Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Lex


Zeewier

Wonderlijk dat de naam van de producent die wij allen kennen niet genoemd wordt. Denken zeker zo uit de Google zoekresultaten te blijven?
http://www.bnr.nl/feeds/anp/politiek/521278-1509/nederlandse-radars-voor-egyptische-marine

Harald

Moroccan Navy orders Damen water barge

The Royal Moroccan Navy has contracted Netherlands-based Damen Shipyards to build a water barge to help relieve the severe drought in the country, the company announced on 15 August.

Damen said this would be the first time that it will combine its Stan Pontoon 3011 barge with water-making technology and that it aimed to deliver the vessel before the end of September. It said the vessel will be fitted with an energy-efficient reverse osmosis system capable of making 1,500 m 3 (1.5 million litres) of drinking water an hour.

http://www.janes.com/article/53802/moroccan-navy-orders-damen-water-barge


Ace1

Pon Holdings neemt Marine-deel Imtech over

GOUDA/ALMERE (ANP) - Het Marine-onderdeel van Imtech wordt overgenomen door Pon Holdings en Parcom Capital. Pon Holdings B.V. is een bedrijf uit de vervoerssector, een internationale handels- en serviceonderneming. Het is in 1980 opgericht door Ben Pon junior, een voormalig autocoureur. Zijn vader Ben Pon senior begon in 1947 met de import van Volkswagens in Nederland.

Naast Volkswagens importeert Pon Holdings ook personenauto's van Audi, Seat, Skoda en Porsche. Ook distribueert Pon Holdings vrachtwagens, bussen en machines van MAN, Caterpillar en Motrac. Het bedrijf is ook in de bandensector actief als importeur van Continental. Het is eigenaar van Reifen Gundlach, Summa Tyre, Euro-Tyre en van fietsenfabrikant Gazelle. In de zeevaartsector is Pon Holdings actief met producten als supertankers en jachten.

Bij Pon werken bijna 13.000 medewerkers verspreid over 450 vestigingen in 32 landen. De onderneming had vorig jaar een omzet van bijna 6 miljard euro. Het oorspronkelijke familiebedrijf Pon Handelsonderneming gaat terug naar 1895, toen Mijndert Pon in Amersfoort een winkel in zeep, tabak en naaimachines opende. In 1900 werd Pon importeur van Opel-fietsen, zo meldt Pon op zijn website.

http://www.pzc.nl/algemeen/economie/pon-holdings-neemt-marine-deel-imtech-over-1.5153431


Sparkplug

Citaat van: Zeewier op 30/07/2015 | 14:30 uur
O ja, nog wat bijvangst gevonden. Bij de "Eerlijke" Bankwijzer vallen er nu mensen flauw.  :lol:

WOENSDAG 22 JULI 2015, 16:44
Fokker Hoogeveen maakt onderdelen Amerikaans afweergeschut

HOOGEVEEN - Ze zijn al jaren actief in het maken van lichtgewicht onderdelen voor bijvoorbeeld vliegtuigen. Fokker in Hoogeveen is er in gespecialiseerd. Daar komt nu een nieuwe opdracht bij. Het concern maakt onderdelen voor afweergeschut.

.../...

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/97844/Fokker-Hoogeveen-maakt-onderdelen-Amerikaans-afweergeschut

Fokker Aerostructures wordt inderdaad in onderstaand artikel genoemd.

Raytheon reveals new composite missile body for MALD decoy-jammer

http://www.flightglobal.com/news/articles/raytheon-reveals-new-composite-missile-body-for-mald-414902/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zeewier

#194
O ja, nog wat bijvangst gevonden. Bij de "Eerlijke" Bankwijzer vallen er nu mensen flauw.  :lol:

WOENSDAG 22 JULI 2015, 16:44
Fokker Hoogeveen maakt onderdelen Amerikaans afweergeschut

HOOGEVEEN - Ze zijn al jaren actief in het maken van lichtgewicht onderdelen voor bijvoorbeeld vliegtuigen. Fokker in Hoogeveen is er in gespecialiseerd. Daar komt nu een nieuwe opdracht bij. Het concern maakt onderdelen voor afweergeschut.

