Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur

Zander

Citaat van: Harald op 15/06/2022 | 10:23 uur
Ik hoop het, ... maar ik ben niet zo positief als jij in deze samenwerking. Maar we zullen het zien.
Als er al een product uit rolt zal het een  compromissenblikkie worden. Twee zeer eigengereide landen in één project. Zodra de Fransen of Britten zich in een project mengen gaat het naar de kloten. Het zou me verbazen als er een wapensysteem van enige betekenis uit komt.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Harald op 15/06/2022 | 10:23 uur
Ik hoop het, ... maar ik ben niet zo positief als jij in deze samenwerking. Maar we zullen het zien.

Ik weet ook niet of de samenwerking het houdt maar ik denk niet dat beide landen tijd hebben tot 2035. Na de MBT90 ontstonden ook snel de leopard2 en Abrams. Context waarin mbt90 werd ontwikkeld is dezelfde als nu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/06/2022 | 10:22 uur
+1


Rheinmetall heeft zeer recent een hele nieuwe fabriek geopend voor de productie van de KF41 Lynx in Hongarije. Als ze (wat ik wel verwacht) slim zijn geweest is de KF51 grotendeels gebaseerd op het KF41 chassis en hebben ze producten zoals de motoren van de Leo2A7+ overgenomen voor het versnellen van het eigen ontwerp.
niet relevant. Zie mijn post hierboven. Daarnaast is de KF41 bij lange na geen KF51 en andersom. Je kunt niet in dezelfde productiestraat een heel ander voertuig draaien. Daarnaast produceert rheinmetall geen motoren, die blijven van MTU komen.
Citaat
In sommige artikelen staat dat het gebruik maakt van het leo2 chassis maar andere artikelen spreken over slechts delen van het leo2 chassis.
ze gebruiken het leo2 chassis en hebben hier en daar wat aangepast.

CitaatDoor enkele componenten te gebruiken die al geïntegreerd zijn in een rijdend model is het ontwerp risico kleiner.
ja dat zegt ook niemand maar vanuit commercieel oogpunt is je positie knudde als je hele product en succes en competitie op de markt direct afhankelijk is van je grootste concurrent. Zaken blijven zaken.


CitaatEn zo vreemd is het niet om bepaalde dingen MOTS/COTS in te kopen bij derde partijen.

dit zegt ook niemand. Maar in deze markt met schaarste in productiefaciliteiten, tekorten in personeel, chips, grondstoffen en logistieke transportcapaciteit wat weer bijdraagt aan de grondstoffen problematiek wordt het speelveld in de wapenindustrie anders. Het is geen open markt met een natuurlijk evenwicht dat is gebaseerd op vraag en aanbod.
Citaat
Ik zie Rheinmetall zich echt niet afhankelijk maken van KNDS voor de verkoop van deze nieuwe MBT.

Dat kan prima in samenwerking met KMW/knds. In de vorm waar Rheinmetall hun product plaatst kan ik me voorstellen dat dit een hele fijne upgrade is voor Leopard2A4/A5/A6 gebruikers met geld.

Daarom denk ik dat vooral de Britten nu de grote verliezers zijn. Hebben heel veel geld gepompt in een tankontwerpt wat verouderd zal zijn als het binnenstroomt.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2022 | 09:46 uur
Maar waarom zou het tot 2035?? Duren voordat KNDS met de opvolger van de Leopard2 komt? Dat is 13 jaar.. die tijd is er helemaal niet. Je moet snappen dat we nu niet in 2005 zitten waar er geen haast/nood was om een nieuw model uit te poepen.

Er zijn alleen in DLD tientallen projecten opgestart en met prioriteit. Er is geen tijd om te wachten tot 2035. Ik verwacht dat we hem zullen zien binnen 4 tot 6 jaar.

