Lease A-321 voor Belgische luchtmacht

Gestart door Belgje, 24/02/2014 | 11:43 uur

Belgje

Als je de Belgische politiek een beetje volgt zal je ziet dat er in mei echt wel héééééél belangrijke verkiezingen zijn. Federaal, regionaal en Europees. De eerstvolgende verkiezingen daarna zijn in 2019, hetgeen moeilijke beslissingen wat makkelijker zou kunnen maken... En voor de eerste keer sinds 1988 zouden de socialisten wel eens in de oppositie kunnen zitten. Hoop doet leven.

dudge

Citaat van: Belgje op 25/02/2014 | 16:28 uur
Het blijft te groot voor de taak die het bij de BAF krijgt. Nee, liever deze lease en de aankoop van een A330 MRRT binnen een paar jaar.

Wie weet, in het kader van een EATC vloot van enkele tientallen van die dingen, het zou mooi zijn, maar er mag aardig wat gaan veranderen. Maar die tijd is er  :angel:

dudge

Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 16:48 uur
Een DC10 is qa grote vergelijkbaar met een A330.

http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10

LB, de A330 moest weg omdat die te groot en duur was. Een DC10 is dan niet echt een verbetering.

Ace1


Belgje

Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 14:03 uur
Volgens mij is de DC10 gestript en voorzien van een nieuwe cockpit en nieuwe Avionica.

Het blijft te groot voor de taak die het bij de BAF krijgt. Nee, liever deze lease en de aankoop van een A330 MRRT binnen een paar jaar.

Ace1

Citaat van: Flyguy op 25/02/2014 | 00:33 uur
Precies.

- oud
- groot
- Nederlands

Volgens mij is de DC10 gestript en voorzien van een nieuwe cockpit en nieuwe Avionica.

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 25/02/2014 | 00:27 uur
Die is volgens mij nog groter dan de A330.
Precies.

- oud
- groot
- Nederlands

dudge

Citaat van: Ace1 op 24/02/2014 | 23:32 uur
Had men niet beter een DC10 van de Klu kunnen leasen?

Die is volgens mij nog groter dan de A330.

Ace1

Had men niet beter een DC10 van de Klu kunnen leasen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 24/02/2014 | 12:43 uur
En dan durven zij nog te speculeren over aankoop van F-35 kisten  :omg:

Dar geldt voor het gehele spectrum.... immers ook voor de "goedkoopste" heeft men nu het geld niet.

Belgje

Citaat van: Ros op 24/02/2014 | 12:43 uur
En dan durven zij nog te speculeren over aankoop van F-35 kisten  :omg:

Dat is een politieke keuze. Geld genoeg, maar de keuze moet worden gemaakt om het aan de vliegtuigen te besteden.

Ros

En dan durven zij nog te speculeren over aankoop van F-35 kisten  :omg:

dudge

Dus wederom wordt er een toestel geleased, ex ONUR-AIR, een blacklist maatschappij, van een Portugese Firma.
Mooi voor de Belgen natuurlijk, maar geeft wel aan wat voor peniebele situatie de krijgsmachten verkeren.

Belgje


Het Belgische leger gaat een nieuwe Airbus A321 huren voor langeafstandsvluchten en die heeft niet langer de kenmerkende witte kleur maar is grijs. De eerste foto's van het toestel doken dit weekend op.

De levering van de Airbus A321 is voorzien voor één van de volgende weken. De foto's die nu opdoken zijn genomen in Derby/East Midlands waar het toestel een nieuw likje verf kreeg. De vermelding 'Belgian Air Force' is aangebracht in donkergrijs, naast de Belgische vlag en het logo van Defensie.

Er is gekozen voor een grijze kleur 'om reden van veiligheid', zegt een militaire bron. Deze kleur wordt vaak gebruikt bij transport- en jachtvliegtuigen. 'De Airbus moet zowel strategische als tactische operaties uitvoeren in het buitenland', aldus een specialist. Die wijst erop dat ook de luchtmacht in Nederland en Duitsland voor de kleur grijs heeft gekozen.

De Airbus A321 zal de huidige A330 vervangen, die al vier jaar dienst doet bij Defensie en gehuurd wordt van het Portugese Hi Fly. Het toestel werd als te groot en te duur beschouwd.

De A321 is een pak kleiner dan de A330: 176 à 200 zetels in plaats van 270 en 5 ton vracht in plaats van 45, en heeft een kleinere actieradius (4.500 kilometer tegen 10.500), maar is ook goedkoper, in de ordegrootte van 2 miljoen euro per jaar.

De nieuwe Airbus A321 voerde zijn eerste vlucht uit op 12 april 1999. Het vliegtuig werd nog gebruikt door de Turkse maatschappij Onur en zal nu een nieuwe nummerplaat krijgen (CS-TRJ) omdat het deel gaat uitmaken van de vloot van Hi Fly.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140224_00995430

Duidelijke foto:
http://www.airplane-pictures.net/photo/367881/ei-fdp-belgium-air-force-airbus-a321/