Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Harald

Citaat van: Sparkplug op 18/07/2018 | 17:18 uur
Het zijn wel twee types van verschillende grootte. De V-22 verving o.a. de CH-46 en de V-280 is een kandidaat vervanger van de UH-60.

Moet de Cougar vervanger net zo groot zijn of kan het kleiner/groter?
Idd dat klopt kwa grootte

Mijn voorkeur is groter
We hebben al de NH90, gelijkwaardig aan UH_60 kwam grootte

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/07/2018 | 17:05 uur
Waarschijnlijk als wij de Cougar willen vervangen (2030+) is de V-22 al verouderd en zal de V-280 Valor interessanter zijn.

Het zijn wel twee types van verschillende grootte. De V-22 verving o.a. de CH-46 en de V-280 is een kandidaat vervanger van de UH-60.

Moet de Cougar vervanger net zo groot zijn of kan het kleiner/groter?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Parera op 18/07/2018 | 17:05 uur
Waarschijnlijk als wij de Cougar willen vervangen (2030+) is de V-22 al verouderd en zal de V-280 Valor interessanter zijn.
Daarnaast is de V-22 een enorm dure kist met een prijs van ruim 72 miljoen dollar per stuk.

Maar uitstekend vanaf land als op zee (vanaf schepen) te gebruiken ! en als in SOF uitvoering.
;)  even los van de kosten, maar idd (ik weet het) kunnen beter wachten ...   

Parera

Citaat van: Harald op 18/07/2018 | 16:56 uur
Dit lijk me een mooie kans/optie voor de vervanging van onze Cougar, gelijk naar SOF uitvoering ...  ;)   

Waarschijnlijk als wij de Cougar willen vervangen (2030+) is de V-22 al verouderd en zal de V-280 Valor interessanter zijn.
Daarnaast is de V-22 een enorm dure kist met een prijs van ruim 72 miljoen dollar per stuk.

Harald

Dit lijk me een mooie kans/optie voor de vervanging van onze Cougar, gelijk naar SOF uitvoering ...  ;)   

FARNBOROUGH: V-22 office urges foreign militaries to buy on shared bulk discounts

.../...

The bulk purchase came with a price reduction that the Joint Programme Office is able to pass on to foreign militaries, said Col Matthew Kelly, programme manager for the V-22 Joint Programme Office.

.../...

He noted that interested buyers would need to sign a letter of offer and acceptance for the aircraft before the end of fiscal year 2020 to take advantage of the expiring discounts.

To sweeten the deal, the V-22 Joint Programme Office is ready to offer indirect offsets to buying countries, such as contracts for supporting maintenance, repair and overhaul facilities, says Kelly.

"If in fact, countries in Europe, or frankly any area in the world – be that the Pacific – are interested in the V-22, we certainly with Japan got their industry involved in repair and overhaul on the V-22," he says. "We know that the same kind of set-up could work in Europe, similar to what's going on with the F-35 right now."

Kelly says Israel has expressed an interest in the V-22 and the UK has previously discussed the aircraft with his office, but he declines to name other prospective buyers.

https://www.flightglobal.com/news/articles/farnborough-v-22-office-urges-foreign-militaries-to-450407/


StrataNL

Citaat van: JdL op 30/04/2018 | 20:52 uur
Toekomst van de Wildcats tot 2030 veiliggesteld, dat betekent dat de LUH capaciteit in ieder geval behouden blijft.
Nu afwachten of de Cougar langer blijft doorvliegen en er aanpassingen voor SOF gedaan gaan worden of dat er een vervanger gaat worden gezocht.

De toon van het artikel lijkt naar het eerste te gaan, en dat lijkt me financieel ook de voordeligste optie gezien het beperkte budget. Als de Cougar dan t/m 2030/35 opgerekt kan worden (lijkt me mogelijk met een SLEP als je kijkt naar de Puma's van de RAF) kunnen we dan kijken wat de de VS voor H-60 vervanger heeft gekozen en wat er van het airbus X6 project terecht is gekomen.
Mee eens!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: JdL op 30/04/2018 | 20:52 uur
Toekomst tot van de Wildcats 2030 veiliggesteld, dat betekent dat de LUH capaciteit in ieder geval behouden blijft.
Nu afwachten of de Cougar langer blijft doorvliegen en er aanpassingen voor SOF gedaan gaan worden of dat er een vervanger gaat worden gezocht.
De toon van het artikel lijkt naar het eerste te gaan.
De toonzetting neigt idd naar het eerste.

