Defensieforum.nl

Overigen => Defensie Nieuws & Media (Internationaal) => Topic gestart door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/11/2012 | 19:28 uur

Titel: Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/11/2012 | 19:28 uur
Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy

On 23 November, European Joint Armament Cooperation Organization OCCAR* formally signed acceptance documents on behalf of French defence procurement agency DGA following the delivery of FREMM frigate Aquitaine in compliance with all contractual requirements. Aquitaine is the first FREMM multimission frigate for the French Navy. This major technological and industrial achievement is the result of a design and construction process conducted under DCNS programme prime contractorship and in close collaboration with the Navy, the DGA and OCCAR every step of the way.

From the moment the FREMM shipbuilding phase got under way, the Group's employees and partners worked together to apply their know-how to the construction of this first-of-class vessel.

As the programme progressed, DCNS teams ticked the boxes for milestone and milestone until the Aquitaine was floated out of the building dock in April 2010 then set sail for her first sea trials in April 2011. In so doing, all demonstrated yet again their expertise and pride in completing a technologically advanced industrial programme on time.

"We are very pleased to have delivered the first FREMM frigate. This success plus the growing interest expressed by navies around the world in our surface combatant systems strengthens our resolve to pursue our international goals," says FREMM programme manager Vincent Martinot-Lagarde. "Our proven capabilities in the design, construction and integration of innovative systems have made the Group a new global benchmark in surface combatant systems."

FREMM multimission frigates are designed for multirole missions including anti-submarine and anti-surface warfare and for subsequent upgrades to the land strike and air defence roles; they are also designed for optimal performance with a complement of just 108.

The Aquitaine's delivery was celebrated as the FREMM production ramp-up at DCNS's Lorient shipyard peaked.

Five FREMM frigates are currently under construction at the Group's Lorient centre:
• second-of-type Mohammed VI for the Royal Moroccan Navy is undergoing sea trials
• third-of-type Normandie is undergoing outfitting after being floated out on 18 October this year
• the fourth-of-type is under construction in a building dock
• pre-outfitting of hull blocks for the fifth-of-type began in September 2011
• plate cutting and machining for the sixth-of-type, also for the French Navy, began in August 2012.

* The DGA delegated OCCAR to manage and oversee the contract to deliver 11 FREMM frigates to the French Navy on its behalf.

http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=762

Voor de vidio: The FREMM Aquitaine leaves the center DCNS Lorient to join Brest

http://www.youtube.com/watch?v=5NZ3Fha4Dug&feature=player_embedded
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 26/11/2012 | 20:09 uur
Mooie schepen. En met een succesvolle productie ook best kans om nog wat export kansen te verzilveren.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/11/2012 | 20:15 uur
Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 20:09 uur
Mooie schepen. En met een succesvolle productie ook best kans om nog wat export kansen te verzilveren.

Er lijkt voldoende markt voor te zijn.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: ARM-WAP op 26/11/2012 | 22:01 uur
Citaat van: jurrien visser op 26/11/2012 | 20:15 uur
Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 20:09 uur
Mooie schepen. En met een succesvolle productie ook best kans om nog wat export kansen te verzilveren.
Er lijkt voldoende markt voor te zijn.
Een serieproductie van zo'n type zou vanuit een standardisatie-oogpunt geen slechte zaak zijn voor Europa.
Echter, momenteel is er een overcapaciteit waardoor ieder land met wat scheepsbouwcapaciteit deze probeert te beschermen.
Ook Frankrijk bezondigt zich hieraan met de bestellingen voor hun Marine steevast bij DCNS te plaatsen.
De overheid doet er daar ook wat aan om ook het binnenhalen van export-orders te ondersteunen.
(En af en toe lijkt daar wel wat smeergeld aan te pas te komen ook - maar waar gebeurt dat niet).
'k Ben eens benieuwd welk(e) land(en) er nog FREMMs zullen bestellen.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 26/11/2012 | 23:05 uur
Citaat van: ARM-WAP op 26/11/2012 | 22:01 uur
Een serieproductie van zo'n type zou vanuit een standardisatie-oogpunt geen slechte zaak zijn voor Europa.
Echter, momenteel is er een overcapaciteit waardoor ieder land met wat scheepsbouwcapaciteit deze probeert te beschermen.
Ook Frankrijk bezondigt zich hieraan met de bestellingen voor hun Marine steevast bij DCNS te plaatsen.
De overheid doet er daar ook wat aan om ook het binnenhalen van export-orders te ondersteunen.
(En af en toe lijkt daar wel wat smeergeld aan te pas te komen ook - maar waar gebeurt dat niet).
'k Ben eens benieuwd welk(e) land(en) er nog FREMMs zullen bestellen.

FREMM is juist een voorbeeld van hoe dat niet meer zo is, het is een multinationaal project (Frans-Italiaans), onder OCCAR vlag. En succesvol in de zin dat het er op lijkt dat het een goed product aflevert, tegen een goede prijs en op tijd. Er zijn projecten waar dat anders is gelopen. Scheepsbouw kun je ook nog makkelijker decentraliseren. Gezamenlijk ontwerp verdient de voorkeur, maar de echte kosten en daardoor besparing zit in het samen doen van de SEWACO, denk dat vooral daar de winst te halen is. En verder met meer multi-nationale projecten, maar niet te groot. De Grieken schijnen nog interesse te hebben, maar het is de vraag of en wanneer de Grieken over gaan tot aanschaf.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/11/2012 | 23:26 uur
Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 23:05 uur
De Grieken schijnen nog interesse te hebben, maar het is de vraag of en wanneer de Grieken over gaan tot aanschaf.