Ik hoop het, ... maar ik ben niet zo positief als jij in deze samenwerking. Maar we zullen het zien.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 15/06/2022 | 10:16 uur
De KF41 Lynx kunnen ze toch ook zelf produceren ondanks de KMW Puma. Waarom die KF51 dan niet?
De KF serie lijkt in de basis totaal niet op een Leo 2 onderstel. Ik zie het probleem niet. Waarom zou Rheinmetall dat ding ontwikkelen zonder dat ze er op kunnen gaan verdienen. Totale onzin voor een dergelijk commercieel bedrijf. KMW gaat het gewoon afleggen de komende jaren, puur door de Franse invloed die zich nu bij KMW nestelt.

Natuurlijk, maar waarom denk je dat de halve wereld draait op leopard2 onderstellen?

Het is nu eenmaal een geniaal volwassen onderstel met enorm betrouwbare power pack. Kijk maar naar de Turken hoe lastig het is zoiets te ontwikkelen. Het kan goed zijn dat ze in de toekomst geen gebruik maken van ditnonderstel en zelf wat ontwikkelen. Maar die zijn er niet morgen, met huidige industriele context gaat dat ook jaren duren.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Zander op 15/06/2022 | 10:16 uur
De KF41 Lynx kunnen ze toch ook zelf produceren ondanks de KMW Puma. Waarom die KF51 dan niet?
De KF serie lijkt in de basis totaal niet op een Leo 2 onderstel. Ik zie het probleem niet. Waarom zou Rheinmetall dat ding ontwikkelen zonder dat ze er op kunnen gaan verdienen. Totale onzin voor een dergelijk commercieel bedrijf. KMW gaat het gewoon afleggen de komende jaren, puur door de Franse invloed die zich nu bij KMW nestelt.

+1

Rheinmetall heeft zeer recent een hele nieuwe fabriek geopend voor de productie van de KF41 Lynx in Hongarije. Als ze (wat ik wel verwacht) slim zijn geweest is de KF51 grotendeels gebaseerd op het KF41 chassis en hebben ze producten zoals de motoren van de Leo2A7+ overgenomen voor het versnellen van het eigen ontwerp.

In sommige artikelen staat dat het gebruik maakt van het leo2 chassis maar andere artikelen spreken over slechts delen van het leo2 chassis. Door enkele componenten te gebruiken die al geïntegreerd zijn in een rijdend model is het ontwerp risico kleiner. En zo vreemd is het niet om bepaalde dingen MOTS/COTS in te kopen bij derde partijen.

Ik zie Rheinmetall zich echt niet afhankelijk maken van KNDS voor de verkoop van deze nieuwe MBT.

Mocht de Duitse overheid besluiten om een deel van de (oudere) Leo2's te vervangen door deze KF51 Panther zie ik het ook qua export een succesvol ontwerp worden. Zonder de Duitse overheid komen er ongetwijfeld ook wel orders voor binnen van Europese landen en/of oliesjeik's die weer een nieuw speeltje zien.

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2022 | 09:46 uur
In welk gat springen, met welke tank? Dit ding gebruikt leoaprd2 type onderstellen. Daar heeft rheinmetall noch KMW er nog veel van op voorraad.

Daarnaast zijn ze zoals ik zei afhankelijk van hun concurrent voor dit type, want ze gebruiken een KMW leopard2 onderstel. Ik denk niet dat KMW haar concurrent graag voorziet in een tijd dat ze hun eigen product gaan slijten. Het is wellicht bedoelt als upgrade, huidige leopard2 gebruikers kunnen hiervoor kiezen. Ik geloof niet dat ze te bestellen zijn als nieuwe batch voor productie.

Maar waarom zou het tot 2035?? Duren voordat KNDS met de opvolger van de Leopard2 komt? Dat is 13 jaar.. die tijd is er helemaal niet. Je moet snappen dat we nu niet in 2005 zitten waar er geen haast/nood was om een nieuw model uit te poepen.

