Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Harald



CitaatArmáda České republiky
Alle 14 tanks staan al in Praslavice kazerne. Leopard 2A4 vervangt tanks die we aan Oekraïne hebben gedoneerd. We zetten de overgang naar westerse technologie voort.
https://www.facebook.com/ArmadaCeskerepubliky/posts/pfbid02vR1AT3AWoPr7ncHH6zhLM1Y3kXAhtL7kCjjmBpd3aWZtqiyj6apHrBKsxkrSSTxol

Harald

Italian Leonardo Group eyes participation in next-gen Leopard 2 tank program

Italy's Leonardo Group has announced its intention to be a part of the development of the "next generation" Leopard 2 tank. This initiative is part of Italy's strategic defense planning and its commitment to NATO.

The Italian Ministry of Defense had previously revealed plans to acquire 133 Leopard 2A8 tanks from Germany, aligning with its NATO commitments. Simultaneously, France had suggested Italy's inclusion in the Main Ground Combat System (MGCS) program, a move seen as balancing the influence between France, Germany, and Italy in European ground combat capabilities.

The Italian government's multi-year programmatic document for 2023-2025, unveiled in October, hints at the procurement of "latest generation" Leopard tanks. However, it stops short of specifically mentioning the Leopard 2A8 model. The document estimates a financial requirement of 8,246 billion euros for this project by 2037, emphasizing that the initiative is not just about fulfilling current needs but also about laying the groundwork for a partnership in developing a future European main battle tank, in line with the principles being formulated under the Franco-German MGCS project.

Furthermore, the document earmarks 15 billion euros for the Armored Infantry Combat System (AICS) program for the period 2024-2037. Described by Rivista Italiana Difesa as a "terrestrial F-35," the AICS program aims to develop a diverse range of military vehicles, from heavy reconnaissance variants equipped with 120 mm cannons to anti-drone variants, capable of multi-domain operations. Italy is keen on finding synergies between AICS and MGCS.

The ambiguity remains over whether Italy's reference to "latest generation" Leopard tanks pertains to the Leopard 2A8 model, especially in light of German manufacturers considering the development of a Leopard 2AX model.

Roberto Cingolani, CEO of Leonardo, on November 9, confirmed the group's ambition to join the German-led program for a new generation Leopard 2 tank. "We are actively working towards this direction, and the negotiations are progressing well," Cingolani stated, as per Reuters. However, he refrained from divulging further details.

Cingolani's remarks have led to speculation about Leonardo's potential role, possibly in collaboration with Krauss-Maffei Wegmann, Rheinmetall, Saab, and Indra, in the European Commission's Future Main Battle Tank (FMBT) program. This 30 million euro project is aimed at conducting studies for a new European main battle tank, an initiative that had stirred some controversy in August, as it appeared to potentially undermine the MGCS. German Defense Minister Boris Pistorius later clarified that this initiative is limited to German industrial stakeholders and does not bind the German government.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_november_2023_global_security_army_industry/italian_leonardo_group_eyes_participation_in_next-gen_leopard_2_tank_program.html

Harald

Bundeswehr hat den letzten von 104 Leopard 2 A7V erhalten  (  :hrmph:  ja en nu ? .. hoe verder ? )

https://esut.de/2023/11/fachbeitraege/45241/bundeswehr-hat-den-letzten-von-104-leopard-2-a7v-erhalten/



CitaatHet wapenbedrijf Krauss-Maffei Wegmann (KMW) leverde op 12 oktober de laatste van in totaal 104 Leopard 2 A7V gevechtstanks aan de Bundeswehr. Tijdens een feestelijke ceremonie op het hoofdkantoor van het bedrijf in München overhandigde KMW-baas Ralf Ketzel de gevechtstank aan luitenant-generaal Andreas Marlow, plaatsvervangend inspecteur van het leger, en vice-admiraal Carsten Stawitzki, de Duitse nationale bewapeningsdirecteur.

Zoals Stawitzki in zijn toespraak op het evenement uitlegde, werden de mijlpalen bij de levering van de voertuigen grotendeels eerder bereikt dan afgesproken. Alleen de laatste drie tanks lagen weer op schema omdat de Bundeswehr zich had teruggetrokken uit de leveringen aan Oekraïne. Hij benadrukte dat de hoofdgevechtstank een belangrijke Duitse technologie is en daarom ook ...

