De Chinese expansie(drift)

Gestart door VandeWiel, 25/04/2010 | 22:02 uur

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2010 | 14:58 uur
Naast de 10 carriers aktief hebben de US ook nog een groot aantal carriers in de mottenballen staan...

In plaats van je een bron te vragen over dat "groot aantal carriers die in de mottenballen staan" (liggen....) is mijn informatie dat dit er geen groot aantal betreft:

De voormalige USS Constellation, USS Independence en USS Ranger Hawk liggen "in inactive reserve in the Naval Inactive Ship Maintenance Facility (NISMF), Bremerton, Wash." en de USS Saratoga "berthed at the Naval Education and Training Center, Newport, R.I.". (bron)

M.u.v. de USS Constellation (1961) zijn de andere 3 in de jaren 50 in dienst gesteld, dus als je al insinueert dat deze nog bruikbaar zouden zijn, heb ik daar mijn vraagtekens bij. De USS Kitty Hawk ligt ook uit dienst gesteld in Bremerton (bron) .

Verder is in 2007 de USS John F. Kennedy uit dienst gesteld en ligt in Philadelphia (bron). De JFK is beschikbaar ter donatie als museumschip en derhalve sowieso nimmer meer inzetbaar. De rest van de oudjes zijn op verschillende manieren aan hun einde gekomen.

Ik vind "dat grote aantal" dus nog wel meevallen en durf daarbij mijn vraagtekens te stellen bij "het in de mottenballen liggen" in relatie tot het eventueel weer operationeel krijgen van deze schepen. Met enig goed fatsoen denk ik dat je dat hooguit nog zou lukken bij de Kitty Hawk en wellicht de Constellation. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben....  ;)

Oorlogsvis

Ik zie de Amerikanen ook niet zo snel beneden de 10 carriers gaan, omdat de carriers hun manier zijn om zich als super macht te laten zien, en hoewel sommige media het iedereen graag doen geloven..de US is nog steeds een super macht en andere landen staan daar slechts van in de schaduw, zelfs China zie ik de komende 50 jaar nog geen bedreiging worden voor de US. De US is technologisch veel verder dan China, China kan alleen goed nabouwen en geheimen stelen maar met echt iets orgineels zijn ze zelf nog niet gekomen.
Naast de 10 carriers aktief hebben de US ook nog een groot aantal carriers in de mottenballen staan...

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurOok al worden ze nooit daadwerkelijk voor oorlogsvoering ingezet.

Ik dacht dat ze vanuit de Perzische golf regio mede werden ingezet voor ondersteuning in Afghanistan?


Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurIk verwacht dat Europa uiteindelijk 4 grotere carriers zal krijgen...Twee Franse en twee Britse. Of als de Brits/Franse samenwerking wel goed van de grond komt een drietal.


Ik denk dat je veel te optimistisch bent. De Britten zijn hun krijgsmacht zo aan het herinrichten dat ze enkel nog beperkt en enkel in samenwerking met andere landen kunnen opereren. Niet meer zoals in het verleden volledig zelfstandig en grootschalig. EEN carrier voor de UK zou al heel wat zijn, een carrier, hooguit twee samen met de Fransen dan mogen ze juichen.


Citaat van: Elzenga op 27/12/2010 | 13:36 uurDaarnaast dan nog een aantal kleinere carriers met waarschijnlijk alleen (gevechts)helikopters. Ik denk dat dit aantal voldoende zal zijn. India is ook bezig met de bouw en ontwikkeling van 3 carriers. In denk dat China voor eenzelfde aantal zal gaan. Daarbij verwacht ik een drastische verkleining van het aantal Amerikaanse carriers in de toekomst.

De US is al bezig met de volgende klasse en een drietal nieuwe staan al in de planning. Daarnaast zijn er 4 carriers minder dan 20 jaar oud dus die kunnen nog wel even mee. Tot slot hebben er 4 de afgelopen 10 jaar een midlife update gehad. Alleen bij een zeer zware financiële crisis (daadwerkelijk bankroet al la Rusland 1998) zie ik in waarom de VS de komende 20 jaar beduidend minder carriers zal hebben. Dan zijn we waarschijnlijk ook meteen terug naar 4 :)


"In an April 6, 2009, speech, Secretary of Defense Robert Gates announced that the Navy Aircraft Carrier program would shift to a five year building program so as to place it on a "more fiscally sustainable path." Such a measure would result in ten carriers by 2040."

http://www.defense.gov/speeches/speech.aspx?speechid=1341

Elzenga

#35
Citaat van: VandeWiel op 27/12/2010 | 10:00 uur
Een carrier is niet zo geschikt om te vechten tegen een geavanceerde vijand als de VS, maar is meer geschikt om macht te projecteren op diverse gebieden verder weg, overal in de wereld. Wat denk je van een Chinese carrier in de Perzische golf? Of voor de kust van Israel als die op het punt staan Iran, China's grootste olieleverancier, aan te vallen. Daar gaan duidelijke signalen van uit. Daarnaast zijn er nogal wat kleinere landen in de regio zenuwachtig om de groei van China. Juist dat soort landen hebben geen / minder goede middelen tegen een Carrier Battle Group.
Precies...machtsprojectie en show of force. Keuzes worden toch beïnvloed als er ergens een eskader voor de kust ligt. Men denkt toch nog eens extra na of met een bepaalde stap wel of niet neemt. Als er een risico zo bestaat op escalatie tot.... Daarom blijven dit soort middelen belangrijk. Ook al worden ze nooit daadwerkelijk voor oorlogsvoering ingezet.

