Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Parera

Een (kleine) knik in de Caesar aanbestedings kabel  :silent:

No decision has been taken by Belgium in favor of the CAESAR system, Belgian Defense Minister Ludivine Dedonder (PS) announced on Wednesday. The project to acquire a long-range mobile artillery is today at the stage of "  military prospecting  ", in progress at the level of the Defense Staff.


https://www.forcesoperations.com/belgique-une-prospection-militaire-en-cours-pour-lacquisition-de-canons-automoteurs/

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 05/01/2021 | 17:01 uur
Een Mistral is geen 'luchtverdediging', een Mistral is een operationeel hulpmiddel voor relatieve kleine eenheden om zich te ontdoen van kans dreigingen.
De Fennek wordt ooit vervangen, mij is niks bekend van enige samenwerking met de Belgen, dat kan ook helemaal niet aangezien wij nu bezig zijn met het afronden van de geplande Fennek MLU. De vervanging is nu niemand mee bezig.

Ook België is geïnteresseerd in de MMR die het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings commando (NL) aanschaft.

De tijdslijn van vervanging Pandur Recce is specifiek gelijkgezet met die van Fennek rond (2031-35). Vermoedelijk zal de Jaguar al een deel van de taken overnemen in de tussentijd.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 05/01/2021 | 09:26 uur
Tsja, die Mistrals komen gelukkig weer terug, dan komen er nog counter-battery radars en spreekt de CDT de hoop uit op snelle aankoop van CAESAR artillerie binnen enkele maanden.
Het is een stap de goede richting op voor de Belgen alleen zitten er nog (veel) haken en ogen aan zolang er geen contract getekend is.

Gaat België zelfstandig deze CRAM radars kopen of in samenwerking met een andere partij (FRA of NL)? En is er iets bekend over de aantallen van artillerie stukken die op het verlanglijstje staan?

Bij voltooiing van deze plannen is bijna de gehele land component vervangen als je kijkt naar voertuigen, alleen de Pandur I's blijven tot 2035 in gebruik met een MLU. De kans is groot dat die natuurlijk vervangen gaan worden door een Frans voertuig (VBCI?) uit de serie Griffon & Jaguar. Dan blijft er eigenlijk alleen nog het ondersteunend materieel (vrachtwagens, jeeps, enz.) over voor vervanging maar daarna moet er toch echt gekeken worden naar eventuele uitbreiding van de slagkracht d.m.v. het MGCS of een andere vorm van zware direct-fire capaciteit.

Naast de herinvoering van de MBT (MGCS) en (wiel) IFV's kan de land component nog meer middelen gebruiken waaronder mortieren (in voertuigen), extra (raket) artillerie en iets wat grotendeels ontbreekt binnen de gehele BE krijgsmacht lucht verdediging (SHORAD, SPAAG, Medium-range).

Zijn er overigens geen video's voor de zee, lucht en medische component verschenen ? :angel:

Een Mistral is geen 'luchtverdediging', een Mistral is een operationeel hulpmiddel voor relatieve kleine eenheden om zich te ontdoen van kans dreigingen.
De Fennek wordt ooit vervangen, mij is niks bekend van enige samenwerking met de Belgen, dat kan ook helemaal niet aangezien wij nu bezig zijn met het afronden van de geplande Fennek MLU. De vervanging is nu niemand mee bezig.

Ook België is geïnteresseerd in de MMR die het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigings commando (NL) aanschaft.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Aankoop legervrachtwagens voor Raad van State na klacht concurrent

Defensie wil zo'n negenhonderd vrachtwagens aankopen bij het Nederlandse DAF. Het dossier zit vast bij de Raad van State na een klacht van een concurrent. Het gaat om een aankoop van 259 miljoen euro.

Na de contracten voor de nieuwe jachtvliegtuigen, fregatten en mijnenjagers, drones en lichte landvoertuigen heeft het leger nu ook zicht op de aankoop van nieuwe vrachtwagens. De openbare aanbesteding werd binnengehaald door DAF. Het gaat om 879 trucks, die de oude Unimogs en Volvo's moeten vervangen waar militairen al sinds de jaren tachtig troepen en materiaal mee vervoeren.

