De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Oorlogsvis

@Mourning ben ik met je eens ...activeren die opslag ...CV90 toevoegen aan de bestaande eenheden of een nieuwe oprichten
en die Pantserhouwitsers moeten zo snel mogelijk actief worden iedere brigade zijn eigen artillerie


Mourning

Hoeveel CV9035MkIII's hebben we eigenlijk nog in opslag staan? Is het niet bijzonder voordehand liggend om deze uit opslag te halen en aan het lopende programma van verbetering toe te voegen voor dit voertuig en een aanvullende bestelling te plaatsen welke direct in die versie worden geleverd? En als dat geen optie is ze uit de opslag te halen en voor wat dan ook voor rol om te bouwen? Mobiele mortierdrager, (V)Shorad-voertuig platform? Weet ik het. I.i.g. die meuk te gaan gebruiken weer.

Zelfde met de PH-2000's. Ik neem aan dat onze behoefte op dit moment op twee volledige afdelingen zal komen te liggen (13 Licht en 43 Mech beiden een afdeling). Is dat reel? Ervan uitgaande dat dat een reele verwachting is. Hoeveel hebben we er dan nog over na aftrek daarvan?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Harald op 08/04/2022 | 09:54 uur
De toevoeging van 70mm of het gebruik van de A-UGV op deze manier ?

Beide eigelijk. Wat kun je nu wat je met een javelin of verbeterde versie niet kan? Maar nu rolt er een karretje achter ze aan waar het opstaat...dat weer stroom nodig heeft en een lekke band kan krijgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 08/04/2022 | 09:31 uur
Ik snap de voordelen nog niet hiervan maar dat zal wel.
De toevoeging van 70mm of het gebruik van de A-UGV op deze manier ?

Huzaar1

Ik snap de voordelen nog niet hiervan maar dat zal wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Rheinmetall Mission Master fires Thales 70mm guided rockets



The UGV hit a 4x4 vehicle located 4 km away from the firing point during a live-fire exercise at the Trängslet base in Sweden.

Rheinmetall's Mission Master Autonomous Unmanned Ground Vehicle (A-UGV) has used Thales laser-guided FZ275 rockets at the Trängslet base in Sweden during a live-fire exercise that was witnessed by delegations from Belgium, Denmark, Sweden, Norway, the Netherlands and Poland.

The A-UGV was equipped with a Rheinmetall Fieldranger Multi remote weapons station armed with two seven-tube 70mm rocket launchers from Thales Belgium.

For the demonstration, Mission Master fired Thales 70mm laser-guided rockets at a 4x4 vehicle located 4km away from the firing point. The exercise marked the culmination of the qualification process for the Fieldranger Multi equipped with FZ275 rockets.

Previously limited to aircraft, these area saturation and precise strike applications can engage stationary and mobile targets at ranges of up to 7km with minimal collateral damage.

According to a 7 April press release from Rheinmetall, this new configuration is now ready to be integrated into other types of platforms and armoured vehicles.

Featuring a fully modular architecture, this A-UGV can also be equipped with 12.7mm calibre machine guns, a Dillon Aero M134D gun or 40mm grenade launchers.

The Rheinmetall Mission Master SP-Fire Support is part of the A-UGV family developed by Rheinmetall Canada.

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/rheinmetall-mission-master-fires-thales-70mm-guide/

https://www.youtube.com/watch?v=10g3PtrhN1Y

Master Mack

Denk dat de Iveco 12 kn vervanger van de MB een prima voertuig is om bij 13 licht/ gemotoriseerd/middelzwaar of wat het ook gaat worden in te voeren. Daar zit het probleem niet. Het probleem is nu nog geen horizontale vuurkracht op de boxer. We hebben geen ander voertuig nodig maar een serieus kanon.

Harald

Geen Frans materieel.
Gewoon Boxer 35mm toevoegen aan 13

We zouden nog verder kunnen gaan en het 13 van licht naar medium brengen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2022 | 19:22 uur
Het product zal vast niet voldoen aan de eisen, zelfs de CV90 werd voor ons verhoogd. Dat moet ook eens ophouden, maar is even buiten dit onderwerp.
Maar de Jaguar voorstellen is niet realistisch, het is vast een prima verkenningsvoertuig, maar meer niet. Er zit een ATGM op zodat het ook een klap kan uitdelen en zich verweren, maar ik betwijfel of het zal voldoen aan onze wens voor een AIFV of APC. Het zit vol concessies en ik vraag me af hoe het zou werken in zeg, wat we hebben gezien in Oost-Oekraine. Het heeft een bijzondere wiel combinatie.

Terug naar ons, nee. We hebben een wielvoertuig in onze organisatie welke niet voor niets zo modulair is. De Jaguar opnemen zou tegen alles ingaan waar we de laatste jaren mee bezig zijn. De aanleiding is er ook niet echt, want samenwerken kan prima met de Fransen met andere voertuigen. Tenslotte is de KL ook niet meer zo Duits als vroeger.

