buitenlandse politiek van Erdogan, hoewel assertief (het met opzet rap verminderen en verslechteren van de banden met Israel, het actief steunen van bepaalde milities/strijdgroepen in Syrie en zeer selectief bestrijden van enkele andere en het ondergronds steunen en faciliteren van IS), echter vooral contraproductief lijkt te zijn. Want, welke bondgenoten heeft men nu eigenlijk concreet gemaakt en welke vijanden heeft men er bijgekregen?

Ik denk dat Erdogan de deksel echt nog wel op zijn neus zal krijgen als Turkije minder nodig is en hij, als kopie van Putin, weer eens hoogspel speelt en een veel te grote broek aantrekt. Wanneer? Dat is afwachten, zoals met alles op dit moment lijkt Syrie de grote bepalende factor te zijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Mourning op 15/08/2016 | 10:31 uur
Je kan vinden wat je wilt van het politieke leiderschap in Turkije (persoonlijk ga ik er van over mijn nek), maar men investeerd wel degelijk in Defensie en een serieuze eigen Defensieindustrie i.p.v. dat men daar aan ''lipservice''.

Overigens, een wapensysteem esthetisch op een geavanceerd wapensysteem van een ander land laten lijken geeft het nog niet diezelfde capaciteiten, tegelijkertijd ligt onderschatting dan ook weer op de loer.... ik weet het, maar ik hou er van om open deuren in te schoppen  :big-smile:

Turkije is uit op supermacht status, en daar hoort dit wel bij. Ze spelen het slim. Europa kan hier m.i. best een les uit trekken, met slim beleid is er een hoop mogelijk.

En inderdaad, misschien is niet alles kwalitatief gelijk aan wat het westen produceert, de Turken zijn echter technologisch voldoende ontwikkeld om dat niveau gewoon aan te kunnen, en veel is gebaseerd op licentie bouw, ik verwacht dus, ook op basis van de algehele berichten, dat de kwaliteit zeker goed zal zijn. Het geeft Turkije politieke onafhankelijkheid, export levert ze verdere internationale invloed op en natuurlijk verder concurrentie voor ons.

Het is in brede zin eigenlijk wel een interessante paradoxale ontwikkeling. Enerzijds wordt militair materieel bij ons steeds duurder, zo duur dat we het eigenlijk niet meer kunnen betalen, aantallen lopen serieus terug, verouderen of capaciteiten worden compleet opgeheven. Ondertussen zien we echter wel nieuwe spelers ontstaan, landen zoals Turkije, Japan, Zuid-Korea, Brazillie etc. 


Jooop

Ja inderdaad ze investeren als de gekken in defensie, ik lees zelfs dat ze in een 5th generation fighter investeren (en ik heb het niet over de F35, maar TFX dat ze met BAE systems ontwikkelen). Ook willen ze investeren in de ontwikkeling van onderzeeboten.

Is Turkije nu de "korea" van het midden oosten of het Nazi Duitsland? Hoe dan ook, militair zullen we er in de toekomst vaker van horen.

Mourning

#74
Je kan vinden wat je wilt van het politieke leiderschap in Turkije (persoonlijk ga ik er van over mijn nek), maar men investeerd wel degelijk in Defensie en een serieuze eigen Defensieindustrie i.p.v. dat men daar aan ''lipservice'' doet (zoals bij ons, helaas, het geval lijkt te zijn).

Overigens, een wapensysteem esthetisch op een geavanceerd wapensysteem van een ander land laten lijken geeft het nog niet diezelfde capaciteiten, tegelijkertijd ligt onderschatting dan ook weer op de loer.... ik weet het, maar ik hou er van om open deuren in te schoppen  :big-smile:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jooop

Thales Groundmaster 400 clone

Jooop


Jooop

Imposant


Milgem korvet


I-class fregat


TF2000 fregat

Jooop

Ben nog een aantal interessante vids tegengekomen. De Turken timmeren flink aan de weg (goed in kopieren?)

IRIS-T SLS equivalent?



Altay tank (kruising tussen Leclerk en Leopard?)





Jooop

#69
Het schip is een LHD met spring schans, de Turken plannen het te gebruiken met 6 - 8 F35B's. Ook hebben zij plannen voor een 2e LHD in dezelfde uitvoering.

Vliegdekschip is een vertekend begrip ook al zou je het een mini vliegdekschip kunnen noemen, aan de andere kant is het ook iets meer dan een LHD.


Ik heb er een Youtube film van gevonden:

Huzaar1

Ik zie de turken het liefst vertrekken uit de Navo. Vuil land met vieze handen.

Maargoed die Alliantie voorkomt juist een conflict. In ieder geval dat tussen Gr en Turk.  Aan de andere kant beloofd het gedrag van Turkije allemaal niet veel goeds voor dezelfde alliantie. Turkije gebruikt alles en iedereen voor zichzelf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Sparkplug op 09/05/2016 | 10:59 uur
De TCG Anadolu is een LHD, want de SPS Juan Carlos I vormt de basis en deze is ook een LHD. Misschien zou het ook een LHA (Landing Helicopter Assault) kunnen worden genoemd, zoals de Tarawa- en America-klasse.

precies, dat zou ik ook zeggen. Een vliegdekschip is een te groot woord voor de TCG Anadolu. LHA dekt (denk ik) de lading, ook gezien dat de America-klasse ook uitgevoerd gaat worden met F-35B.
De America-klasse (45.000 ton) is wel een stuk groter dan deze Turkse variant, met 27.400 ton.