Goalkeeper: AOW leeftijd bereikt?

Gestart door Ace1, 04/11/2011 | 20:11 uur

Parera

#518
Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2024 | 20:45 uurTegenover dat 75% van de de meest reële
dreiging naar een boot aan te grijpen is door een goalkeeper.

Simpele rekensom, dat we er vanaf stappen is weer blijk van beperkte visie.

Daar zijn we het hier wel over eens, neg als het feit dat de huidige GK gewoon verouderd is.

Dit betekend niet dat we samen met / net als zuid-korea geen 2.0 versie kunnen ontwikkelen. Er is in NL voldoende kennis om dit te doen, we kunnen zelfs de koreaanse overnemen en dan de sensoren aanpassen door thales. Door gebruik te maken van delen van de pharos of zelfs de pharos te integreren in de gk vervang je de fcr door een product dat vloot breed gebruikt gaat worden.

De andere radar plates zullen ontwikkeld moeten worden maar dat kan op basis van de NS-familie radars.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2024 | 20:45 uurTegenover dat 75% van de de meest reële
dreiging naar een boot aan te grijpen is door een goalkeeper.

Simpele rekensom, dat we er vanaf stappen is weer blijk van beperkte visie.
En ook financieel gezien, je kunt een raket gebruiken van 1 miljoen om een drone neer te halen of 10.000 euro aan 30mm granaten voor enkele bursts.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2024 | 20:45 uurTegenover dat 75% van de de meest reële
dreiging naar een boot aan te grijpen is door een goalkeeper.

Simpele rekensom, dat we er vanaf stappen is weer blijk van beperkte visie.

GK, RAM en aanvullend HEL zijn voor de komende jaren m.i. ruim afdoende.  De vraag is hoe snel gaat de ontwikkeling van hypersone kruisvluchtwapens en hoe snel gaat de verspreiding

We staan pas op de drempel van deze ontwikkeling, wat niet wegneemt dat de wereld er aan het einde van dit decennium totaal anders uit kan/zal zien.

Voor dit moment in tijd zal het vermoedelijk knap lastig zijn om een beter en effectiever middel te vinden tegen (boven)water varende- en vliegende drones dan de GK.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/03/2024 | 20:39 uurOP dit moment in tijd ga je 1% hypersoon nog niet eens halen (ik tel glide vehicles bewust niet mee).

Tegenover dat 75% van de de meest reële
dreiging naar een boot aan te grijpen is door een goalkeeper.

Simpele rekensom, dat we er vanaf stappen is weer blijk van beperkte visie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/03/2024 | 20:34 uurMeeste dreigingen zijn niet hypersoon, ik denk dat 10% van de dreiging (natte vinger)

OP dit moment in tijd ga je 1% hypersoon nog niet eens halen (ik tel glide vehicles bewust niet mee).

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/03/2024 | 14:23 uurWaarbij de toevoeging van een Goalkeer 2.0 steeds aantrekkelijker wordt, uitermate geschikt tegen veel dreigingen op en boven het water. (al zal deze vermoedelijk ook niet meer effectief zijn tegen hypersoon)

Meeste dreigingen zijn niet hypersoon, ik denk dat 10% van de dreiging (natte vinger)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Ik ben alleen wel wat bezorgd over het feit dat de Tromp geen tweede GK heeft. 1 is geen heb ik altijd geleerd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 14/03/2024 | 13:07 uurJa voor het ASWF is dat op dit moment voldoende, maar voor het FUAD zal er veel meer toegevoegd moeten worden om ook in de toekomst te voldoen aan de lagen. Niet alleen extra (nieuwe) systemen zoals een HEL maar ook uitbreiding van het aantal RAM's en 40 mm's is mogelijk nodig.

Ook voor het LPX zal er mogelijk een extra laag moeten worden toegevoegd met het oog op de toekomst. En we zien natuurlijk vandaag de dag al het veelvuldig gebruik van 76 mm, RAM en kleinere kanon systemen in de Rode Zee.

Waarbij de toevoeging van een Goalkeer 2.0 steeds aantrekkelijker wordt, uitermate geschikt tegen veel dreigingen op en boven het water. (al zal deze vermoedelijk ook niet meer effectief zijn tegen hypersoon)

Parera

Citaat van: Harald op 14/03/2024 | 08:42 uurEven een uitstapje naar de VS,  ;)  gun versus missile    Goed, wat wij gaan voor een gelaagdheid in AA van RAM, 76mm, 40mm

Ja voor het ASWF is dat op dit moment voldoende, maar voor het FUAD zal er veel meer toegevoegd moeten worden om ook in de toekomst te voldoen aan de lagen. Niet alleen extra (nieuwe) systemen zoals een HEL maar ook uitbreiding van het aantal RAM's en 40 mm's is mogelijk nodig.