Duidelijk  ;)

Ik hoop dat bij de defensienota meer duidelijk wordt over de plannen met o.a. 13 licht. Het mooiste zou natuurlijk zijn terug opbouwen naar een gemechaniseerde brigade maar ik betwijfel of dat ooit nog gaat gebeuren.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 05/04/2022 | 18:45 uur
Ik zeg niet dat we dit moeten doen... ik stel de vraag is dit ondenkbaar ?

Zo nee, dan is het in mijn ogen (mits alles voldoet aan de eisen) geen slechte optie. Het heeft absoluut NIET mijn voorkeur maar het was slechts een simpele vraag.

Het product zal vast niet voldoen aan de eisen, zelfs de CV90 werd voor ons verhoogd. Dat moet ook eens ophouden, maar is even buiten dit onderwerp.
Maar de Jaguar voorstellen is niet realistisch, het is vast een prima verkenningsvoertuig, maar meer niet. Er zit een ATGM op zodat het ook een klap kan uitdelen en zich verweren, maar ik betwijfel of het zal voldoen aan onze wens voor een AIFV of APC. Het zit vol concessies en ik vraag me af hoe het zou werken in zeg, wat we hebben gezien in Oost-Oekraine. Het heeft een bijzondere wiel combinatie.

Terug naar ons, nee. We hebben een wielvoertuig in onze organisatie welke niet voor niets zo modulair is. De Jaguar opnemen zou tegen alles ingaan waar we de laatste jaren mee bezig zijn. De aanleiding is er ook niet echt, want samenwerken kan prima met de Fransen met andere voertuigen. Tenslotte is de KL ook niet meer zo Duits als vroeger.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2022 | 18:21 uur
Waarom zouden we in godsnaam een totaal nieuw product met onbekende logistiek met totaal nul koppeling met bestaande logistiek, opleiding en ondersteuning opzetten met een totaal onbekende organisatie.

Snap niet waarom je dit allemaal logisch zou vinden.. naast de Boxer

Ik zeg niet dat we dit moeten doen... ik stel de vraag is dit ondenkbaar ?

Zo nee, dan is het in mijn ogen (mits alles voldoet aan de eisen) geen slechte optie. Het heeft absoluut NIET mijn voorkeur maar het was slechts een simpele vraag.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 05/04/2022 | 17:46 uur
Nee niet omdat we samen op missie gaan. Maar omdat er wat ik me herinner eerder gesproken is over een samenwerking tussen Frankrijk en 13 licht.
Op zich is voornamelijk de Jaguar wel acceptabel voor een lichte wiel eenheid. Daarnaast gebruikt Frankrijk binnen haar  6e Brigade Légère Blindée (6e lichte gepantserde brigade) nog de VAB welke vervangen gaat worden door de Griffon, VBCI & Ceasar als howitzer.

Het concept van die brigade is misschien wel iets voor 13 licht, met dezelfde of compleet andere voertuigen. Groot verschil met onze 13 Licht is wel dat men ruim 7500 troepen binnen de brigade heeft waar wij het moeten doen met ''slechts'' 3000 man.

Dat het niet past binnen ons standaard idee bij de KL ben ik met je eens. Franse voertuigen zouden een vreemde eend in de bijt zijn, maar als de voertuigen voldoen is het misschien niet eens zo heel verkeerd. Maar dan moeten ze wel voldoen aan de eisen die we stellen en ook budgetair moet het natuurlijk passen.

Ideaal gezien zou ik ook graag een ''Duitse variant'' zien op het bovenstaande als we Licht blijven voeren en niet (terug) overstappen op gemechaniseerd of medium.

https://en.wikipedia.org/wiki/6th_Light_Armoured_Brigade_(France)

Waarom zouden we in godsnaam een totaal nieuw product met onbekende logistiek met totaal nul koppeling met bestaande logistiek, opleiding en ondersteuning opzetten met een totaal onbekende organisatie.

Snap niet waarom je dit allemaal logisch zou vinden.. naast de Boxer
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2022 | 17:36 uur
Nee..nul. waarom? Omdat we een missie samen draaien?

Nee niet omdat we samen op missie gaan. Maar omdat er wat ik me herinner eerder gesproken is over een samenwerking tussen Frankrijk en 13 licht.
Op zich is voornamelijk de Jaguar wel acceptabel voor een lichte wiel eenheid. Daarnaast gebruikt Frankrijk binnen haar  6e Brigade Légère Blindée (6e lichte gepantserde brigade) nog de VAB welke vervangen gaat worden door de Griffon, VBCI & Ceasar als howitzer.

Het concept van die brigade is misschien wel iets voor 13 licht, met dezelfde of compleet andere voertuigen. Groot verschil met onze 13 Licht is wel dat men ruim 7500 troepen binnen de brigade heeft waar wij het moeten doen met ''slechts'' 3000 man.