Er zijn alleen in DLD tientallen projecten opgestart en met prioriteit. Er is geen tijd om te wachten tot 2035. Ik verwacht dat we hem zullen zien binnen 4 tot 6 jaar.

Overigens zullen de britten wel balen. Hebben met hun Challenger3 programma compleet naast de pot gepist. De upgrade is duur maar neemt geen enkele les mee uit het Oekraine -Rusland conflict.

En ik moet zeggen, die autolader waarbij de lader de sensor operator wordt.. daar ontkomen we niet meer aan. Net als de Challenger2 zal de Challenger3 outdated biy intro zijn.
De KF41 Lynx kunnen ze toch ook zelf produceren ondanks de KMW Puma. Waarom die KF51 dan niet?
De KF serie lijkt in de basis totaal niet op een Leo 2 onderstel. Ik zie het probleem niet. Waarom zou Rheinmetall dat ding ontwikkelen zonder dat ze er op kunnen gaan verdienen. Totale onzin voor een dergelijk commercieel bedrijf. KMW gaat het gewoon afleggen de komende jaren, puur door de Franse invloed die zich nu bij KMW nestelt.
People are sheep

Parera

Maar maakt het ding ook echt 1 op 1 gebruik van het Leo2 chassis? Wat bevestigd hetzelfde is dat is de motor (MTU MB 873) met een kleine 1500 pk.

Rheinmetall schrijft er het volgende over

CitaatThe KF51 Panther builds on the mobility concept of the Leopard 2.

Op de website van Rheinmetall staat inmiddels de brochure van de KF51 Panther. In die brochure staat op pagina 13 ook nog een ander voertuig. Het heeft heel veel weg van een SPAAG op KF41 chassis.

Brochure (.pdf)


Ook staat er op de voertuig pagina nog het volgende, dit geeft aan dat we hier nog geen productie voertuig zien.

Citaat
Partnership potential
Join the Panther Leap and help jointly shape the system. By engaging with Rheinmetall's innovative development approach, operators, maintainers, logisticians and procurement professionals of all current and future user nations can enable the future – together shaping the Panther habitat.

Rheinmetall has pedigree in creating global product supply chains and engaging with user nations in order to provide substantial national industrial content and sovereign capability.


Huzaar1

Citaat van: Harald op 15/06/2022 | 08:40 uur
Misschien is dit inderdaad wel een showmodel, maar een definitief productiemodel uit de Fr/Du samenwerking zie ik niet voor 2035 het levenslicht zien. En daarbij ik denk dat deze samenwerking, geen samenwerking wordt. De Fransen gaan door met hun 140mm Nexter model en de Duitsers met hun 130mm KMW model.

Dus waarom zou Rheinmetall niet in het huidige gat springen en een alternatief aan de wereld aanbieden in de vorm van KF51.

In welk gat springen, met welke tank? Dit ding gebruikt leoaprd2 type onderstellen. Daar heeft rheinmetall noch KMW er nog veel van op voorraad.

Daarnaast zijn ze zoals ik zei afhankelijk van hun concurrent voor dit type, want ze gebruiken een KMW leopard2 onderstel. Ik denk niet dat KMW haar concurrent graag voorziet in een tijd dat ze hun eigen product gaan slijten. Het is wellicht bedoelt als upgrade, huidige leopard2 gebruikers kunnen hiervoor kiezen. Ik geloof niet dat ze te bestellen zijn als nieuwe batch voor productie.

Maar waarom zou het tot 2035?? Duren voordat KNDS met de opvolger van de Leopard2 komt? Dat is 13 jaar.. die tijd is er helemaal niet. Je moet snappen dat we nu niet in 2005 zitten waar er geen haast/nood was om een nieuw model uit te poepen.

Er zijn alleen in DLD tientallen projecten opgestart en met prioriteit. Er is geen tijd om te wachten tot 2035. Ik verwacht dat we hem zullen zien binnen 4 tot 6 jaar.

