Spaarloon verdwijnt in 2012

Gestart door Lex, 04/08/2011 | 13:56 uur

Ace1

#3
Dit is zeker jammer omdat ik het spaarloon gebruik voor banksparen, men heeft mij voorgerekend dat als ik 50 euro in de maand via mijn spaarloon naar mijn bankspaar rekening overmaak dat ik in wezen maar 14 euro per maand overmaak en de rest wordt aangevuld door de belasting.

Ros

Jammer.................. dit is/was een van de betere regelingen om sparen te bevorderen en het geld dat vrijkwam goed te besteden. De vitailiteitsregeling is niets meer of minder dan de levensloopregeling van nu waar veel te weinig mensen gebruik van maken.

Ook al gelezen dat de in te voeren vitaliteitsregeling niet gebruikt mag worden om eerder te stoppen met werken (zonder gebruik te maken van een handig trucje  :P).

Lex

De Spaarloonregeling stopt met ingang van 1 januari 2012. Dat blijkt uit brieven van het ministerie van Financiƫn en van Sociale Zaken. De maatregel heeft vooral gevolgen voor mensen die de regeling gebruiken voor lopende verplichtingen, bijvoorbeeld de aflossing van de woninghypotheek.

De spaarloonregeling blijft formeel van kracht tot 1 januari 2016. De gespaarde tegoeden blijven immers geblokkeerde staan tot die datum.

Maar het is met ingang van 1 januari 2012 niet meer mogelijk om maandelijks een bedrag in te leggen.

Op 1 juli gaf het Kabinet de woningmarkt een impuls door de overdrachtsbelasting te verlagen van 6% naar 2% met ingang van 15 juni 2011. Die maatregel is een onderdeel van het Belastingplan 2012. Dat is een wet die het parlement nog moet goedkeuren. Maar vooruitlopend daarop heeft de staatssecretaris van Financiƫn het besluit genomen om de verlaging te laten ingaan.

Omdat de regering inkomsten - 1,2 miljard - misloopt, moet zij een dekking zien te vinden. Dat gebeurt dus deels door afschaffing van de spaarloonregeling. Dat levert - volgens de al genoemde staatssecretaris - in 2012 500 miljoen op.

De regering kan dat doen omdat ze in 2012 geen kosten maakt voor het zogenaamde 'vitaliteitspakket'. Dat is een pakket maatregelen om per 1 januari 2013 de arbeidsparticipatie en de duurzame inzetbaarheid van ouderen op de arbeidsmarkt te verbeteren. In 2013 komt de al genoemde 500 miljoen ter beschikking van die maatregelen.

Want dat was de afspraak uit het regeer/gedoogakkoord: de spaarloonregeling en de levensloopregelingen worden vervangen door een vitaliteitsregeling.

Naar verluidt 'kost' de spaarloonregeling 800 miljoen per jaar door gederfde inkomstenbelasting.

En daarmee resteert een bedrag van 300 miljoen dat de regering structureel vrijmaakt voor iets anders. De verlaging van de overdrachtsbelasting stopt na 30 juni 2012.

En de vraag is dan ook: wat gebeurt er in 2013 met de vrijgekomen 300 miljoen?

Wat de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV betreft mag de Tweede Kamer daarover kritisch vragen stellen.

We zijn benieuwd.

VBM|NOV
04 Aug 11