Reacties op "Gesneuveld"

Gestart door Elzenga, 10/12/2012 | 21:57 uur

SMI de Boer

En als het dan perse over gewapend geweld moet gaan: Binnen Nederland worden er jaarlijks 150 vemoord.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Mourning

Ja, volledig mee eens. Heeft mogelijk een beetje te maken met de bijna hysterie die er de laatste paar decennia in Nederland rondgaat om alles wat met militair optreden te maken heeft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

SMI de Boer

Als er voor iedere 25 doden in het verkeer een docu opgezet wordt zitten we elke zaterdag bij de TV te janken.

De keren dat ik de dood in het verkeer in de ogen heb gezien in nederland is vele malen meer dan op uitzending waar ter wereld ook, iedere dag verliezen 2 gezinnen een vader, de overige 0,7 doden worden als kind met 10 tegelijk doodgereden op een zebra of van hun fiets af. 700 per jaar, fluctuerend.
Eens: Ieder militair offer is er één teveel. Diep in mijn hart word ik trouwens liever te grazen genomen door een IED/RPG dan dat ik als een verdord plantje na een CVA of met 2 jaar kanker uitgemergeld de oven in ga. Op uitzending wèèt je dat je niet terug kan komen, in die auto stap je iedere dag lachend in.

We moeten de zaken niet teveel naar behoefte decimeren of oppompen, als we naar proportie maatregelen zouden nemen ligt vandaag nog het complete verkeer plat.


PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Het zal opgevallen zijn dat in dit topic een aantal postings zijn verwijderd die geen inhoudelijke waarde hebben voor de discussie.

met vriendelijke groet,

Ben
Forumbeheer

Ros

#35
De uitspraak van Sap dat het puur een strategische (oartij) beslssing was om deel te moeten nemen aan de Kunduz missie benadrukt weer mijn denken het puur en alleen een politieke keuze ia geweest om onze militairen aan gevaarlijke situataties bloot te stellen. Gelukkig is het (nog) niet zover gekomen dat er doden zijn gevallen aan Nederlandse zijde. "De missie stond in het verkiezingsprogramma" is ook een waardige uitspraak om te uiten als het zover mocht komen, wat ik natuurlijk niet hoop.

Spelen met levens voor eigen belang is wat mij tegen de borst stuit....... :sick:


Ros

'Kunduz was strategische misser'

AMSTERDAM - Jolande Sap heeft onderschat hoe gevoelig het lag in haar partij dat ze instemde met de missie in Kunduz en zo een deal sloot met het minderheidskabinet dat werd gedoogd door de PVV.


De voormalig leider van GroenLinks vindt dat het een strategische misser was, zegt ze zaterdag in een interview in de Volkskrant.

"Kunduz hebben we fout ingeschat. Maar op dat moment leek het niet zo ingewikkeld", legt ze uit. "Het was ons voorstel, de missie stond in het verkiezingsprogramma. Niks wees erop dat de weerstand in de partij zo heftig zou worden."

Hoewel Sap het moment waarop ze instemde met de missie betreurde, neemt ze er geen afstand van.

"Als we puur strategisch hadden gedacht, hadden we er überhaupt niet aan moeten beginnen. Dan hadden we bij het aantreden van het door Wilders gedoogde kabinet moeten zeggen: we doen geen zaken met jullie, ook niet over de missie. Maar ik ben een door de inhoud gedreven politica."

Te vroeg


Terugkijkend op haar tijd als fractieleider, zegt ze dat het eigenlijk te vroeg kwam. Ze nam het roer eind 2010 over van Femke Halsema en werd meteen geconfronteerd met de Kunduz-missie. "Achteraf denk ik: geen goede timing."

Sap kondigde in oktober haar vertrek uit de Kamer aan. De partijtop had het vertrouwen in haar opgezegd. GroenLinks ging bij de verkiezingen terug van tien naar vier zetels.

www.nu.nl

KapiteinRob

#33
Citaat van: Tanker op 11/12/2012 | 16:50 uur
Mensen waar ik veel mee gewerkt heb binnen de cavalerie / pantserinfanterie wilden niets liever, misschien meer een gevechtseenheid ding dan ?