( helaas betaalmuur)


Vom Leopard 2 zum MGCS

De huidige oorlogen hebben het belang van de gevechtstank weer onder de aandacht gebracht als assertief instrument in de handen van de troepenleider. Tegelijkertijd werden nieuwe dreigingen – vooral vanuit de lucht – duidelijk. Al meer dan tien jaar ontwerpen Duitsland en Frankrijk een opvolgersysteem voor de hoofdgevechtstanks van Leopard 2 en Leclerc in het gezamenlijke project "Main Ground Combat System" (MGCS), dat rekening houdt met het nieuwe beeld van oorlog met een nieuw technologische aanpak.

Op het 44e Armored Technology Colloquium, dat professor Anne Jung hield aan de Helmut Schmidt Universiteit in Hamburg, kwamen 'pantserexperts' van de Bundeswehr, de industrie en de wetenschap in oktober bijeen en bespraken doelen en oplossingen voor de verdere ontwikkeling van bestaande Leopards en voor de MGCS.

Huidige uitrusting van het leger
In de afgelopen dertig jaar heeft het leger het aantal Leopard 2-gevechtstanks teruggebracht van 2.125 tanks naar een dieptepunt van 312 naar 328 gevechtsvoertuigen. Nadat begin dit jaar 18 tanks aan Oekraïne waren overgedragen, daalde dat aantal naar 310. Er wordt nu gesproken over een uitbreiding van de tankvloot met ongeveer 100 voertuigen tot ruim 400 Leopard 2's.

( rest achter betaalmuur)

Harald

Nieuws over de Poolse Black Panthers K2.

Wat nog wel een dingetje is of gaat worden in de toekomst is dat de huidige K2 gebouwd is voor mensen max 1,75 meter. Korea is met de ervaringen nu met de Poolse verkoop een ontwikkeling gestart voor een aangepaste K2 voor de Export, K2EX. deze moet meer binnenruimte hebben voor grotere/langere mensen. En dan vooral voor de chauffeurs. De richter en commandant hebben wel "voldoende" ruimte, omdat ze met z'n 2-en zijn en een autolader. Dus geen 3de man/ lader. 

CitaatThe latest news about K2PL.⬇️
It was agreed that the weight could exceed 60 tons, which will allow for increasing the side armor defense capabilities through the use of modular composite armor.
The InArm ISU suspension will be improved to work with the higher weight of the K2PL tank.
The ERA armor on the tank's roof will be retained.
K2PL will not have the APS Trophy / due to the high price of the kit, reaching $ 1 million /, but the hard kill APS with the Multiple Explosive Form Penetrator M-EFP technology developed by DAPA in 2021-2024.
K2PL will receive an RCWS with a 12.7 mm MG, a 360-degree observation system combined with the ability to automatically destroy a target with a 120 mm gun.
The possibility of using composite CRT tracks is also being considered.
The biggest problem of selecting the APS and agreeing on the weight of the K2PL tank has been solved, so it is highly probable that the contract will come soon signed.
https://twitter.com/RyszardJonski/status/1719989600062427547?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1719989600062427547%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Lees ook e.e.a. in onderstaande link (Koreaans, maar vertalen naar NL)
https://m.blog.naver.com/PostView.naver?blogId=rgm84d&logNo=223252805137&navType=by

Huzaar1

Frans, w.s beste om hier vandaan te blijven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

SHARD 120mm



CitaatA look back at the #SHARD 120mm demonstration in pictures, APFSDS optimized for use with Leclerc as well as with Leopard 2 & M1 Abrams guns. This presentation demonstrated the breakthrough performance of this ammunition against modern tanks: significative penetration increases and reduced barrel wear.

https://twitter.com/i/status/1715396159320084681

https://twitter.com/NexterKNDS/status/1715396159320084681?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1715396159320084681%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Nexter 120 mm SHARD: towards tailored APFSDS solutions
https://www.edrmagazine.eu/nexter-120-mm-shard-towards-tailored-apfsds-solutions

120 SHARD®: the new generation of anti-tank ammunition
https://www.edrmagazine.eu/120-shard-the-new-generation-of-anti-tank-ammunition

Harald

Gemeinschaftsunternehmen Rheinmetall – Ukrainian Defense Industry in Kiew gegründet
https://esut.de/2023/10/meldungen/45180/gemeinschaftsunternehmen-rheinmetall-ukrainian-defense-industry-in-kiew-gegruendet/

(vertaald via Google Translate)

Het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall en het Oekraïense staatsbedrijf Oekraïense Defensie Industrie JSC (UDI, voorheen Ukroboronprom) hebben in Kiev de joint venture Rheinmetall Oekraïense Defensie Industrie LLC opgericht. Rheinmetall heeft een belang van 51 procent in de joint venture en UDI heeft een belang van 49 procent. Volgens Rheinmetall is het nieuwe bedrijf sinds 18 oktober operationeel.

