Ontwikkeling Type-26 fregat / global combat ship

Gestart door dudge, 10/02/2012 | 10:45 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: RTB op 28/09/2019 | 10:52 uur
De Britten lopen op heel veel vlakken achter de feiten aan, kijkende naar de bewapening en sensor suite van hun oppervlakteschepen. Blijft schandalig dat je voor >1 mld niet eens een fregat gaat bouwen dat weerstand biedt tegen dreigingen van de 21ste eeuw.
Qua radars lopen ze inderdaad achter de feiten aan, maar dat geldt ook voor hun Anglo-Saksische broeders aan de andere kant van de Grote Plas (US Navy).
Maar wat betreft sonars is dat, zo ver wij kunnen weten, niet het geval.

Omtrent de voortstuwing lopen ze wel voor op ons.  Het Type 23 is een generatie genoot van het M-fregat.  Kozen wij hier voor een CODOG, COmbined Diesel Or Gas turbine voortstuwing configuratie met 2 Werkspoor / Wartsila diesels en 2 Rolls Royce Spey's.   Daar gingen zij al voor de veel stillere CODLAG, COmbined Diesel eLectric And Gas turbine, met o.a. 2 RR Spey gasturbines. 

En dat terwijl in de jaren 80 geroepen werd dat het MFF een innovatief schip moest worden.   Maar Den Haag besliste ook dat het MFF bul goedkoper moest worden dan het al als goedkope oplossing beschouwde Kortenaer / S-fregat.  In hun beeldvorming betekende dat dus een kleiner schip van uiteindelijk een compacte 3.320 ton.
Die compactheid pakte slecht uit voor de exploitatie kosten, want moeilijker te onderhouden of te repareren.  Maar hoe goed zal Damage Control gaan verlopen op dit compacte fregat ?

De Duitse MFF generatie genoot, het type F123 was oorspronkelijk 4.275 ton, maar heeft een groei-potentieel van 225 ton (5 %) naar maximaal 4.500 ton.
Een Duitse werf bood als alternatief een verbeterde en modernere 3.600 tons F122 variant aan.  Maar de Duitse marine vond dat alternatief niet toekomst-proof, want te weinig tonnage / ruimte voor opwaarderingen of moderniseringen.   De US Navy eist in specificaties van fregatten en destroyers ook altijd een 5 % groei-potentieel.
Dat komt voort uit oorlogservaringen, waarbij gevechtsschepen tussentijds aangepast dienden te worden aan niet-voorzien of veranderende dreigingen.
De Royal Navy kreeg uiteindelijk het maximaal 4.900 ton metende Type 23.  Een Lynx of Merlin (AW101) boord-heli; torpedo-buizen; 8 Harpoon anti schip raketten; een 4,5 duims / 114 mm kanon op de bak (boeg).  Het MFF doet haar Anti Air Warfare (AAW) met 76 mm kanon, Goalkeeper en 16x RIM-7P Sea Sparrows.  De Britten kozen hier voor 32x Vertical Launch Sea Wolves.
Wij betaalden voor een MFF gemiddeld (afhankelijk wat je mee telt) NLG 445 - 518 miljoen (EUR 202 - 235 mln).  De Britten legden voor een Type 23 gemiddeld GBP 170,1 miljoen neer.
Ons Nederlanders jubelen graag over de Gouden Driehoek, die naar verluid ten opzichte van het buitenland marineschepen 30 % goedkoper kan bouwen.
Nou schommelt de koers van het Britse Pond nogal eens, maar valt wel in de prijsband van NLG 445 - 518 miljoen.   ;)

