Onrust in Turkije

Gestart door dudge, 18/10/2011 | 18:35 uur

Lex

Geheime 'Turkije analyse' NCTV lekt uit: grote rol Erdogan bij opkomst salafisme in Nederland

De Nationaal Coƶrdinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) maakt zich grote zorgen over de islamistische koers van de Turkse president Erdogan en de invloed daarvan op Turkse Nederlanders. Dat blijkt uit een vertrouwelijke nota van de NCTV die HP/De Tijd in handen kreeg. Ton F. van Dijk bericht over een politiek gevoelige kwestie, die volgens de NCTV kan raken aan de 'Nederlandse Nationale Veiligheid'. Zo wordt in de nota een mogelijk verband gelegd tussen de 'antiwesterse retoriek' van Erdogan en de terroristische aanslag op een tram in Utrecht in 2019, waarbij vier doden vielen.

HP/de Tijd, 15-02-2021

Zie voor het volledige artikel: https://www.hpdetijd.nl/2021-02-15/geheime-turkije-analyse-nctv-lekt-uit-grote-rol-erdogan-bij-opkomst-salafisme-in-nederland/

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2021 | 16:07 uur
De Duitsers gaan gewoon leveren he ...

Nee hoor. Alle grote wapensamenwerkingen en leveranties van  relevant militair materieel zijn stopgezet n.m.w. dat gaat niet snel veranderen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2020 | 18:24 uur
Dendias once again calls on Germany to cancel submarine sale to Turkey

https://greekcitytimes.com/2020/11/06/dendias-germany-cancel-sale/ via @greekcitytimes
De Duitsers gaan gewoon leveren he ...

Huzaar1

Turkije moet wel want niemand kan met ze samenwerken als het erop aan komt en ze doen graag dingen waar de honden geen brood van lusten. Dan moet je wel zelfvoorzienend zijn. Zie de Duitsers die na Syrie hebben gezegd, je komt er wel uit met je tanks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Jooop op 11/11/2020 | 20:05 uur
Laten we alleen al naar ons eigen wapen industrie kijken. Vroeger hadden we vliegtuig productie (onze eigen Fokker), we hadden eigen productie van gepantserde wagens (DAF), een eigen Holland Signaal apparaten die de goalkeeper bouwde. Domme politiek laat alles verloren gaan.

Wat Nederland afbouwt, bouwt Turkije nu op. Alles wat wij 20 jaar geleden konden kunnen de Turken nu (en meer!). En dan moeten we nog meer in eigen voet schieten, alsof het ook maar iets uitmaakt voor de Turken. Als ze het al niet zelf gaan bouwen kopen ze het wel in Rusland of China.

Kijk niet gek als we door al deze domheden straks over een jaar of tien onze wapens in Turkije gaan kopen, die kant gaan we namelijk hard op. Populisme staat nu eenmaal voor realisme.

Natuurlijk, zelf bouwen is voor ons ook slechts wat inkt op papier, zak geld en een afspraak, en dan spreekt het in je voordeel dat je niet teveel landen/mensen tegen de haren hebt ingestreken.
HSA is er nog steeds, heet nu Thales en is nog steeds 'top of the bill', Fokker (GKN) trouwens ook. De Turk kan wel de dingen zelf doen met zaken als reverse engineering en dat soort dingen maar je loopt nog steeds achter de meute aan, je zult op gegeven moment het voortouw moeten nemen zijn ze daar aan toe en in staat. Kunnen ze dingen maken die ook export kansen hebben omdat ze alleen eigen IP gebruiken anders gaan volgens internationaal recht je export kansen snel richting nul.

Sparkplug

#810
Citaat van: Parera op 10/02/2021 | 10:09 uur
Ik heb zo mijn twijfels over of dit verhaal waar is want ik zie de Britten niet zomaar ''hun carrier ontwerp'' afstaan en dan zeker niet aan Turkije.

Dan zou Turkije een groter schip hebben, maar nog steeds zonder jachtvliegtuigen. Lijkt mij ook een broodje aap verhaal.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Volgens het Pakistaanse Defensie forum zijn er in 2020 gesprekken geweest tussen de Turkse overheid en die van het VK over de verkoop van 1 Queen Elizabeth klasse vliegdekschip aan Turkije.
Volgens de berichten daar zou het gaan om een nieuw te bouwen schip of een ''tweedehands QE'', de Britse overheid heeft dit Turkse verzoek afgewezen. Maar uit het bericht blijkt wel dat er een Brits aanbod op tafel ligt voor de verkoop van de QE's ontwerp en het ondersteunen van de lokale Turkse productie.

https://defence.pk/pdf/threads/turkey-held-talks-with-uk-to-purchase-aircraft-carrier.701077/

Ik heb zo mijn twijfels over of dit verhaal waar is want ik zie de Britten niet zomaar ''hun carrier ontwerp'' afstaan en dan zeker niet aan Turkije.


