Apaches vanaf Marine Schepen

Gestart door andré herc, 05/02/2012 | 15:45 uur

Wel of geen Apaches vanaf Marine Schepen

ja
13 (61.9%)
nee
8 (38.1%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 20/02/2012 | 17:11 uur

KapiteinRob

Jaja, NL-Chinooks opererend vanaf het JSS.....

Ace1

Groeiende inzet helikopters marine en offshore


Op 9 augustus landde aan boord van het marinefregat 'Zr. Ms. Van Speijk' een Eurocopter AS- 532U2 Cougar transporthelikopter, afkomstig van de 'Zr. Ms. Johan de Witt'. De heli voerde diverse deklandingen en andere manoeuvres uit. Dat was voor de Cougar - en het fregat - een 'first': de vliegdekken van de twee multipurpose fregatten waarover de marine nog beschikt, zijn bij het recente moderniseringsprogram versterkt en vergroot.
De modificaties van de twee multipurpose fregatten waren vooral bedoeld om operaties met de nieuwe NH Industries NH-90 boordhelikopters mogelijk te maken. Maar operaties met de Cougar zijn hiermee dus ook mogelijk. Dat is een trend: steeds meer helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) kunnen neerstrijken op die schepen van de vloot die over een helideck beschikken. De Cougar op de Van Speijk past in deze tendens. In mei vorig jaar landde al een Boeing AH-64D gevechtshelikopter op - toen nog – 'Hr. Ms. Rotterdam' die in de thuishaven Den Helder aan de kade lag.

Grotere rol

De 'Karel Doorman', het Joint logistic Support Ship (JSS) dat in augustus vanuit de Roemeense werf van Damen voor afbouw en uitrusting in Vlissingen aankwam, illustreert die tendens nog sterker. Het 27.000 ton metende schip, het grootste dat de Koninklijke Marine ooit in dienst had, moet niet alleen de NH-90's kunnen afhandelen, maar ook Cougars, Apaches en de middelzware Boeing CH-47 Chinook transporthelikopters waarvan het DHC er binnenkort zeventien in twee versies heeft rondvliegen. Dat is een groot verschil ten opzichte van de #dedicated# boordhelikopters zoals de Westland SH-14 Lynx en, eerder, de Westland AH-12 Wasp die vanaf de marineschepen vlogen.

Voor die grotere rol van helikopters bij marineoperaties zijn goede redenen aan te wijzen. Volgens Frank Bekkers, verbonden aan het Haagse Centrum voor Strategische Studies (HCSS), heeft dit "duidelijk te maken met de wens om vanaf schepen landoperaties te kunnen uitvoeren". Het is namelijk niet altijd mogelijk om in een land een helikoptervliegveld te vestigen.

Kijk maar naar de gevechtshandelingen van Franse en Britse helikopters ter ondersteuning van de rebellen in hun acties tegen het Libische regeringsleger van Moammar Ghadaffi, in 2011. Britse Apache gevechtshelikopters vlogen toen een paar dozijn aanvalsmissies vanaf het helikoptervliegdekschip 'HMS Ocean', dat buiten het zicht voor de Libische kust voer. Franse Gazelles en Tigres, met kanonnen en raketten bewapende helikopters, deden hetzelfde vanaf het helikoptervliegdekschip 'Tonnerre'. De Koninklijke Marine was ook eenmaal actief met een helikopter: dat was met een Lynx die mensen op de kust ging ophalen maar door regeringsgetrouwe milities in beslag werd genomen.

Kustgebieden

Militaire analisten verwachten dat operaties vanuit zee in kustgebieden, 'bruin' geheten vanwege de kleur van het kustwater, overal ter wereld steeds vaker zullen voorkomen. Het deel van de wereldbevolking dat binnen honderd kilometer van zee leeft, zo stellen de deskundigen, zal de komende decennia sterk groeien en daarmee het aandeel van die kustgebieden in de mondiale economie.

Helikopters vormen volgens Bekkers bovendien een lange arm. "Je kunt grote zeegebieden, bijvoorbeeld bij operaties tegen piraten, niet alleen met schepen controleren. Daarbij komen helikopters goed van pas."

Nu de meeste westerse landen op de centen moeten passen is het bovendien niet meer dan logisch dat het materieel dat de bezuinigingsrondes overleeft, op zo veel mogelijk plekken is in te zetten. Bekkers: "Kijk maar naar de Apaches. Dat zijn best dure dingen, dus die wil je voor veel opdrachten kunnen inzetten. Operaties van marineschepen horen daar bij."

Die veranderde dreigingsanalyses én de roep om efficiëntie maken het logisch dat álle helikopters, ook die met een 'landmachtsignatuur' zoals de Apache, de Cougar en de Chinook, vanaf zo veel mogelijk marineschepen missies kunnen uitvoeren.