Citaat van: Mourning op 05/04/2022 | 17:31 uur
Ik hoop wel dat het ondenkbaar is en het lijkt me met o.a. de Boxer in de sterkte ook niet logisch om vervolgens tevens een Griffon aan te schaffen. Daarnaast hebben we vrijwel geen Frans wielmateriaal bij de KL.

Persoonlijk zie ik meer in het toevoegen van 13 Licht aan de 1 Duitse Panzer Division waar 43 Mech ook onderdeel van uitmaakt en anders van een Duitse Divisie waar men ook de Boxer als hoofdvoertuig gebruikt. Maar belangrijkste is nu afwachten waar het Ministerie en de Politiek mee gaan komen net voor de zomer. Dan zal waarschijnlijk een stuk duidelijker worden wat uberhaupt de plannen v.w.b. wat men qua invulling met deze brigade wil, want dat is m.i. onduidelijk op dit moment.

Ja. er is nu plotseling meer geld, maar laten we even niet vergeten dat een paar maanden geleden er ook verhalen rondgingen waarbij werd overwogen om 1 van de drie brigades af te stoten. Dat zou nu echt ondenkbaar zijn met wat er in de Oekraine gebeurt en ik denk dat we kunnen stellen dat 43 Mech niet een van de kandidaten zou zijn geweest om te verdwijnen. 11 Luchtmobiel en 13 Licht stonden dus onder druk en ik vermoed m.n. die laatste.

Hoe dan ook heb ik een voorkeur voor samenwerking met Duitsland waar we op landmachtvlak al veel mee doen en anders met bijv. het Verenigd Koninkrijk (ja, ja, geen onderdeel van de EU ik weet het...). Ik denk dat de cultuur en taalbarriere met Frankrijk te groot is.


Dat het niet past binnen ons standaard idee bij de KL ben ik met je eens. Franse voertuigen zouden een vreemde eend in de bijt zijn, maar als de voertuigen voldoen is het misschien niet eens zo heel verkeerd. Maar dan moeten ze wel voldoen aan de eisen die we stellen en ook budgetair moet het natuurlijk passen.

Ideaal gezien zou ik ook graag een ''Duitse variant'' zien op het bovenstaande als we Licht blijven voeren en niet (terug) overstappen op gemechaniseerd of medium.

https://en.wikipedia.org/wiki/6th_Light_Armoured_Brigade_(France)

Huzaar1

Citaat van: Parera op 05/04/2022 | 17:26 uur
Nee dat snap ik maar is het ondenkbaar dat Nederland voor 13 licht Frans materieel aanschaft? Uiteraard moet het dan wel een lichte brigade blijven. In de basis is de Jaguar en Griffon geschikt voor een lichte wiel brigade. Of het wenselijk is dat is een tweede vraag.

Dus voor de duidelijkheid (stel dat):

Er wordt besloten dat 13 licht een lichte brigade blijft in de toekomst, zouden de Jaguar en Griffon dan realistische systemen zijn  voor die eenheid?

Nee..nul. waarom? Omdat we een missie samen draaien? Zo werken zaken niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

#1830
Citaat van: Parera op 05/04/2022 | 16:40 uur

De samenwerking tussen 13 licht en Frankrijk staat  me iets van bij maar ik kan hier zo snel niets over vinden. Is het ondenkbaar dat we voor 13 licht bijvoorbeeld de Griffon en/of  Jaguar aanschaffen?

Ik hoop wel dat het ondenkbaar is en het lijkt me met o.a. de Boxer in de sterkte ook niet logisch om vervolgens tevens een Griffon aan te schaffen. Daarnaast hebben we vrijwel geen Frans wielmateriaal bij de KL.

Persoonlijk zie ik meer in het toevoegen van 13 Licht aan de 1 Duitse Panzer Division waar 43 Mech ook onderdeel van uitmaakt en anders van een Duitse Divisie waar men ook de Boxer als hoofdvoertuig gebruikt. Maar belangrijkste is nu afwachten waar het Ministerie en de Politiek mee gaan komen net voor de zomer. Dan zal waarschijnlijk een stuk duidelijker worden wat uberhaupt de plannen v.w.b. wat men qua invulling met deze brigade wil, want dat is m.i. onduidelijk op dit moment.

Ja. er is nu plotseling meer geld, maar laten we even niet vergeten dat een paar maanden geleden er ook verhalen rondgingen waarbij werd overwogen om 1 van de drie brigades af te stoten. Dat zou nu echt ondenkbaar zijn met wat er in de Oekraine gebeurt en ik denk dat we kunnen stellen dat 43 Mech niet een van de kandidaten zou zijn geweest om te verdwijnen. 11 Luchtmobiel en 13 Licht stonden dus onder druk en ik vermoed m.n. die laatste.

Hoe dan ook heb ik een voorkeur voor samenwerking met Duitsland waar we op landmachtvlak al veel mee doen en anders met bijv. het Verenigd Koninkrijk (ja, ja, geen onderdeel van de EU ik weet het...). Ik denk dat de cultuur en taalbarriere met Frankrijk te groot is.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).