Overigens zullen de britten wel balen. Hebben met hun Challenger3 programma compleet naast de pot gepist. De upgrade is duur maar neemt geen enkele les mee uit het Oekraine -Rusland conflict.

En ik moet zeggen, die autolader waarbij de lader de sensor operator wordt.. daar ontkomen we niet meer aan. Net als de Challenger2 zal de Challenger3 outdated biy intro zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2022 | 23:42 uur
Ik denk niet dat het een productie model betreft. Ik durf te betwijfelen of Rheinmetall de productie capaciteit heeft, daarnaast hebben ze geen controle over hun voorraad keten aangezien ze afhankelijk zijn van KMW voor het onderstel. Of deze moet achteraf worden ontwikkeld. Het komt op mij meer over als een technologie demonstrator. De concurrent van Rheinmetall is namelijk bezig met haar eigen tankontwerp, in samenwerking met de Fransen.

Misschien is dit inderdaad wel een showmodel, maar een definitief productiemodel uit de Fr/Du samenwerking zie ik niet voor 2035 het levenslicht zien. En daarbij ik denk dat deze samenwerking, geen samenwerking wordt. De Fransen gaan door met hun 140mm Nexter model en de Duitsers met hun 130mm KMW model.

Dus waarom zou Rheinmetall niet in het huidige gat springen en een alternatief aan de wereld aanbieden in de vorm van KF51.   

Huzaar1

Citaat van: Harald op 14/06/2022 | 22:00 uur
Tja ... er wordt nu veel gesuggereerd, maar 1 ding staat vast Polen wil meer tanks. Hun huidige Leopards zijn al of worden nu gemoderniseerd. Laatst al het bericht over de aankoop van Abrams tanks van de Amerikanen, maar ze willen meer.... de geruchten over de Koreaanse K2 ( ook interesse uit Noorwegen) en nu KF51 Panter als optie.
Polen bekijkt alle kaarten...
En ik moet zeggen, dat deze KF51 een zeer interessante optie is.

Ik denk niet dat het een productie model betreft. Ik durf te betwijfelen of Rheinmetall de productie capaciteit heeft, daarnaast hebben ze geen controle over hun voorraad keten aangezien ze afhankelijk zijn van KMW voor het onderstel. Of deze moet achteraf worden ontwikkeld. Het komt op mij meer over als een technologie demonstrator. De concurrent van Rheinmetall is namelijk bezig met haar eigen tankontwerp, in samenwerking met de Fransen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 14/06/2022 | 22:57 uur
Het beste voor Duitsland in dit geval is Patria opkopen, probleem opgelost.
ok
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2022 | 21:29 uur
Lees je mijn post wel.
Ze willen dat ding helemaal niet van de plank kopen hans worst. Ze willen Duitse ondersteuning bij de ontwikkeling van hun patria 2.
Het beste voor Duitsland in dit geval is Patria opkopen, probleem opgelost.

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 14/06/2022 | 18:58 uur
https://twitter.com/elisabethmalom1/status/1536752936939823104?s=20&t=P9YNopPlkPn6pVn8YpMypA

Poland: orders 32 Leonardo AW149 helicopters and is rumoured to potentially become the first export customer of Rheinmetall's new Panter KF51
Citaat van: Zander op 14/06/2022 | 21:01 uur
Dat zou een grap zijn...... 8)
Tja ... er wordt nu veel gesuggereerd, maar 1 ding staat vast Polen wil meer tanks. Hun huidige Leopards zijn al of worden nu gemoderniseerd. Laatst al het bericht over de aankoop van Abrams tanks van de Amerikanen, maar ze willen meer.... de geruchten over de Koreaanse K2 ( ook interesse uit Noorwegen) en nu KF51 Panter als optie.
Polen bekijkt alle kaarten...
En ik moet zeggen, dat deze KF51 een zeer interessante optie is.