Het Type 26 heeft een Mk.41 VLS met 24 cellen, terwijl ons vervanger-MFF het nu met 16 cellen moet stellen.  De Sea Wolves zijn vervangen door 2x 24 VL Sea Ceptors.
Die worden net als hun Russische en meeste Chinese Vertical Launch tegenvoeters 'koud gelanceerd'.  Dat wil zeggen, de vuurpijl motoren worden niet gestart in het VLS zelf.
Maar de raket wordt zeer snel pneumatisch tot een hoogte van 30 meter gebracht, waar dan de motor gestart wordt.
De reactie-snelheid van een VLS is langer dan die van een direct gericht RIM-116 RAM raket schot.  En een 4,5 duims of 5 duims (127 mm) kanon is nou niet bepaald ideaal in de Anti-Air rol.  Onderzoeken hebben aangetoond dat de effectieve dracht van Goalkeepers, Phalanx-en, etcetera bij supersonische en / of zeer manoeuvreerbare raketten terug loopt naar < 500 meter.  Heb je geen 76 mm kanon op de bak, dan zijn en blijven twee old-school Phalanx-en toch altijd nuttig, daar radargeleide raket systemen een minimum bereik hebben van 300 - 500 meter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Goalkeeper en Phalanx zijn niet zo handig tegen de huidige snelle anti-scheeps raketten.
Kunt ze er wel op plaatsen maar dan heb je alleen een weerbare boot voor landen als Zimbabwe, België, luxemburg en Uruguay.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

RTB

Citaat van: Master Mack op 27/09/2019 | 23:59 uur
Valt me op. Nog steeds phalanx. En wij gaan niet verder met de goalkeeper. Jullie hebben me het uitgelegd maar het blijft raar dat ze hem er steeds intekennen.

De Britten lopen op heel veel vlakken achter de feiten aan, kijkende naar de bewapening en sensor suite van hun oppervlakteschepen. Blijft schandalig dat je voor >1 mld niet eens een fregat gaat bouwen dat weerstand biedt tegen dreigingen van de 21ste eeuw.

Master Mack

Valt me op. Nog steeds phalanx. En wij gaan niet verder met de goalkeeper. Jullie hebben me het uitgelegd maar het blijft raar dat ze hem er steeds intekennen.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

Citaat van: Sparkplug op 15/08/2019 | 09:09 uur
Steel cut on second Type 26 Frigate HMS Cardiff

https://ukdefencejournal.org.uk/steel-cut-on-second-type-26-frigate-hms-cardiff/

dit vond ik erg interessant in de "comments" :dead:

"But instead of the SMART-L replace it with AESA fixed panels. This will give the same coverage of the SMART-L, but with much better performance. By having the rotating AESA as high a possible, it will give the ship a better chance of detecting a sea-skimmer and thus more time to react. By having large fixed AESA panels more power can be transmitted or targeted at specific areas of interest, besides the much faster sweep rate etc."


mijn antwoord"yeah right"(niet daar overigens,alleen hiero) ;D




Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 13/07/2019 | 14:51 uur
En dan in combinatie met onderstaande

ANZAC's blijven in dienst tot na 2030, in dat jaar is het eerste schip al 33 jaar in dienst. Volgens de RNZN in 2010 zouden de ANZAC's vanaf 2030 vervangen worden, dan moet je gaan kijken naar wat er tegen die tijd beschikbaar is en binnen budget is. De eerste Type 31E's moeten tegen 2023 in dienst komen met (fictief) elk jaar 1 schip afgeleverd, dan zou het laatste schip in 2028/2029 in dienst moeten komen. Dit kan net aansluiten bij de ANZAC vervanging, dat gaat op bij de Franse FTI's, en ook onze vMFF's zouden wel eens goed kunnen aansluiten.

Laat ik er vanuit gaan dat Type 26 het niet gaat worden (al sluit ik ze niet uit) en de RNZN kiest voor een fregat van rond de 500 miljoen Euro.  Op dat moment zou ons vMFF afvallen vanwege het budget maar misschien komt er door België wel een iets lager geprijsde variant van waardoor het net wel kan.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

GDP Nieuw Zeeland in 2018 US$ 205.9 miljard. Defensiebegroting 1.2% GDP in 2018 = US$ 2.47 miljard)

Parera

Citaat van: Poleme op 13/07/2019 | 14:13 uur
Mate, pure bullocks !!!   (Maat, pure onzin)

De te vervangen ANZAC's zijn een low budget en low-end MEKO variant.  Type 26 en Hunter klasse zijn een high-end, dus dure > EUR 1 miljard fregatten. 