De openbare aanbesteding dateert van een jaar geleden, in januari 2020. Toenmalig minister van Defensie Philippe Goffin (MR) gaf toen de opdracht om de aankoopprocedure op te starten. De plannen stonden al in de Strategische Visie die Steven Vandeput (N-VA) had opgesteld als minister van Defensie. De aanbesteding omvatte een meerjarenakkoord voor technische bijstand gedurende de volledige operationele levensduur van de vloot. Alles bij elkaar goed voor 259 miljoen euro. Het gaat om 636 'lichte' en 243 'zware' voertuigen. Die laatste hebben 8x8-aandrijving. 352 voertuigen zullen bepantserd zijn.

Klacht door concurrent

Op het kabinet van huidig minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) wil men voorlopig alleen kwijt dat het dossier bij de Raad van State zit, en dat die in alle sereniteit zijn werk moet kunnen doen. Behalve DAF waren er namelijk ook verschillende andere vrachtwagenbouwers als Iveco en Scania in de running. Een van de concurrenten van DAF – de naam is niet vrijgegeven – heeft een klacht ingediend bij de Raad van State omdat die firma niet akkoord gaat met de uitkomst van de openbare aanbesteding. De vrachtwagens van DAF zijn van een nieuwer model, dat nog in ontwikkeling is. Volgens de concurrent, die wel off the shelf (letterlijk: van het rek) zou kunnen leveren, dreigt DAF daardoor niet aan de gevraagde leveringen te kunnen voldoen. Off the shelf-aankopen hebben het voordeel dat het gaat om producten die al een tijd in omloop zijn en de kinderziektes al achter de rug hebben. Een nadeel kan dan weer zijn dat het niet om de allernieuwste technologie gaat.

Het Nederlandse DAF, oorspronkelijk 'Van Doorne's Aanhangwagenfabriek nv', werd in 1932 opgericht in het Nederlandse Eindhoven. Het bedrijf leverde decennialang de landvoertuigen van het Nederlandse leger. Toch moest het in 2017 voor een grote Nederlandse defensieorder de duimen leggen voor Scania.


https://www.standaard.be/cnt/dmf20210105_93368921

Stoonbrace

#302
Citaat van: Parera op 05/01/2021 | 11:02 uur
Op die fiets.

Is er iets bekend over het type DAF dat gekocht is? Ik zag iets staan bij de VTM over 4x4 en zware vrachtwagens.

Nee. De verdeling van de Scania bid is wel bekend, allicht valt daar wat uit af te leiden:
636 light 4x4 trucks:
1) 410 light trucks transporting 10 ft container;
2) 174 light trucks with cargo superstructure;
3) 52 light trucks with crane and cargo superstructure.

243 8x8 heavy trucks:
1) 171 heavy 20 ft container transporter trucks;
2) 52 heavy trucks with crane and cargo superstructure;
3) 20 heavy duty Dump trucks.

The chassis of light and heavy trucks will come from the same manufacturer. The air transportability of vehicles in the Airbus A400M Atlas transport aircraft is mandatory. Light and heavy trucks will not be exceptional transport, in accordance with the Royal Decree of March 15, 1968. Light trucks transporting 10 ft containers and with cargo superstructure will have a payload of at least 6 tonnes. Light trucks with crane and superstructure will have a payload of at least 4.5 tonnes. Heavy 20 ft container transporter trucks will have a payload of at least 16 tonnes. Heavy trucks with crane and cargo superstructure will have a payload of at least 12 tonnes. Heavy Dump trucks will have a payload of at least 14 tonnes.

All vehicles must have optimal mobility on roads and off-road. A Central Tire Inflation System (CTIS) by the axles (therefore not external) will be fitted to all light and heavy trucks.

Light trucks can accommodate a crew of at least 2 people (driver and attendant). Heavy trucks can accommodate a crew of three (driver, attendant and passenger). Regarding protection, initially, only 40% of the fleet will be equipped with an armored cabin. However, the entire fleet must, during its life cycle, be able to be equipped with permanent armor by subsequent installation of an armored cabin.

The complete fleet is suitable to be used on jetfluel and other lower quality fuels when needed, despite being equipped with a driveline issued from the latest generation of diesel engines (EURO 6).


Parera

Citaat van: Stoonbrace op 05/01/2021 | 10:53 uur
Alleen de recce pandurs blijven in actieve dienst. De rest zal waarschijnlijk voor wisselstukken gebruikt worden.

De DAF's worden trouwens deels in België geproduceerd (in Westerlo).

Op die fiets.

