Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Russia has moved Mig-31 interceptors close to Ukrainian border

Nov 19 2014 / By David Cenciotti

Russian build-up along the Ukrainian border continues.

According to the National Security and Defense Council of Ukraine, the Russian Federation is continuing to amass forces at the border, including radar stations and Mig-31 Foxhound combat planes, interceptors capable of a maximum speed of Mach 2.83.

An unspecified amount of Mig-31s based at Perm have been deployed to Millerovo airfield, in the Rostov region, close to the border with Ukraine, a sign that Moscow may be preparing to actively control the airspace over Luhansk Oblast.

The MiG-31 is a two-seater derivative of the MiG-25 in service since 1983. Designed to face U.S. supersonic strategic bombers flying at low altitude (B-1B bomber), the MiG-31 has quite good low-level capabilities and features a radar with look-down-shoot-down capability. Equipped with a HUD (Head-Up Display), the Foxhound is older and less maneuverable than Mig-29 and Su-27, but it is still an amazing interceptor, with a top speed of Mach 2.83 and an operational range of 1,450 km.

Although the production of the Mig-31 ended in the early 1990s, the Foxhound interceptor is being upgraded to extend its operative life up to the 2028 – 2030, until a replacement will be available.

In the meanwhile, the Russian Air Force has plans to base the aircraft at Tiksi airfield, located on Russia's Arctic Ocean coast.

According to Ukrainian Government, along with Migs and radars, Russian tanks have been reported crossing the border, whereas hundred pieces of military equipment have been deployed by the Russian Federation inside Ukraine.

http://theaviationist.com/2014/11/19/mig-31-near-ukraine/

mandaje

#2662
Citaat van: Zander op 17/11/2014 | 23:10 uur
Ik ben erg benieuwd wat de volgende gebieden zijn die Putin in zijn vizier heeft en of hij het lef heeft om daar ook daadwerkelijk zijn handen aan te branden.

Het gebied in Estland rond de stad Narva zal zeker hoog op Poetin's lijstje staan. De stad bestaat voor bijna 90% uit Russen en ligt rechtstreeks aan de Russische grens. Bij het opbreken van de Sovjet-Unie heeft de stad zich al eens geprobeerd los te maken van Estland, maar dit mislukte. Esten en Russen liggen elkaar niet zo lekker en dus gaan Este troepen het er heel lastig krijgen. De legerbasissen van de Esten liggen er ook een flink eind vandaan dus hybrid warfare heeft een grote kans van slagen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 17/11/2014 | 23:10 uur
Ik ben erg benieuwd wat de volgende gebieden zijn die Putin in zijn vizier heeft en of hij het lef heeft om daar ook daadwerkelijk zijn handen aan te branden.

Servië?

In het Duits...

http://www.n-tv.de/politik/Serbien-waere-als-Naechstes-dran-article13978171.html

dudge

Citaat van: Zander op 18/11/2014 | 17:34 uur
Ik denk zelf aan zee gebieden bij Japan in de buurt. De Russen zijn behoorlijk aan hun maritieme slagkracht aan het werken.  En de NAVO zal zijn vingers niet snel verbranden aan zee gebieden van niet lidstaten.

Japan beschikt ook over een aardige marine, en bouwt er ook aan. De Russische pacific fleet ligt zeker onder de aandacht, o.a. minimaal 1 vd Mistrals zou daar heen gaan, en ook de nieuwe subs stromen daar in. Toch is het een relatief achtergebleven kindje. Ze hebben nog wel wat werk voor ze in de Pacific wat indrukwekkends neer kunnen leggen.

Zander

Ik denk zelf aan zee gebieden bij Japan in de buurt. De Russen zijn behoorlijk aan hun maritieme slagkracht aan het werken.  En de NAVO zal zijn vingers niet snel verbranden aan zee gebieden van niet lidstaten.
People are sheep

dudge

Citaat van: bergd op 18/11/2014 | 13:24 uur
Het zou zo maar eens kunnen..

De Baltische staten staan zeer zeker op het netvlies. Het is dan ook belangrijk om zéér duidelijk te maken aan de Russen dat zij hier niet moeten gaan rommelen, want als daar een misverstand over ontstaat hebben we allemaal een érg groot probleem!

Op dit moment zullen de Russen dat wel doorhebben. Ook is natuurlijk de vraag hoe het Kremlin de gebeurtenissen in de Oekraïne beziet. Hoeveel effort is er ingestoken, en wat zijn de resultaten? Informatie is zeer wazig, maar er zijn aanzienlijke aanwijzingen dat de Russen een merkbare hoeveelheid zware wapens hebben ingezet. Volgens de Oekraïners hadden ze tot september 2000 'opstandelingen' gedood (http://uk.reuters.com/article/2014/09/05/uk-ukraine-crisis-russia-casualties-idUKKBN0H00VY20140905). Of dat klopt weten we niet, en of dat Russische militairen zijn, Russische huurlingen, Oekraïners of anderen zijn is ook niet bekend, zal een mix zijn, maar dan nog. Dat is een aardig aantal slachtoffers in zo'n korte tijd voor een krijgsmacht die ook fiks is uitgehold, voor het verkrijgen van een gebied dat kleiner is dan de Krim.

Niet dat ze daar in het Kremlin van wakker liggen, maar denk dat de prestaties toch tegenvallen.

De prestaties in 2008 bij de inval in Georgie vielen ook tegen trouwens, een groot deel van de eenheden heeft Georgie niet eens gehaald omdat de voertuigen onderweg stuk gingen of andere logistieke problemen. De eenheden die wel de grens haalden en konden oversteken kwamen dat Georgische legertje tegen, en hebben relatief zware verliezen geleden. Dat was reden voor de Russen om zich eens te gaan bezinnen en nieuwe concepten in te voeren.

