Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Zander

Citaat van: Harald op 05/09/2016 | 13:33 uur
idd, de Vector.
Ze waren volgens mij bij Defenture die variant ook aan het ontwikkelen, opzich niet zo heel moeilijk.
Zie ook onderstaand PDF document.

http://www.vno-ncwmidden.nl/Downloads%20nieuwsberichten/Pitch%20Samenwerken%20met%20Defensie.pdf



Ook een Pick-up en Ambu versie, nou nou.
je zou bijna denken dat de aanbesteding is geschreven voor de Vector..................
People are sheep

Mourning

Hoe zijn de bevindingen m.b.t. de Vector in het veld? Is het al in gebruik genomen door het KCT? Ben wel benieuwd eerlijk gezegd. Als het bevalt... waarom niet? Ik weet dat bij de ontwikkeling van het voertuig in ieder geval ex-operators van het KCT zijn ingeschakeld, maar ik zou toch graag de bevindingen van de actieve KCT-gebruikers wat dat betreft zien.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

#128
Citaat van: Zander op 05/09/2016 | 13:21 uur
Bedoel je de Vector?
Is deze er dan ook in hardtop variant?

idd, de Vector.
Ze waren volgens mij bij Defenture die variant ook aan het ontwikkelen, opzich niet zo heel moeilijk.
Zie ook onderstaand PDF document.

http://www.vno-ncwmidden.nl/Downloads%20nieuwsberichten/Pitch%20Samenwerken%20met%20Defensie.pdf




Zander

Citaat van: Harald op 05/09/2016 | 12:59 uur
Als ik dit zo lees, dan lijkt me een aangepaste versie van het Commando's voertuig wel geschikt. Gelijk een mooie vervolg order. Hoeft niet opnieuw het wiel uitgevonden te worden, enigzins van de plank en standaardisatie.

Bedoel je de Vector?
Is deze er dan ook in hardtop variant?
People are sheep

Harald

Als ik dit zo lees, dan lijkt me een aangepaste versie van het Commando's voertuig wel geschikt. Gelijk een mooie vervolg order. Hoeft niet opnieuw het wiel uitgevonden te worden, enigzins van de plank en standaardisatie.

StrataNL

#125
Citaat van: santegoets op 05/09/2016 | 10:37 uur
Op tenderned staat een vooraankondiging 12 KN voertuigen.( 31-08-2016)

Goede vondst, zie hier voor het hele document:

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/document/7097b9add552503b3f2334e710e99be2/pageId/D909C/huidigemenu/aankondigingen/map/a07276e21d21f0aa1f17d8c8878733d0/akid/18b70c68d805dbe2611ba3cea0d00069/da/false/actie/aa274b487977199c90ed89bf7fb5b3adf319e66f5d0d86ee89d634f7ec8ea825b560366cc6cb9e9ed68ee310df42c04f1cc1862341c2128997415317b39e2617b100d520d07b4e25519806451311da19/cid/309718

Voor de duidelijkheid; het gaat om de 12Kn overig, variant. Het Air Assault voertuig is hier niet in opgenomen.

CitaatDelivery of military vehicles in different variants with a load capacity of 12kN including the delivery of Remote Control Weapon Systems (RCWS), protection packages, add-ons, attachments and services and maintenance of the delivered vehicles, RCWS, protection packages, add-ons and attachments. The vehicles 12kN project consist of a (single) European procurement procedure for five types with the following indicative quantities:

250 Softtops
310 Hardtops
210 Pick-ups
90 Casualty transport vehicles
60 Military Police /Air Force Security Vehicles (MP/AFSV)


The Softtop and Hardtop shall accommodate a crew of 2+2. The Pick-up shall accommodate a crew of 2. The Casualty transport shall accommodate a crew of 2 and either 2 lying of 4 sitting casualties. The MP/AFSV shall accommodate a crew of 2+6. The vehicles have high off-road mobility requirements. All occupants must be protected against ballistic threats to a level exceeding Level 2 conform STANAG 4569 through the use of permanent and/ or modular protection. The DMO strives to procure one 12kN vehicle family of a single series having the same structural, drive train, electrical and other components. In case the requirements cannot be met within a single vehicle family, a distinction in one series of the types Softtop, Hardtop, Pick-up and Casualty transport and one series of the type MP/AFSV is allowed. Add-ons and attachments include ring mounts, swing mounts, winches, driving instruction modules and assault ladders. In addition to the initial delivery the DMO shall have the option to invoke additional
vehicles, RCWS, protection packages, add-ons, attachments and additional components.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

santegoets

Op tenderned staat een vooraankondiging 12 KN voertuigen.( 31-08-2016)

A.J.

Citaat van: Ace1 op 26/07/2016 | 17:45 uur
Ik dacht dat de Taliban ook met Toyota pickup's rond reed.