Of het "meer een gevechtseenheid ding is" kan ik niet beoordelen; ik denk dat liefhebbers van missies in alle geledingen binnen ons bedrijf te vinden zijn. Het ging mij er in deze om dat je voor "elke militair" sprak, wat je natuurlijk niet kunt weten. De observaties bij je eigen toenmalige club ten spijt.....

Je zal mij niet horen piepen als ik met uitzending ben, maar desalniettemin heb ik (zoals ook op het forum wel aangegeven) een persoonlijke mening over bepaalde missies. En ik herhaal als 18-jarige in dienst te zijn gegaan met andere gedachtes over mijn "carrière" en functioneren als militair dan kans te lopen voor je raap te worden geschoten in een of ander knollenland waar we n.m.m. niets te zoeken hebben. Maar zoals AJ al aangaf, je gaat waar je heen gestuurd wordt, omdat het je werk is. En over de mate van "niets liever willen" zal een ieder zijn eigen gedachten (mogen) hebben. In het kader van het topic heb ik er ooit voor gekozen bereid te zijn te sneuvelen voor volk en vaderland. Dat dit nu "vertaald" is in volk, vaderland en vooral humanitaire blabla is verder mijn keuze niet geweest. Dus nu heb ik in dat kader w.m.b. gewoon een baan en louter aan die baan zit dan een soort "sneuvelbereidheid" gekoppeld. Eventueel idealistische motieven qua sneuvelbereidheid op m.i. dubieuze "humanitaire" missies in de zandbak heb ik dus niet. IHet is nu gewoon part of the job. ;)

Nikehercules

#32
Citaat van: Ros op 11/12/2012 | 20:57 uur
Zo zijn er de nodige die dat denken tot na de eerste uitzending.........

Klopt, die zijn er idd ook. Doet toch niets af aan de waarneming van Tanker die ik onderschrijf?

Ros

#31
Citaat van: Poleme op 11/12/2012 | 20:15 uur
En Nederland deed mee.  Want (bijna) iedereen wil volgend jaar maar Meer, meer en Beter.  
War Is Just Business.  Voor politici, voor bedrijven, voor militairen, voor allen die aan die oorlog een boterham verdienen.  

Nou.....en wat zijn wij er beter van geworden. Poleme...als economisch gewin voor de VS de werkelijke reden was om Afghanistan binnen te vallen hadden zij het denk ik anders gedaan. Enkele miljarden aan de Taliban gegeven en daarbij alle rechten gekregen om te ontginnen wat zij maar wilden hebben. Tegen een fractie van de kosten van de oorlog en daarbij ook nog duizenden levens gespaard.

De VS had de pech een klungel als president te hebben op het moment dat er iets bsloten moest worden. Ik geloof wel dat de wapenindustrie in de VS een vinger in de pap heeft gehad.

Maar....of het nu reden A of B is geweest. Nederland had beter moeten/kunnen weten dat dit een operatie zonder een te behalen eind resultaat zou worden. En daar is/was geen kristallen bol voor nodig.

Tegen de tijd dat de Nederlandse politiek zich gaat verlagen tot het inzetten van ons leger om economische belangen is het tijd om een aantal politici na afloop van de woensdagmarkt tegen de muur te zetten. Zonder laatste sigaret....want dat is slechtvoor de gezondheid.

Ros

Citaat van: Nikehercules op 11/12/2012 | 17:02 uur
Nee hoor, erg herkenbaar. Geld ook voor het overgrote deel van de militairen die ik heb gesproken. Of dit nu jongens van de infanterie of uit het vliegtuigonderhoud waren, allemaal wilden ze op uitzending.

Sterker nog, ik heb als reservist precies het zelfde. Ik hoop niet dat het fout gaat in NL, gebeurt het toch en wordt de Natres ingezet... Laat het alsjeblieft mijn club zijn.

Zo zijn er de nodige die dat denken tot na de eerste uitzending.........