Het bedrijf werd opgericht na de aankondiging in mei en de goedkeuring door het Federale Kartelbureau eind september en de autoriteiten in Polen en Oekraïne begin oktober.

olgens Rheinmetall zal de joint venture actief zijn op het gebied van service en onderhoud, assemblage, productie en ontwikkeling van militaire voertuigen en in eerste instantie uitsluitend op het grondgebied van Oekraïne opereren. De samenwerking tussen Rheinmetall en de Oekraïense defensie-industrie is bedoeld om de militaire basis van Oekraïne en uiteindelijk de nationale veiligheid van het land te versterken. Het is de bedoeling om geleidelijk gezamenlijke capaciteiten op het gebied van defensietechnologie in Oekraïne op te bouwen.

Als onderdeel van de samenwerking profiteert het land van de ontwikkeling en uitbreiding van lokale defensietechnologiecapaciteiten, de extra lokale toegevoegde waarde en de kortetermijnaanvoer van militair materieel uit Duitsland, schrijft Rheinmetall.

Als eerste gezamenlijke stap in de samenwerking tussen Rheinmetall en UDI zijn de bedrijven van plan militaire voertuigen te repareren die aan Oekraïne zijn geleverd via ringuitwisselingsprojecten van de Duitse federale overheid en via directe leveringen. Op korte termijn zal de samenwerking worden uitgebreid met de gezamenlijke productie van geselecteerde Rheinmetall-producten in Oekraïne.



Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 19/10/2023 | 10:20 uurIk weet dat je niet van boekensteijn en de wijk houdt maar die hadden een tijdje terug een podcast met Kees van Paridon, hoogleraar economie aan de universiteit van Rotterdam. Het ging over de Duitse economie en waarom ze steeds meer achter beginnen te lopen. Het is niet alleen Duitse oorlogswaar wat hier hinder aan ondervindt maar de Duitse gedachtengang zorgt er in de gehele Duitse industrie voor een zware achtergang. Dat zie je o.a terug in het aanbod van Duitse elektrische voertuigen, de Duitse overgang naar gas en de behoefte om vast te houden aan zware vervuilende industrie.

N.m.m een juiste analyse en ik sluit me aan bij de opvatting dat de Duitsers niet meer voorop lijken te lopen en zelfs het initiatief niet meer hebben.

Hyundai heavy ind. , mitsubishi heavy ind.   Die zijn ook veel meer aan het investeren geweest afgelopen jaren. Met name in robotica en A.I. laat staan de chinzen.

Je ziet het ook terug in autos van vandaag. De hyundais zijn ineens competitatief, de chinese automerken vliegen je om de oren.. en in Duitsland wordt er vooral gezeurd en gelobbied om nog langer met brandstof motoren te mogen rondrijden.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 08:48 uurIk vraag me af of duitsland nog wel het aangewezen land is voor militair waar. Er gaat heel veel niet goed of er gebeurt niets. Of veel te traag.

Ik weet dat je niet van boekensteijn en de wijk houdt maar die hadden een tijdje terug een podcast met Kees van Paridon, hoogleraar economie aan de universiteit van Rotterdam. Het ging over de Duitse economie en waarom ze steeds meer achter beginnen te lopen. Het is niet alleen Duitse oorlogswaar wat hier hinder aan ondervindt maar de Duitse gedachtengang zorgt er in de gehele Duitse industrie voor een zware achtergang. Dat zie je o.a terug in het aanbod van Duitse elektrische voertuigen, de Duitse overgang naar gas en de behoefte om vast te houden aan zware vervuilende industrie.

Huzaar1

Citaat van: pz op 19/10/2023 | 09:11 uurZie mijn post eronder, Duitsers voelen zich voor Europese markt, marktleider voor MBT's. Er is in Duitsland wel concurrentie tussen KMW en Rheinmetall (KF vs Leopard). Maar of dit snellere innovatie oplevert. Het is overigens wel doodstil rondom onze plannen voor een nieuw bataljon Leo's. 

Hoeveel Europese landen behoren momenteel tot LEOBEN?

De meeste West-Europese landen bezitten Leopards - helaas maken de twee belangrijke militaire partners Groot-Brittannië en Frankrijk geen deel uit van de Leopard 2-wereld. Het is werkelijk het fundament van de Europese landstrijdkrachten.


Er is geen echte concurrentie tussen KMW en RM. Dat is juist een onderdeel van het probleem. kmw is een staatsbedrijf, rm een beursgenoteerde bv.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 08:48 uurIk vraag me af of duitsland nog wel het aangewezen land is voor militair waar. Er gaat heel veel niet goed of er gebeurt niets. Of veel te traag.

Zie mijn post eronder, Duitsers voelen zich voor Europese markt, marktleider voor MBT's. Er is in Duitsland wel concurrentie tussen KMW en Rheinmetall (KF vs Leopard). Maar of dit snellere innovatie oplevert. Het is overigens wel doodstil rondom onze plannen voor een nieuw bataljon Leo's. 

Hoeveel Europese landen behoren momenteel tot LEOBEN?

De meeste West-Europese landen bezitten Leopards - helaas maken de twee belangrijke militaire partners Groot-Brittannië en Frankrijk geen deel uit van de Leopard 2-wereld. Het is werkelijk het fundament van de Europese landstrijdkrachten.

Huzaar1

Ik vraag me af of duitsland nog wel het aangewezen land is voor militair waar. Er gaat heel veel niet goed of er gebeurt niets. Of veel te traag.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Meer informatie over de ontwikkeling van de Koreaanse K3 MBT. Plaatjes geven een beeld hoe de nieuwe generatie tanks er uit kunnen gaan zien inclusief te ontwikkelen technologieën.

Junsupreme @RyszardJonski

The K3 Next Generation Tank is the ROK Army's next main battle tank that will be deployed in the 2030s. As the primary combat platform of the future mobile corps, it is a next-generation mobile system that has been dramatically improved in all aspects, including firepower, protection and mobility.
It's planned to be developed within the next 10 years and will have performance that could partially replace the K2 tank, and the weight/size of the system was reflected at a level similar to the current K2 tank.

According to information revealed at #ADEX2023, the new generation tank is less than 10.8 m long, 3.6 m wide and 2.4 m high, and has a combat weight of less than 55 tons.
It has a crew of 2 to 3  and is designed to enable selective unmanned operation when necessary.
The turret is unmanned and equipped with a 130 mm smoothbore gun and two anti-tank guided missiles, enabling line of sight/BLOS attacks.
To maximize survivability in future battlefield environments, the next-generation tank uses a metamaterial-based camouflage structure, a metamaterial-based RF and infrared stealth camouflage membrane, and a lightweight, rigid stealth structure that responds to multiple bands. (infrared, radar and millimeter waves).

Through the use of a capsule-type crew compartment and an unmanned turret design that allows for effective protection in conditions of limited weight, as well as through the use of ceramic armor with increased efficiency to achieve maximum survivability in the face of the latest threats.
Passive armor was used, consisting of ultra-high-hardness armor plates (UHA) and non-oxide ceramic armor materials arranged in a multi-layer structure, and the tank turret armor module was made of inert reactive armor (NERA) capable of protecting against large-diameter KE and CE projectiles.
Additionally, removable reactive armor (ERA) modules were installed on the sides and in the upper part of the tank, and lower armor and a mine protection kit were developed in accordance with the STANAG 4569 level 4a/4b standard (protection against TNT mines 10 kg).