Net als de aanschaf van Rafales of Eurofighters... die worden simpelweg (met voorrang) betaald uit de uitstaande schulden. Als NL ook zo handig is dan bieden we een aantal, in Nederland, nieuw te bouwen LCF's (e.d.) aan de Grieken aan, dan zien we toch nog iets terug uit de boedemloze put.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: ARM-WAP op 27/11/2012 | 08:38 uur
Citaat van: Thomasen op 26/11/2012 | 23:05 uur
FREMM is juist een voorbeeld van hoe dat niet meer zo is, het is een multinationaal project (Frans-Italiaans), onder OCCAR vlag. En succesvol in de zin dat het er op lijkt dat het een goed product aflevert, tegen een goede prijs en op tijd. Er zijn projecten waar dat anders is gelopen. Scheepsbouw kun je ook nog makkelijker decentraliseren. Gezamenlijk ontwerp verdient de voorkeur, maar de echte kosten en daardoor besparing zit in het samen doen van de SEWACO, denk dat vooral daar de winst te halen is. En verder met meer multi-nationale projecten, maar niet te groot. De Grieken schijnen nog interesse te hebben, maar het is de vraag of en wanneer de Grieken over gaan tot aanschaf.
Het is in het verleden idd meermaals anders gelopen, vooral dan wanneer de Britten mee deden.
Maar om FREMM nu aan te halen als een 'voorbeekd van hoe dat nu niet meer zo is' vind ik toch optimistisch.
Beide landen zouden geen eenheden bij het andere bestellen/laten bouwen en ze beconcurreren elkaar voor exportorders, waarbij de Italianen tot nog toe achter het net vissen.
Ik vind het interessante en "gebalanceerde" schepen en het zou me niet verbazen mochten er nog bestellingen komen... Mss niet uit Europa, maar het M.O. zo nog kunnen, m.n. Saudi Arabie (afnemer van andere DCNS producten).
De Grieken hadden idd interesse en de versie die zij wilden vond ik zeker de moeite waard:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms (http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms)
Echter... ik zie de Grieken niets kopen in de nabije toekomst... Ik zie de Fransen echter wel een of andere "lease deal" in elkaar knutselen...
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Harald op 27/11/2012 | 08:48 uur
Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2012 | 08:38 uur
De Grieken hadden idd interesse en de versie die zij wilden vond ik zeker de moeite waard:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms (http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms)
Echter... ik zie de Grieken niets kopen in de nabije toekomst... Ik zie de Fransen echter wel een of andere "lease deal" in elkaar knutselen...

Ik zie de Fransen een andere "deal" maken met de Grieken. Griekenland heeft nog een schuld, tevens is gisteren besloten om de "winsten" op de lopende leningen niet te innen, dus.... deze moeten nog wel vereffend worden, op één of andere manier

Griekenland "koopt" Franse Fremm fregatten.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: ARM-WAP op 27/11/2012 | 09:14 uur
Citaat van: Harald op 27/11/2012 | 08:48 uur
Ik zie de Fransen een andere "deal" maken met de Grieken. Griekenland heeft nog een schuld, tevens is gisteren besloten om de "winsten" op de lopende leningen niet te innen, dus.... deze moeten nog wel vereffend worden, op één of andere manier
Griekenland "koopt" Franse Fremm fregatten.
De Grieken gaan toch heel goed moeten opletten.
Want een Franse deal zoals jij suggereert:
http://www.spiegel.de/international/europe/germans-question-contract-france-to-sell-frigates-to-greece-in-controversial-deal-a-792189.html (http://www.spiegel.de/international/europe/germans-question-contract-france-to-sell-frigates-to-greece-in-controversial-deal-a-792189.html)
De Grieken hebben er alle belang bij de Duitsers aan hun zijde te houden. Want als de Duitsers opeens besluiten dat de Grieken en hun gigantische staatsschuld hen genoeg gekost hebben is het gedaan met de steun die ze tot nog toe gehad hebben.
(dat neemt niet weg dat de Grieken voor mij al lang uit de EUR zone zouden geflikkerd zijn...) :)
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 27/11/2012 | 11:09 uur
Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2012 | 08:38 uur
Het is in het verleden idd meermaals anders gelopen, vooral dan wanneer de Britten mee deden.
Maar om FREMM nu aan te halen als een 'voorbeekd van hoe dat nu niet meer zo is' vind ik toch optimistisch.
Beide landen zouden geen eenheden bij het andere bestellen/laten bouwen en ze beconcurreren elkaar voor exportorders, waarbij de Italianen tot nog toe achter het net vissen.
Ik vind het interessante en "gebalanceerde" schepen en het zou me niet verbazen mochten er nog bestellingen komen... Mss niet uit Europa, maar het M.O. zo nog kunnen, m.n. Saudi Arabie (afnemer van andere DCNS producten).
De Grieken hadden idd interesse en de versie die zij wilden vond ik zeker de moeite waard:
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms (http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?134114-news-of-the-greek-Fremms)
Echter... ik zie de Grieken niets kopen in de nabije toekomst... Ik zie de Fransen echter wel een of andere "lease deal" in elkaar knutselen...

Ik doelde er niet op dat dergelijke projecten niet meer 'fout' lopen, maar dat er groeiende bereidheid is om samen te werken. Anderzijds moeten we ook bedenken dat er altijd al is samengewerkt binnen Europa en de NAVO. Licentie bouw en producten 'gebaseerd op' zijn sinds de 2e wereldoorlog gemeengoed, en zelfs in de periode daarvoor kwam het voor. De trend leek de afgelopen decennia wel te zijn om steeds meer zelf te doen en kunnen, maar die trend lijkt nu weer te keren. Meer samen werken, meer samen doen, maar niet te geforceerd.

Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: ARM-WAP op 27/11/2012 | 13:46 uur
Citaat van: Thomasen op 27/11/2012 | 11:09 uur
Ik doelde er niet op dat dergelijke projecten niet meer 'fout' lopen, maar dat er groeiende bereidheid is om samen te werken. Anderzijds moeten we ook bedenken dat er altijd al is samengewerkt binnen Europa en de NAVO. Licentie bouw en producten 'gebaseerd op' zijn sinds de 2e wereldoorlog gemeengoed, en zelfs in de periode daarvoor kwam het voor. De trend leek de afgelopen decennia wel te zijn om steeds meer zelf te doen en kunnen, maar die trend lijkt nu weer te keren. Meer samen werken, meer samen doen, maar niet te geforceerd.
Vind ik ook goed en ik hoop dat het verder deze richting uitgaat.
(Eind-)Assemblage en licentiebouw zijn idd al decennia aan de gang in Europa/NAVO.
'Zelf kunnen' vind ik goed, maar daaraan is ook een prijskaartje verbonden.
Maar de toekomst ligt idd bij "Meer samen werken, meer samen doen".
Serieproductie als bij deze FREMMs is de toekomst... En mochten meer landen op die kar springen, dan kunnen ze alleen maar goedkoper worden.
('k Zie sommigen in Belgie al naar het zuiden kijken voor vervanging van de M-fregatten  :crazy: )
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 21/12/2012 | 12:10 uur
(https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/456746_466500903386725_44295557_o.jpg)
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 29/01/2013 | 11:56 uur
Marine Nationale:

(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/533717_515471795142690_1166303703_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/408519_515471841809352_1076315286_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/424800_515471901809346_1302241702_n.jpg)

(https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/44716_515471948476008_971364324_n.jpg)

Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 30/09/2013 | 23:12 uur
Ondertussen heeft ook de Italiaanse marine een aantal schepen in ontvangst genomen. Hier 3 FREMM's gezamenlijk op zee:

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm3.staticflickr.com%2F2886%2F10025401114_9016ca268e_h.jpg&hash=f3cd9b98744767db65a44a1ddc735af19a94e1f0)

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm4.staticflickr.com%2F3754%2F10025453235_1094908271_c.jpg&hash=8b0d635e37547643e30213b35c0a183bc03d4585)

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Ffarm6.staticflickr.com%2F5462%2F10025446605_111e72c462_c.jpg&hash=be3bbbe12f478fd683c3906582502d38af1dec01)

Meer op:
http://www.flickr.com/photos/seawavesmag/with/10025453235/ (http://www.flickr.com/photos/seawavesmag/with/10025453235/)
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 01/10/2013 | 08:44 uur
Opvallend het verschil in kanon-bewapening bij de Italiaanse schepen...76mm en 127mm
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: StrataNL op 01/10/2013 | 11:12 uur
Citaat van: Elzenga op 01/10/2013 | 08:44 uur
Opvallend het verschil in kanon-bewapening bij de Italiaanse schepen...76mm en 127mm

Komt omdat ze twee versies hebben, de ASW en General Purpose versie. Waarbij de laatste (6x) een 127mm LW vulcano heeft en de eerste (4x) 76mm met geleide strales munitie.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: ARM-WAP op 01/10/2013 | 15:51 uur
Ik vind het mooie, 'grote' fregatten die goed uitgerust zijn en tegelijk (nog maar eens)
een gemiste kans voor Europese scheepsbouw om te profiteren van een échte seriebouw
waardoor kosten van alle te bouwen eenheden goed geminderd hadden kunnen worden én er
tegelijk standardisatie had plaatsgevonden van propulsie, bewapening, sensoren en communicatiesystemen
(juist die onderdelen die de grote kosten veroorzaken).

In een niet al te verre toekomst zullen landen er niet meer in slagen hun "eigen" industrie kunstmatig in leven te houden.
En ik denk dat Nederland juist voor die faze staat...


Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: DvdW op 01/10/2013 | 15:58 uur
Citaat van: ARM-WAP op 01/10/2013 | 15:51 uur
Ik vind het mooie, 'grote' fregatten die goed uitgerust zijn en tegelijk (nog maar eens)
een gemiste kans voor Europese scheepsbouw om te profiteren van een échte seriebouw
waardoor kosten van alle te bouwen eenheden goed geminderd hadden kunnen worden én er
tegelijk standardisatie had plaatsgevonden van propulsie, bewapening, sensoren en communicatiesystemen
(juist die onderdelen die de grote kosten veroorzaken).

In een niet al te verre toekomst zullen landen er niet meer in slagen hun "eigen" industrie kunstmatig in leven te houden.
En ik denk dat Nederland juist voor die faze staat...
Ik denk dat deze klasse voor Nederland 'te snel' gekomen is. Wij hebben immers nog onze LCF's waar nog een paar jaar mee vooruit kunnen. En voor de opvolger van de MFF zijn ze bezig met een ontwerp dat een stap verder gaat dan deze klasse gaat heb ik begrepen. Maar ik ben het me je eens. Het zou schitterend zijn als er meerdere landen zouden meedoen.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 02/10/2013 | 10:01 uur
Citaat van: ARM-WAP op 01/10/2013 | 15:51 uur
Ik vind het mooie, 'grote' fregatten die goed uitgerust zijn en tegelijk (nog maar eens)
een gemiste kans voor Europese scheepsbouw om te profiteren van een échte seriebouw
waardoor kosten van alle te bouwen eenheden goed geminderd hadden kunnen worden én er
tegelijk standardisatie had plaatsgevonden van propulsie, bewapening, sensoren en communicatiesystemen
(juist die onderdelen die de grote kosten veroorzaken).

In een niet al te verre toekomst zullen landen er niet meer in slagen hun "eigen" industrie kunstmatig in leven te houden.
En ik denk dat Nederland juist voor die faze staat...

Anderzijds hoeven we niet op de hull te standaardiseren om de genoemde zaken ook meer te standaardiseren. Veel landen maken bijvoorbeeld al gebruik van de Thales sensoren, de OTO kanons, zowel de type-45, Horizon, FREMM als de Type-26 (waarschijnlijk) zullen uitgerust zijn met SYLVER VLS of de MU90 Torpedo, die bij 5 landen in gebruik is.

