Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 18/09/2016 | 18:34 uur
Klopt en dat houd dus in dat we met de karige middelen die wij hebben slim om moeten gaan. Dus misschien wat minder dure en uitgeruste vliegtuigen  onderzeeboten en fregatten.

Bij nog minder spreek je (bijna) van opheffing en minder uitgerust... is vagen om problemen, niet zo zeer in een zandbak conflict met haatbaarden maar laat het niet een tegenstander van formaat zijn.

Zander

Citaat van: Poleme op 18/09/2016 | 18:24 uur
Feit is dat er in de nabije toekomst bij MinDef nog wat hakbijlen langskomen, i.p.v. kaasschaven.

We zijn sluipendere weg nu al bezig met taak specialisatie.
Denk aan de KL die alleen maar bestaat uit 7 kale infanterie bataljons.  Dat is geen Commando LAnd Strijdkrachten meer, maar eerder een versterkte politie / KMar macht
Of denk aan de defensie stroming die vindt dat we ons (meer) moeten richten op onze niche capaciteiten zoals: de Onderzeedienst en Ballistic Missile Defense capaciteit op de LCF's en Patriot systemen.

Klopt en dat houd dus in dat we met de karige middelen die wij hebben slim om moeten gaan. Dus misschien wat minder dure en uitgeruste vliegtuigen  onderzeeboten en fregatten.
People are sheep

Poleme

Citaat van: Zander op 18/09/2016 | 14:09 uur
Misschien moeten wij gewoon eens genoegen nemen met wat minder.
F35 te duur dus zoek eens iets dat binnen het budget past.
Zelfde geld voor alle andere aankomende projecten. Feit is dat als wij gaan hakken in de krijgsmachtdelen dan is het einde zoek. Nu het CLAS en volgende crisis/kabinetsperiode het CZSK.........
Het is gewoon klinkklare onzin om een heel KMD op te doeken.

Ik ga ook niet zeggen dan lunchen wij maar niet meer maar ik zal 's avonds die 500g T-bone blijven eten......
Niks taakspecialisatie, gewoon een onsje minder!
Feit is dat er in de nabije toekomst bij MinDef nog wat hakbijlen langskomen, i.p.v. kaasschaven.

We zijn sluipendere weg nu al bezig met taak specialisatie.
Denk aan de KL die alleen maar bestaat uit 7 kale infanterie bataljons.  Dat is geen Commando LAnd Strijdkrachten meer, maar eerder een versterkte politie / KMar macht
Of denk aan de defensie stroming die vindt dat we ons (meer) moeten richten op onze niche capaciteiten zoals: de Onderzeedienst en Ballistic Missile Defense capaciteit op de LCF's en Patriot systemen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Zander

Citaat van: Ros op 18/09/2016 | 14:56 uur
Wij zitten inmiddels al op >1 kilo minder. Wil je naar een onsje minder zal er flink wat budget bij moeten om er te komen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hier dan de schoen wringt. Zou je een budget hebben van rond de 7 miljard hebben, zoals Jurries Visser al aangaf, zou NL een KM van redelijk formaat en capaciteit op de been kunnen zetten en houden. En kan je zowel op NAVO en EU lid een behoorlijke bijdrage kunnen leveren.

Een behoorlijke bijdrage op welk vlak.
Als je, wat dan ook voor safari-missie van enige omvang langdurig wilt uitvoeren moet je toch naar een eenheid kijken naar minimaal de huidige CLAS. Ik zie dat er nooit van komen.
Ik zie daarnaast niet de huidige CLAS omgeschoold worden naar het fysieke niveau van de Mariniers. Dus verlies van poppetjes die je nooit meer aan kan vullen.
Tevens zie ik niet hoe je het financieel voor elkaar gaat krijgen om CLAS en CZSK te laten fuseren en dan vele malen goedkoper uit te zijn. Je zal dan dus minimaal de gehele CLSK moeten opdoeken om dit te kunnen realiseren met het oog op uitbreiding van het aantal vaartuigen bij CZSK. Zonder noemenswaardige luchtmacht kunnen we eigenlijk ook niet dus hou alsjeblieft op met taakspecialisatie en maritiem georiënteerde toestanden. Voor zo'n verbouwing van de krijgsmacht zijn vele miljarden extra nodig en die hebben we en krijgen we niet.

Kortom een uitzichtloze marine-fetisjisten visie waarbij er ook op alle vlakken capaciteiten eenheden en materieel afgestoten moet gaan worden. Ook de marine zal er dan uiteindelijk niet beter van worden.

En door naar de F35........................................(back on topic dus)
People are sheep

Ros

Citaat van: Zander op 18/09/2016 | 14:09 uur
Niks taakspecialisatie, gewoon een onsje minder!

Wij zitten inmiddels al op >1 kilo minder. Wil je naar een onsje minder zal er flink wat budget bij moeten om er te komen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat hier dan de schoen wringt. Zou je een budget hebben van rond de 7 miljard hebben, zoals Jurries Visser al aangaf, zou NL een KM van redelijk formaat en capaciteit op de been kunnen zetten en houden. En kan je zowel op NAVO en EU lid een behoorlijke bijdrage kunnen leveren.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1353
Citaat van: Zander op 18/09/2016 | 14:09 uur
Misschien moeten wij gewoon eens genoegen nemen met wat minder.
F35 te duur dus zoek eens iets dat binnen het budget past.
Zelfde geld voor alle andere aankomende projecten. Feit is dat als wij gaan hakken in de krijgsmachtdelen dan is het einde zoek. Nu het CLAS en volgende crisis/kabinetsperiode het CZSK.........
Het is gewoon klinkklare onzin om een heel KMD op te doeken.

Ik ga ook niet zeggen dan lunchen wij maar niet meer maar ik zal 's avonds die 500g T-bone blijven eten......
Niks taakspecialisatie, gewoon een onsje minder!

Ik zie het liever anders maar het onsje minder deel zijn we reeds gepasseerd, we shoppen al bij de voedselbank.

Een goedkoper gevechtsvliegtuig in aanschaf en exploitatie levert tijdelijk zeker verlichting maar ook deze kost de nodige pecunia.

Zie Z-Afrika die het gros van haar Gripens aan de grond zet omdat ze te duur worden bevonden.

De enige oplossing om dit te voorkomen is structureel  meer budget voor defensie gecombineerd met een goede visie over wat we nu eigenlijk moeten kunnen.

De ruimte is er, in 2017 geven we slechts 1,23% van ons BNP bruto uit aan defensie, het is derhalve niets meer of minder dan een politieke beslissing

Zander

#1352
Misschien moeten wij gewoon eens genoegen nemen met wat minder.
F35 te duur dus zoek eens iets dat binnen het budget past.
Zelfde geld voor alle andere aankomende projecten. Feit is dat als wij gaan hakken in de krijgsmachtdelen dan is het einde zoek. Nu het CLAS en volgende crisis/kabinetsperiode het CZSK.........
Het is gewoon klinkklare onzin om een heel KMD op te doeken.

Ik ga ook niet zeggen dan lunchen wij maar niet meer maar ik zal 's avonds die 500g T-bone blijven eten......
Niks taakspecialisatie, gewoon een onsje minder!
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1351
Citaat van: Ros op 18/09/2016 | 13:18 uur
Het is inmiddels wel kraakhelder dat Nederland niet alle KMD's op het gewenst niveau,wat betreft materiaal en capaciteit, kan/wil  brengen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden waar je mee verder wil, land,lucht of water. Kies je voor land of water moet je de F-16 niet willen vervangen met een handjevol kisten, van welke leverancier dan ook, met een operationele waarde van drie keer niets. Ik hoop daarom dat de straks de nieuwe regering deze insteek zal volgen en het pappen en nathouden beleid overboord zal mikken. Alles willen en kunnen tegen zo laag mogelijke kosten gaat alleen maar er toe leiden dat de hele krijgsmacht nog verder wegzakt in de neerwaartse spiraal. En dan kom je vanzelf op een moment aan dat je niet meer kan kiezen maar dat de keuze voor je gemaakt zal worden.

Kortom...taakspecialisatie. Niet omdat het kan maar omdat het moet. En het moeten is het gevolg van het bewust gekozen beleid van de afgelopen jaren.

Helaas lijkt een specialisatie onvermijdelijk en zou mijn voorkeur ook gaan naar maritiem, in het bijzonder een maritieme krijgsmacht met als basis een robuuste marine en een aanzienlijk uitgebreid korps mariniers.

Wat niet hoeft te beteken dat de BV NL haar gevechtsvliegtuigen opgeeft immers als we rond het huidige defensiebudget blijven hangen of groeien naar het NAVO gemiddelde, dan kunnen we ons, bij vloot en mariniers uitbreiding, ook 1 of 2 "mid-sized" carriers (45-65K ton) veroorloven waarbij we ook een MOB benodigd hebben voor als men niet het ruime sop kiest.

In dit geval kan de F35A over boord en kunnen we kiezen uit Rafale, F18E/F of de SeaGripen als deze ooit verder komt dan een tekentafel concept, al dan niet gecombineerd met een UCAV model.

Het Franse budget voor de marine ligt, als ik mij niet vergis, jaarlijks rond de 7 miljard euro... als dat correct is... dan kunnen wij dat ook.

Beter één goed functionerend krijgsmachtdeel dan 3 die zwaar gehandicapt zijn.

P.s. ik begrijp dat dit tegen het zere been is van de KL en voor de voorstanders van een veelzijdig inzetbare krijgsmacht welke bestaat uit 3-4 KMD.

Ik behoor zeker tot de laatste categorie maar als we op deze  weg doorgaan dan beschikt NL over niet al te veel tijd over een krijgsmacht met de fysieke gesteldheid van Stephen Hawking  :sick:

Ros

#1350
Citaat van: ARM-WAP op 17/09/2016 | 22:52 uur
Geen F-16 vervanger dan?

