Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 21/10/2019 | 20:53 uur
Jurrien, beetje vage site?

Het een blogsite van een Duitser met aardig wat interessante volgers op Twitter.

https://twitter.com/AlexLuck9

bergd

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/10/2019 | 20:36 uur
Een Duitse visie....

A Helicopter Carrier for the German Navy? Not really, but... by @AlexLuck9

https://link.medium.com/M4sw3tHoY0
Jurrien, beetje vage site?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Een Duitse visie....

A Helicopter Carrier for the German Navy? Not really, but... by @AlexLuck9

https://link.medium.com/M4sw3tHoY0

Parera

Citaat van: Harald op 20/06/2019 | 13:17 uur
Maar ik denk dat als Canada Damen gevraagd had voor het ontwerp en de bouw van 2 stuks JSS, in NL/ROE of wel in Canada dan was het wel goedkoper uit gevallen

Volgens mij was onze JSS rond de € 500 miljoen

De Canadezen hebben volgens mij nooit officieel interesse getoont in ons JSS ontwerp, ze vonden het wel interessant maar hun plannen waren altijd anders. Zo heeft het ontwerp wat ze hebben gekocht niet eens Ro-Ro capacieit, ze kunnen voertuigen meenemen op het dek. Ze noemen het een JSS maar eigenlijk is het gewoon een AOR. :silent:

Harald

Citaat van: Parera op 20/06/2019 | 12:58 uur
Dit is wat je krijgt als je afhankelijk bent van andere landen / partners  :silent: Dan betaal je veel meer dan wanneer je zelfstandig de ontwerpen kan maken en bouwen.
Maar ik denk dat als Canada Damen gevraagd had voor het ontwerp en de bouw van 2 stuks JSS, in NL/ROE of wel in Canada dan was het wel goedkoper uit gevallen

Volgens mij was onze JSS rond de € 500 miljoen

Harald


Parera

Citaat van: Harald op 20/06/2019 | 09:24 uur
Joint Support Ships: Half the capability at twice the cost    ( Canadeese JSS kost € 1,17 miljoen euro ! , wat koste onze JSS ook al weer ?? )

If Canada will end up paying twice the going price for the Type 26 frigates it will build under license, its planned acquisition of Joint Support Ships will obtain half the capability of similar ships recently bought by the UK and Norway, but at twice the price -- an even bigger waste of taxpayer dollars that the Canadian Surface Combatant.

The Canadian government is procuring two Protecteur-class Joint Support Ships (JSS) for C$3.4 billion (excluding taxes), or C$1.7 billion each. In euros, this amount converts to €1.14 billion each.

Derived from the German Navy's Berlin-class fleet replenishment ships, the JSS will also be built by Seaspan's Vancouver Shipyards Co. Ltd. to a design provided by ThyssenKrupp Marine Systems Canada. The first ship is to be delivered by 2022, and a second one will follow at an unspecified later date.

The timing of the Canadian order allows direct comparisons between the JSS and three European logistic support ships ordered by the France, Italy, Norway and the UK. Just like for the frigates, Canada will end paying far more than its allies for ships that are considerably less capable.

....

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/203273/canada%E2%80%99s-naval-shipbuilding%3A-double-the-cost-for-half-the-performance.html

Dit is wat je krijgt als je afhankelijk bent van andere landen / partners  :silent: Dan betaal je veel meer dan wanneer je zelfstandig de ontwerpen kan maken en bouwen.

bergd

Citaat van: Harald op 20/06/2019 | 09:24 uur
Joint Support Ships: Half the capability at twice the cost    ( Canadeese JSS kost € 1,17 miljoen euro ! , wat koste onze JSS ook al weer ?? )


Miljard i.p.v miljoen

Harald

#2227
Joint Support Ships: Half the capability at twice the cost    ( Canadeese JSS kost € 1,17 miljard euro ! , wat koste onze JSS ook al weer ?? )

If Canada will end up paying twice the going price for the Type 26 frigates it will build under license, its planned acquisition of Joint Support Ships will obtain half the capability of similar ships recently bought by the UK and Norway, but at twice the price -- an even bigger waste of taxpayer dollars that the Canadian Surface Combatant.

The Canadian government is procuring two Protecteur-class Joint Support Ships (JSS) for C$3.4 billion (excluding taxes), or C$1.7 billion each. In euros, this amount converts to €1.14 billion each.

Derived from the German Navy's Berlin-class fleet replenishment ships, the JSS will also be built by Seaspan's Vancouver Shipyards Co. Ltd. to a design provided by ThyssenKrupp Marine Systems Canada. The first ship is to be delivered by 2022, and a second one will follow at an unspecified later date.

The timing of the Canadian order allows direct comparisons between the JSS and three European logistic support ships ordered by the France, Italy, Norway and the UK. Just like for the frigates, Canada will end paying far more than its allies for ships that are considerably less capable.

....

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/203273/canada%E2%80%99s-naval-shipbuilding%3A-double-the-cost-for-half-the-performance.html

StrataNL

Volgende week zal Zr.Ms. Karel Doorman + mariniers een evacuatieoefening draaien met het Duitse Seebataillon, voor de kust van Rostock.