JdL

Toekomst van de Wildcats tot 2030 veiliggesteld, dat betekent dat de LUH capaciteit in ieder geval behouden blijft.
Nu afwachten of de Cougar langer blijft doorvliegen en er aanpassingen voor SOF gedaan gaan worden of dat er een vervanger gaat worden gezocht.

De toon van het artikel lijkt naar het eerste te gaan, en dat lijkt me financieel ook de voordeligste optie gezien het beperkte budget. Als de Cougar dan t/m 2030/35 opgerekt kan worden (lijkt me mogelijk met een SLEP als je kijkt naar de Puma's van de RAF) kunnen we dan kijken wat de de VS voor H-60 vervanger heeft gekozen en wat er van het airbus X6 project terecht is gekomen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Welke vlucht neemt 300 Squadron?

Het artikel uit de Vliegende Hollander.

Parera

Citaat van: Harald op 19/04/2018 | 16:19 uur
Uit je citaten uit het GOSKM 2 (2005) komt duidelijk naar voren dat de lichte transporthelikopters onontbeerlijk zijn. De NH90 en Cougars zijn brood nodig voor de transport taken bij KM.
Nu (vind ik) dat de NH90 meer een type helicopter is voor ASW/ASuW taken en kleine transporten en de Cougars voor het "zwaardere" werk.
Prima dat er nu gedacht wordt om de Cougars meer in te richten voor SOF taken, maar de KM transport taken moeten uitgevoerd kunnen blijven worden !
NL moet zeker nadenken na de MLU van de Cougars wat ze willen en over vervanging.   

Natuurlijk is het aantal in de GOSKM berekend met crisis inzet waarbij Nederland alleen moet optreden, ondenkbaar volgens de studie maar voorbeeld Venezuela is niets veranderd.
En het is niet ondenkbaar dat we daar (grotendeels) zelfstandig moeten optreden. In deze studie ging men nog uit van de splitsing tussen NFH en MTTH daar zijn ondertussen ook wijzigingen geweest in aantallen (precies hoe en wat weet ik niet) en men ging uit van 17 cougar's dat zijn er nu ook nog maar 12 tot 2023 en daarna worden ze tot op heden niet vervangen.

Volgens de GOSKM zou er voor een zelfstandige operatie met mariniers een vloot nodig zijn van:
- 12 NH-90's vanaf 2 LPD's
- 20 NH-90's vanaf een helicarrier
- 8 Chinooks vanaf een helicarrier 

Voor een operatie met luchtmobiel zouden er 21 Chinooks + 14 Cougars en/of NH-90's benodigd zijn.
Uitgaande van 70% beschikbaarheid van de heli's en inzet van alle NH-90's voor de marine moet er enkel voor luchtmobiel al de beschikking zijn over 30 CH-47's + 20 Cougars.

Harald

Uit je citaten uit het GOSKM 2 (2005) komt duidelijk naar voren dat de lichte transporthelikopters onontbeerlijk zijn. De NH90 en Cougars zijn brood nodig voor de transport taken bij KM.
Nu (vind ik) dat de NH90 meer een type helicopter is voor ASW/ASuW taken en kleine transporten en de Cougars voor het "zwaardere" werk.
Prima dat er nu gedacht wordt om de Cougars meer in te richten voor SOF taken, maar de KM transport taken moeten uitgevoerd kunnen blijven worden !
NL moet zeker nadenken na de MLU van de Cougars wat ze willen en over vervanging.   

Parera

Bij het lezen van de GOSKM 2 uit 2005 kwam ik een interessant deel tegen over het verplaatsen van verschillende Nederlandse eenheden met helikopters. Waarbij duidelijk word hoe pijnlijk weinig capaciteit er nu nog maar is. Nu was de conclusie van het onderzoek ''gelukkig'' (voor de politiek) dat Nederland toch nooit zelfstandig een grote operatie op zou zetten dus kon het ook met minder.

Citaat
Voor het verplaatsen van een (versterkt) mariniersbataljon met helikopters in één transportslag vanuit zee zijn, naast de 12 MTTH helikopters op beide LPD's, ongeveer 20 lichte transporthelikopters van het type NH 90 en 8 middelzware transporthelikopters van het type Chinook benodigd. Daarmee kan een bataljon bestaande uit twee compagnieën met ondersteuning aan land worden gezet. De voertuigen en het zwaarder materieel van deze eenheid moeten vervolgens nog wel met landingsvaartuigen aan land worden gezet.