Veilig landen

Het mogelijk maken van dit soort operaties is echter niet alleen een kwestie van een steviger dek, noch van het aanbrengen van een solider landingsgestel. Veilig kunnen landen en opstijgen, in nacht, ontij en harde wind vlak bij complexe luchtstromingen rondom de scheepsopbouw, is eveneens van het grootste belang. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) doet al bijna vijftig jaar onderzoek naar het vaststellen van Ship-Helicopter Operational Limits (SHOLs). Joost Hakkaart, manager Helicopter & Aeroacoustics: "Die moeten helikopteroperaties zo veilig mogelijk maken, onder zo veel mogelijk condities." Dat is dus geen sinecure. "De opbouw van een schip kan het lokale windklimaat aanzienlijk beïnvloeden. En dat terwijl je bij militaire operaties toch bereid moet zijn om de grenzen van wat mogelijk is op te zoeken."

Het vaststellen van die limieten gebeurt, aldus Hakkaart, per type helikopter en per type schip. "Kijk naar de Cougar-landing op de Van Speijk. Wij hadden de karakteristieken van de Cougar bepaald én we hadden een model van het fregat in de windtunnel getest." De Cougar landde dus niet bepaald 'blind' op het helideck van dit M-fregat. Het gebruik van voorspellende rekenmethodes, schaalmodellen in de windtunnel én vliegproeven in een gesimuleerde omgeving en op zee behoren tot de standaardprocedure bij het vaststellen van die limieten.

De SHOL-expertise van het NLR geniet ook in het buitenland een reputatie. "We doen dit soort werk voor zes bevriende staten en dat aantal is snel aan het groeien."

Verschillen

Het vaststellen van de SHOLs is tevens voor de offshore industrie van belang. Ook vanaf bijvoorbeeld helikopterplatforms op olie-installaties op volle zee en van werkschepen moet veilig worden gevlogen. Het recent gestarte project Helios, een samenwerkingsverband van Nederlandse onderzoeksinstituten NLR en MARIN en de industrie moet offshore helikopteroperaties sterk verbeteren.

Hakkaart: "Er zijn verschillen tussen het vaststellen van veiligheidslimieten voor militaire helikopteroperaties en die vanaf bijvoorbeeld boorplatforms of werkschepen." Zo is er het fysieke verschil: helikopterplatforms van de olie-industrie bevinden zich meestal boven op installaties of schepen, terwijl helidecks van marineschepen zich achterop bevinden.

Maar er is meer onderscheid. "Militaire helikopters worden doorgaans vastgezet, gelocked", zegt Hakkart. "Bij een onstuimige golfslag zijn ze dus extra gezekerd. Dat gebeurt in de offshore niet." En op marineschepen is altijd personeel aanwezig dat speciaal is getraind in helikopteroperaties, in de offshore is dat niet het geval. Ongelukken met marinehelikopters zijn, onder andere daardoor, zeldzamer dan in de commerciële maritieme sector. "Bij de ongelukken die we hebben gezien, kwam het voor dat civiele helikopters bij zware matige zeegang of harde wind omrolden. Op marineschepen kan dat dus niet."

"Bij boorplatforms en dergelijke worden vooral algemene limieten vastgesteld", vervolgt Hakkaart. "Die zijn niet gebonden aan specifieke installaties of aan helikoptertypes." En daar komt Helios om de hoek. "De grote expertise die we bij het NLR hebben opgebouwd bij het bepalen van die limieten bij militaire operaties kunnen we toepassen om die binnen de offshore te verbeteren. De experts van MARIN voegen daaraan hun expertise op het gebied van zogeheten golfpredictie en scheepsbewegingen toe." Daarbij wordt onder andere uitgegaan van modellen, maar verderop dit jaar moeten ook vliegproeven worden uitgevoerd.

http://www.maritiemnederland.com/techniek-innovatie/groeiende-inzet-helikopters-marine-en-offshore/item1224

Ace1

#114
Army helicopters fly from Navy ships, test joint ops

Two AH-64D Apache helicopters from the 36th Combat Aviation Brigade and two riverine command boats from Coastal Riverine Squadron 4 conduct exercises in the Persian Gulf alongside the afloat forward staging base Ponce

Soldiers don't generally spend much time aboard Navy ships. But this summer, some Army aviators got to spend days and weeks at a time living and working with sailors in the Persian Gulf.

The Texas Army National Guard's 36th Combat Aviation Brigade .....


http://www.armytimes.com/article/20130905/NEWS/309050004


Lex

Beantwoording Kamervragen over landen Apache-gevechtshelikopter op Hr. Ms. Rotterdam

Kamerstuk: Kamervragen | 24-05-2012 | Defensie

Antwoorden van minister Hillen (DEF) op vragen van het Kamerlid Ten Broeke (VVD) over de landing van een Apache gevechtshelikopter op het dek van de Hr. Ms. Rotterdam.