Het zou voor zowel de kosten als de exportkansen goed zijn als er grotere series worden gebouwd. Dat betekend niet gelijk dat heel Europa over hoeft op 1 type fregat, alle concurrerende varianten zorgen wel voor een breed aanbod, dwz voor ieder wat wils, maar series die nu gebouwd worden van 3 of 5 fregatten zijn wellicht wat aan de kleine kant om echt een succes te zijn.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Ace1 op 02/10/2013 | 11:39 uur
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 10:01 uur
Anderzijds hoeven we niet op de hull te standaardiseren om de genoemde zaken ook meer te standaardiseren. Veel landen maken bijvoorbeeld al gebruik van de Thales sensoren, de OTO kanons, zowel de type-45, Horizon, FREMM als de Type-26 (waarschijnlijk) zullen uitgerust zijn met SYLVER VLS of de MU90 Torpedo, die bij 5 landen in gebruik is.

Thomasen wil je er rekening meehouden dat de  FREMM Fregatten zijn uitgerust met sensoren van Thales Frankrijk en geen gebruik maken van de  sensoren van Thales Nederland. de Type 26 zullen niet worden uitgerust met de SYLVER VLS of de MU90. in 2016 vervangt de SEA Ceptor de Sea Wolf op de type 22 en type 23 Fregatten, verder maakt de Royal Navy gebruik van Stingray Torpedo

http://www.naval-technology.com/projects/sea-ceptor-missile-system/

http://www.mbda-systems.com/products/maritime-superiority/camm-m/40-3/

http://www.royalnavy.mod.uk/The-Fleet/Ships/Weapons-Systems/Sting-Ray-Torpedo
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 02/10/2013 | 11:41 uur
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 10:01 uur
Anderzijds hoeven we niet op de hull te standaardiseren om de genoemde zaken ook meer te standaardiseren. Veel landen maken bijvoorbeeld al gebruik van de Thales sensoren, de OTO kanons, zowel de type-45, Horizon, FREMM als de Type-26 (waarschijnlijk) zullen uitgerust zijn met SYLVER VLS of de MU90 Torpedo, die bij 5 landen in gebruik is.

Het zou voor zowel de kosten als de exportkansen goed zijn als er grotere series worden gebouwd. Dat betekend niet gelijk dat heel Europa over hoeft op 1 type fregat, alle concurrerende varianten zorgen wel voor een breed aanbod, dwz voor ieder wat wils, maar series die nu gebouwd worden van 3 of 5 fregatten zijn wellicht wat aan de kleine kant om echt een succes te zijn.
En toch lijkt me standaardisatie binnen EU op 1 romp in deze wenselijk. Laat de verschillende design-bureaus maar met elkaar concurreren voor orders...en dan gewoon bouw en afbouw in bijvoorbeeld lidstaat zelf...idem voor systemen en bewapening. Want dit kan echt niet zo..al die verschillende modellen e.d...daar gaan miljarden verloren...
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/10/2013 | 11:48 uur
Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 11:41 uur
En toch lijkt me standaardisatie binnen EU op 1 romp in deze wenselijk. Laat de verschillende design-bureaus maar met elkaar concurreren voor orders...en dan gewoon bouw en afbouw in bijvoorbeeld lidstaat zelf...idem voor systemen en bewapening. Want dit kan echt niet zo..al die verschillende modellen e.d...daar gaan miljarden verloren...

Exact, het zijn voornamelijk de (wapen)systemen die de meerprijs dicteren.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 02/10/2013 | 12:06 uur
Citaat van: jurrien visser op 02/10/2013 | 11:48 uur
Exact, het zijn voornamelijk de (wapen)systemen die de meerprijs dicteren.
en als je modulair bouwt kun je landen toch ruimte geven enige eigen accenten aan te brengen..of meer op eigen taakstelling toe te schrijven.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 02/10/2013 | 12:10 uur
Citaat van: Ace1 op 02/10/2013 | 11:39 uur
Thomasen wil je er rekening meehouden dat de  FREMM Fregatten zijn uitgerust met sensoren van Thales Frankrijk en geen gebruik maken van de  sensoren van Thales Nederland. de Type 26 zullen niet worden uitgerust met de SYLVER VLS of de MU90. in 2016 vervangt de SEA Ceptor de Sea Wolf op de type 22 en type 23 Fregatten, verder maakt de Royal Navy gebruik van Stingray Torpedo

http://www.naval-technology.com/projects/sea-ceptor-missile-system/

http://www.mbda-systems.com/products/maritime-superiority/camm-m/40-3/

http://www.royalnavy.mod.uk/The-Fleet/Ships/Weapons-Systems/Sting-Ray-Torpedo

Ik heb het ook helemaal niet gehad over Thales-Nederland, maar Thales in het geheel! De S1850M die je terug vind op de Horizon en Type-45 is dan wellicht niet door Thales Nederland gemaakt, maar is wel gewoon een gemodificeerde versie van de SMART-L. Daarbij zeg ik zeker niet dat het nu een zeer common practice is, maar het kan dus wel gewoon, standaardiseren over verschillende scheepstypen (multirole, AAW, Destroyer, Carrier).

Of de Type-26 een SYLVER krijgt is nog niet duidelijk, zoals ik reeds heb aangegeven. Het definitieve design komt pas in 2015. De bedoeling is wel dat er Ofwel SYLVER, ofwel Mk41 VLS komt. Die komt er naast de Sea-Ceptor dus.