Samen met de Italiaanse fabrikant van Formule-1 auto's Dallara, heeft Fokker het voor elkaar gekregen om lichtere en goedkopere onderdelen te maken voor dit wapensysteem op vliegtuigen. Onderdelen die tot nu toe met de hand gemaakt werden.

Onderdelen voor afweergeschut
Het gaat om afweergeschut dat vanuit een vliegtuig wordt gelanceerd en zich bij een vijand voor kan doen als eigen luchtmacht. Daardoor worden de bommen minder snel aangezien als vijandelijk vuur. Het is een systeem van de Amerikaanse luchtmacht dat wordt gemaakt door de Amerikaanse firma Raytheon.

Miljoenenorder
Fokker in Hoogeveen levert de lichtgewicht onderdelen. Volgens directeur Rob Goossens van Fokker gaat het om een miljoenenorder die de komende jaren veel werk oplevert.

Het bedrijf in Hoogeveen houdt zich onder andere bezig met het maken van composiet-onderdelen van de vliegtuigen van Airbus of de Ariane raket. Maar ook de JSF zit vol technologie uit Hoogeveen.
Door: Andries Ophof

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/97844/Fokker-Hoogeveen-maakt-onderdelen-Amerikaans-afweergeschut

Zeewier

Fokker was in handen van een private equity fonds en stond eigenlijk al 3 jaar te koop. De gesprekken met GKN waren al jaren gaande, blijkbaar is er nu wel het vertrouwen omdat de crisis luwt. Al met al ben ik: 1. blij met de Britse partner GKN. 2. De vestigingen Nederland blijven, banen behouden. 3. Fokker is niet in delen is verpatst. 4. Het merk 'Fokker' blijft. GKN is geen vliegtuigbouwer an sich, dus het zou zeer mooi zijn als Fokker ooit weer kan participeren in het ontwerpen of assembleren ervan.

Fokker wordt overgenomen door het Britse GKN, voor 706 miljoen

HOOGERHEIDE-FOKKER
De Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker Services in Hoogerheide. Foto ANP / Lex van Lieshout

door Carlijn Vis
ECONOMIE Het Nederlandse vliegtuigbedrijf Fokker Technologies wordt overgenomen door het Britse GKN voor 706 miljoen euro. Dat meldt GKN Aerospace op zijn website.
Het ingenieursbedrijf uit het Verenigd Koninkrijk koopt Fokker Technologies Group van de Britse investeerder Arle Capital. Het Nederlandse bedrijf telt bijna 5.000 medewerkers en heeft vestigingen in Europa, Noord-Amerika en Azië. In 2014 had Fokker een omzet van 758 miljoen euro. Dat was een daling van 0,5 procent. De operationele winst steeg van 47 naar 53 miljoen euro.

WAAROM FOKKER INTERESSANT IS VOOR GKN
NRC-redacteur Carola Houtekamer sprak met de topman van Fokker Technologies, Hans Büthker:

"GKM heeft ons vooral overgenomen vanwege de sleutelrol die Fokker in Nederland speelt. Fokker is toonaangevend als het gaat om opdrachten die zijn verbonden aan de Nederlandse overheid, zoals de JSF. Zelf is GKM wat weggezakt in de defensieportefeuille."
FOKKER TECHNOLOGIES
Fokker Technologies bouwt geen complete vliegtuigen, maar werkt samen met andere vliegtuigenbouwers, waaronder Lockheed Martin, Airbus, Boeing en Bombardier. Fokker is gespecialiseerd in het maken van onderdelen, elektrische systemen en landingsgestellen. Daarnaast voorziet het bedrijf ook in onderhoud en reparatie van die onderdelen voor luchtvaartmaatschappijen en voert het onderhoud aan toestellen die door Fokker Aircraft zijn gebouwd.

Fokker Technologies is een restant van de voormalige vliegtuigfabrikant Fokker die in 1996 failliet ging. Vier gezonde bedrijfsonderdelen maakten een doorstart onder de vleugels van industrieconcern Stork. Fokker heet sinds 2011 Fokker Technologies.

De vier bedrijfsonderdelen zijn: Fokker Aerostructures, Fokker Landing Gear, Fokker Elmo en Fokker Services. In 2012 werd de vliegtuigonderdelenmaker volledig losgekoppeld van het Stork-concern, om financieel zelfstandig te opereren.

De laatste jaren haalde Fokker vooral het nieuws met opdrachten gerelateerd aan de productie van de JSF-straaljager (F-35)

GKN AEROSPACE
GKN werd opgericht in 1759 en heette voorheen Guest, Keen and Nettlefolds. Kevin Cummings, CEO van GKN Aerospace, zegt:

"Fokker versterkt de positie van GKN Aerospace als marktleider en onze wereldwijde productiefaciliteiten."
Het hoofdkantoor van Fokker blijft in Nederland.

NEDERLANDS SUCCES
NRC-redacteur Mark Duursma schreef vorige maand een reportage over het succes van Nederland als toeleverancier in de vliegtuigbouw. Op de Paris Air Show Le Bourget zocht hij naar een verklaring voor het Nederlands succes. Hij schreef:

"De kracht van de Nederlandse aerospace-bedrijven ligt volgens Frank Jansen, directeur van brancheorganisatie Netherlands Aerospace Group, in het ontwikkelen van lichte materialen voor de romp van vliegtuigen – kunststoffen als composieten en thermoplasten."
Duursma sprak ook met Hans Büthker:

"Airbus en Boeing nemen nu kleine stappen. Ze perfectioneren bestaande modellen en willen die vooral lichter, zuiniger en goedkoper maken. Daar spelen wij als toeleverancier van onderdelen en materialen een grote rol bij."
Dat Fokker tot 1996 zelf vliegtuigen bouwde, is volgens Büthker daarbij een voordeel:

"Wij denken nog steeds als integrator, als een partij die eindverantwoordelijk is voor het hele vliegtuig. We zijn als first tier supplier nauw verbonden met de bouwers. En als je eenmaal meewerkt aan een vliegtuigtype duurt zo'n partnerschap heel lang, dat is prettig."
Fokker verwacht de komende jaren sterke resultaten te boeken, vooral dankzij meerjarige contracten met vliegtuigmakers als Airbus en Lockheed Martin.

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/28/fokker-wordt-overgenomen-door-het-britse-gkn-voor-706-miljoen/

Huzaar1

Ros..kappen met je gezever.
ik ben er klaar mee.
heb een goede vriend welke op een ied isgestapt en het niet met je eens is.
ied's zijn  ee  afghanistan / irak ding... de vorige oorlog. Is niet iets wat centraal ligt.
een dergelijke missie met fob / kmlp holland isniet een "normaal" conflict....
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Thomasen op 25/07/2015 | 05:57 uur
Ik weet niet of de data openbaar is. Maar als je een beetje onderzoek doet kom je tot de conclusie dat brand en brandwonden wel degelijk een belangrijke rol spelen op het moderne slagveld, als daar iets tegen te doen is, doen.

Deze link naar een Amerikaans onderzoek geeft naar mijn mening een redelijk beeld waar men mee te maken heeft. Er word specifiek ingegaan op IED's en de gevolgen:

http://www.cs.amedd.army.mil/borden/book/ccc/UCLAchp2.pdf

Citaat
als daar iets tegen te doen is, doen.

Ik ben de laatste die zal zeggen dat je het niet moet doen.