Poleme

Citaat van: Marc66 op 14/05/2012 | 22:52 uur
Kapitein Rob? Jij schreef dat de KLu-ers liever niet echt willen?
Pertinente vlootbaal onzin !!!   Vliegers van de THGKLu hadden het te druk met het bereiken van Initial Operational Capability van hun nieuwe kisten, tegelijkertijd ook nog eens opwerken en opereren in een Safari.  Vervolgens recupereren, daarna verder met het opwerken naar Full Operational Capability.  Vervolgens ... heren en dames op naar een nieuwe Safari.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

 ;D ;D ;D  Die piano's worden volgens traditie uiteraard verbonden met zuurstof.   
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Nikehercules

#110
Citaat van: yelloow op 14/05/2012 | 22:50 uur
Citaat van: Marc66 op 14/05/2012 | 22:32 uur
en dus laat men ze maar o.a. ieder jaar volledig doelloos een piano kapot slaan. Rare jongens die fly-boys  :(
Dat is toch gewoon mooi man!

Precies Yelloow, heel erg flauw om hier nu over te gaan zeiken. Dan ben je n.m.m. echt aan het zoeken. Er zijn wel meer dubieuze tradities binnen defensie, dat maakt het juist mooi toch? Ging die piano trouwens niet gewoon in de fik?

Citaat van: yelloow op 14/05/2012 | 22:50 uur
Verder snap ik het gedoe totaal niet. Heb zelf met een KLu cougar aan boord gevaren vorig jaar en dat was wederzijds een enorm succes. Die lui waren een stuk minder arrogant dan onze eigen lynx boys kunnen zijn. Sprak verder van de week een apache vlieger en volgens hem was iedereen daar er groot voorstander van om vanaf schepen te gaan vliegen.

Er wordt een hoop geluld maar ik vaag me af hoe de vork in de steel zit. Het arrogante van vliegers wordt imo behoorlijk overdreven.

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 14/05/2012 | 22:53 uur
Uw vraagt en wij draaien. ;)

Da's wel een hele oude rendering.

Ace1

Citaat van: Strata op 14/05/2012 | 22:43 uur
Ik dacht dat het nr. voor het JSS A833 zou worden, stond op een aantal tekeningen/modellen. Maar dat kan zomaar anders zijn...

Bij defensie hebben we het nog altijd over Vliegers, de meeste vliegers worden pas piloot na hun F16 carriere.

Uw vraagt en wij draaien. ;)

Marc66

Kapitein Rob? Jij schreef dat de KLu-ers liever niet echt willen?

yelloow

Citaat van: Marc66 op 14/05/2012 | 22:32 uur
en dus laat men ze maar o.a. ieder jaar volledig doelloos een piano kapot slaan. Rare jongens die fly-boys  :(

Dat is toch gewoon mooi man!

Verder snap ik het gedoe totaal niet. Heb zelf met een KLu cougar aan boord gevaren vorig jaar en dat was wederzijds een enorm succes. Die lui waren een stuk minder arrogant dan onze eigen lynx boys kunnen zijn. Sprak verder van de week een apache vlieger en volgens hem was iedereen daar er groot voorstander van om vanaf schepen te gaan vliegen.

StrataNL

Citaat van: Marc66 op 14/05/2012 | 22:14 uur
L800 of de L801 of, maar daar is het nummer nog niet van bekend, de Hr.Ms. karel Doorman.


Ik dacht dat het nr. voor het JSS A833 zou worden, stond op een aantal tekeningen/modellen. Maar dat kan zomaar anders zijn...

Bij defensie hebben we het nog altijd over Vliegers, de meeste vliegers worden pas piloot na hun F16 carriere.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: Marc66 op 14/05/2012 | 22:32 uur
Rare jongens die fly-boys  :(

Gaat ook op voor de burgerluchtvaart, ik vlieg toch soms met co's en coco's...  :sick:
Zal wel aan het gebrek aan atmosfeer en luchtdruk liggen, hierdoor zet ons ego uit.  :lol:


Lex

Citaat van: Marc66 op 14/05/2012 | 22:32 uur
Piloten denk dat zij alles zijn, maar dat is natuurlijk niet zo, maarja, de mannen zijn ietwat gevoelig en dus laat men ze maar o.a. ieder jaar volledig doelloos een piano kapot slaan. Rare jongens die fly-boys 
Kijk maar uit dat je niet aangeklaagd wordt voor "seksisme", want er zijn ook vrouwelijke vliegers.  ;)

Marc66

#102
Vliegers denken dat zij alles zijn, maar dat is natuurlijk niet zo, maarja, de mannen zijn ietwat gevoelig en dus laat men ze maar o.a. ieder jaar volledig doelloos een piano kapot slaan. Rare jongens die fly-boys  :(