Ik verwacht dat Europa uiteindelijk 4 grotere carriers zal krijgen...Twee Franse en twee Britse. Of als de Brits/Franse samenwerking wel goed van de grond komt een drietal. Daarnaast dan nog een aantal kleinere carriers met waarschijnlijk alleen (gevechts)helikopters. Ik denk dat dit aantal voldoende zal zijn. India is ook bezig met de bouw en ontwikkeling van 3 carriers. In denk dat China voor eenzelfde aantal zal gaan. Daarbij verwacht ik een drastische verkleining van het aantal Amerikaanse carriers in de toekomst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Misschien is deze ontwikkeling voor Europa het signaal om eens te bezien wat we kunnen doen met een "overtollige" Engelse carrier...

Wellicht is het een idee om deze gezamelijk te exploiteren, zoals de NAVO AWACS of de C17, zodat deze additionele capaciteit niet verloren gaat.

Of we moeten als EU, NAVO en US accepteren dat we vanaf 2020 2e of 3e viool spelen. (niet dat één carrier het verschil maakt)

Een econmische macht is prachtig maar je moet wel in staat zijn deze te bewaken en te verdedigen. Er zijn historisch gezien vele voorbeelden waaruit blijkt dat de pen machtig is maar het zwaard het toch voor het zeggen heeft!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 27/12/2010 | 10:35 uur
Citaat van: SMI de Boer op 27/12/2010 | 00:33 uur
JSS?

Ik bedoel hier mee dat sommige Tweede kamer leden als ze het over Defensie hebben, niet nadenken?wat het verschil is tussen een Fregat of een Bevoorradingsschip , zoals bij de inzet voor Ivoorkust.  :hrmph:

Sommige?

andré herc

Citaat van: SMI de Boer op 27/12/2010 | 00:33 uur
JSS?

Ik bedoel hier mee dat sommige Tweede kamer leden als ze het over Defensie hebben, niet nadenken?wat het verschil is tussen een Fregat of een Bevoorradingsschip , zoals bij de inzet voor Ivoorkust.  :hrmph:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het toont weer eens aan dat we in Nederland minder krampachtig moet volhouden dat ons hier, achter de "veilige"  duinen, niets kan gebeuren!

Als voorbeeld:

Als show of force een Chinse carrier battle group voor de Scheveningsekust, net buiten de 12 mijls zone, het is prachtig helder weer op een warme lentedag in 2020 en we zien vanaf het Kurhausterras dat wél 4 OPV's het tegenwicht proberen te vormen...  :devil:


VandeWiel

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2010 | 22:54 uur
Een Nederlandse Walrus nam toch ook een Amerikaanse carrier te grazen tijdens een oefening ?...tot grote verbazing van de Amerikanen ?

Een Nederlandse Walrus kan dus ook makkelijk dit Chinese ding tot zinken brengen lijk mij.

Een carrier is niet zo geschikt om te vechten tegen een geavanceerde vijand als de VS, maar is meer geschikt om macht te projecteren op diverse gebieden verder weg, overal in de wereld. Wat denk je van een Chinese carrier in de Perzische golf? Of voor de kust van Israel als die op het punt staan Iran, China's grootste olieleverancier, aan te vallen. Daar gaan duidelijke signalen van uit. Daarnaast zijn er nogal wat kleinere landen in de regio zenuwachtig om de groei van China. Juist dat soort landen hebben geen / minder goede middelen tegen een Carrier Battle Group.

VandeWiel

Citaat van: Tanker op 26/12/2010 | 21:17 uur
Het spijt me, "made in China" doet zijn naam hier wel erg veel eer aan.... ;D

In kwantiteit is het Chinese ruimtevaartsprogramma al groter dan dat van de VS... Ze zijn bezig met een eigen GPS systeem en waar denk je dat al die coole Apple Gadgets / computers gemaakt worden? Er staat daar een fabriek met 1 miljoen medewerkers. Wat denk je dat er gebeurt als die iets anders moeten gaan maken, zoals wapens? De ideeën komen nu nog uit het westen, maar de Chinezen spelen het zeer slim om in gigantisch tempo in te lopen.

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

andré herc

Daar gaan we weer, ik zie ze al denken de Dames en Heren in Den Haag ,er is niks aan de hand met die Chinese Marine daar hoeven wij niet bang voor te zijn, want tegen die tijd dat hun beschikking hebben over een Carrier,dan hebben wij wel die JSS :crazy: .
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2010 | 22:54 uur
Een Nederlandse Walrus kan dus ook makkelijk dit Chinese ding tot zinken brengen lijk mij.

Nadat de Chinees onze neusje van de zalm, de OPV's, eerst naar de kelder had gejaagd.....  :devil:

Oorlogsvis

Een Nederlandse Walrus nam toch ook een Amerikaanse carrier te grazen tijdens een oefening ?...tot grote verbazing van de Amerikanen ?

Een Nederlandse Walrus kan dus ook makkelijk dit Chinese ding tot zinken brengen lijk mij.

SMI de Boer

Daarom zit ik gelijk in 001 als Hop Sing over het tuinhekkie gluurt
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend