A400M ontwikkelingen

Gestart door Lex, 27/06/2009 | 23:25 uur

Sparkplug

Luxembourg Armed Forces A400M makes its maiden flight

Seville, 13.04.2020 – The Airbus A400M new-generation airlifter ordered by the Luxembourg Armed Forces has made its maiden flight, marking a key milestone towards its delivery. The aircraft, known as MSN104, took off from Seville (Spain), where the final assembly line is located, at 16:08 local time (CET) and landed back on site 5 hours later.

The Luxembourg aircraft will be operated by the armed forces of Belgium and Luxembourg within a binational unit based in Belgium. MSN104 is scheduled to be delivered in the second quarter of 2020.

The picture shows the Luxembourg aircraft landing at Seville airport, Spain.



https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/04/luxembourg-armed-forces-a400m-makes-its-maiden-flight.html

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 12/12/2019 | 11:39 uur
Zal afhankelijk zijn van wat aanwezig en/of inzetbaar is. De A330 MRTT is de primaire keuze, maar dat sluit de A400M niet uit. Verder is de snelheid van de A400M niet bepalend. KC-130 varianten worden al decennia lang door de USMC gebruikt voor hun jachtvliegtuigen.
Verkeersvliegtuigen worden ontworpen om mensen en vracht op zo efficiënte / doelmatig mogelijke wijze van A naar B te vervoeren.
Militaire transport vliegtuigen worden juist ontworpen om personeel en vooral vracht op zo effectief / doeltreffend mogelijke wijze te transporteren.
Die hebben dan ook een grote laad / los-klep in de staart en een veel ruimere, maar ook dikkere romp.  Maar dat is nadelig voor de aërodynamische eigenschappen, dus doelmatigheid.
Volgens het Canadese MinDef hebben hun C-130 'Herks' een Cost Per Flight Hour die veel hoger ligt dan die van de Airbus A 310.

Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat men de  vliegende peut-tap missie door verbouwde verkeersvliegtuigen laat uitvoeren.
Maar dit soort kisten hebben ook lange en uitstekend onderhouden start- en landingsbanen nodig.
Dat een expeditionaire, dus flexibele "medium weight force" zoals de US Marine Corps dan toch die effectieve C-130 transportkist inzet ook inzet als vliegend tankstation voegt natuurlijk veel flexibiliteit toe.  De 'Herk' kan uit de weg op ongeplaveide banen en ook op korte banen van 3,000 ft / 915 meter lengte.  En kan ook slow-movers zoals helikopters bedienen.  Vaardigheden dus, die goed van pas komen in het Midden-Oosten, Centraal-Azie en de zeer uitgestrekte Pacific.

Frankrijk zit constant met hun eveneens "medium & light weight expeditionaire forces" in het eveneens zeer uitgestrekte Afrika en heeft ook nog Overzeese Departementen / Gebiedsdelen aan de andere kant van de wereld.
Met vergeleken met Europa en Noord-Amerika een relatief klein aantal lange en goede banen van 8,000 ft / 2.440 m. tot en met 4 km lange runways.
Is het ook niet vreemd dat zij een deel van hun A400M's een AAR (bijtank) functie geven.

Ik denk dat in ieder geval de Duitsers, Spanjaarden, Luxemburg, Belgie, Malaysia en Indonesia hier helemaal geen behoefte aan hebben.
In Juli 1982 bouwden de Britten zes Hercules C.Mk1's om tot C. Mk1K tankers door toevoeging van Hose Drum Unit's.  Ten behoeve van ondersteuning van Harriers en F-4 Phantoms die de luchtverdediging boven de Falklands verzorgden.  Zij zouden dus een mogelijke klant kunnen zijn.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 12/12/2019 | 11:31 uur
De vraag is hoevaak ze dit gaan gebruiken voor fighters, door de relatief lage snelheid van de A400M ten opzichte van een rafale is het misschien helemaal niet zo handig en is een A330 veel beter op zijn plaats.

Voor helicopters is dit wel ideaal.