Poleme

Citaat van: Ros op 24/07/2015 | 16:20 uur
Wat ik tot nu heb gelezen en gehoord is dat het te maken heeft dat de militair steeds vaker te maken krijgt met IED's en dat men daarom kleding moet hebben dat beter beschermd tegen de gevolgen van brand. Ik denk dat de insteek gericht moet zijn op de eerste gevolgen van een IED, m.a.w. de klap en de scherven. Dus de bescherming van het voertuig moet optimaal zijn. Komt het binnen het voertuig tot een hevige vuurontwikkeling dat wat langer dan 30/40 seconden duurt komt je er gewoon niet meer levend uit. Het lichaam heeft de nare eigenschap te moeten ademen om te overleven. En als dat gloeiend hete lucht is....vul maar in.

En loop je te voet tegen een IED aan.....niet nodig te vermelden dat je dan aan een brandwerend GVT niet zo veel zal hebben.

Werk je met brandgevaarlijke stoffen kan je alle mogelijke maatregelen nemen om in het geval van een ongeluk er goed  vanaf te komen. De brandweerman  die een brandend pand in moet kan zich voorbereiden op wat hij tegen gaat komen.
citaat: Ik denk dat de insteek gericht moet zijn op de eerste gevolgen van een IED.

Zodra er een explosief afgaat krijg je te maken met een schokgolf, (steek)vlam(men), scherven, brokstukken.
In de jaren 80 zag een familie lid van mij de gewonden van een bom aanslag op het Parijse warenhuis Magasin du Printemps.
Afgerukte ledenmaten, verwondingen door bom fragmenten en rondvliegende secundaire materialen (vooral glas scherven); en brandwonden.
De mensen die kleding van natuurlijke materialen droegen waren duidelijk beter af.  Want bij de gewonden die synthetische kleding droegen, smolt de kleding vast op het lichaam.  Na deze zeer nare ervaring van mijn familie lid nam ik mij voor om geen kleding meer te dragen van synthetische materialen.
1997, net voor de dood van Lady Di(ana) in Parijs.  Ik maak zelf een bom aanslag mee in de Ben Yehuda winkelstraat, waar een als vrouw verklede Palestijn zich opblies.  Ik kreeg ook te maken met verwondingen door rond vliegend metaal en ... brandwonden.
De scherf wonden zagen eruit als een open gebarsten (knak)worst.  Ook hier weer, waren gewonden met synthetische kleding er zeer slecht af en slechter af dan gewonden gekleed in natuurlijke materialen.

Toen de Amerikanen vanaf 2003 te maken kregen met (berm)bommen werd al snel besloten om hun toenmalige gevechtspakken te impregneren met vlam werende chemicaliën.   Echter, dat impregneer middel wordt door wassen weer geleidelijk verwijdert.  En fabrikanten bleken het niet zo nauw te nemen met de mate van impregnering om zodoende kosten te besparen. 
Dus ging men over op een materiaal wat van zich zelf al vlam werend is.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Ros op 24/07/2015 | 16:20 uur
Wat ik tot nu heb gelezen en gehoord is dat het te maken heeft dat de militair steeds vaker te maken krijgt met IED's en dat men daarom kleding moet hebben dat beter beschermd tegen de gevolgen van brand. Ik denk dat de insteek gericht moet zijn op de eerste gevolgen van een IED, m.a.w. de klap en de scherven. Dus de bescherming van het voertuig moet optimaal zijn. Komt het binnen het voertuig tot een hevige vuurontwikkeling dat wat langer dan 30/40 seconden duurt komt je er gewoon niet meer levend uit. Het lichaam heeft de nare eigenschap te moeten ademen om te overleven. En als dat gloeiend hete lucht is....vul maar in.

En loop je te voet tegen een IED aan.....niet nodig te vermelden dat je dan aan een brandwerend GVT niet zo veel zal hebben.

Werk je met brandgevaarlijke stoffen kan je alle mogelijke maatregelen nemen om in het geval van een ongeluk er goed  vanaf te komen. De brandweerman  die een brandend pand in moet kan zich voorbereiden op wat hij tegen gaat komen.

