NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Reinier

Citaat van: Lex op 09/12/2009 | 21:45 uur
Citaat van: Dr_pepper op 09/12/2009 | 21:33 uur
1. wie gaat dit financieren?
De BV-NL,  aangezien deze verantwoordelijk is voor de "landsverdediging".

Deze 13 mannen, of straks een extra peloton zullen de kosten niet zijn op de gehele defensie begroting. Deze Arubanen zullen straks het werk doen dat anders Nederlandse militairen zouden doen, deze zijn weer duurder (toeslagen ed) dan de Arubanen.

Ik vind het goed de Arubanen ook betrokken bij (hun lokale) defensie en 'verdediging' van hun land.

Lex

Citaat van: Dr_pepper op 09/12/2009 | 21:33 uur
1. wie gaat dit financieren?
De BV-NL,  aangezien deze verantwoordelijk is voor de "landsverdediging".
Citaat van: Dr_pepper op 09/12/2009 | 21:33 uur
2. hoeveel manschappen telt de antiliaanse militie eigenlijk?
Volgens mij gaat het hier over 1 peloton.

Dr_pepper

1. wie gaat dit financieren?

2. hoeveel manschappen telt de antiliaanse militie eigenlijk?

Lex

ORANJESTAD — De Arubaanse jongeren die drie maanden geleden solliciteerden naar een functie van militair bij de Arubaanse militie Arumil, hebben gisteren ten overstaan van premier Mike Eman (AVP) een korte demonstratie van hun kunnen gegeven. Op de stormbaan van de marinierskazerne in Savaneta lieten de jongens zien wat ze waard zijn. De groep van 13 jongeren hebben binnen een periode van drie maanden een basiscursus tot militair voltooid en kregen tijdens een ceremonie van de premier hun Getuigschrift Korps Mariniers overhandigd.

De groep is volwaardig lid van Arumil en zal gaan meedraaien in de bewaking van de Marinierskazerne in Savaneta. Premier Eman sprak gisteren opnieuw over de invoering van dienstplicht voor jongeren vanaf 18 jaar. Hij praat binnenkort met de Nederlandse staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) om te kijken of dit in augustus 2010 al gerealiseerd kan worden.

Amigoe, 9 Dec, 2009, 12:53 (GMT -04:00)

ruiz

goeed toeven daar op mambo beach! Nu zul je de zondagavond wat anders moeten doen cw2cu! ;)

cw2cu

Citaat van: Laurens op 01/12/2009 | 23:25 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 01/12/2009 | 21:53 uur
en dagverblijf voor KL-sergeanten....
Worden ze inmiddels wel binnen gelaten?

Nog niet. Het is voorgelegd bij de CDS.
Inmiddels ben ik thuis en moet zeggen dat ik er een geweldige tijd heb gehad!

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 01/12/2009 | 21:53 uur
en dagverblijf voor KL-sergeanten....
Worden ze inmiddels wel binnen gelaten?

KapiteinRob

Citaat van: MINDEF-PR op 01/12/2009 | 21:37 uur
Het zal voor een groot deel van jullie eigen instelling afhangen hoe je deze periode gaat beleven.

Een deel dat van MINDEF afhangt wordt wijselijk niet over gesproken. Iets met toelagen en dagverblijf voor KL-sergeanten....

Lex

Nieuwe landmachtcompagnie op Curaçao

De tweede roulerende compagnie van de Koninklijke Landmacht is vandaag op Marinebasis Parera verwelkomd. De Alfacompagnie 45 Pantserinfanteriebataljon Regiment Infanterie Oranje Gelderland werd op de basis toegesproken door Plaatsvervangend Commandant der Zeemacht in het Caraïbisch Gebied, kapitein-ter-zee Jeroen van Zaalen.

"Jullie gaan hier een interessante tijd tegemoet. Het zal voor een groot deel van jullie eigen instelling afhangen hoe je deze periode gaat beleven. Het opereren in de West is voor jullie als compagnie uniek, voor ons is het werken met de landmacht hier inmiddels routine geworden", sprak Van Zaalen verwijzend naar de Bravocompagnie waarvan gisteren afscheid is genomen.

Lovende woorden
Commandant der Zeemacht in het Caraïbisch Gebied, commandeur Peter Lenselink, sprak tijdens de militaire afscheidsceremonie gistermiddag lovend over de inzet van de militairen tijdens de afgelopen vier maanden. "Jullie hebben als eerste landmachtcompagnie in de West op zeer goede wijze het spits afgebeten. Met oefeningen op de benedenwindse eilanden, een prachtig CIMIC-project (civiel-militaire samenwerking) op de Maria Auxiliadora school op Curaçao en uitstekende inzet tijdens ceremoniële activiteiten zoals de Opening der Staten. De compagnie heeft vanaf 2 augustus voortreffelijk invulling gegeven aan de taken van Defensie in de West. Dank voor uw inzet."