Is er iets bekend over het type DAF dat gekocht is? Ik zag iets staan bij de VTM over 4x4 en zware vrachtwagens.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 05/01/2021 | 10:48 uur
Vrachtwagens kunnen dus van het lijstje af ! En inderdaad nog Nederlandse DAF's ook, dat lukt zelfs onze krijgsmacht niet :'(
Iveco naar JLTV was bekend, ik hoop voor de KL dat ze niet dezelfde problemen krijgen met de Iveco's die jullie hebben met de LMV's. En de Pandur's samen met Fennek vervangen? dan zal de land component wel moeten aansluiten bij de Duitsers, ik verwacht dat NL en DEU die samen gaan vervangen maar dat project moet nog even op zich laten wachten. Ik verwacht dat deze ''nieuwe fennek'' wel eens heel anders kan worden dan we traditioneel kennen voor een verkenningsvoertuig. Misschien zelfs wel slechts een commando voertuig waarvanuit meerdere UGV en UAV's worden aangestuurd voor de verkennings operaties waardoor het personeel zelf (deels) op de achtergrond blijft.

Maar van de Pandur's hebben jullie ook enkele ambulance en onderhouds voertuigen rondrijden, ik neem aan dat die vervangen worden door andere voertuigen (Griffon's?).

Alleen de recce pandurs blijven in actieve dienst. De rest zal waarschijnlijk voor wisselstukken gebruikt worden.

De DAF's worden trouwens deels in België geproduceerd (in Westerlo).

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 05/01/2021 | 09:54 uur
Het bericht over de vervanging van de vrachtwagens staat net onder dat van de nieuwjaarsspeech. De Iveco LMV wordt vervangen door de JLTV. De Pandur zal normaal samen met jullie Fenneks worden vervangen (zeker niet door VBCI...). Luchtverdediging is net een project opgestart samen met oa NL en DE.

Vrachtwagens kunnen dus van het lijstje af ! En inderdaad nog Nederlandse DAF's ook, dat lukt zelfs onze krijgsmacht niet :'(
Iveco naar JLTV was bekend, ik hoop voor de KL dat ze niet dezelfde problemen krijgen met de Iveco's die jullie hebben met de LMV's. En de Pandur's samen met Fennek vervangen? dan zal de land component wel moeten aansluiten bij de Duitsers, ik verwacht dat NL en DEU die samen gaan vervangen maar dat project moet nog even op zich laten wachten. Ik verwacht dat deze ''nieuwe fennek'' wel eens heel anders kan worden dan we traditioneel kennen voor een verkenningsvoertuig. Misschien zelfs wel slechts een commando voertuig waarvanuit meerdere UGV en UAV's worden aangestuurd voor de verkennings operaties waardoor het personeel zelf (deels) op de achtergrond blijft.

Maar van de Pandur's hebben jullie ook enkele ambulance en onderhouds voertuigen rondrijden, ik neem aan dat die vervangen worden door andere voertuigen (Griffon's?).

Flyguy


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 05/01/2021 | 09:26 uur
Tsja, die Mistrals komen gelukkig weer terug, dan komen er nog counter-battery radars en spreekt de CDT de hoop uit op snelle aankoop van CAESAR artillerie binnen enkele maanden.
Het is een stap de goede richting op voor de Belgen alleen zitten er nog (veel) haken en ogen aan zolang er geen contract getekend is.

Gaat België zelfstandig deze CRAM radars kopen of in samenwerking met een andere partij (FRA of NL)? En is er iets bekend over de aantallen van artillerie stukken die op het verlanglijstje staan?

Bij voltooiing van deze plannen is bijna de gehele land component vervangen als je kijkt naar voertuigen, alleen de Pandur I's blijven tot 2035 in gebruik met een MLU. De kans is groot dat die natuurlijk vervangen gaan worden door een Frans voertuig (VBCI?) uit de serie Griffon & Jaguar. Dan blijft er eigenlijk alleen nog het ondersteunend materieel (vrachtwagens, jeeps, enz.) over voor vervanging maar daarna moet er toch echt gekeken worden naar eventuele uitbreiding van de slagkracht d.m.v. het MGCS of een andere vorm van zware direct-fire capaciteit.

Naast de herinvoering van de MBT (MGCS) en (wiel) IFV's kan de land component nog meer middelen gebruiken waaronder mortieren (in voertuigen), extra (raket) artillerie en iets wat grotendeels ontbreekt binnen de gehele BE krijgsmacht lucht verdediging (SHORAD, SPAAG, Medium-range).