Het is inmiddels wel kraakhelder dat Nederland niet alle KMD's op het gewenst niveau,wat betreft materiaal en capaciteit, kan/wil  brengen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden waar je mee verder wil, land,lucht of water. Kies je voor land of water moet je de F-16 niet willen vervangen met een handjevol kisten, van welke leverancier dan ook, met een operationele waarde van drie keer niets. Ik hoop daarom dat  straks de nieuwe regering deze insteek zal volgen en het pappen en nathouden beleid overboord zal mikken. Alles willen en kunnen tegen zo laag mogelijke kosten gaat alleen maar er toe leiden dat de hele krijgsmacht nog verder wegzakt in de neerwaartse spiraal. En dan kom je vanzelf op een moment aan dat je niet meer kan kiezen maar dat de keuze voor je gemaakt zal worden.

Kortom...taakspecialisatie. Niet omdat het kan maar omdat het moet. En het moeten is het gevolg van het bewust gekozen beleid van de afgelopen jaren.

Sparkplug

Het officiële Noorse artikel over de onderdelen met de verkeerd gebruikte materialen.

Faulty Cooling Lines Identified on Two Norwegian F-35s
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#1348
Citaat van: Ros op 17/09/2016 | 22:26 uur
Dit soort blunders horen bij een project van deze omvang er echt niet bij. Maar dit project is van meet af aan doorspekt met problemen en tekortkomingen waar de media terecht vol op los gaat. Stoppen met deze miskoop en fregatten bouwen  :hrmph:
Ooit begonnen we aan een fregatten klasse die lekker goedkoop moesten worden a 178 miljoen gulden en goedkoper te exploiteren dan de S-klasse.
Had toen alles te maken met de toenmalige (zeer) slechte economie.  De scheepsbouw sector zat ook in zwaar weer, dus moest deze fregat klasse vooral innovatief worden, zodat deze ook voor de export interessant zou worden.
En innovatief werd dat Multi Purpose of MP fregat.  Het aantal uitdagingen was zo talrijk, dat MP al snel voor "Meer Problemen" stond.
Dus werd de naam MP fregat gewijzigd in slechts M-fregat.   
Aan deze M-fregatten kwam echter wel een prijskaartje te hangen a 516 miljoen gulden per stuk en in gebruik waren ze duurder dan de S-klasse !
Geinteresseerde landen zoals Griekenland en Australia vonden de capaciteiten van dit M-fregat uitstekend.
Maar zij vonden het high end M-fregat ook TE duur.   Dus gingen zij voor de (veel) goedkopere en eveneens multi-functionele MEKO schepen.

Eind jaren 90 werd het JSF, circa 5 jaar eerder heette deze nog "Common Affordable Fighter", in de markt gezet als zijnde spotgoedkoop a ruim 37 miljoen US dollar.   
En de exploitatie kosten zouden 20 % lager liggen vergeleken met de F-16C.
Dit bul gaat echter 4 a 5 keer zo duur worden en de exploitatie kosten liggen geschat 200 % hoger dan bij de F-16C.

Ik ben het met je eens dat we rap nieuwe fregatten moeten gaan bouwen.  Maar nu geen 'varende JSF' zoals ons MF.
Er is ook dringend een nieuw jachtvliegtuig nodig.  Dat kan beter van de plank gekocht worden ... ga voor een goedkoper alternatief ... en ook Europees.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 17/09/2016 | 22:26 uur
Dit soort blunders horen bij een project van deze omvang er echt niet bij. Maar dit project is van meet af aan doorspekt met problemen en tekortkomingen waar de media terecht vol op los gaat. Stoppen met deze miskoop en fregatten bouwen  :hrmph:
Geen F-16 vervanger dan?
Of geen Amerikaans toestel?

Ik loop ook niet warm van die F-35, welke versie dan ook. Te duur in aankoop, te duur in vliegkost, turn around tussen sorties duur te lang... en dan hebben we het nog niet eens over al de problemen die boven water blijven komen.
Voor wat "we" in NL en BE er slechts mee zullen doen zijn er ook andere kandidaten... Off the shelf... goedkoper... en ook Europees, indien we willen/durven...
En toch blijft men doorgaan... die JSF moet er komen, kost wat kost...

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2016 | 21:29 uur
Dit lijkt me allemaal erbij te horen als je aan zo'n project begint.

Dit soort blunders horen bij een project van deze omvang er echt niet bij. Maar dit project is van meet af aan doorspekt met problemen en tekortkomingen waar de media terecht vol op los gaat. Stoppen met deze miskoop en fregatten bouwen  :hrmph:

Sparkplug

#1345
AD heeft het over 20 stuks op de productielijn, maar het zijn er 42 die betrokken zijn (+ de 15 al genoemde).

Fuel line glitch hits 57 F-35As

Temporary Suspension of Flight Operations Announced for a Limited Number of F-35A Aircraft
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Dat dit naar buiten komt.. geeft aan dat journalisten dat ding willen affakkelen. Ongeacht wat ie kan.

Dit lijkt me allemaal erbij te horen als je aan zo'n project begint.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"