ARM-WAP

#808
Citaat van: Jooop op 11/11/2020 | 20:05 uur
Kijk niet gek als we door al deze domheden straks over een jaar of tien onze wapens in Turkije gaan kopen, die kant gaan we namelijk hard op. Populisme staat nu eenmaal voor realisme.
;D
'Wij' gaan daar gewoon niets kopen van militair materiaal. Wat de Turken maken bestaat al (van een andere fabrikant, binnen de EU of USA)...
Wat mij betreft halen we zelfs alle auto-assemblage enz terug binnen de EU.  Het is trouwens enkel een kwestie van tijd voordat de meeste arbeid overgenomen wordt door robots.
Citaat van: Mourning op 11/11/2020 | 20:11 uur
Wat een onzin. Zoals ik al aangaf zoveel lopen wij er i.i.g. niet door mis en verder is Turkije op dit moment enkel nog in de NATO omdat het een belangrijke geografische ligging heeft. Het liefst zou ik zien dat we het land een zwaar economisch embargo opleggen. En reken maar dat de Turkse economie dan nog meer de afgrond in gaat als deze laatste jaren al onder Erdogan ging.
Dit! 100%

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 11/11/2020 | 20:05 uur
Laten we alleen al naar ons eigen wapen industrie kijken. Vroeger hadden we vliegtuig productie (onze eigen Fokker), we hadden eigen productie van gepantserde wagens (DAF), een eigen Holland Signaal apparaten die de goalkeeper bouwde. Domme politiek laat alles verloren gaan.

Wat Nederland afbouwt, bouwt Turkije nu op. Alles wat wij 20 jaar geleden konden kunnen de Turken nu (en meer!). En dan moeten we nog meer in eigen voet schieten, alsof het ook maar iets uitmaakt voor de Turken. Als ze het al niet zelf gaan bouwen kopen ze het wel in Rusland of China.

Kijk niet gek als we door al deze domheden straks over een jaar of tien onze wapens in Turkije gaan kopen, die kant gaan we namelijk hard op. Populisme staat nu eenmaal voor realisme.

Wat een kontverhaal Joop, je moet beter kunnen. Probeer nog eens wat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

Citaat van: Mourning op 11/11/2020 | 20:11 uur
Wat een onzin. Zoals ik al aangaf zoveel lopen wij er i.i.g. niet door mis en verder is Turkije op dit moment enkel nog in de NATO omdat het een belangrijke geografische ligging heeft. Het liefst zou ik zien dat we het land een zwaar economisch embargo opleggen. En reken maar dat de Turkse economie dan nog meer de afgrond in gaat als deze laatste jaren al onder Erdogan ging.

Klopt zoveel lopen wij er niet meer door mis, en waarom? Omdat door dit soort wapen "embargo's" de Nederlandse defensie verkopen aan Turkije terug is gelopen van 240mln naar 20mln.

Wie is er nu wat misgelopen? Juist, de Nederlandse defensie industrie. Kortzichtig populisme maakt eigen industrie kapot laten we dat als eerst realiseren, maar dat weigert men te zien.

Wil je Turkije raken, zoek iets wat ons eigen industrie niet raakt zou ik zeggen.

Mourning

Wat een onzin. Zoals ik al aangaf zoveel lopen wij er i.i.g. niet door mis en verder is Turkije op dit moment enkel nog in de NATO omdat het een belangrijke geografische ligging heeft. Het liefst zou ik zien dat we het land een zwaar economisch embargo opleggen. En reken maar dat de Turkse economie dan nog meer de afgrond in gaat als deze laatste jaren al onder Erdogan ging.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jooop

Laten we alleen al naar ons eigen wapen industrie kijken. Vroeger hadden we vliegtuig productie (onze eigen Fokker), we hadden eigen productie van gepantserde wagens (DAF), een eigen Holland Signaal apparaten die de goalkeeper bouwde. Domme politiek laat alles verloren gaan.

Wat Nederland afbouwt, bouwt Turkije nu op. Alles wat wij 20 jaar geleden konden kunnen de Turken nu (en meer!). En dan moeten we nog meer in eigen voet schieten, alsof het ook maar iets uitmaakt voor de Turken. Als ze het al niet zelf gaan bouwen kopen ze het wel in Rusland of China.

Kijk niet gek als we door al deze domheden straks over een jaar of tien onze wapens in Turkije gaan kopen, die kant gaan we namelijk hard op. Populisme staat nu eenmaal voor realisme.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 11/11/2020 | 17:36 uur
Ik vind het dom, we brengen alleen ons eigen / Europees wapen industrie om zeep met dit soort ludieke acties. De VS verkopen de Arabische Emiraten doodleuk voor $23mld aan wapens en lachen om onze onnozelheid.

En het ergste ze hebben gelijk ook!

Ik  ben het totaal eens met deze motie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: pz op 11/11/2020 | 17:58 uur
Heeft Duitsland niet nog een paar duikboten voor Turkije in de pijplijn?

Dendias once again calls on Germany to cancel submarine sale to Turkey

https://greekcitytimes.com/2020/11/06/dendias-germany-cancel-sale/ via @greekcitytimes

pz

Heeft Duitsland niet nog een paar duikboten voor Turkije in de pijplijn?