De MU90 is inderdaad niet in gebruik in de UK, zo bedoelde ik hem ook niet, maar is wel in gebruik bij 5 landen (Denemarken, Frankrijk, Italië, Polen en Duitsland)
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Harald op 02/10/2013 | 12:17 uur
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:10 uur
Ik heb het ook helemaal niet gehad over Thales-Nederland, maar Thales in het geheel! De S1850M die je terug vind op de Horizon en Type-45 is dan wellicht niet door Thales Nederland gemaakt, maar is wel gewoon een gemodificeerde versie van de SMART-L. Daarbij zeg ik zeker niet dat het nu een zeer common practice is, maar het kan dus wel gewoon, standaardiseren over verschillende scheepstypen (multirole, AAW, Destroyer, Carrier).

Thales Nederland is druk met de ontwikkeling van de I-500, dus zeer waarschijnlijk dat deze ook in de toekomst op de NL-schepen zal komen.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 02/10/2013 | 12:24 uur
Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 11:41 uur
En toch lijkt me standaardisatie binnen EU op 1 romp in deze wenselijk. Laat de verschillende design-bureaus maar met elkaar concurreren voor orders...en dan gewoon bouw en afbouw in bijvoorbeeld lidstaat zelf...idem voor systemen en bewapening. Want dit kan echt niet zo..al die verschillende modellen e.d...daar gaan miljarden verloren...

Welnee, er gaat geld verloren, maar of dat miljarden zijn? Standaardiseren op 1 romp klinkt wel mooi, maar daar zitten volgens mij zoveel haken en ogen aan dat dat ook niet echt gaat werken. Zie NFR-90 project. Als Italië en Frankrijk over hun eigen schaduw kunnen stappen en gezamenlijk schepen kunnen ontwikkelen, moet dat bijvoorbeeld Nederland en Duitsland ook lukken. Er zijn ook Succesverhalen, laten we dat niet vergeten, maar er is zeker nog ruimte.

Als de grootste kosten in de systemen zitten, is daar ook de grootste winst te behalen. Daar is dus ook zeker een slag te slaan. Het wordt gewoon te ingewikkeld om alle landen in 1 plan te krijgen. Wel kunnen landen naar elkaar toegroeien, door dus meer gelijke systemen te gebruiken, en door gewoon grotere series te bouwen. Maar dan moet dus al vroeg de bereidheid zijn om samen te werken. Die is er, maar de laatste stapjes zijn vaak het moeilijkst, en dat heeft dan weer te maken met zowel taakstellingen als met het verschil in de wens tot systemen. Met een RBS15, Harpoon, Exocet, TESEO en NSM hebben we bijvoorbeeld een redelijk arsenaal aan Anti-scheep raketten. Vraag is of dat past.


Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 02/10/2013 | 12:28 uur
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:24 uur
Welnee, er gaat geld verloren, maar of dat miljarden zijn? Standaardiseren op 1 romp klinkt wel mooi, maar daar zitten volgens mij zoveel haken en ogen aan dat dat ook niet echt gaat werken. Zie NFR-90 project. Als Italië en Frankrijk over hun eigen schaduw kunnen stappen en gezamenlijk schepen kunnen ontwikkelen, moet dat bijvoorbeeld Nederland en Duitsland ook lukken. Er zijn ook Succesverhalen, laten we dat niet vergeten, maar er is zeker nog ruimte.
Ik vind het NFR-90 iets van uit het verleden. Tijden zijn veranderd als ook de noodzaak voor samenwerking. Die is nu groter dan toen.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:24 uur
Als de grootste kosten in de systemen zitten, is daar ook de grootste winst te behalen. Daar is dus ook zeker een slag te slaan. Het wordt gewoon te ingewikkeld om alle landen in 1 plan te krijgen. Wel kunnen landen naar elkaar toegroeien, door dus meer gelijke systemen te gebruiken, en door gewoon grotere series te bouwen. Maar dan moet dus al vroeg de bereidheid zijn om samen te werken. Die is er, maar de laatste stapjes zijn vaak het moeilijkst, en dat heeft dan weer te maken met zowel taakstellingen als met het verschil in de wens tot systemen. Met een RBS15, Harpoon, Exocet, TESEO en NSM hebben we bijvoorbeeld een redelijk arsenaal aan Anti-scheep raketten. Vraag is of dat past.
Het fregat moet dus groot genoeg zijn...en laten ze ook bij bijv. die antischeepsraketten maar gewoon eens een competitie houden. Tijd van allemaal eigen systeem is voorbij...is gewoon geen geld meer voor. Al doet men soms nog net van wel...
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 02/10/2013 | 12:49 uur
Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 12:28 uur
Ik vind het NFR-90 iets van uit het verleden. Tijden zijn veranderd als ook de noodzaak voor samenwerking. Die is nu groter dan toen.

Denk je? Kijk eens om je heen!
Nederland wil een schip met een bemanning van zo klein mogelijk, maar daar is niet elk land het mee eens. De Amerikanen willen juist een wat groter schip, maar een schip van 2 miljard dollar per stuk kan echt niet iedereen zich veroorloven. Er is noodzaak tot samenwerking, maar laten we wel wezen, als we iedereen aan boord moeten krijgen, zijn we in 2050 nog aan het praten. En met >160 Destroyers, Fregatten en korvetten is er ook zeker ruimte voor meer dan 1 klasse. Als we een klasse bouwen van 20 schepen zit je echt wel goed, moeten juist op zoek naar de sweetspot, waar we effectief kunnen samenwerken.

Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 12:28 uur
Het fregat moet dus groot genoeg zijn...en laten ze ook bij bijv. die antischeepsraketten maar gewoon eens een competitie houden. Tijd van allemaal eigen systeem is voorbij...is gewoon geen geld meer voor. Al doet men soms nog net van wel...

