Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Thomasen

Citaat van: jurrien visser op 20/11/2011 | 12:50 uur
Citaat van: Ace1 op 20/11/2011 | 12:39 uur
zover ik weet zijn er buiten het IDAS systeem geen andere systemen die geschikt zijn voor onderwater.
Hier ligt een schonen taak voor de R&D afdelingen. Een VLMS systeem wat van een sub een nog meer multifunctioneel middel maakt.
Ik zou dan pleiten voor een middelange/lange afstand ontwikkeling want een sub die een korte afstand een luchtverdedigingswapen weet te lanseren (als laatste reddingsmiddels) maakt zijn positie natuurlijk in een klap duidelijk en loopt het risico om per direct een ASROC op zijn sail te krijgen.

Maar als de IDAS werkt, waarom zou je dat willen?
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/11/2011 | 12:39 uur
zover ik weet zijn er buiten het IDAS systeem geen andere systemen die geschikt zijn voor onderwater.

Hier ligt een schonen taak voor de R&D afdelingen. Een VLMS systeem wat van een sub een nog meer multifunctioneel middel maakt.

Ik zou dan pleiten voor een middelange/lange afstand ontwikkeling want een sub die een korte afstand een luchtverdedigingswapen weet te lanseren (als laatste reddingsmiddels) maakt zijn positie natuurlijk in een klap duidelijk en loopt het risico om per direct een ASROC op zijn sail te krijgen.

Ace1

Citaat van: IPA NG op 19/11/2011 | 15:06 uur
Ik ken de IDAS, maar als je een VLS hebt lijkt het mij praktischer of je luchtverdedigings wapens daar in te stoppen en niet in de torpedobuizen.

IPA NG

Ik ken de IDAS, maar als je een VLS hebt lijkt het mij praktischer of je luchtverdedigings wapens daar in te stoppen en niet in de torpedobuizen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Ik heb wat info gevonden over de IDAS missile men gebruikt de techniek van de IRIS-T missile en het wordt via de torpedo tube gelanceerd het is in staat om heli´s en eventueel een langzaam vliegde MPA er mee neer te halen. Het kan ook kleine of middel grote schepen aanvallen en het ook worden gebruikt om landdoelen aan de kust aanvallen, het bereik is 20km. Volgens de wiki moet dit syteem in 2014 operationaal zijn bij de Duitse Marine.

http://www.europeansecurityanddefence.info/Ausgaben/2008/3_2008/06_Bredick/Bredick_ESD_0308.pdf

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogscript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3A27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3Ad680d51a-98dd-4bca-bc02-b635e7457fe1

http://en.wikipedia.org/wiki/IDAS_(missile)

Harald

Citaat van: IPA NG op 18/11/2011 | 18:30 uur
@Harald.

Een VLS? Zouden daar ook ESSM's in kunnen? En zijn die dan van onderwater te lanceren zonder al te veel aanpassingen?

ESSM in een VLS in een onderzeeboot ?
ESSM maakt gebruikt van het mark 41 systeem, welke bij veel fregatten en andere schepen gebruik wordt. Waaronder de Nederlandse De Zeven Provinciën klasse.

Het Mk36 VLS systeem wordt bij de US onderzeeboten gebruikt.

ESSM in een VLS in onderzeeboten ? ik weet niet of dit kan.

Ik weet dat Korea bezig is met een VLS systeem voor hun nieuwe onderzeeboten.
Waarschijnlijk maken ze daarbij gebruik van Duitse info, maar de Duitsers zullen niet alles prijsgeven.
De Duitsers hebben nu het IDAS systeem, ook te gebruiken van onderwater. Ze zullen dit vast wel verder ontwikkelen en misschien kunnen er in de toekomst wel ESSM meegenomen worden in onderzeeboten.
Het zou wel een mooie optie zijn, de potentie/mogelijkheden sterk uitbreiden van onderzeeboten.

Chrisis

Citaat van: IPA NG op 18/11/2011 | 18:30 uur
@Harald.

Een VLS? Zouden daar ook ESSM's in kunnen? En zijn die dan van onderwater te lanceren zonder al te veel aanpassingen?

Ga eerst even zelf googlen!

IPA NG

@Harald.

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Citaat van: fly3rguy op 17/11/2011 | 08:29 uur
Citaat van: jurrien visser op 16/11/2011 | 17:41 uur
Citaat van: yelloow op 16/11/2011 | 16:58 uur
Een marine zonder onderzeedienst is het niet waard een marine te noemen.

Of ze moeten met een heel attractief alternatief komen.

zoals een ruimte dienst

Jij kan altijd nog een sollicitatiebrief sturen naar Richard Charles Nicholas Branson

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 16/11/2011 | 17:41 uur

zoals een ruimte dienst

Harald

Extra info omtrent type 212A (Italiaanse Marine), maar kan waarschijnlijk ook bij latere type toegepast worden.

Currently, the Type 212A is capable of launching the fiber optic-guided[6] DM2A4 Seehecht ("Seahake") heavyweight torpedoes, the WASS A184 Mod.3 torpedoes, the EuroTorp BlackShark torpedoes and short-range missiles from its six torpedo tubes, which use a water ram expulsion system. Future capability may include tube-launched cruise missiles.

The short-range missile IDAS (based on the IRIS-T missile), primarily intended for use against air threats as well as small or medium-sized sea- or near land targets, is currently being developed by Diehl BGT Defence to be fired from Type 212's torpedo tubes. IDAS is fiber-optic guided and has a range of approx. 20 km. Four missiles fit in one torpedo tube, stored in a magazine.[7] First deliveries of IDAS for the German Navy are scheduled from 2014 on.[8]

A 30 mm auto-cannon called Muräne (moray) to support diver operations or to give warning shots is being considered too. The cannon, probably a version of the RMK30 built by Rheinmetall, will be stored in a retractable mast and can be fired without the boat emerging. The mast will also be designed to contain three Aladin UAVs for reconnaissance missions. This mast is likely to be mounted on the 2nd batch of Type 212 submarines for the German Navy.

http://www.enotes.com/topic/Type_212_submarine

yelloow

Gelukkig wordt er binnen CZSK al over nagedacht en kan ik me heel goed voorstellen dat dit 216 ontwerp bij steiger 19 al aandachtig bekeken is.

Citaat van: dudge op 16/11/2011 | 16:46 uur
Wellicht. Maar ben benieuwd of er in die tijd nog meer op de markt komt. En of de situatie veranderd. Want zoals het er budgetair nu voorstaat gaan de walrussen nooit vervangen worden.
Maar het is zeker goed om te weten dat we eventueel bij de Duitsers kunnen shoppen.

Het is goed om te weten dat de wereld er niet veiliger op wordt.

We kunnen wel continue zwart blijven kijken maar tijden en budgetten veranderen, vooralsnog ga ik er van uit de het enige offensieve middel wat de BV Nederland ter beschikking heeft in het midden van het volgende decennium wordt vervangen. En dan lijkt deze Duitser (net als de Spaanse S80) een goede kanshebber.

yelloow