De Nieuw-Zeelandse marine heeft voldoende aan iets als Type 31e, Franse FTI / Belharra, Italiaanse PPA of nieuwe MEKO variant.

Nieuw-Zeeland heeft recent nog wel 4 P-8's gekocht voor bijna 1,5 miljard Dollar. En ja 2 Type 26's zou voor nieuw zeeland de ''droom'' zijn, en misschien is het niet haalbaar maar ik sluit het zeker niet uit dat ze die aankopen juist vanuit de common wealth gedachten (Canada en Australië gingen voor).

En misschien kiezen ze er wel voor om 2 Type 31E's te kopen als FFG vervanging + later 2 extra als OPV vervangers (minder bewapend).

Ik heb niet geschreven dat ze Type 26's gaan kopen maar dat het zeker tot de mogelijkheden behoort. En ik zeg nu Type 26 en/of Type 31E maar misschien kiezen ze wel voor een totaal ander fregat, met heel veel geluk misschien zelfs wel voor onze vMFF's die met hun +/- 600 miljoen Euro een stuk goedkoper zijn dan een Type 26 maar toch ook kunnen voldoen aan een redelijke ''high-end'' ASW capaciteit.


Poleme

Citaat van: Parera op 13/07/2019 | 02:38 uur
Daarom schrijf ik ook dat 2 Type 26's (City of Hunter) al prima zou zijn voor ze, eventueel aangevuld door (later) de vervanging van de 2 OPV's (Protector klasse) door 2 Type 31E's.

Met 2 Type 26's + 2 Type 31E's heeft Nieuw Zeeland een geweldige vloot liggen voor het formaat marine wat ze hebben.
Mate, pure bullocks !!!   (Maat, pure onzin)

De te vervangen ANZAC's zijn een low budget en low-end MEKO variant.  Type 26 en Hunter klasse zijn een high-end, dus dure > EUR 1 miljard fregatten. 

De Nieuw-Zeelandse marine heeft voldoende aan iets als Type 31e, Franse FTI / Belharra, Italiaanse PPA of nieuwe MEKO variant.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/07/2019 | 15:40 uur
Die kans is net zo groot als dat NL 8 vMFF zou bestellen. Nodig, ja, maar bedenk dat de Kiwi's nu met twee budget fregatten varen, dat even vervangen door vier Hunter class schepen is echt een enorme uitbreiding van de vloot. Zeker mogelijk, met veel wil betaalbaar, maar ik zie dat niet gebeuren. 2 type26 is eigenlijk al te duur.

Daarom schrijf ik ook dat 2 Type 26's (City of Hunter) al prima zou zijn voor ze, eventueel aangevuld door (later) de vervanging van de 2 OPV's (Protector klasse) door 2 Type 31E's.

Met 2 Type 26's + 2 Type 31E's heeft Nieuw Zeeland een geweldige vloot liggen voor het formaat marine wat ze hebben.

Parera

Citaat van: walter leever op 12/07/2019 | 14:11 uur
Zou idd(in mijn ogen)de enige mogelijkheid zijn voor NZ,aansluiten in de bouwrij.maar met een prijs die over het miljard gaat(full option)zal het een "L"modelletje worden. ;)

Ja, Nieuw-Zeeland heeft inderdaad weinig keuze als we kijken naar nieuwe fregatten. Maar ga er maar vanuit dat er enkele buitenlandse bedrijven een poging gaan wagen (Fincantieri, Naval Group, Navantia) en misschien ook Damen. Een aansluiting bij ons vMFF is natuurlijk ook mogelijk maar ik schat die kans vrij klein in.

De meest voor de hand liggende keuzes zijn aansluiting bij de City of Hunter klasse en als alternatief is de Type 31E ook nog een optie. Met de Type 31E kunnen de Kiwi's wel 4 fregatten kopen.