Zijn er overigens geen video's voor de zee, lucht en medische component verschenen ? :angel:

Het bericht over de vervanging van de vrachtwagens staat net onder dat van de nieuwjaarsspeech. De Iveco LMV wordt vervangen door de JLTV. De Pandur zal normaal samen met jullie Fenneks worden vervangen (zeker niet door VBCI...). Luchtverdediging is net een project opgestart samen met oa NL en DE.

Parera

#296
Citaat van: Stoonbrace op 05/01/2021 | 08:29 uur
Nieuwjaarsspeech van de Land Component Commander waarin heractivering van de Mistral MANPADS wordt aangekondigd + aankoop van CAESAR artilleriestukken in 2021.

https://www.facebook.com/106080747970570/posts/145970810648230/

Tsja, die Mistrals komen gelukkig weer terug, dan komen er nog counter-battery radars en spreekt de CDT de hoop uit op snelle aankoop van CAESAR artillerie binnen enkele maanden.
Het is een stap de goede richting op voor de Belgen alleen zitten er nog (veel) haken en ogen aan zolang er geen contract getekend is.

Gaat België zelfstandig deze CRAM radars kopen of in samenwerking met een andere partij (FRA of NL)? En is er iets bekend over de aantallen van artillerie stukken die op het verlanglijstje staan?

Bij voltooiing van deze plannen is bijna de gehele land component vervangen als je kijkt naar voertuigen, alleen de Pandur I's blijven tot 2035 in gebruik met een MLU. De kans is groot dat die natuurlijk vervangen gaan worden door een Frans voertuig (VBCI?) uit de serie Griffon & Jaguar. Dan blijft er eigenlijk alleen nog het ondersteunend materieel (vrachtwagens, jeeps, enz.) over voor vervanging maar daarna moet er toch echt gekeken worden naar eventuele uitbreiding van de slagkracht d.m.v. het MGCS of een andere vorm van zware direct-fire capaciteit.

Naast de herinvoering van de MBT (MGCS) en (wiel) IFV's kan de land component nog meer middelen gebruiken waaronder mortieren (in voertuigen), extra (raket) artillerie en iets wat grotendeels ontbreekt binnen de gehele BE krijgsmacht lucht verdediging (SHORAD, SPAAG, Medium-range).

Zijn er overigens geen video's voor de zee, lucht en medische component verschenen ? :angel:

Stoonbrace

Nieuwjaarsspeech van de Land Component Commander waarin heractivering van de Mistral MANPADS wordt aangekondigd + aankoop van CAESAR artilleriestukken in 2021.

https://www.facebook.com/106080747970570/posts/145970810648230/

Stoonbrace

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/05/belgisch-leger-koopt-900-vrachtwagens-bij-daf/


Het Belgische leger koopt 900 vrachtwagens bij de Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF. Dat heeft onze redactie vernomen uit een bron dicht bij het dossier. De aankoop is goed voor 260 miljoen euro.

Defensie beschikt vandaag over zo'n 1.190 oude vrachtwagens van verschillende types. Een deel daarvan is 30 jaar oud. "Dat betekent dat er veel onderhoud nodig is en dat het steeds moeilijker wordt om aan wisselstukken te geraken", weet onze defensiespecialist Jens Franssen. "Bovendien was defensie al even op zoek naar vrachtwagens die bepantsering hebben."

Er zullen 636 lichte vrachtwagens aangekocht worden, met 4x4 aandrijving. De rest zullen zware vrachtwagens zijn. Zo'n 350 van de 900 zullen bepantserd worden.

De Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF is een grote speler in Europa en heeft ook een grote vestiging in Westerlo bij Antwerpen. Daar worden onder meer assen en cabines gemaakt. Ook het Nederlandse leger rijdt met vrachtwagens van DAF.

Stoonbrace

Naar aanleiding van die discussie ook te weten gekomen dat de 5 infanteriebataljons in de toekomst eenzelfde opbouw zullen kennen: 2 compagnieën op Griffon en 1 eskadron op Jaguar.

Stoonbrace

Ik heb op twitter het idee opgeworpen om de AIV Piranha bij instroom van Griffon/Jaguar in dienst te houden in dezelfde rol van de VBCI bij de Fransen. Eigenlijk vrij logisch omdat het relatief jonge voertuigen zijn die op verschillende manieren verder kunnen worden gebruikt, met name als IFV en SHORAD platform.