Poleme

#29
Citaat van: Ros op 10/12/2012 | 22:14 uur
Iedereen stelt de vraag.... "waarom ?". Iedereen weet het antwoord echter gaat er aan voorbij en verzint een beter passend verhaal. Vrede, veiligheid, mensenrechten...noem ze maar op.
Deze militairen zijn gesneuveld als gevolg van politiek correcte slaafsheid aan de grillen van de VS, Iedereen met een beetje verstand wist al bij voorbaat dat deze oorlog en de daar op volgende bezetting tot geen bevredigend einde zou leiden. Afghanistan word straks in 2014/2015 terug gegeven aan de Taliban en dat was het dan. Maar meedoen is belangrijker dan te winnen...zullen we maar zeggen   :sick:
Enduring Freedom.  Freedom for the Afghans or Freedom of Commodities (grondstoffen)?
Beste Ros, vroeger werden we dom gehouden door de kerk.  Nu wordt men dom gehouden door ... de reclame.   We worden van alle kanten verleid om dit te kopen, om dat te kopen.  En dus laven we ons maar al  te graag aan het enorme materialisme in deze (over) consumptie maatschappij.  Want wie wil er nou leven zoals bijvoorbeeld de Zwarte Kousen Kerk of Amish?  De grondstoffen en half-, of eindproducten komen echter voor het overgrote deel van andere continenten.   Dus hebben de producenten die ons zoveel verleiden zeer grote belangen in den vreemde.  Hun belangen zijn ook de belangen van de consument.  En hun belangen zijn ook de belangen van de 'belangen handelaren', of te wel politici.  Dus moeten deze belangen ook net als bijvoorbeeld in de Gouden Eeuw in den Verre Vreemde wel eens bevochten worden met een krijgsmacht, als de diplomatie niet meer tot het gewenste resultaat leidt.
Centraal-Azië zit tjokvol grondstoffen zoals: aardgas, olie, uranium en diverse andere ertsen.  Dus hielden de VS al rond 1998 de meest grote luchtlanding oefening ooit ten Noorden van Afghanistan. Want je weet maar nooit, met zo een belangrijk strategisch gebied.
2001, 911 was een geluk bij een ongeluk, want het zorgde voor een politiek alibi om dit gebied eens de macht uit te breiden.
Net na "911" toen een invasie in Ariana ter sprake kwam, toen realiseerde de Amerikaanse regering al, dat militaire operaties in dat bergachtige land met zijn stammen structuur een moeilijke opgave zou worden.
Vervolgens begon men aan ops 'Enduring Freedom' en ISAF. The Great Game II zou een betere naam zijn.
www.nl.wikipedia.org/wiki/The_Great_Game
En Nederland deed mee.  Want (bijna) iedereen wil volgend jaar maar Meer, meer en Beter.  
War Is Just Business.  Voor politici, voor bedrijven, voor militairen, voor allen die aan die oorlog een boterham verdienen.  
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Flyguy

Citaat van: Lex op 11/12/2012 | 18:29 uur
Mocht u de uitzending gemist hebben, dan is de docu hier te zien.
Heel erg bedankt!  ;)

Lex

Mocht u de uitzending gemist hebben, dan is de docu hier te zien.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 11/12/2012 | 17:53 uurCorrect, als militair hoef je ook niet perse achter een missie te staan. Militairen zijn professioneel genoeg om hun persoonlijke ideeën naar de achtergrond te schuiven en hun taak naar eer en geweten uit te voeren. En dan doe je het voor elkaar in het uitzendgebied.

Kun je dat niet of kun je er echt niet mee leven moet je je pak aan de wilgen hangen en aan de andere kant van het hek gaan kijken.
eens....maar staat wel tegenover dat politici soms wel iets zorgvuldiger en beter geïnformeerd tot bepaalde inzet-besluiten mogen komen. Of eerlijker over de motivatie communiceren naar de militairen en degene die hen aan de macht hebben geholpen, de kiezer cq burgers. Dat is in het recente verleden mijns inziens niet altijd gebeurd.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 11/12/2012 | 17:38 uur
En in de praktijk schijnt er dus vooral voor elkaar gevochten te worden. Het hogere doel komt vrijwel volledig te vervallen.

Correct, als militair hoef je ook niet perse achter een missie te staan. Militairen zijn professioneel genoeg om hun persoonlijke ideeën naar de achtergrond te schuiven en hun taak naar eer en geweten uit te voeren. En dan doe je het voor elkaar in het uitzendgebied.

Kun je dat niet of kun je er echt niet mee leven moet je je pak aan de wilgen hangen en aan de andere kant van het hek gaan kijken.