Zal afhankelijk zijn van wat aanwezig en/of inzetbaar is. De A330 MRTT is de primaire keuze, maar dat sluit de A400M niet uit. Verder is de snelheid van de A400M niet bepalend. KC-130 varianten worden al decennia lang door de USMC gebruikt voor hun jachtvliegtuigen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 12/12/2019 | 10:34 uur
Het is verkeerd verwoord. Het gaat om de hose & drogue AAR techniek. Franse jachtvliegtuigen maken hier gebruik van, maar ook vele andere (o.a. Typhoon, (Super) Hornet, F-35B/C, etc.).

De vraag is hoevaak ze dit gaan gebruiken voor fighters, door de relatief lage snelheid van de A400M ten opzichte van een rafale is het misschien helemaal niet zo handig en is een A330 veel beter op zijn plaats.

Voor helicopters is dit wel ideaal.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 12/12/2019 | 10:26 uur
systeem wat alleen past op Franse vliegtuigen, sneu volk.

Het is verkeerd verwoord. Het gaat om de hose & drogue AAR techniek. Franse jachtvliegtuigen maken hier gebruik van, maar ook vele andere (o.a. Typhoon, (Super) Hornet, F-35B/C, etc.).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 12/12/2019 | 10:17 uur
France receives first A400M with AAR capability, ability to paradrop 16-tonne load

https://www.janes.com/article/93133/france-receives-first-a400m-with-aar-capability-ability-to-paradrop-16-tonne-load


France on 4 December received its 16th A400M and its first with an AAR capability (photo from cockpit of aircraft it is refuelling) and able to drop a 16-tonne load. (Armée de l'Air)

systeem wat alleen past op Franse vliegtuigen, sneu volk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

France receives first A400M with AAR capability, ability to paradrop 16-tonne load

https://www.janes.com/article/93133/france-receives-first-a400m-with-aar-capability-ability-to-paradrop-16-tonne-load


France on 4 December received its 16th A400M and its first with an AAR capability (photo from cockpit of aircraft it is refuelling) and able to drop a 16-tonne load. (Armée de l'Air)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Duitsland weigert nieuwe A400M's af te nemen

De Duitse luchtmacht neemt twee A400M transportvliegtuigen van Airbus niet in gebruik. De Luftwaffe weigert de toestellen omdat ze niet voldoen aan de veiligheidseisen.

Problemen
Duitsland heeft 53 exemplaren van de A400M besteld en heeft er inmiddels 31 in dienst. De toestellen kampen volgens de luchtmacht met 'terugkerende technische problemen'. De afgelopen jaren stonden regelmatig vliegtuigen aan de grond.

Extra inspecties
Als voorbeeld geeft de Luftwaffe dat bij een inspectie van de propellers bleek dat niet alle 24 bouten op de juiste manier vastzitten. Om dit te verhelpen, moeten de toestellen extra gecontroleerd worden.

Hoe lang het duurt voor een toestel weer inzetbaar is, hangt volgens de Luftwaffe af van hoe de inspectie verloopt. Ook op andere punten moeten de vliegtuigen extra geïnspecteerd worden

Uitdagingen
Door de extra inspecties is de vloot niet volledig inzetbaar. Dat levert 'significante uitdagingen' op voor het squadron, schrijft de luchtmacht. De vliegtuigen worden onder andere ingezet bij humanitaire missies en in de strijd tegen IS.

Garanties
De twee nieuwe exemplaren voldoen volgens het Duitse leger niet aan de garanties die vooraf zijn afgesproken. In combinatie met de technische mankementen zorgt dat ervoor dat de vliegtuigen niet in dienst genomen worden.

https://www.upinthesky.nl/2019/11/13/duitsland-weigert-nieuwe-a400ms-af-te-nemen/

Sparkplug

UK A400M tactical parachuting capability delayed

https://www.janes.com/article/91809/uk-a400m-tactical-parachuting-capability-delayed


Airbus demonstrated a 'slim sticks' parachute drop of 80 French and Belgium paratroopers on 7 October. The British Army uses a different parachute system and so requires a separate bespoke clearance effort. Source: Airbus
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#575
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 29/08/2019 | 09:40 uur
Wij hebben er al 7 (8 met die van LUX bij). Koop maar C-130's.

;D

Citaat van: Umbert op 29/08/2019 | 11:09 uur
Misschien een oplossing voor de Duitsers de toestellen onder brengen in een NAVO airlift squadron waar je uren kunt kopen iets zoals met de C17A.