The next-generation tank's intelligent fire control system can determine optimal tactics for battles in the future battlefield environment and maximize combat effectiveness and survivability by assigning missions to each tank.
Various core technology research and development for Next Gen MBT project are now underway.
Source: Sheldon





pz

De toekomst van de Bundeswehr-Leopards

https://defence-network.com/die-zukunft-der-bundeswehr-leoparden/

De oorlog in Oekraïne laat zien dat klassieke landgevechten en het vermogen daartoe onmisbaar zijn. Leopard-hoofdgevechtstanks hebben zich ook bewezen in deze oorlog, maar tegelijkertijd is het duidelijk dat aanpassingen aan de huidige dreigingen noodzakelijk zijn. cpm Defense Network sprak over de te verwachten ontwikkelingen op het gebied van gevechtstanks met de directeur van Krauss-Maffei Wegmann, Ralf Ketzel. Het interview werd afgenomen door Dorothee Frank.
Vorige week werd de laatste Leopard 2 A7V overgedragen aan de Bundeswehr. Waarin verschilt deze van de Leopard 2 A6 die voorheen vooral door de Bundeswehr werd gebruikt?

De verschillen zijn aanzienlijk. De 2 A7V is uitgerust met het A1 wapensysteem, dat een groter doordringend vermogen heeft. Het is ook een echte aanpassing in termen van bescherming, zodat we beide beschermingssystemen kunnen gebruiken: enerzijds het systeem dat de Canadezen hadden als vredeshandhaving in Afghanistan – en dat nu ook in Gaza nodig zal zijn – en anderzijds kant de zware duelbescherming, die de Zweden, Grieken en Qatarezen in eerdere versies al introduceerden. Met deze versie krijgt de Bundeswehr echter voor het eerst deze duelbescherming.

In deze combinatie zijn de Duitse Leopards gelijkwaardig – eigenlijk een beetje superieur – aan alle gevechtstanks die we eerder aan andere landen hebben geleverd.

Een andere innovatie ten opzichte van de vorige Bundeswehr-versie is de airconditioning, zodat de soldaten ongeacht de buitentemperatuur in de gevechtstank kunnen blijven.

Laten we teruggaan naar de bescherming. In Oekraïne zie je vaak zogenaamde topaanvallen, dat wil zeggen aanvallen door drones of raketten direct van bovenaf. Hoe kan het luipaard hiertegen beschermd worden?

Wij hebben hiervoor twee oplossingen. Aan de ene kant hebben we Zweden en Griekenland zeer zware bescherming geboden tegen artilleriegranaten die ladingen afvuren. Maar dat is een heel moeilijke bescherming. Dan hebben we het Trophy-zelfbeschermingssysteem, dat sommige Duitse luipaarden nu ook zullen krijgen. Dit biedt ook een bepaald niveau van bescherming tegen drones. Maar geen van beide oplossingen is echt voldoende.

Ik ben van mening dat we anders met de dronedreiging moeten omgaan. Bij KMW hebben we met veel succes gedemonstreerd dat het Puma infanteriegevechtsvoertuig ingezet kan worden om drones te bestrijden. Dit betekent dat de tandem Puma en Leopard een zeer goede bescherming zouden hebben tegen drones aan het front.

Naar mijn mening moeten we af van het idee dat alle taken in één systeem kunnen worden uitgevoerd. De Leopard zorgt voor doordringende kracht, de Puma – of een ander voertuig – biedt bescherming tegen drones.

Sommigen beweren echter dat de ontwikkeling van drones het einde betekent van zware landsystemen en vooral van gevechtstanks.

Je zou kunnen antwoorden dat de introductie van torpedo's schepen niet overbodig maakte. De onderwerpen aanval en bescherming gaan altijd hand in hand. Geen enkel systeem wordt feitelijk volledig vervangen door ontwikkelingen aan beide kanten, maar er zijn voortdurend aanpassingen nodig.

Maar het is waar dat we intensief moeten nadenken over het onderwerp drones. We moeten dus bijv. B. vragen hoe drones eigenlijk bestreden moeten worden. Als het om de dreiging gaat, hebben we het immers over goedkope massaproducten. Er zullen dus aanvullende oplossingen moeten komen, die ik slechts in beperkte mate zie op de Leopard, maar eerder op andere beschermde rupsvoertuigen.

Dergelijke aanpassingen zijn echter niet nieuw. Vroeger dachten we bijvoorbeeld aan het leger zonder helikopters en dat zou vandaag de dag niemand meer doen. Om bij de tijd te blijven, hebben we voor het volgende nieuwe project, het Main Ground Combat System, onderwerpen gedefinieerd over hoe er in de toekomst aan landgevechten moet worden gedacht. Voor mij omvat dit afstandsbediening, netwerkeffecten en natuurlijk bescherming tegen dreigingen vanuit de lucht.