Citaat#SchnellerAdler2018 Seebataillon probt Evakuierungsoperation mit niederländischer KAREL DOORMAN

Am 3. September 2018 wird ein Zug des Seebataillons mit einem taktischen Auftrag im Gepäck im Rostocker Überseehafen eintreffen. Die Marineinfanteristen aus Eckernförde üben gemeinsam mit dem niederländischen Unterstützungsschiff Zr.Ms. KAREL DOORMAN 🇱🇺️. Deutsche Staatsangehörige und Schutzbefohlene aus befreundeten Staaten befinden sich in einem fiktiven Krisengebiet und müssen evakuiert werden. "Schneller Adler 2018" heißt die Übung der Division Schnelle Kräfte des Deutschen Heeres.

Rund 60 spezialisierte Kräfte des Seebataillons nehmen daran teil. Bataillonskommandeur ist Fregattenkapitän Axel Meißel: "Die Übung gemeinsamer Evakuierungsoperationen mit der Division Schnelle Kräfte erhält unsere Fähigkeit, europäischen Staatsbürgern auf Abruf weltweit und unter Nutzung der See zu helfen. Dazu ein niederländisches Schiff nutzen zu können, geht nur aufgrund der Verzahnung zwischen Seebataillon und der Königlich Niederländischen Marine, insbesondere dem Korps Mariniers. In dem Szenario trifft das Motto des Bataillons ins Schwarze: Vom Land zum Meer - Vom Meer zum Land. An dieser Schnittstelle zu operieren, dafür sind wir die Spezialisten."

Das mit rund 200 Metern Länge größte Schiff im Dienst der Königlich Niederländischen Marine wird vom 3. bis 6. September 2018 im Rostocker Überseehafen festmachen. Die Soldaten des Seebataillons trainieren in den folgenden Tagen sowohl die Evakuierung auf ein Schiff im Hafen als auch auf See. Dass sie das gemeinsam können, ist Ergebnis der deutsch-niederländischen Zusammenarbeit, die im Februar 2016 vereinbart wurde. Für die Marine sieht sie unter anderem die operative Integration zwischen dem deutschen Seebataillon und dem niederländischen Korps Mariniers vor, außerdem die gemeinsame Nutzung von Unterstützungs- und Landungsschiffen. Quelle: PIZ Marine /Phillip

Hintergrundinformationen zur deutsch-niederländischen 🇩🇪️🇱🇺️ Kooperation / Seebataillon: bit.ly/2LF2oIe
https://www.facebook.com/deutschemarineblog/posts/1916369525323689
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/04/2018 | 12:05 uur
Het is zo jammer dat we de KD ontworpen hebben voor het gebruik met deze exoten maar zelf niet de mogelijkheid hebben om deze geweldige en bijzondere functies te benutten.

Ik ben dan ook voorstander van een Duitse aankoop van de C-53K (desnoods een gemengde aankoop met CH-47F) en aangezien wij een schreeuwend te kort hebben aan helo's met maritieme capaciteit zouden voor Nederland 8-12 CH-53K of een zelfde aantal V22 niet misstaan (en ja ik weet dat beide apparaten kostbaar zijn in aanschaf en onderhoud).

Parera

#2224
Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 09:03 uur
;) ;D  ... is dit het 1 van de nieuwe F modellen met extra SOF middelen voor Nederland ..  :big-smile: 
Komen er CH-47F's met extra SOF middelen? Dan zou het toevoegen van de benodigde artikelen voor maritieme operaties toch zeker niet overbodig zijn voor de SOF.

Citaat van: Harald op 17/04/2018 | 10:41 uur
Weet ik.... daarom ook de  ;)   
Maar zowel de Britten als de Duitsers zouden wel interesse hebben ... tja, maar willen de VS ze exporteren ?
MH-47G altijd herkenbaar aan de bijtank "pijp"

Ik denk niet dat de Amerikanen daar op zitten te wachten, de Italianen zullen het vast ook gevraagd hebben maar die hebben ondertussen hun eigen SOF versie ontwikkeld van de AW-101.
En Harald vergeet ook niet dat de kleur overdag een duidelijk herkenningsteken is van dit type want dat ding is zo zwart als roet.

Citaat van: Sparkplug op 17/04/2018 | 11:53 uur
Kijken hoelang het duurt voordat de CH-53K toestemming krijgt om op de KD te kunnen landen en opstijgen.
De voorgangers hebben er al op gestaan;



Het is zo jammer dat we de KD ontworpen hebben voor het gebruik met deze exoten maar zelf niet de mogelijkheid hebben om deze geweldige en bijzondere functies te benutten.

Stoonbrace

"Indien er ooit een stuk munitie in de buurt van een belgische drone komt eet ik mijn schoen op ok."

Huzaar1 - 18/08/2020

Stoonbrace

Ik heb net op Twitter gepleit om met België MH-47's te kopen om ons helikoptertekort deels op te lossen en de Karel Doorman optimaal te kunnen gebruiken.
"Indien er ooit een stuk munitie in de buurt van een belgische drone komt eet ik mijn schoen op ok."

Huzaar1 - 18/08/2020

Sparkplug

Kijken hoelang het duurt voordat de CH-53K toestemming krijgt om op de KD te kunnen landen en opstijgen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.