Taken
De landmachteenheden ondersteunen de hoofdtaken van Defensie in het gebied. Van de territoriale verdediging van de Nederlandse Antillen en Aruba, handhaving van de internationale rechtsorde, tot het verlenen van bijstand aan lokale autoriteiten. Orkaannoodhulp blijft primair een taak van de 32ste infanteriecompagnie van het Korps Mariniers, gestationeerd op Aruba. Bij escalatie kan de landmachtcompagnie wel algemene ondersteuning verlenen. Naast de operationele taken wordt de compagnie ook ingezet voor ceremoniële taken, zoals bij de Opening der Staten, Koninginnedag en Dodenherdenking.

Tijdens de roulatieperiode doorloopt de landmachteenheid een intensief trainingsprogramma. Dit programma beperkt zich niet alleen tot Curaçao, maar er wordt ook getraind op Aruba en Bonaire.

MINDEF, 1 december 2009, 19.58 uur

Lex

Er moet idd "uniformiteit" zijn.

mikemans

Citaat van: Lex op 18/11/2009 | 18:24 uur
De KL collegae zijn "gedetacheerd" voor een periode van zo'n 16 weken; de KM schepen gaan op "oefening". ;)

Dat maakt uiteraard geen enkel verschil, asl de ene militair na 16 weken van huis een pauze moet krijgen dan is dat voor de andere militair uiteraard ook de bedoeling. Men wilde joint, dan zullen we joint ook, geen uitzonderingen meer voor onze tere KL collegae. ;)

Lex

De KL collegae zijn "gedetacheerd" voor een periode van zo'n 16 weken; de KM schepen gaan op "oefening". ;)

mikemans

Citaat van: Lex op 17/11/2009 | 23:23 uur
Daarnaast is gesproken over de uitzendbescherming na afloop van een detachering in de West. De bonden hebben in het overleg in de Bijzondere Commissie Koninklijke Landmacht aangegeven dat personeel na terugkomst van een detachering in de West een tijdje vrijgesteld moet worden van een nieuwe uitzending

Ik neem aan dat, nu we allemaal bij 1 defensie werken, deze regeling zich ook uitstrekt tot de marine collegae. Dus na een reis van 4 maanden tot 6 maanden even een vrijstelling van 6 maanden voordat het volgende uitje kan beginnen.

:crazy:

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 18/11/2009 | 02:05 uur
Citaat van: cw2cu op 18/11/2009 | 01:50 uur
2 man in een kamer van ik schat 7 bij 8 meter waar 2 bedden, 4 kasten, bureaus en een koelkast in staat. Dan nog een aparte douche en aparte wc ruimte.
Onderofficieren is wat ik heb gezien bijna de helft. En er stonden daar 2 bedden in of slaapt er meestal maar 1 onderofficier in een kamer?

Goh, tijden veranderen..... Anyhow, bij de KM was het altijd zo dat de KPL's en manschappen (op walplaatsingen) met 4 man op een kamer lagen, de sergeanten met 2 en de sergeant-majoors en adjudanten een eigen kamer. Ik heb begrepen dat in NL de KPL's en manschappen ook met 2 man op een kamer zitten/gaan, maar of dat in de west ook al geregeld is?

In Nederland slaap ik op een kamer van 5 bij 6/7 met zijn drieen. Dus dat is helemaal krap vergeleken de kamers hier in de west..

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 18/11/2009 | 01:50 uur
2 man in een kamer van ik schat 7 bij 8 meter waar 2 bedden, 4 kasten, bureaus en een koelkast in staat. Dan nog een aparte douche en aparte wc ruimte.
Onderofficieren is wat ik heb gezien bijna de helft. En er stonden daar 2 bedden in of slaapt er meestal maar 1 onderofficier in een kamer?

Goh, tijden veranderen..... Anyhow, bij de KM was het altijd zo dat de KPL's en manschappen (op walplaatsingen) met 4 man op een kamer lagen, de sergeanten met 2 en de sergeant-majoors en adjudanten een eigen kamer. Ik heb begrepen dat in NL de KPL's en manschappen ook met 2 man op een kamer zitten/gaan, maar of dat in de west ook al geregeld is?