U sprak met MGCS, wat is de status van dit Frans-Duitse project?

De ontmoeting tussen de twee ministers in de zomer was zeker een mijlpaal om het project weer van start te laten gaan. Ik heb zojuist enkele technische dimensies van MGCS aangestipt, maar in wezen is het een uiterst politiek project. De industriële samenwerking tussen Duitsland en Frankrijk in de grondsector kent geen lange traditie, in tegenstelling tot de al lang bestaande samenwerking tussen de Leopard-gebruikerslanden, stelt de LEOBEN.

Hoeveel Europese landen behoren momenteel tot LEOBEN?

De meeste West-Europese landen bezitten Leopards - helaas maken de twee belangrijke militaire partners Groot-Brittannië en Frankrijk geen deel uit van de Leopard 2-wereld. Het is werkelijk het fundament van de Europese landstrijdkrachten.

Zou het dan niet zinvol zijn om het als onderdeel van MGCS te behouden?

Dat kun je niet aan een technicus vragen, omdat het, zoals ik al zei, een politiek programma is. Ik ben er echter van overtuigd dat de MGCS- en Leopard-ontwikkelingen parallel beschikbaar zullen zijn in de Duitse strijdkrachten. Behalve Duitsland en Frankrijk is er geen ander land bij MGCS betrokken, dus ik kan alleen voor Duitsland spreken. En hier zal MGCS eisen stellen waarmee de Leopard dan zal moeten samenwerken en samen moeten staan ��in de strijd. Net zoals een gepantserde personeelscarrier moet samenwerken met een gevechtstank. Ik denk dus niet dat MGCS Leopard vervangt, maar eerder dat beide parallel lopen en elkaar aanvullen.

Nog een blik op de nabije toekomst: wanneer komt de volgende Leopard-serie uit?

Momenteel produceren we de Leopards voor Hongarije gelijktijdig met de eerste levering in december. Dit jaar heeft Noorwegen ons het contract gegund voor de levering van Leopard 2 A8.

Voor de Bundeswehr wordt de Leopard 2 A6 aangepast om op de A6MA3 te staan, evenals de Leopard 2 A7A1-serie, die zal worden uitgerust met het Israëlische actieve zelfbeschermingssysteem Trophy. Bovendien wordt het Leopard 2 A8-programma nog steeds gebruikt om de Leopards aan te schaffen die naar Oekraïne zijn gegaan.

We hebben dus een zeer levendige Leopard toekomst voor ons.

Harald

Arquus proposes Hybrid Tank Engine ( voor de Franse Leclerc upgrade)
https://euro-sd.com/2023/10/articles/34023/arquus-proposes-hybrid-tank-engine-upgrade-solutions/


Reducing fuel consumption, reducing noise: the Arquus approach to hybrid propulsion
https://www.edrmagazine.eu/reducing-fuel-consumption-reducing-noise-the-arquus-approach-to-hybrid-propulsion

CitaatIn terms of hybridisation both the French Army and Arquus are looking not only at the recently introduced 6×6 armoured vehicle, the Leclerc main battle tank and the VBCI 8×8 infantry fighting vehicle being also part of the R&D work. For the MBT Arquus estimates that consumption will be reduced by 65%, endurance as well as stocked energy on board will be trebled, while energy production will be multiplied by 7.6. Hybridisation will also have a beneficial effect on logistics; currently the MBT fuel tank must be emptied and cleaned every 200 hours, a tank in OOTW operation running for around 1,000 hours per year. Each fuel tank cleaning takes around three days and puts considerable pressure on maintainers. The adoption of the hybrid powerpack would allow reducing this operation to only one per year, and consequently the logistic strain.

The current Leclerc upgrade that falls within the Scorpion programme does not foresee the adoption of a new powerpack, this option being part of a second tranche upgrade, which is also linked to the evolution of the MGCS (Main Ground Combat System) programme, the future MBT and high-end combat solution currently developed jointly by France and Germany. That said the study project on the Leclerc should be completed by August 2022, and a demonstrator should be produced in the near future.

This will of course be beneficial also to the MGCS programme, as the new MBT should definitely adopt some innovative propulsion solution. What will it look like is still uncertain, as according to available information Germany tends to consider a 70 tonnes tank armed with a 130/140 mm gun, while France favours a much lighter solution, around 46 tonnes.