Ik weet niet of de data openbaar is. Maar als je een beetje onderzoek doet kom je tot de conclusie dat brand en brandwonden wel degelijk een belangrijke rol spelen op het moderne slagveld, als daar iets tegen te doen is, doen.

Ros

#188
Citaat van: Mourning op 24/07/2015 | 14:54 uur
2. ''zware eisen gaan stellen aan de brandwerendheid van een gevechtstenue'' van de militair is... ''minder relevant''??? Ik ben geen militair en dus geen ervaringsdeskundige, maar klopt dit? Komt mij als niet-militair in ieder geval vreemd over...

Wat ik tot nu heb gelezen en gehoord is dat het te maken heeft dat de militair steeds vaker te maken krijgt met IED's en dat men daarom kleding moet hebben dat beter beschermd tegen de gevolgen van brand. Ik denk dat de insteek gericht moet zijn op de eerste gevolgen van een IED, m.a.w. de klap en de scherven. Dus de bescherming van het voertuig moet optimaal zijn. Komt het binnen het voertuig tot een hevige vuurontwikkeling dat wat langer dan 30/40 seconden duurt komt je er gewoon niet meer levend uit. Het lichaam heeft de nare eigenschap te moeten ademen om te overleven. En als dat gloeiend hete lucht is....vul maar in.

En loop je te voet tegen een IED aan.....niet nodig te vermelden dat je dan aan een brandwerend GVT niet zo veel zal hebben.

Werk je met brandgevaarlijke stoffen kan je alle mogelijke maatregelen nemen om in het geval van een ongeluk er goed  vanaf te komen. De brandweerman  die een brandend pand in moet kan zich voorbereiden op wat hij tegen gaat komen.

Mourning

Citaat van: Ros op 24/07/2015 | 14:36 uur
KCT gaat dit nu in Mali gebruiken en tijdens en na de missie evalueren  of het wat is voor de toekomst ?  We weten het dus schijnbaar nog niet en roepen wel dat het beter is dan wat men nu verstrekt krijgt.

Dat je goed zittende kleding moet hebben die in een warme(re) klimaat "ademend" is , is wat mij betreft een logische gevolgtrekking. Dat je hele zware eisen gaat stellen aan de brandwerendheid van een gevechtstenue is wat mij betreft minder relevant en in deze discussie ietwat overtrokken.

1. het was blijkbaar beter want men heeft economische concurrenten in China en Indonesie stukjes van het materiaal van Ten Cate doen toekomen met de vraag of men dit kon reproduceren... dat doet op zijn minst vermoeden dat dat de stof is die men wilde hebben en er dus andere argumenten speelden (ik voel een woord met de volgende letters naderen: R, P, S, I, J... zet in de juiste volgorde ;)).

2. ''zware eisen gaan stellen aan de brandwerendheid van een gevechtstenue'' van de militair is... ''minder relevant''??? Ik ben geen militair en dus geen ervaringsdeskundige, maar klopt dit? Komt mij als niet-militair in ieder geval vreemd over...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Er zal best het een en ander niet bevallen aan de huidige GVT. De verschillende artikelen die circuleren  komen uit de koker van de bonden en militairen. Meestal komt er dan ook wel wat uit de kringen van deskundigen, experts etc, en dit mis ik.  Heb ook het vermoeden dat er ook een stukje "wannahave" cultuur meespeelt. En tevens zal het gevoel 'het komt uit China en zal dus goedkoop en van slechte kwaliteit zijn" ook een rol spelen.

KCT gaat dit nu in Mali gebruiken en tijdens en na de missie evalueren  of het wat is voor de toekomst ?  We weten het dus schijnbaar nog niet en roepen wel dat het beter is dan wat men nu verstrekt krijgt.

Dat je goed zittende kleding moet hebben die in een warme(re) klimaat "ademend" is , is wat mij betreft een logische gevolgtrekking. Dat je hele zware eisen gaat stellen aan de brandwerendheid van een gevechtstenue is wat mij betreft minder relevant en in deze discussie ietwat overtrokken.