Het is maar een voorbeeld, en zo zijn er meer dus.
Gelijkertijd zijn de missiles ook niet allemaal hetzelfde. Een 800kg wegende RBS-15 is van een andere klasse dan de 400kg wegende NSM. Daarnaast heeft concurrentie ook zeker wel voordeel. Maar op dit moment is het gewoon te veel dus eigenlijk. En moeten we dáár een slag in slaan. Maar we hoeven echt niet terug naar 1 missile. Zou zelfs ook de export kunnen schaden.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 02/10/2013 | 12:57 uur
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:49 uur
Denk je? Kijk eens om je heen!
Nederland wil een schip met een bemanning van zo klein mogelijk, maar daar is niet elk land het mee eens. De Amerikanen willen juist een wat groter schip, maar een schip van 2 miljard dollar per stuk kan echt niet iedereen zich veroorloven. Er is noodzaak tot samenwerking, maar laten we wel wezen, als we iedereen aan boord moeten krijgen, zijn we in 2050 nog aan het praten. En met >160 Destroyers, Fregatten en korvetten is er ook zeker ruimte voor meer dan 1 klasse. Als we een klasse bouwen van 20 schepen zit je echt wel goed, moeten juist op zoek naar de sweetspot, waar we effectief kunnen samenwerken.
Het zal niet eenvoudig zijn maar toch denk ik dat de beste weg is te werken aan EU standaardisatie.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 12:49 uur
Het is maar een voorbeeld, en zo zijn er meer dus.
Gelijkertijd zijn de missiles ook niet allemaal hetzelfde. Een 800kg wegende RBS-15 is van een andere klasse dan de 400kg wegende NSM. Daarnaast heeft concurrentie ook zeker wel voordeel. Maar op dit moment is het gewoon te veel dus eigenlijk. En moeten we dáár een slag in slaan. Maar we hoeven echt niet terug naar 1 missile. Zou zelfs ook de export kunnen schaden.
Natuurlijk zullen er meerdere zeg antischeepsraketten blijven bestaan...maar per categorie kiezen we er eentje als EU standaard. Net zoals de Amerikanen dat ook doen. Ik ben zeker niet voor een EU-leger zoals het Amerikaanse leger.....maar wel voor standaardisatie zoals ook daar gebeurd.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: ARM-WAP op 02/10/2013 | 13:06 uur
Een minimum van 12-15 schepen is blijkbaar nodig om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
(vanaf fregattengrootte en dan hangt het natuurlijk af van wat je er allemaal op plaatst en integreert).
Dat viel mooi te zien bij de Britten en hun AAW destroyers, hoe de prijs omhoogsprong telkenmale het aantal geminderd werd.

Ik kijk ook met argwaan naar "minder personeel".
Ja, een bemanning kost (veel) aan salaris, premies en opleiding enz.
Maar wanneer men op zee is heeft die bemanning ook een hele rist taken waarin ze flexibel te werk moet gaan.
En men mag vooral het aspect veiligheid niet vergeten: firefighting en damage control.
Vooral bij brand komt het er op aan snel te zijn om alles binnen de perken te houden.
En "sprinklers" en HALON zijn ook niet de beste oplossing: waterschade/stabiliteit en stikgevaar.
En ook bij RAS/BOZ heb je volk nodig aan dek. Bij fueling valt dat nog mee, maar goederen moeten ook versleept/gedragen worden naar liften/langs trappen en in opslagruimtes ondergebracht worden...
En wanneer een schip voor lange duur weg is wordt men gewoon moe...
De last dient dus een beetje gespreid te worden.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 02/10/2013 | 13:16 uur
Citaat van: ARM-WAP op 02/10/2013 | 13:06 uur
Een minimum van 12-15 schepen is blijkbaar nodig om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
(vanaf fregattengrootte en dan hangt het natuurlijk af van wat je er allemaal op plaatst en integreert).
Dat viel mooi te zien bij de Britten en hun AAW destroyers, hoe de prijs omhoogsprong telkenmale het aantal geminderd werd.

Ik kijk ook met argwaan naar "minder personeel".
Ja, een bemanning kost (veel) aan salaris, premies en opleiding enz.
Maar wanneer men op zee is heeft die bemanning ook een hele rist taken waarin ze flexibel te werk moet gaan.
En men mag vooral het aspect veiligheid niet vergeten: firefighting en damage control.
Vooral bij brand komt het er op aan snel te zijn om alles binnen de perken te houden.
En "sprinklers" en HALON zijn ook niet de beste oplossing: waterschade/stabiliteit en stikgevaar.
En ook bij RAS/BOZ heb je volk nodig aan dek. Bij fueling valt dat nog mee, maar goederen moeten ook versleept/gedragen worden naar liften/langs trappen en in opslagruimtes ondergebracht worden...
En wanneer een schip voor lange duur weg is wordt men gewoon moe...
De last dient dus een beetje gespreid te worden.
zeker...ook als je ziet dat de missies steeds verder van huis zullen zijn...en je dus ook bemanningen moet gaan wisselen daar. Een goede krijgsmacht kost nu eenmaal geld...klaar.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 02/10/2013 | 16:08 uur
Citaat van: ARM-WAP op 02/10/2013 | 13:06 uur
Een minimum van 12-15 schepen is blijkbaar nodig om de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden.
(vanaf fregattengrootte en dan hangt het natuurlijk af van wat je er allemaal op plaatst en integreert).
Dat viel mooi te zien bij de Britten en hun AAW destroyers, hoe de prijs omhoogsprong telkenmale het aantal geminderd werd.

En dat is dus ook goed mogelijk, maar daar zullen dan wel concessies gedaan moeten worden, maar dat kan ook altijd positief uitpakken. Als Denemarken, Nederland en Noorwegen destijds samen om de tafel hadden gezeten, hadden we nu een grote klasse 'LCF' gehad, met 4 voor NL, 4 voor Denemarken en 5 voor Noorwegen. Gelijk aantal als er Type-26's gepland staan, en ook zeker exportpotentieel. Daarom hoop ik ook dat we Naast Belgie nog wat landen aan boord kunnen krijgen voor de MPF vervanger. Vraagt investering van ons, maar dan kunnen we daar wel de kar trekken.