Ook voor het LPX zal er mogelijk een extra laag moeten worden toegevoegd met het oog op de toekomst. En we zien natuurlijk vandaag de dag al het veelvuldig gebruik van 76 mm, RAM en kleinere kanon systemen in de Rode Zee.

Harald

Even een uitstapje naar de VS,  ;)  gun versus missile    Goed, wat wij gaan voor een gelaagdheid in AA van RAM, 76mm, 40mm

Phalanx CIWS Costs $3,500 Per Second In Ammo To Fire

The Navy's Phalanx Close-In Weapon Systems spit out 75 tungsten-cored rounds every second at $46 a pop, which is still a comparative bargain.

After more than four decades in service, the Phalanx Close-In Weapon System, or CIWS, has become a well-known defensive feature on U.S. Navy and other allied warships, and has an unusual pop-culture following. Details about the specialized tungsten-cored ammunition it fires, or how much those rounds cost, are less common knowledge. A two-second burst from a Phalanx costs the Navy nearly $7,000, according to budget figures in the service's 2025 Fiscal Year request.

The Navy, along with the rest of the Department of Defense, rolled out its proposed budget for the 2025 Fiscal Year on Monday. In it, the service is asking for just over $17 million to purchase 372,000 Mk 244 Mod 0 20mm cartridges. This breaks down to a per-round cost of $45.84. The Mk 244, also known as the Enhanced Lethality Cartridge (ELC), is currently the primary operational round used in Phalanx CIWSs on American warships.

.../...

https://www.twz.com/sea/phalanx-ciws-costs-3500-per-second-in-ammo-to-fire

Harald

Een dubbele 76mm op de toekomstige FUAD fregatten lijkt me een uitstekend idee. Ik was altijd al voorstander van deze uitvoering op de fregatten en denk ook dat dit de weg te gaan is voor een goede en juist gelaagdheid voor je AA.
En "old skool" kanonnen zijn effectief en relatief goedkoop ten opzichte raketsystemen.

Citaat van: Parera op 04/03/2024 | 06:15 uur- 1x 127 mm
- 2x 76 mm (Italiaanse DDX opstelling)
- 2x 40 mm (zijwaarts)
- 2x RAM (Duitse fregat opstelling)
- 2x High Energy Laser System (MEKO A400 opstelling brugdak / achter opbouw) [voorbereid op]

Bovenstaande, is idd de opstelling welke je dan krijgt.

Parera

#507
De laatste weken word (een deel van) onze nieuwe CIWS set regelmatig met succes ingezet tegen drones en raketten afgeschoten door de Houthi's.

De Italiaanse jager Caio Duilio heeft afgelopen weekend zelfs voor het eerst haar 76mm DART munitie ingezet tegen een drone op 6 km afstand.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/03/italian-navy-destroyer-caio-duilio-shoots-down-drone-in-red-sea/

We weten dat voor het FUAD/AWWF er gekeken word of het nu gekozen CIWS pakket voldoende is. Persoonlijk denk ik wel dat het goed genoeg kan zijn als ik de inzet van afgelopen weken zie maar voor het FUAD zal het meer moeten zijn dan 1 setje. Wat mij betreft doen we een combinatie van Duitse en Italiaanse opstelling voor het FUAD. Dit alles bij elkaar is een behoorlijke stevige set aan bewapening, maar we zien met de opkomst van onbemande systemen dat ''old school'' AAA kanons weer helemaal het ding worden.

- 1x 127 mm
- 2x 76 mm (Italiaanse DDX opstelling)
- 2x 40 mm (zijwaarts)
- 2x RAM (Duitse fregat opstelling)
- 2x High Energy Laser System (MEKO A400 opstelling brugdak / achter opbouw) [voorbereid op]

Dit aangevuld met 80 VLS cellen, 16 NSM's & LWT's.


De opstelling van de Italianen blijft behouden op de 76 mm boven op de hangaar na, deze word vervangen door een RAM.


Een 2e RAM plaatsen we achter het 127 mm kanon en voor het voorste VLS blok.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 02/02/2024 | 19:54 uurIs nog lang niet operationeel en gereed voor 'inzet'.

Als ik bevelhebber van de Duitse marine zou zijn zou ik de Hel juist op een Duits fregat zetten met als  bestemming de Rode Zee en als backup 2 MLG35

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2024 | 19:38 uurWaar baseer je dat op. Wat ik van Jupiter weet gaat dat niet verkeerd.

Sinds wanneer ben jij de persoon om naar de goden te luisteren? :angel:

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 04/02/2024 | 18:40 uurNiet operationeel of betrouwbaar.

Waar baseer je dat op. Wat ik van Jupiter weet gaat dat niet verkeerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"