Dit is precies wat de Duitsers origineel wilde doen met de 13 A400M's, ze waren van plan met voornamelijk oostblok landen zo'n squadron op te richten zodat de toestellen wel van Duitsland bleven maar de kosten gewoon verdeeld werden. Blijkbaar is dat idee ook niks geworden en zijn ze toen overgestapt op de verkoop van de toestellen wat ook niet werkt.

Umbert

Citaat van: Parera op 28/08/2019 | 18:58 uur
Voordeel is wel dat als de Duitsers die 13 A400M's niet weg krijgen de prijs goed onderhandelbaar is ;D Het toestel heeft na orkaan Irma wel laten zien dat het een reus is in het verplaatsen van grote hoeveelheden goederen en het landen op relatief kleine vliegvelden.

De problemen met de toestellen nemen langzaam wel af nu ze actief in dienst zijn, het is jammer dat ze dan zo duur zijn anders was het een mooie vervanger geweest voor onze C-130's. Misschien niet om ze alle 4 te vervangen maar 2 stuks A400M + 2 stuks C-130J of iets in die vorm. Maar inderdaad voor de prijs van 1 A400M kan je 3 C-130J's kopen.

Als je dus goed leest wordt de A440 de militaire variant van de A380 qua bedrijfsmodel dus best wel redelijk tot goed toestel maar gewoon te duur. Want vindt het nog steeds raar als de Duitsers samen met de fransen C130 toestellen kopen voor een joint squadron terwijl de Duitsers schijnbaar 13 A400 afnemen die ze nooit gaan gebruiken, maar zoals anderen al aangeven als je voor dat geld ook 3 squadrons C130 kunt laten werken is de keuze niet zo vreemd meer. Misschien een oplossing voor de Duitsers de toestellen onder brengen in een NAVO airlift squadron waar je uren kunt kopen iets zoals met de C17A.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 28/08/2019 | 18:58 uur
Voordeel is wel dat als de Duitsers die 13 A400M's niet weg krijgen de prijs goed onderhandelbaar is ;D Het toestel heeft na orkaan Irma wel laten zien dat het een reus is in het verplaatsen van grote hoeveelheden goederen en het landen op relatief kleine vliegvelden.

De problemen met de toestellen nemen langzaam wel af nu ze actief in dienst zijn, het is jammer dat ze dan zo duur zijn anders was het een mooie vervanger geweest voor onze C-130's. Misschien niet om ze alle 4 te vervangen maar 2 stuks A400M + 2 stuks C-130J of iets in die vorm. Maar inderdaad voor de prijs van 1 A400M kan je 3 C-130J's kopen.

Wij hebben er al 7 (8 met die van LUX bij). Koop maar C-130's.

Parera

Citaat van: andré herc op 28/08/2019 | 18:37 uur
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de vervanging van de Hercules naar voren gehaald wordt  kwa prijs is De A 400M gewoon te duur anders hadden er allang diverse landen in de rij gestaan om die overtollig A 400Ms over te nemen we hebben het! hier op dit topic alle diverse keren gehad over de prijs per Kist!

Voordeel is wel dat als de Duitsers die 13 A400M's niet weg krijgen de prijs goed onderhandelbaar is ;D Het toestel heeft na orkaan Irma wel laten zien dat het een reus is in het verplaatsen van grote hoeveelheden goederen en het landen op relatief kleine vliegvelden.

De problemen met de toestellen nemen langzaam wel af nu ze actief in dienst zijn, het is jammer dat ze dan zo duur zijn anders was het een mooie vervanger geweest voor onze C-130's. Misschien niet om ze alle 4 te vervangen maar 2 stuks A400M + 2 stuks C-130J of iets in die vorm. Maar inderdaad voor de prijs van 1 A400M kan je 3 C-130J's kopen.

andré herc

Citaat van: Parera op 28/08/2019 | 18:21 uur
Zijn ze nog niet aangeboden aan de KLU?  :angel: We zoeken wel een vervanger voor de C-130's voor 2031 - 2033  :silent:
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de vervanging van de Hercules naar voren gehaald wordt  kwa prijs is De A 400M gewoon te duur anders hadden er allang diverse landen in de rij gestaan om die overtollig A 400Ms over te nemen we hebben het! hier op dit topic alle diverse keren gehad over de prijs per Kist!
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.