Als Belg in Nederlandse defensie

Gestart door Wadec, 11/01/2016 | 11:54 uur

Ros

Neem eens contact op met een Nederlandse gemeente. Deze moeten je  kunnen informeren over de mogelijkheid de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen. Er zijn 2 trajecten die gevolgd kunnen/moeten worden, 3 maanden en de andere duurt 1 jaar.  Of dit dan ook de toegang geeft tot het werken bij de Nederlandse krijgsmacht durf ik niet te stellen. Zeker is dat de vraag naar vliegers behoorlijk omlaag gaat in de toekomst.

Wadec

#1
Beste

Mijn naam is De Clercq Wannes en ik woon in Belgie.

Ik droom al langer van een carrière als piloot bij defensie.

Na verschillende infosessies te bezoeken en zoveel mogelijk informatie te vergaren hadden ze mij uiteindelijk gezegd dat de opleiding
als piloot zeker en vast haalbaar was voor mij. Tot ze mij vroegen hoe goed mijn zicht was. In Nederland is er een maximale afwijking van -2/+2 en daarom had ik er nog hoop in dat erin belgie ook een kleine afwijking toegelaten ging zijn (aangezien ik aan beide ogen -1,25 heb).

Spijtig genoeg moet je zicht in belgie 10/10 zijn. Toen ik had voorgesteld om een operatie te ondergaan, hadden ze mij verteld dat het zelfs na een operatie nog steeds niet toegelaten was.

Daarom ben ik op zoek gegaan om eventueel in Nederland te gaan studeren. Ik heb via e-mail contact gehad met een sergeant maar deze kon mij ook niet echt verder helpen.

Daarom volgende vraag: is het mogelijk om als Belg binnen het jaar toelating te krijgen om in Nederland te studeren bij defensie? (Er werd mij gezegd dat ik eerst 4 jaar in Nederland moest wonen, om zo de Nederlandse nationaliteit te krijgen en om dan pas te kunnen studeren).

Ik word 23 dit jaar dus 4 jaar kan ik zeker niet meer wachten.

Alvast bedankt!