Citaat
Ik kijk ook met argwaan naar "minder personeel".
Ja, een bemanning kost (veel) aan salaris, premies en opleiding enz.
Maar wanneer men op zee is heeft die bemanning ook een hele rist taken waarin ze flexibel te werk moet gaan.
En men mag vooral het aspect veiligheid niet vergeten: firefighting en damage control.
Vooral bij brand komt het er op aan snel te zijn om alles binnen de perken te houden.
En "sprinklers" en HALON zijn ook niet de beste oplossing: waterschade/stabiliteit en stikgevaar.
En ook bij RAS/BOZ heb je volk nodig aan dek. Bij fueling valt dat nog mee, maar goederen moeten ook versleept/gedragen worden naar liften/langs trappen en in opslagruimtes ondergebracht worden...
En wanneer een schip voor lange duur weg is wordt men gewoon moe...
De last dient dus een beetje gespreid te worden.

Is m.i. ook een onwenselijke ontwikkeling. Al is er in principe niets mis met een meer flexibele crew, het gegeven dat politici daar misbruik van zullen maken is wel problematisch.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 02/10/2013 | 16:30 uur
Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 12:57 uur
Het zal niet eenvoudig zijn maar toch denk ik dat de beste weg is te werken aan EU standaardisatie.
Je gaat echt niet heel Europa zo ver krijgen om FREMM's te kopen.


Citaat van: Elzenga op 02/10/2013 | 12:57 uur
Natuurlijk zullen er meerdere zeg antischeepsraketten blijven bestaan...maar per categorie kiezen we er eentje als EU standaard. Net zoals de Amerikanen dat ook doen. Ik ben zeker niet voor een EU-leger zoals het Amerikaanse leger.....maar wel voor standaardisatie zoals ook daar gebeurd. 

Ik ben ook voor standaardisatie, en vanmiddag in de commissie vergadering is daar ook over gesproken. Maar ik hou daarbij wel het Pareto principe in ogen. We krijgen niet heel Europa aan de FREMM's, of de Type-26's of zo'n Duitse F125 OPV. Wel zijn er veel landen die niet of niet geheel hun eigen schepen bouwen, en door goed samen te werken kunnen we daar fiks op winnen. Als er dan 3 of 5 klassen Fregatten overblijven, prima. Een hele verbetering met nu, waar er ~43 verschillende klassen rondvaren onder de verschillende Europese landen.

Het gaat sowieso minder worden, door vervangingsprojecten waarbij 1 klasse vaak meerdere andere vervangt, maar er is meer werk te verrichten, en Nederland kan daar fiks van profiteren, maar dan moeten we wel het voortouw nemen.

Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 03/10/2013 | 09:13 uur
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 16:30 uur
Je gaat echt niet heel Europa zo ver krijgen om FREMM's te kopen.
En toch zullen we wel die kant op moeten vind ik. Dat eenzelfde model schip wordt geselecteerd uit kandidaten en breed wordt aangeschaft. Anders kunnen we nooit de financiële voordelen van deze opzet maximaliseren....welke landen als Amerika, China en Rusland wel hebben.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 16:30 uurIk ben ook voor standaardisatie, en vanmiddag in de commissie vergadering is daar ook over gesproken. Maar ik hou daarbij wel het Pareto principe in ogen. We krijgen niet heel Europa aan de FREMM's, of de Type-26's of zo'n Duitse F125 OPV. Wel zijn er veel landen die niet of niet geheel hun eigen schepen bouwen, en door goed samen te werken kunnen we daar fiks op winnen. Als er dan 3 of 5 klassen Fregatten overblijven, prima. Een hele verbetering met nu, waar er ~43 verschillende klassen rondvaren onder de verschillende Europese landen.
Natuurlijk gaat zoiets stap voor stap en in fases. Perfect zal het niet worden. Maar de noodzaak ertoe is dringender dan men in de EU hoofdsteden en hoofdkwartieren nog wel eens beseft denk ik. Onze (politiek economische) concurrenten zitten immers niet stil en kennen dit nadeel niet.
Citaat van: Thomasen op 02/10/2013 | 16:30 uurHet gaat sowieso minder worden, door vervangingsprojecten waarbij 1 klasse vaak meerdere andere vervangt, maar er is meer werk te verrichten, en Nederland kan daar fiks van profiteren, maar dan moeten we wel het voortouw nemen.
Inderdaad...
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 03/10/2013 | 11:44 uur
Citaat van: Elzenga op 03/10/2013 | 09:13 uur
En toch zullen we wel die kant op moeten vind ik. Dat eenzelfde model schip wordt geselecteerd uit kandidaten en breed wordt aangeschaft.
Maar dat kan al zonder dat je een schip hoeft te ontwerpen waar iedereen met de beste bedoelingen aan bijdraagt, zelfs projecten waarbij samen gewerkt wordt leveren vaak verschillende varianten op. Denk aan de Amsterdam, de LPD's, waarvan er 4(?) varianten rondvaren, La Fayette, Horizon, en zelfs de FREMM. 1 size-fits-all, fits no-one. En dat er misschien ooit wel zo'n enkele klasse komt, wie weet, maar dat duurt, gezien de cyclussen, zeker nog 30 jaar. En in die tijd kan politiek zoveel veranderen dat het een beetje koffiedikkijken is.

Citaat van: Elzenga op 03/10/2013 | 09:13 uur
Anders kunnen we nooit de financiële voordelen van deze opzet maximaliseren....welke landen als Amerika, China en Rusland wel hebben. Natuurlijk gaat zoiets stap voor stap en in fases. Perfect zal het niet worden. Maar de noodzaak ertoe is dringender dan men in de EU hoofdsteden en hoofdkwartieren nog wel eens beseft denk ik. Onze (politiek economische) concurrenten zitten immers niet stil en kennen dit nadeel niet.