Citaat
Het air manoeuvre optreden kan in een aantal scenario's ook vanuit zee plaatsvinden. In dit optreden zijn voor het ontplooien van een luchtmobiel bataljon in één transportslag vanuit zee in totaal 21 middelzware helikopters van het type Chinook en 14 lichte transporthelikopters van het type Cougar of NH 90 benodigd. Daarmee kan dit bataljon met twee infanteriecompagnieën en ondersteuning aan land worden gebracht. Een deel van de voertuigen en uitrusting wordt met slingloads aan wal gebracht. De aansluiting met de rest van de voertuigen moet over land plaatsvinden.

Voor het air manoeuvre optreden is het, vanwege de onlosmakelijke versmelting van vuur en beweging, daarnaast noodzakelijk dat er ook bewapende helikopters ingezet kunnen worden. Het aantal benodigde bewapende helikopters is afhankelijk van het scenario, maar bedraagt in een zo omvangrijke operatie al snel 12 helikopters.


Citaat
Voor het aan land brengen van beide soorten eenheden in twee of drie transportslagen zouden ongeveer een aantal van 10 middelzware transporthelikopters van het type Chinook, 14 lichte helikopters van het type NH 90 of Cougar en 12 bewapende helikopters van het type Apache benodigd zijn. Al met al zou dan in het vlootverband ruimte moeten worden geboden aan ongeveer 36 helikopters van verschillende types.


StrataNL

Citaat van: Poleme op 27/03/2018 | 21:06 uur
Na deze transitie wordt het Cougar Mk.2 bul uitgefaseerd.
Over welk jaartal hebben we het dan ongeveer?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#376
Citaat van: JdL op 27/03/2018 | 17:27 uur
Ach wat voor doorgun erop zit is niet zo belangrijk, denk dat we het met een MAG ook wel afkunnen.

Maar dat we 12/17 heli's langer door laten vliegen en extra capaciteiten gaan aanbrengen is goed nieuws. anders hadden we wel een mooie expeditionaire capaciteit met 2 LPD's en een JSS gehad maar zonder fatsoenlijke amfibische heli's was het wel een beetje kreupel geworden. (die 8 TNFH90's stelden niet zoveel voor)

Daarnaast zijn de 20 chinooks eigenlijk niet eens genoeg voor 11 AMB, laat staan als ze ook nog SOF taken hadden moeten uitvoeren. nu kunnen we de Chinooks volledig wijden aan 11 AMB terwijl de geupgrade Cougars de Marns en KCT  voorzien.

Kan er trouwens ook nog wat gebeuren op het motoren gebied? In Afghanistan presteerde de Cougar maar matig in 'Hot-and-high' gebieden. dit zal er met extra apparatuur voor SOF-operaties niet beter op worden. hoe doen de Fransen dit met hun Cougars en Caraçals in Mali?

Btw nu de Cougar blijft, wat gaat er nu gebeuren met de 8 TNFH90's? Houden als aanvulling of terug naar NFH configuratie?
Ervaringen in WO 2, Vietnam, de invasie van Grenada in de jaren 80, ops Iraqi Freedom en Afghanistan lieten zien dat het 7,62 mm kaliber te licht / niet effectief genoeg is als vliegtuig / heli bewapening.  Het 12,7 mm / .50 kaliber bleek die effectiviteit wel te bieden.
Op de NL Chinook's heeft men nu de beschikking over de M3M punt 50.  Dit wapen neemt veel ruimte in beslag, maar geeft wel veel meer vuurkracht dan een MAG.

Zes al iets oudere CH-47F (NL)'s met de Avionics Control and Management System (ACMS) worden gestandaardiseerd op die van de US Army CH-47F met de CAAS (Common Avionics Architecture System).   De ACMS stuurhut is ontstaan door een samenwerking tussen Honeywell, Boeing, de KLu en het NLR.  Is een zeer functionele cockpit, in andere woorden zeer gebruikersvriendelijk en beter dan de CAAS.  Maar de ACMS wordt steeds duurder, ja in de toekomst zelfs te duur om in stand te houden.
Want verschillende onderdelen van deze stuurkut zaten / zitten ook bijvoorbeeld in o.a. de vele OH-58D Kiowa's, maar die worden uitgefaseerd.

Daarnaast komen er dus 14 CH-47F's, die al met de CAAS zijn uitgerust, stromen in per 2020.
Heden en tijdens de transitie periode van CH-47D's naar CH-47Foxtrot's verzorgen de Cougar Mk.2's een deel van de luchttransport capaciteit, omdat tijdens deze periode de inzetbaarheid van de Chinook vloot tijdelijk lager zal zijn.
Na deze transitie wordt het Cougar Mk.2 bul uitgefaseerd.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 27/03/2018 | 17:28 uur
Zie de verschillen
De M240 is de Amerikaanse naam van de MAG.



Ja wat heeft dat nou met doorguns te maken. Dat is algemeend bekend : )
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"