Ben in dat kader erg benieuwd, maar zal waarschijnlijk nooit weten, hoe ze in het Kremlin de operatie in Oost-Oekraine nu zien, maar mogelijk valt het tegen na het grote succes dat op de Krim is behaald. Hoeft niet, omdat de Russische doelen niet echt bekend zijn, is ook moeilijk te zeggen of ze die behalen of niet.

bergd

Citaat van: Lex op 17/11/2014 | 23:28 uur
Kaliningrad? Deze enclave zit redelijk ingesloten.
Het zou zo maar eens kunnen..

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/11/2014 | 23:28 uur
Kaliningrad? Deze enclave zit redelijk ingesloten.
en dat zal wel zo blijven denk ik. Ik verwacht eerder dat Oost-Oekraine nog weer in beeld komt. De Russische strategische corridor vinden de Russen denk ik nog steeds te kwetsbaar als dat gebied Oekraiens zou blijven (en dus op termijn NAVO).

Lex

Citaat van: Zander op 17/11/2014 | 23:10 uur
Ik ben erg benieuwd wat de volgende gebieden zijn die Putin in zijn vizier heeft en of hij het lef heeft om daar ook daadwerkelijk zijn handen aan te branden.
Kaliningrad? Deze enclave zit redelijk ingesloten.

Zander

Ik ben erg benieuwd wat de volgende gebieden zijn die Putin in zijn vizier heeft en of hij het lef heeft om daar ook daadwerkelijk zijn handen aan te branden.
People are sheep

Lex

EU stuurt adviesmissie naar Oekraïne

BRUSSEL - De Europese Unie begint op 1 december een missie in Oekraïne om het land te adviseren op het gebied van politie en justitie. De EU-ministers van Buitenlandse Zaken hebben dat maandag in Brussel besloten.

Twee Nederlanders zitten in het team dat de missie voorbereidt. Zij blijven na 1 december en Nederland is bereid ,,desgewenst meer capaciteit bij te dragen'', aldus een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De missie EUAM Oekraïne bestaat uit onbewapende deskundigen. Het is de bedoeling dat hun adviezen leiden tot hervormingen die het rechtsgevoel van de burgers verbeteren. De adviseurs zullen erop toezien dat de ingrepen zo snel mogelijk worden uitgevoerd.

De missie gaat vooralsnog twee jaar duren. Voor het eerste jaar is een budget van 13,1 miljoen euro beschikbaar. EUAM Oekraïne begint met 50 man Europees personeel. De komende maanden verdubbelt het aantal Europeanen en komen er 70 Oekraïners bij.

ANP,  17-11-2014, 16:59

Oorlogsvis

Citaat van: Ton de Zwart op 17/11/2014 | 17:27 uur
Dat beschrijf je heel goed, Mourning. Er gaat een levensgroot probleem ontstaan, alleen al door het te gering aantal toestellen. Maar wat ik me afvraag, is of dat rijzende probleem nou simpelweg de politici voorbij gaat!? Zitten die gasten nou zo erg te slapen? Of worden ze niet goed geïnformeerd door defensie zelf? Zijn ze bij het MINDEF zo politiek correct en onderdanig, dat ze dit niet aan durven kaarten? Had de cdt strijdkrachten hier niet eens over aan de bel moeten trekken?
Genoeg vragen te stellen, maar antwoorden ho maar.....
Ben het met jullie eens...maar goed als ze dat gaan toegeven moet het defensie budget omhoog en dat willen ze koste wat koste vermijden.
Er zouden eigenlijk 50 JSF gekocht moeten worden, meer helikopters...meer fregatten..meer meer meer meer....

Ton de Zwart

Dat beschrijf je heel goed, Mourning. Er gaat een levensgroot probleem ontstaan, alleen al door het te gering aantal toestellen. Maar wat ik me afvraag, is of dat rijzende probleem nou simpelweg de politici voorbij gaat!? Zitten die gasten nou zo erg te slapen? Of worden ze niet goed geïnformeerd door defensie zelf? Zijn ze bij het MINDEF zo politiek correct en onderdanig, dat ze dit niet aan durven kaarten? Had de cdt strijdkrachten hier niet eens over aan de bel moeten trekken?
Genoeg vragen te stellen, maar antwoorden ho maar.....

Mourning

#2650
Citaat van: Thomasen op 16/11/2014 | 18:46 uur
Hebben we in het verleden/KO QRA gedraaid daar?

Als Rusland daar echt actief Wilt gaan worden dan hebben we, zoals lex aangeeft, eigenlijk geen keus.

Nou dat wordt dan echt lachen, of zal ik er toch maar huilen van maken (:silent:), als we straks met onze 37 F35's (als dat er ooit zoveel worden) zowel QRA's boven Nederland als de Benedenwindse eilanden mogen gaan uitvoeren, aangevuld met mogelijk tijdelijke QRA's boven de Baltische staten en dan hebben we ook nog het nieuws dat er meer toestellen in de VS gestationeerd worden.

Als ik dat zo allemaal hoor kunnen we met een beetje geluk nog 1 toestel voor kortere duur uitzenden... als we er tenminste ook daadwerkelijk 37 van het geplande budget kunnen aanschaffen...

:dead:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Denk dat we dit eerder in een bredere context moeten zien dan...ook China roert zich...de BRIC landen...

Maar terug naar Rusland.