Maar die hebben wel weer hele andere nadelen. Daarbij houden ook zij het echt niet bij 1 klasse. De VS heeft er bijvoorbeeld ook 6 (LCSI, LCSII, Tico, OHP, Burke (fl1, fl2, fl2A, fl3) en Zumwalt) en met verschillende sub-varianten dus. Zelfde geld voor de andere genoemde landen. Rusland werkt momenteel bijvoorbeeld ook aan 4 klassen (Gorskov, Grigorovich, steregusky en nog een unnamed project ter vervanging van de Soveremny klasse), naast wat ze allemaal al hebben varen.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 24/10/2014 | 15:32 uur
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 11/12/2014 | 22:35 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 17:39 uur
Wordt Egypte de officiële eerste Franse klant voor 23-26 Rafales? (en 2 FREMM Fregatten) nog voor de kerst 2014?
In het Frans
http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20141211trib5816ba911/des-rafale-et-des-fregates-fremm-pour-l-egypte-avant-noel.html
Er wordt blijkbaar ook gesproken over het doorverkopen van de Normandie (FREMM)

Citaat van: ARM-WAP op 11/12/2014 | 22:11 uur
Idd, dat doet al langer de ronde (kennis bij de Marine Nationale) en heb ik voor het eerst op meretmarine gelezen, 27 nov.

Als dit inderdaad waar is zou dat een fikse order zijn!
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 22:41 uur
Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 22:35 uur
Als dit inderdaad waar is zou dat een fikse order zijn!

Waarbij ik mij afvraag of ik enthousiast moet worden voor een deal met de FREMMs die volledig voldoen aan Franse specificaties aan een land wat volgend jaar een vijand van EU/NAVO kan zijn.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: Elzenga op 11/12/2014 | 22:51 uur
Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 22:35 uur
Als dit inderdaad waar is zou dat een fikse order zijn!
maar evenwichtig buitenlands (economisch)beleid weer ver te zoeken. Voedingsbodems gevoed. Zullen ze bij IS ook fregatten kunnen bemannen en aan de praat houden?!
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 11/12/2014 | 22:56 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 22:41 uur
Waarbij ik mij afvraag of ik enthousiast moet worden voor een deal met de FREMMs die volledig voldoen aan Franse specificaties aan een land wat volgend jaar een vijand van EU/NAVO kan zijn.

Dat is een van de redenen dat ik er mijn twijfels bij heb.
Vooral de kans de Egyptenaren het doorverkopen. De kans dat ze het opeens kunnen gebruiken lijkt me klein.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 23:07 uur
Citaat van: Elzenga op 11/12/2014 | 22:51 uur
Zullen ze bij IS ook fregatten kunnen bemannen en aan de praat houden?!

Op straffen van onthoofding: vast wel.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2014 | 23:10 uur
Citaat van: Thomasen op 11/12/2014 | 22:56 uur
Dat is een van de redenen dat ik er mijn twijfels bij heb.
Vooral de kans de Egyptenaren het doorverkopen. De kans dat ze het opeens kunnen gebruiken lijkt me klein.

Snap ik... als het om een "gestripte" verse zou gaan, dan zou ik er niet zoveel veel problemen mee hebben, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Titel: Re:Production challenge met: DCNS delivers first FREMM frigate to French Navy
Bericht door: dudge op 15/12/2014 | 10:20 uur
FINCANTIERI Launched The fifth multipurpose FREMM frigate "Alpino" for the Italian Navy
Today Riva Trigoso (Genoa) shipyard celebrated the launch of the frigate "Alpino", the fifth of a series of 10 FREMM vessels - Multi Mission European Frigates, ordered from Fincantieri by the Italian Navy within the framework of an Italo-French program of cooperation.
     
Godmother to the ship was Ms. Maria Rosa Solimano, cousin of Francesco Solimano awarded with the Gold Medal of Military Valor.

Present at the ceremony were, among others, Claudio Burlando, Governor of Liguria, Senator Nicola Latorre, Chairman of the 4^ Senate's Defence Committee, Admiral Luigi Binelli Mantelli, Italian Chief of Defence, Lieutenant General Claudio Graziano, Italian Army Chief of Staff, Admiral Giuseppe De Giorgi, Italian Navy Chief of Staff, Lieutenant General Enzo Stefanini, Secretary General of Defence and National Armaments Director, Giovanni Gorno Tempini, CEO of Cassa Depositi e Prestiti, Vincenzo Petrone and Giuseppe Bono, respectively Chairman and CEO of Fincantieri.

The vessel, which is due for delivery in early 2016 in Muggiano (La Spezia), will feature a high degree of flexibility, capable of operating in all tactical situations. The ship, 144 metres long with a beam of 19.7 metres, will have a displacement at full load of approximately 6,700 tonnes. The "Alpino" will have a maximum speed of over 27 knots and will provide accommodation for a crew of 200.
The ships in the FREMM program represent the state of the art of European and Italian defence in the Mediterranean and will replace the "Lupo" and "Maestrale" class frigates built by Fincantieri in the 1970s.

Participating in the initiative as prime contractor for Italy is Orizzonte Sistemi Navali (51% Fincantieri, 49% Finmeccanica) and, as prime contractor for France, Armaris (DCNS + Thales).

The cooperation has drawn of the highly positive experience of the previous Italo-French program "Orizzonte" under which two frigates were built for the Italian Navy, the "Andrea Doria" and the "Caio Duilio".

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.navyrecognition.com%2Fimages%2Fstories%2Fnews%2F2014%2Fdecember%2FFREMM_Alpino_Italian_Navy_Fincantieri.jpg&hash=45a865d75ab49bfa02e67b60147055065475eb3c)
FREMM Frigate "Alpino" is the fifth of a series of 10 for the Italian Navy. It is specialized for Anti-Submarine Warfare. Picture: Fincantieri
http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2256 (http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2256)