Vooral die witte met oranje strepen... ;D

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 26/07/2016 | 08:51 uur
Goed idee.
Dan kan Toyota zich dubbel en dik in de handen wrijven: battle proven door IS/ISIS/ISIL en US-SOCOM.
Telt als reclame voor je producten :)

Ik dacht dat de Taliban ook met Toyota pickup's rond reed.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 26/07/2016 | 08:51 uur
Goed idee.
Dan kan Toyota zich dubbel en dik in de handen wrijven: battle proven door IS/ISIS/ISIL en US-SOCOM.
Telt als reclame voor je producten :)

De Toyota Land Cruiser was al battle proven in Noord-Afrika sinds de jaren 70.

http://www.autoevolution.com/news/the-toyota-pickup-truck-is-so-dependable-a-war-was-named-after-it-104487.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Goed idee.
Dan kan Toyota zich dubbel en dik in de handen wrijven: battle proven door IS/ISIS/ISIL en US-SOCOM.
Telt als reclame voor je producten :)


Harald

Bij de Amerikaanse Special Operations Command (SOCOM) gaan ze ook kijken naar "civiele" 4x4 voertuigen en deze in een militair jas te steken.

U.S. Military Will Test Toyota Land Cruiser, Hilux And Ford Ranger As War Vehicles

The U.S. Special Operations Command (SOCOM) has placed an order for militarized Toyota Land Cruisers, Hiluxes and Ford Rangers to use as low-profile but battle-survivable field vehicles. That's provided the prototypes pass muster in military evaluations, of course.

.../...

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/u-s-military-will-test-toyota-land-cruiser-hilux-and-1784059421

StrataNL

Citaat van: ridivek op 07/07/2016 | 23:40 uur

75 jaar gaat het echt niet duren, ik verwacht dat binnen 25jaar elektrisch in alle opzichten goedkoper is.
(Onderzeeboten, de Hollands en JSS zijn dieselelektrisch)

LPD's ook. Dieselelektrisch en volledig elektrisch is nogal een verschil he... de onderzeeboten kunnen maar bepekt op de batterijen varen, want dan moet er gesnuiverd worden op de diesels.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#117
Ik ben het half eens met ARM-WAP. Ad-blue (euro 6) is echt onzin voor defensie materieel. Euro 5 vind ik wel dat de voortuigen aan moeten voldoen. Met ultra laag zwavelige brandstoffen (waar exonmobile botlek 1mjd in investeerd) kan een Euro5 motor euro6 halen. Ook roet problemen worden erdoor verholpen. Alleen is dat in missiegebied niet beschikbaar.

75 jaar gaat het echt niet duren, ik verwacht dat binnen 25jaar elektrisch in alle opzichten goedkoper is.
(Onderzeeboten, de Hollands en JSS zijn dieselelektrisch) Zonne energie is inmiddels het goedkoopst, en wind wordt ook steeds goedkoper. Elektrische energie buffering zal nodig zijn om de opwek fluctuaties en vraag schommeling op te vangen. Zie hier waarom miljarden geinvesteerd (gaan) worden in elektro-chemische energie opslag (technieken).
Ik verwacht dat folie zonnepanelen en flow-battery (bv Thorium) gaat zorgen dat brandstof niet meer aangevierd hoeft te worden. Maar ik redeneer 10-15 jaar in de toekomst en we raken wederom oftopic.

ridivek

Misschien ongepast maar laat ik reageren met twee video's.
Alleen Tesla verkoopt momenteel volwaardige elektrische auto's (onbetaalbaar). De model X kan dit:

Vanaf eind 2016 komen andere merken met volwaardige modellen. De aandrijflijn in de leaf is alleen berekend op het voertuig. De nieuwe modellen zullen grotere accu's en sterkere motoren hebben, hierdoor wordt een aanhanger meenemen weer mogelijk. (De huidige 35.000 euro elektrische auto zij  generatie 1, tesla S&X zijn G3, Tesla III en modelen die in 2017 komen zijn G2).
De techniek gaat hard op elektro-chemische energie opslag gebied. We zullen zien.

nu weer terug naar het onderwerp DVOW.
Deze video van de Rheinmetall AMPV, een kandidaat voor 12kN volgens mij.


Toch hoop ik op drie jaar uitstel voor de 12kN zodat Defenture een tweede productlijn (3e met de quad meegerekend). Dan kunnen zij na de airmobile 12kN (Vector), de zwaarder (gepantserde) 12kN ontwikkelen en bouwen.

Voor de Amarok's heeft pon toch degelijkere onderdelen ontwikkeld, omdat de standaard onderdelen te snel slijten. De aanvullende 412 Amarok's wijken volgens mij af van de 1667 standaard voertuigen. De materieelproject brieven zijn in dit opzicht onduidelijk.